Annons:
Etikettmagi-formler-och-ritualer
Läst 962 ggr
Keylie
2015-07-14 17:43

Byta jasmin mot bergamott

I den här ritualen jag vill göra står jasmin för det kvinnliga. Men jag vill kunna rekommendera den till en manlig vän och behöver byta ut jasminen mot nåt manligt. 

Eller har ni nåt annat förslag?

Annons:
Ganna
2015-07-14 18:42
#1

Som vanligt när vi svarar på sådana frågor här inne: det beror på vilken tradition det gäller.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Sommarek
2015-07-15 08:28
#2

Vad är det för en ritual och vad ska du göra med jasminen?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Keylie
2015-07-15 12:37
#3

1# wicca 2# Jasminen tillsätts i en oparfymerad lotion som sen används under en månad dagligen. För att ställa kroppen i balans. Gjorde den för en massa årsen och funkade riktigt bra. Och vill nu göra den igen.

Ganna
2015-07-15 12:44
#4

#3 Antar att det är solitär ekliektisk wicca? Då kan du blanda och ge (resultaten blir därefter). Är det en "manlig" doft du är ute efter?

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Sommarek
2015-07-15 13:18
#5

#3 Jasmin kan ju bland annat användas för hormonbalansering, så är det det du ska göra borde det funka lika bra på en man.

#4 Nej, solitära eklektiska wiccaner blandar inte ihop gojja för skojs skull av vad de råkar ha hemma, i den grad de gör det alls. Även som solitär eklektisk wiccan undersöker man, läser på och experimenterar, och alltså ska det man kokar ihop vara ägnat åt sitt syfte.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Ganna
2015-07-15 14:09
#6

#5 Nu var det ju inte så jag sa; men hur som, då olika traditioner ibland t.o.m. har motstridiga uppgifter så blir det i slutändan att blanda och ge, ta det som "känns rätt" utan att förankra det i en djupare förståelse av varför, hur och för den delen "varför inte".

Det får var och en göra om de vill, men det är min uppfattning att  ifrågasättande hjälper folk - om inte annat till att bli mer medvetna om och grundade i sitt ursprungliga beslut. Det är en bristvara i denna era av laissez faire.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Annons:
Keylie
2015-07-15 14:12
#7

4# Ja, motsvarande jasminen/ kvinnligt. 5# I boken står det : Om magin ska verka för en man bör du bland blommor o örter välja den som passar honom bäst . Han valde själv bergamotten.

Ganna
2015-07-15 14:29
#8

#7 En sval och trevlig doft är isf ceder. Vill du ha lite mer tyngd: en.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Sommarek
2015-07-15 15:24
#9

#6 Ganska rejäl generalisering där av en tradition man inte själv tillhör. Som vanligt.

#7 Nu vet jag inte vilken bok du följer, men jag läser det mer som att blomman ska passa just honom som person, inte nödvändigtvis hans kön?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Ganna
2015-07-15 16:23
#10

#9 Eklektisk wicca är snarare brist på tradition och det är svårt att generalisera något som redan är så generellt.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Keylie
2015-07-15 20:26
#11

#8  ceder förstår jag, men en? På vilket sätt menar Du?

#9 Jag tog det jag läste först som kön, men under dagen har kollat runt lite i andra böcker och det får bli person. (bergamott som han valde själv)

Ganna
2015-07-15 20:49
#12

#11 En doftar manligt och har manlig symbolik i flera traditioner.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Upp till toppen
Annons: