Annons:
Etikettallmänt
Läst 1798 ggr
FemFem
2015-07-10 16:22

Har jag fattat fel? (Nordisk trolldom)

Hej!

Med risk för att låta jättedum nu så tänker jag ställa en fråga. 😎

Jag har börjat (försöka) fördjupa mig lite i nordisk trolldom genom att läsa Tillhagens bok Skogarna och träden samt kolla på internet. Men det är inte riktigt som jag tänkt mig. Det känns som om man läser jättemycket om asagudarna och troll, älvor, skogsrå osv, och eftersom jag inte tror på sånt så känns det väldigt fel. Jag kanske inte fattat vad som är nordisk trolldom ("måste" det innehålla såna varelser?) eller så har jag inte läst tillräckligt mycket ännu?

Det jag vill lära mig är hur man använder naturen i nordisk trolldom och hur de utförde ritualer osv. Jag har kanske fått något helt om bakfoten men det är därför jag frågar. Tacksam för alla förklaringar!

Mvh

Annons:
Ganna
2015-07-11 00:38
#1

Allt hänger samman och jag anser att det är svårt/omöjligt att utöva trolldom om man inte "tror" (det är inte tro i en religiös mening) på de väsen som både kan vara en del av den och i sällsynta fall även bistå med själva gåvan/talangen.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Manutar
2015-07-11 12:57
#2

Även om man inte "tror" så är det viktigt att förstå bakgrunden och det tankesätt de gamla utövarna hade. Du vill veta hur man "använde naturen",  jag skulle säga att de väsen du räknade upp starkt hör till naturen, och man kan ta hjälp av dem på många sätt.

Inte alla som utövar trolldom är religiösa, man kan ju se det tex psykologiskt också. Å andra sidan kan det gå så att när man börjar få erfarenhet så börjar man också tro..

Upp till toppen
Annons: