Annons:
Etikettallmänt
Läst 1517 ggr
[erkkidotter]
6/18/15, 3:09 PM

Andar i träd ?

Hej !

Jag är ny här på denna sidan !  Jag är ute i naturen och fotograferar mycket ( även ställt ut bilder av träd ) Framför allt träd som är på väg mot förmultning.  Det är fantastiskt spännande. Jag tog ett kort inuti ett ihåligt träd. Det blev många som man kallar det  orber på fotot  aldrig hänt innan .Jag kan inte så mycket om detta men kan  det vara så att det bor andar i just det trädet ? Det är en mycket gammal ek .  Ps. denna bild kommer inte på nån utställning

Annons:
Sommarek
6/18/15, 3:13 PM
#1

Träd och framför allt ekar blir ju som regel ganska gamla, så de har hunnit varit med om en del och det är inte allt omöjligt att det bor både det ena och det andra där.  :)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[erkkidotter]
6/18/15, 3:26 PM
#2

Jag  det är väl ungefär som gamla slott. Men tror du det är ok för dem att jag är där och fotar ?  Kan jag göra nåt för att glädja dem ( låter inte klokt )

Manutar
6/18/15, 3:53 PM
#3

Det finns mycket berättelser om andar som bor i träd, både ihåliga stammar, uppe i grenarna och bland rötterna. För att glädja dem kan du ta med dig tex. mat, öl, vin, vatten, nåt hantverk, rökelse.. som du lägger vid trädet och talar om att det är en gåva till dem :)

Manutar
6/18/15, 3:54 PM
#4

Och välkommen till HiF, förresten :)

[erkkidotter]
6/18/15, 4:11 PM
#5

Tack Manutar det var just det jag undrade över. Nästa gång jag är ute så ska jag välja någon av dessa. Ha en magisk midsommar.

Ganna
6/18/15, 6:07 PM
#6

Libationsoffer, dvs dryck, är allmänt att rekommendera, vad du än bestämmer dig för ska det dock vara något som bryts ned. Jag har hittat plastgrejer som folk har offrat (och som jag städat undan), det är inte välkommet.

Sen är jag generellt "skeptisk" mot fenomenet orber och skulle inte anta att jag fångat andar på bild innan jag kollat objektiv, hur luftkvalitén är osv.

Det som kan finnas i eken kan vara dess "ande", men det kan även finnas vättar eller annat småfolk som bor vid/under den. Det är alltid god seda att fråga om lov innan man gör något som kan uppfattas som ett intrång; vid fotografering är det dock praktiskt att göra det för ett större område.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Annons:
[erkkidotter]
6/18/15, 8:08 PM
#7

Tack  Ganna för dina kloka råd ,nu känner jag att jag förstår bättre . Jag är också skeptisk angående  orber  det var därför jag undrade :) Inte tänkt på vättar och annat småfolk som givetvis  kan bo där .  Jag  ska bli mer uppmärksam och ödmjuk inför detta känner jag . Så Tack

Upp till toppen
Annons: