Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1300 ggr
ThreeStars
2015-04-02 11:39

Död fågel i trädgården

Jag visste inte riktigt vilken kategori jag skulle lägga detta i, men here goes!

Jag var i trädgården igår och såg två döda fåglar som jag vet har legat där sedan i höstas.

Frågan är nu om någon vet om det är försent att göra något med dem (alltså försöka få tag på ett kranie eller två)?

Och om så inte är fallet, hur gör jag i så fall?

Annons:
Choklad
2015-04-02 11:56
#1

Om du lägger dem i en myrstack, så kommer myrorna att rensa bort allt kött som ev finns kvar från benen. (om jag förstod dig rätt nu)

U R us

ThreeStars
2015-04-02 12:09
#2

Då får jag gå och hitta en myrstack haha

Choklad
2015-04-02 12:11
#3

De brukar vakna så snart marken blir lite varm, och de finns lite överallt. Har du en trädgård så bör det bli ganska lätt, svårigheten är kanske att hindra andra djur att forsla bort fåglarna. Men har de fått vara ifred under vintern, så bör de nog kunna få vara det i fortsättningen också.

U R us

ThreeStars
2015-04-02 12:37
#4

Ja, jag tänker det också. Jag ska nog låta dem vara ett tag till, och händer inget får jag leta upp en myrstack :)

Men efter myrorna gjort sitt, behöver jag göra något mer med kraniet? :)

Ganna
2015-04-02 12:44
#5

#4 Ja, eftersom fåglar kan bära på rätt otrevliga sjukdomar bör du dels hantera dem med försiktighet hela tiden. När skallarna är rena ska du dessutom endera koka dem eller ha dem i väteperoxid för att bli av med ovälkomna mikrober.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

ThreeStars
2015-04-02 14:30
#6

Okej, tack så hemskt mycket för hjälpen!

Annons:
Bappho
2015-04-02 16:29
#7

Får de ligga kvar tills det blir torrt och varmt väder brukar det vara ganska lätt att plocka benen sedan även utan hjälp av myror. Jag skulle inte välja att koka fågelben då de redan är ganska sköra och tunna. 

Vill man samla på ben från redan förolyckade djur och har egen trädgård så kan man göra som jag. Jag byggde en fyrkant med tegelstenar och så har jag gammalt galler från kylskåp som tak säkrade med tunga stenar. Smalt galler ska det vara för skatorna är ganska duktiga att tjuva annars. Minns när jag skulle ta till vara tassar från en grävling. Bara jag vände mig om en stund så hade skatorna snott dem.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Upp till toppen
Annons: