Annons:
Etikettsabbater-och-högtider
Läst 1806 ggr
Valkyrija
2015-03-12 23:10

Ostara

Hejsan!

Hur ska ni som firar fira ostara? Jag är nyfiken på allt så dela gärna med er av så mycket ni kan. Detta är min första Ostara :)

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

Annons:
mydreamangel
2015-03-14 16:40
#1

Hejsan! Här hemma blir det bara något väldigt enkelt :) 
Ska tända ett gult ljus och göra en lätt formel bara. Lagom enkelt och mysigt sådär!

fridelfina
2015-03-15 07:30
#2

Tip: På Wicca iFokus hittar du säkert fler som firar ostara som du! Men du kanske har hittat dit redan :-)

 
 

Bappho
2015-03-16 11:01
#3

När jag studerade Wicca i början av 90-talet så hade jag en lärare som uppuntrade oss att fira årshjulet i samklang med platsen, naturen där man bor och inte efter fasta datum, och en av de första lektionerna var just att ta sig tid ett helt år och betrakta naturen och skeenderna där plus att ta reda på gamla traditioner och liknande. Detta gjorde jag och fortsatte år efter år för att lära mig mer. Därför infaller också mitt vårfirande (tranornas ankomst) tidigare även om jag uppmärksammar vårdagjämningen.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

fridelfina
2015-03-16 16:03
#4

Spännande! Hur ser ditt århjul ut Bappho? Du firar Tranornas ankomst när de kommer förstår jag, men resten då?

 
 

Sommarek
2015-03-17 07:58
#5

Eftersom vi har tystnadsplikt i vårt coven kan jag inte gå in på detaljer, men det brukar ofta handla om pånyttfödelse och balans, eftersom Ostara är tiden då dag och natt är lika långa.  :)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Bappho
2015-03-17 13:14
#6

#4 Mycket är detsamma, jag uppmärksammar månens gång, solens gång och årstiderna (jordbruksåret) precis som man gör inom wicca.  

Jag delar upp året i två delar, då jorden/växtligheten är levande och när hon ligger i dvala vilket hos mig markeras med hjälp av flyttfåglarna då jag hela livet bott mitt i en livlig fågelsjö. Sommaråret börjar när svanarna landar på isen för att vänta på smältningen och vinteråret börjar när den sista svanen lyfter härifrån när isen lägger sig. Att jag har ett ganska traditionellt svenskt påskfirande samma dag när just tranan landar beror på att tranan är en viktig mytisk fågel som har starka kopplingar till en sorts grönskans gudinna som också finns i min mytbild. (Myter och mina namn på olika gudomar är privat).

Vinterhalvåret inträffar ganska nära samhain men det är tiden kring jul då "Slöjan mellan världarna" blir tynnre och det är då jag öppnar dörrarna och bjuder in mina döda fränder och släktingar.

Jag uppmärksammar flera skördar, lammastiden för mig handlar mycket om blåbär t ex, men majfirandet får vänta till midsommar.

Jag firar också glatt alla svenska helgdagar förutom påsken då som jag helt tagit bort.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Annons:
fridelfina
2015-03-17 16:46
#7

Tack för att du berättar, låter härligt att ha eget århjul på det sättet. Kanske nåt för mig att arbeta på, har svårt att följa "det vanliga". Men jag ska flytta ut i skogen först, i sommar blir det av. Då blir det lättare att lära känna "mitt" århjul.

 
 

Upp till toppen
Annons: