Annons:
Etiketti-häxans-trädgård
Läst 3116 ggr
Valkyrija
2015-02-22 17:53

Odling av örter

Hejsan!
Jag har nu köpt lite olika fröer(citronmeliss, lakritsrot, lavendel och pepparmynta) och jag undrar om ni har tips och idéer på vad man kan göra med dessa och även HUR man gör det. Jag är helt ny på detta med odling och jag vet inte om jag bara är riktigt dålig eller om det faktiskt inte finns så mycket men jag hittar inte speciellt mycket information om hur man sköter dessa från odling till skörd och vad man sedan kan göra med dessa örter. Extremt tacksam för svar :)

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

Annons:
Ganna
2015-02-23 11:04
#1

Det var ju en intressant blandning av svårighetsgrader du valt. :)

Citronmelissen är rena rama nybörjarörten, mynta sprider sig som ett ogräs, lavendel tar tid på sig och ska övervintras frostfritt och lakritsrot vill endera övervintras frostfritt eller så måste man vara noga att "bädda in" den på hösten.

Det brukar finnas bra odlingsanvisningar på påsarna?

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Valkyrija
2015-02-23 23:05
#2

Tack för svaret! :) Jag köpte de som intresserade mig mest haha. Inte fått de ännu så jag vet inte om det står på men det kanske det gör :)

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

Ganna
2015-02-24 00:16
#3

#2 Det brukar det göra, skulle det inte göra det får du hojta.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

NiklasTyreso
2015-02-28 20:34
#4

Citronmelis anses bra för hjärnan och är milt antidepp. Den motverkar överaktiv sköldkörtel och bör därför inte tas varje dag om man har hypotyreos. Pepparmynta anses bra mot gaser i magen. Lavendel har jag inte prövat men den skall vara milt rogivande.

Denna kommentar har tagits bort.
skogsbergs-anna
2015-03-03 08:01
#6

Min lavendel är härdig, den har klarat flera vintrar med -25° men jag täcker de yngre plantorna mot blåsten. Har också satt lakritsrot att förgro men kommer inte att kunna äta roten för jag är allergisk mot den, dock blir den fin i min örtagård och kan användas i magiska syften.

Gör hellre fel än inget alls.

Annons:
fridelfina
2015-03-03 22:48
#7

Vad har du för lavendel? Och hur gillar de att planteras?

Min stora fina lavendel dog första vintern. 😭 Och nu bygger vi ju hus och kommer ha en trädgård i skogskanten så då kommer jag vilja plantera en/flera nya!

 
 

skogsbergs-anna
2015-03-04 20:38
#8

Nja, jag tog sticklingar av min svärfars. Men om man ska köpa lavendel måste man fråga om den är härdig. Ska nån fröså behöver den frost eller stå nån dag i frysen för att gro, dessutom tror jag att de gror långsamt. Färdiga plantor till helst ha sandblandad jord, mycket sol och inte kalla vindar. Läs i böcker och på fröpåsen.

Gör hellre fel än inget alls.

fridelfina
2015-03-05 18:52
#9

Ok, då var det kanske för kallt och felaktig jord. Ska kolla bättre nu när vi planerar trädgården!

 
 

[Gandalf56]
2015-03-06 16:58
#10

Ganna detta kanske inte riktigt har med saken att göra men i din första kommentar skrev du att lavendel ska övervintras frostfritt min lavendel står på samma ställe i min trädgård år ut och år in och överlever trots de kalla vintrarna vet inte om det beror på vilken sorts lavendel jag har eller om min lavendel är ett mirakel.

Ganna
2015-03-06 17:13
#11

#10 Det finns alltid undantag både från frostfri övervintring och växter som trivs i "fel" zon, det beror mycket på hur jorden är, var den står, lokala väderförhållanden osv. Men är man nybörjare är det tråkigt att chansa. :)

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

[Gandalf56]
2015-03-06 20:00
#12

#11 det har du rätt i min första alruna dog i somras vet ej varför men ska försöka igen och man bör ju alltid vara försiktig med nya saker.

Bappho
2015-03-07 16:46
#13

En av mina alrunor lyckades också dö i vinter trots att jag tog väl hand om den. Tur att jag har en massa nya alruneplantor på gång. Bara snön kunde smälta snart.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Annons:
Ganna
2015-03-07 17:35
#14

#13 Det är meterologisk vår här, så snart rinner väl det sista iväg. Med någon snöhyling till som brukligt. :)

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Valkyrija
2015-03-12 23:09
#15

Tack så mycket för era svar :) Pepparmyntan va den första som började gro(efter redan 6 dagar!!) men självklart så kom katten och snodde den… Men men, ingenting annat har börjat gro ännu. Hoppas inte att något  går fel haha ^^

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

Bappho
2015-03-13 06:19
#16

Mina katter är nästan lika förtjust i pepparmynta som kattmynta :-)

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Upp till toppen
Annons: