Annons:
Etikettfolktro-och-myter
Läst 2005 ggr
Bappho
2015-02-16 11:26

Blåsa i vatten mot tiråk, förråk eller jälakt.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Om man råkat ut för något jäkelskap från vitera, såsom kliande utslag kan man bota på detta sätt.

Gå till en norrinnande bäck och samla upp vatten utan att vattnet kommer i kontakt med luft. (Korka flaskan under vattnet.) Kasta ner en slant i bäcken som betalning. Tag sedan tre stjälkar av brännässla och blås tre gånger i varje stjälk ner i vattnet. Sammanlagt nio gånger. Låt sedan den som råkat ut, tvätta sig med vattnet när solen gått ner. Ingen få gå i dörrar medan det sker, och sedan får han inte gå ut. Nästa dag, när solen gått upp kastar man ut det överblivna vattnet.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Annons:
dennas
2015-02-18 18:33
#1

Intressant, men för att blotta min okunskap:

Vad betyder tiråk, förråk och  jälakt? Tänker att de förstnämnda har att göra med att råka ut och sistnämnde en jävelakt?

Bappho
2015-02-19 17:44
#2

Just. Råka ut och elakt :-)

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

dennas
2015-02-20 07:46
#3

#2

När jag sökte i SAOB, hittade jag en koppling mellan jäl  och gärd, som i gärning och arbete. Och så började jag tänka på gärdesgård och hagazussa…

Bappho
2015-02-20 20:26
#4

Undrar om tiråk kommer från att råka ut för tyre. Tyre är namnet för gand (trolldomsprojektil) just i det område den här beskrivningen kommer från.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

dennas
2015-02-21 12:54
#5

#4

Det verkar ju troligt. Så här skriver SAOB om TYRE:

TYRE ty 3re 2 , sbst. 1 , n.; best. -et. (förr äv. th- )

[ jfr sv. dial. tyre , trolltyg, äv. hårboll i kreaturs inälvor; möjl. etymologiskt identiskt med TÖRE (se BHESSELMAN Mar- Lång. 56 (1924, 1935)) ] (numera bl. i skildring av ä. folkliga föreställningar) om (sjukdom orsakad av) i kreaturs inälvor förekommande hårboll (jfr BEZOAR, TROLL-TYRE); förr äv. om trolldom(skonst). SCHRODERUS Dict. 43 (c. 1635; om troll- domskonst ). Tyre .. är en aegagropila af hår, som .. (nötboskapen) få uti sig, genom det de slicka hwarandra, och uti magen walkar sig till sammans som en båll, ofta till en knytnäfwas storlek. Linné FörelDjurr. 80 (1748). ÖgCorr. 18 / 4 1969, s. 14. -- jfr FINNE-TYRE .

Upp till toppen
Annons: