Annons:
Etiketthuskurer-brygder-och-recept
Läst 1599 ggr
Thistle
2015-01-28 08:27

element/riktningar

Hej.

Jag undrar om någon här har koll på element och/eller riktningar i svensk folktro? Jag försöker att hitta egna associationer till de klassiska elementen och tänkte att det skulle vara bra att ha var jag befinner mig som grund, samt kunskap om vilka associationer som har använts i svensk folktradition.

Det jag har lyckats hitta själv är:

Nordanvinden - kall och ofta olycksbådande.

Sunnanvinden - Mild, ljum eller varm, anses ge tur lycka och välbehag.

Norr och väster associeras med underjord mörker och demoner. Vatten som rann norrut tog det onda med sig och förde det till sin rätta hemvist. Inormationen kommer från Bondepraktika och Carl-Herman Tillhagens "Folklig läkekonst". Är det någon som kan mer om det här?

Annons:
Ganna
2015-01-28 10:58
#1

Det är inte så systematiserat som du nog önskar att det vore. I den klassiska uppdelningen går det att stoppa in alla möjliga kategorier på ett tilltalande och allomfattande sätt - någon motsvarighet finns inte inom svensk folktro.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Thistle
2015-01-30 08:52
#2

Tack fär svar. Ja, det är rätt uppenbart att det inte finns lika många associationer som med de klassiska elementen. Men jag tänkte att all info som går att få tag på om element och riktningar inom svensk folktro är bra.

Upp till toppen
Annons: