Annons:
Etikettallmänt
Läst 1376 ggr
aimamsok
2014-12-13 12:54

Karma

Tror ni alla på det här med att om man skickar negativ energi till någon så får man "tillbaka det 3-faldigt"?

Jag gör inte det, efter att ha haft en relation med en psykopat och även lärt känna dennes lika känslokalla far och en del likasinnade vänner. Jag har träffat så många i min situation och när jag tittar på världen så ser jag inte att det är så enkelt att det finns någon slags universell "rättvisa" som automatiskt rättar till allting. Jag är helt grön på det här med magi, har tidigare gjort mycket healing men endast som "fritidssysselsättning", inte gjort reklam för mig eller så utan det är något som flera i mina familj och släkt gör (också helt okommersiellt) och när jag skickat ljus energi har jag ju känt mig genomsyrad av det själv, jag har inte tänkt att jag skickat mitt eget ljus utan att jag låtit mig vara en kanal för det.

På så sätt kan jag ju tänka mig att om jag skulle låta mig vara en kanal för mörk energi så skulle jag må dåligt av att låta den kanaliseras genom mig tex. Men jag skulle faktiskt vilja skicka lite "negativa" besvärjelser på några personer som gjort mig och många andra ont. Personligen har jag tappat tron på att det finns en rättvisa i världen och någon högre makt som håller koll på en och belönar de goda och straffar de onda, jag tror mer att livet blir vad vi gör det till och att ju mer gott man mår desto ljusare känner man sig. Samtidigt tror jag inte att "onda" människor behöver gå omkring och må dåligt och "ännu sämre" än andra människor. Det finns ju forskning som visar att mobbare får lustkänslor av att se andra lida. Det är klart att jag tror inte de lustkänslor psykopater känner av sina handlingar går att jämföra med känslor av ljus och kärlek dock…

Vad vill jag säga, jo, jag kan inte rakt av säga att karma är si eller så men jag TROR inte att om man gör något ont får man tillbaka det 3 ggr själv. Vad tror ni? Jobbar ni bara med "god" magi eller ser ni magi som varken bara ond eller god?

Annons:
Aleya
2014-12-13 13:14
#1

När jag känner mig svart i sinnet så tänker jag tillbaka på dom gånger då jag vet att folk har fått åter för det dom gjort. Det kanske inte kommit på ett år. Men det kan komma år efter. Lev ditt liv. Var glad. Du tjänar inget på att önska andra dåliga saker. Lägg den energin på att önska dig lycka och välgång istället.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

aimamsok
2014-12-13 13:20
#2

Jag håller med om att det viktigaste är att fokusera på sitt eget liv ;) Men tror du alltså att det blir så pga någon "lag"? Jag menar det är klart att en person som utnyttjar och skadar andra under hela sitt liv skaffar sig många ovänner och dåligt rykte men samtidigt är dom ofta så duktiga på att manipulera att de har lätt att få nya "beundrare" och ja-sägare runt sig, samt har en del trogna, lojala som skyddar dom som inte har några problem med att deras vän skadar andra så länge det inte drabbar dom. Det finns ju psykopater som lever länge och är friska..

[GråHäxa]
2014-12-13 13:35
#3

Jag tror inte på karma och jag tror inte på konceptet ljus=godhet mörker=ondska. Ondska och godhet är relativa begrep. Ljus är inte automatiskt något som är fullt av kärlek och godhet. Både ljus och mörker är helt naturligt och ingenting som är förprogrammerat med någon form av moral. Det är viktigt med balans och ljus utan mörker blir en väldigt obalanserad värld.  Det känns som en väldigt kristen föreställning att ljus är gott och mörker ont. Typ "Gud såg att ljuset var gott och gud skilde ljuset ifrån mörkret"  Om man ändå skall prata om "ond magi" osv så tycker jag orden negativ och positiv passar bättre. 

Vad som är godhet för någon kan vara ondska för någon annan, bestämmer man att något är ondskefullt så är det ens egna subjektiva tolkning. 

Med karma konceptet blir allting väldigt märkligt om man tänker på det. Det var någon som skrev här på HiF för ett tag sedan att de som har slavar i detta livet blir slavar i nästa liv. Tänker man på det sättet så har ju de som är slavar här i detta livet blivit slavar just pga att de hade slavar i sitt förra liv.

aimamsok
2014-12-13 13:51
#4

#3 Jag är mer inne på ditt synsätt, även om jag tycker det är solklart att det finns godhet och ondska, alltså det jag ser som ondska existerar ju precis som "godhet". Alltså typ koncentrationsläger är ondska eller att medvetet försöka få en person må så dåligt att den tappar all självkänsla. Något som tilltalar mig med just "häxor" är att jag tycker det är befriande att slippa den här "skulden" som just är en del av den kristna traditionen samt moralpredikningar om att allt kommer tillbaka till en. Men detta är helt nytt för mig och jag kommer läsa allt jag kommer över för att lära mig mer. Jag vet iallafall att jag kommer inte känna mig tilltalad av någon inriktning som lär att det man skickar ut "kommer tillbaka 3faldigt" som skrivet i sten.

Jag ÖNSKAR att det vore så att allt straffade sig självt men jag tror att man måste lägga sig i ganska mycket och inte tro att det löser sig av sig självt när man uppfattar orättvisor eller "ondska". Jag tänker att det inte direkt finns någon kraft som sköter allt det där utan att vi själva måste utnyttja "kraften" på det sätt som vi tycker är rätt.. Däremot tror jag också samtidigt att allting smittar så om man fokuserar på att göra något bra är det klart att det får positiva konsekvenser osv..

Manutar
2014-12-14 09:37
#5

Jag tror inte på karma, på någon "högre makt" eller lag som bestämmer vad som är bra eller dåligt. Jag tycker gott och ont (moral) är relativt och tror inte på någon kamp mellan dessa två eller att de är absoluta motpoler.  Jag anser att det handlar om balans och att allt har sin naturliga plats sas. Tex. ett väsen som skapar sjukdom är inte automatiskt ondskefullt, det bara är. En skicklig botare kan häva ut väsendet från en sjuk person och sända tillbaka det till den plats den ska vara på, eller sätta in det i något annat som inte tar åt sig av sjukdomen, bla träd och stenar har användts.

Om jag förbannar en person som härjar runt och våldtar småbarn så att den inte kan fortsätta, är min gärning då god eller ond?

[pelan]
2014-12-23 21:06
#6

jag tror på karma, hänt allt för många gånger. ett exempel var att jag snodde 100 kr och nästa dag försvann 7000 bara sådär. vips.

Annons:
Maikailoa
2015-01-02 23:37
#7

#6

Det låter lite lustigt. Tänk om den som du snodde 100 kr av själv hade tagit 500 kr dagen innan, då låg han ju ändå på 400 kr plus. 😇

Upp till toppen
Annons: