Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1393 ggr
dennas
2014-12-12 09:51

Lusse rör

En arkeologisk utgrävning av Lusse rör - kuriosa att läsa i dessa tider:

Lusse rör
– ett sägenomspunnet röse i blickfånget för vägfarande i mer än tusen år

http://www.jkpglm.se/PageFiles/1801/2012-12.pdf

Annons:
dennas
2014-12-12 10:58
#1

(Kuriosa är nog fel ordval, men i en sajt om häxor och häxkonst, så kändes det relevant. Jag menar inte alls att vara nedsättande mot författarna, tvärtom tycker jag att deras presentation var väldigt tilltalande.)

Bappho
2014-12-13 09:21
#2

Lusse rör
– ett sägenomspunnet röse i blickfånget för vägfarande i mer än tusen år

..men som nu inte finns längre. Så sorgligt.

Appropå ordet Lusse. Läste häromdagen att det även använts för Loke, men det fanns ingen förklaring, var, hur o. s. v. Någon som vet, kanske?

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Ganna
2014-12-13 10:00
#3

#2 Det låter som en modernare koppling, var läste du det?

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Bappho
2014-12-13 10:31
#4

Eldar Heide, och jag ser nu när jag gick tillbaka till texten att det var ordet Loke, Luki till Lussi i Dalarna, inte specifikt Loke själv.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Ganna
2014-12-13 10:37
#5

#5 Tackar, får läsa igenom hans texter igen, det var ett tag sedan senast.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Bappho
2014-12-13 10:47
#6

Här är länken. Kan ju vara flera här som vill läsa om Loke, vätten vid eldstaden eller sagor om Askepjäsken, Askefisen. Artikeln fick mig att plocka fram folksagor från hyllorna och läsa med nya ögon.

Eldar Heide: ”Loki, the Vätte, and the Ash Lad: A Study Combining Old Scandinavian and Late Material.” 

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Annons:
dennas
2014-12-13 18:18
#7

Kopplingen mellan Nål/Nal och tråd/spindel/vätte vid spis får mej att fundera på om även kenningen Lövön/Laufey kan kopplas till vedträ och därmed till spis eller vätte vid spis. Alltså att Lokes mor i bägge namnen skulle antyda vätten Loke. Vad tror ni andra?

Bappho
2014-12-15 12:57
#8

#7 Eldar Heide nämner något om en ö med ett träd i finsk tradition och hänvisar till Karlis Straubergs. Jag väntar precis hem en bok av honom, kanske det står något om denna trädö där. Återkommer i så fall.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

dennas
2014-12-15 17:23
#9

#8

Väntar med spänning!

Upp till toppen
Annons: