Annons:
Etikettsabbater-och-högtider
Läst 2886 ggr
wissan
2014-10-31 22:40

"Fira de döda" inom nordisk Trolldom?

Ja, nu är det många som firar Samhain/Halloween, men inte jag, inte för egen del, men tänder ljus här hemma och på grav för att  hedra de som gått före mig in i Andevärlden men det är ju en "kristen" högtid som jag tagit till mig för att det är vackert.
Men jag själv tänker nog mer på döden och de döda runt Vintersolståndet men hur är det egentligen fanns det någon typiskt ceremoni/rit för de döda här i Skandinavien, innan kristendomen fick fäste här? Jag tycker att jag har kollat lite men  hittar inget särskilt. 
Samhain firar man ju på de Brittiska öarna, keltisk tradition mig veterligen. 
Någon som kanske vet vart jag kan leta…
Och till er som firar, har det gott…

Allt har inte en mening om du inte ger det en……

Annons:
Ganna
2014-10-31 23:58
#1

DEt finns lite skrivet om Alvablot och då med hänvisningen att Alver skulle vara döda förföräldrar, men det är för lite källmaterial för att fastställa något.

Annars är det som du säger, runt vintersolstånd/jul de döda är närmast oss.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

wissan
2014-11-01 10:55
#2

Tack Ganna….då har jag någonstans att börja….

Läste lite på Wiki…men det gav ju inte så mycket som sagt va….och "modern" asatro verkar ha adopterat en del av vad som sker inom det Brittiska traditionerna.  Men jag får söka vidare.

Allt har inte en mening om du inte ger det en……

Ganna
2014-11-01 11:32
#3

#2 Eftersom modern asatro inte är en helt homogen företeelse så finns det både de som firar mer likt britterna, men även de som inte gör det. 

Men firar man sol- och årstidsbundet så kommer vissa tillfällen vara gemensamma på norra halvkolotet, medan andra, som är bundna till den agrara delen av årshjulet, att skilja sig åt.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

wissan
2014-11-01 17:06
#4

Jo det har du rätt i Ganna,  mycket vävs samman. 
Jag själv firar/uppmärksammar "De fyra stora" vinter vår sommar höst och försöker hitta så "gammalt" som möjligt då det tilltalar mig och ibland så faller det samman naturligtvis. Sedan kan man ju undra om hur mycket som nordiska vikingar tog med sig till de brittiska öarna när det begav sig och oundvikligt bör ju olika traditioner har blandats ganska friskt, även språkmässigt så finns det ju många likheter inom både Trolldom och vardagen. 
Jag är lite nördig på det gamla, det känns mer verkligt.

Allt har inte en mening om du inte ger det en……

Ganna
2014-11-01 17:25
#5

#4 Trolldom är dock inte en religion, det är en praktik och det finns trolldomsutövare som ser/sett sig som kristna, hedningar och utan bestämd tro.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

wissan
2014-11-01 17:55
#6

Det har du ju rätt i , Religion kan man ju inte kallad det precis mer som en "livsåskådning" kanske, ett utövande och ett tankesätt, jag själv ser mig nog som en "blandras" i så fall.

Allt har inte en mening om du inte ger det en……

Annons:
Ganna
2014-11-01 20:54
#7

#6 Nja, man måste omfatta vissa premisser i sin livsåskådning för att utöva trolldom, men den är ändå inte samma sak som livsåskådningen eller ett utövande av en livsåskådning.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Upp till toppen
Annons: