Annons:
Etiketti-häxans-trädgård
Läst 910 ggr
Jinaum
2014-10-21 21:52

planterings dagar?

Jag fick Llewellyns witch calendar i födelsedags present och den är jätte rolig men en sak stör mig redigt mycket. I den står datum för planting och skörd men inte vad man ska planera eller skörda och jag vet inte riktigt vart jag ska titta/söka efter för att få svar på det. Så jag tänkte att ni kanske kunde ge mig svar eller peka åt rätt håll. Någon slags lista över vilka örter/växter som planteras när på året å bäst att skörda osv. Eller vad som menas i kalendern. Om inte är min plan att kolla på impecta efter de örter jag tycker är intressanta och följa beskrivningarna där bara å delvis strunta i kalenders uppmaningar som jag inte kan hitta förklaring för.

Annons:
Ganna
2014-10-21 23:08
#1

Strunta i kalendern och titta på odlingsanvisningar samt läs på lite mer. När man sår kan variera mycket bara på några hundra meter när, beroende på hur skyddad växtplatsen är, sol, fukt i marken osv.

Samma sak med skörd, där beror det på vad man ska skörda, vilka delar samt vad de ska användas till - och det kräver mer än bara några rader i en New Age-kalender för att lära sig det. :)

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Jinaum
2014-10-21 23:15
#2

#1 Mjo det är nog det som är bäst. Dock stör det mig så att det står med bara så där utan någon som helst hänvisning till varför de har satt det just där.
I övrigt gillar jag kalendern, dagarnas färger å associationer, månens placering och lite annat krimskrams. Men det är ju förklarat tydligt men inte växterna å det stör mig. Känns så konstigt bara att de e med!

Det jag nog främst tänkte är att har man något å spinna vidare på om man vet vad de tycker man ska odla är det lättare att ta sig därifrån. Det är först nu som jag har utrymme att odla på och inte gjort det innan på balkong. Innan var det i trädgård vid torp och det var ju inte mycket mer än att odla å hoppas på det bästa, men i små balkonglådor får man ju ta hand om det hela lite mer.

Men jag gör nog så som du föreslår mig  Ganna att jag studerar lite. Dock hade det ju varit kul å veta vad de menar å varför i kalendern. Möjligen får jag korsreferera med bondepraktikan. Kanske finns någe vettigt där. (Om annat intressant bok oavsett :P )

Ganna
2014-10-21 23:39
#3

#2 Eftersom Llewellyn är ett amerikanskt förlag, de blandar traditioner hejvilt samt att växtzonerna i USA är betydligt mer varierade, lär inte en korsreferens mot Bondepraktikan ge så jättemycket. Min gissing är att Llewellyn baserar sina glatt utströsslade dagar på månfaser och/eller astrologiska referenser/plantetreferenser.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Jinaum
2014-10-22 12:42
#4

Ah. Det skulle förklara varför jag inte får rätt sida på det. Tack Ganna! Jag tror du har rätt där. Nu kan jag släppa det och planera vidare :)

Upp till toppen
Annons: