Annons:
Etikettallmänt
Läst 2109 ggr
[Synnerlig]
9/12/14, 11:07 AM

Vad innebär det att vara häxa?

Hej!

Jag skriver här därför att jag är intresserad av vad det innebär att vara häxa :) Själv så är jag en väldigt skeptisk person och tror inte på trollkonster, gudar osv, men det är kanske inte vad det innebär när man är en häxa?
Jag har för mig att det handlar om naturen osv? Själv älskar jag djur och natur, är vegan osv och jag tror på att maten är vårt läkemedel, alltså tror jag på att man kan använda bland annat örter mot att bota sjukdomar. Men det kanske inte heller har någonting med häxor att göra? :)

Upplys mig gärna, jag är intresserad av att lära mig mer :)

Annons:
Ganna
9/12/14, 11:51 AM
#1

Använd gärna sökfunktionen först; som du snart kommer att se är "häxa" ett tämligen debatterat ord härinne där vissa (mig inkluderat) har tämligen klar definition, medan andra har luddigare/ingen definition.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

[Synnerlig]
9/12/14, 12:30 PM
#2

#1: Jag ber om ursäkt att jag inte använde sökfunktionen först :( Jag hittade lite när jag sökte tillslut :)

Praefatio
9/12/14, 12:32 PM
#3
Sommarek
9/14/14, 6:30 PM
#4

Olika personer lägger olika i begreppet - det finns många som har en "klar" definition som bara inte är samma som andra medlemmars här, men de är inte luddiga för det. Själva begreppet kan vara svårt att få en bild av eftersom det är framtaget av kristna, och därmed blir lika träffande och allmängiltiga som en nazistforskares definition av judar. Om man kikar runt lite här hittar man en mängd olika idéer om vad det innebär, men det viktigaste är nog att använda lite sunt förnuft och tänka efter själv.   ;)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Ganna
9/14/14, 7:06 PM
#5

Störs man av att ordets betydelse definierades genom forskning kring häxprocessernas domstolsprotokoll samt relaterat material behöver man naturligtvis inte befatta sig med ordet, än mindre relatera till sig själv med det.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Sommarek
9/14/14, 7:26 PM
#6

Nej då, det stör mig att de som forskade inte direkt gick vetenskapligt tillväga utan var personliga åsikter och fördomar, samt att ord förväntas betyda exakt samma sak genom tiderna. Störs man av det, eller av vad andra kallar sig, behöver man något annat att göra med sin tid.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
Ganna
9/14/14, 7:30 PM
#7

#6 Då tror jag inte du tittat på forskningen, den är väl underbyggd även metodiskt och erkänd även internationellt - Ankarloo är t.ex. en av författarna i ett av de stora akademiska verken om magi i Europa genom historien: "Witchcraft and Magic in Europe".

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Bappho
9/15/14, 6:41 AM
#8

Det forskas väl ännu och det finns mycket nytt intressant att läsa också.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

bodhisattva
9/15/14, 2:23 PM
#9

för mig personligen klarar jag av att frammana änglafjädrar utan magi, men fick först välsignade änglakort  ur Cassandra eassons bok. hon sysslar med love spells men jag tror inte allls på sånt.

Är buddhist och vill påpeka att skapande är inte samma sak som magi. för att i magin skapar du och sedan får du det ut ur dig, och vad du får ut får du tillbaka så om du förhåller dig snäll med omgivningen får man det bättre själv.

bodhisattva
9/15/14, 2:26 PM
#10

amrita är elixiret, även älva mat. jag har fått älva mat från från en  älva som blev till i munnen på mig, allmedvetande information berättade att vi skulle ses efter en kalpa igen.

bodhisattva
9/15/14, 2:29 PM
#11

vad du än ska göra, rådfråga själen om det passar dig, att skapa och sedan få det ur dig för att sedan få det tillbaka. För mig passar det inte eftersom jag är buddhist och syssslar inte med sånt men tycker ändå människor bör få va fria med att göra vad dem vill.

Upp till toppen
Annons: