Annons:
Etikettfolktro-och-myter
Läst 1843 ggr
Joggan
5/20/14, 3:07 PM

Bortmätning

Har någon en ide hur man menar det?…

Mäta bort
En del sjukdomar, bl a gastkramning och matleda,
kunde mätas bort (bortmätning).
Det tillgick så att den läkekunnige mätte med en tråd
vissa ställen på den sjuke.
Tråden brändes eller grävdes ned under en jordfast sten…

…vad menar man med ""mätas bort ?

Annons:
Ganna
5/20/14, 4:31 PM
#1

Du har ju beskrivit det, vad menar du mer specifikt när du undrar? Både "mätas" och "bort" är ju s.a.s. förklarade i det du skriver.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Joggan
5/20/14, 7:50 PM
#2

#1…hur man gör…?

Ganna
5/20/14, 8:22 PM
#3

#2 Hur man rent praktiskt går tillväga har du själv skrivit. Funkar det, bara man gör så - naturligtvis inte, där krävs talang/gåva/vad man väljer att kalla det, samt oftast att gå i lära.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Joggan
5/20/14, 9:15 PM
#4

#3,,,du menar att man mätter med en tråd
vissa ställen på den sjuke bara? rent praktiskt?

Joggan
5/20/14, 9:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Jag fick fram det hur man gör…..

Tack den som mejlade !

Joggan
5/20/14, 9:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Pic2

Annons:
Ganna
5/21/14, 12:51 AM
#7

#4 Precis, på ytan ser det inte mer komplicerat ut än att man mäter med en tråd, som beskrivningarna säger.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Joggan
5/21/14, 11:35 AM
#8

#Ganna

Jajamän… tack att du visste det att man mäter bara med en tråd!

dennas
5/21/14, 1:37 PM
#9

Skulle man kunna säga att även en röntgenundersökning med efterföljande kirurgiskt ingrepp är en sorts bortmätning - fast utan magi? Men om man lägger till ett gott omhändertagande av patienten för att ge hen kurage, så finns även magin?

Ganna
5/21/14, 2:08 PM
#10

#9 Nej, jag tycker inte det går att jämföra. Vid ett kirurgiskt ingrepp tar du bort något fysiskt och god omvårdnad är inte magiskt, såvida man inte tillhör de som sätter likhetstecken mellan psykologi och magi.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Joggan
5/21/14, 3:35 PM
#11

Aha!

dennas
5/22/14, 8:15 PM
#12

#10

Det är intressant att du ser det så.

Jag tänker att läkekonsten har gått i kringelikrokar och utvecklats ur olika skolor. Liksom att kemin kanske aldrig hade funnits om inte alkemin varit. Men mitt resonemang kanske haltar, eftersom inte många kemister är ute efter att göra guld. :-)

Uttryckte mej inte klart om den goda omvårdnaden inser jag. Min tanke var nog att den goda omvårdnaden, som mycket väl kan vara rituallik, skulle ge samma effekt som magin. Just i att utföra ritualer som hjälper både vårdtagare och -givare. Det var inte min mening att sätta likhetstecken mellan psykologi och magi, även om det helt visst kan finnas beröringspunkter. Min tanke gick snarast åt det magiska som kan hända av både medvetna och omedvetna handlingar. Går det att hänga med på hur jag menar? Måste magi vara medveten?

Ganna
5/22/14, 8:45 PM
#13

#12 Naturligtvis kan samma mål nås via olika metoder, men det gör inte metoderna lika. Om du går till en restaurang och käkar fisk så har du nått samma mål (mätt av fisk) som om du fångat den själv, rensat och lagat den, men det gör inte fiske och restaurangbesök till samma sak.

Ditt resonemang om den ritualliknande omvårdnaden färgas fortfarande av tanken att (om)tanke/psykologi = magi.

Om vårdpersonalen har talanger/krafter som botare (utan att veta om dem i detta exempel) så har det däremot en extra effekt, men det gör fortfarande inte att det går att sätta likhetstecken mellan omvårdnad och magi, magin/boten blir något utöver omvårdnaden.

Det finns ju de som botar på avstånd utan att träffa patienten och där har eventuell omvårdnadsfaktor hos botaren noll inflytande.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Annons:
dennas
5/22/14, 9:23 PM
#14

#13

Förstår precis.

Nej, mitt resonemang (åtminstone inne i mitt huvud) har inte med psykologi att göra. Jag tänker inte att all omvårdnad skulle ha en magisk effekt, men inser att jag inte varit tydlig på den punkten heller. Över huvud taget var det nog olyckligt att använda ordet omvårdnad.

Ditt resonemang är så klokt och redigt, och jag kan inte svara dej så som jag önskar. Jag känner mej lite trevande, men har en inre känsla av ett sammanhang och ett samband, som rent hypotetiskt skulle kunna finnas, men som sagt, det är väldigt hypotetiskt. :-)

Får väl betrakta detta hugskott som en villfarelse.

Ganna
5/22/14, 10:28 PM
#15

#14 Vem vet, vi kanske möts över en fika någon vacker dag - det är svårt att veta om man når fram som man vill på ett nätforum. :)

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

dennas
5/23/14, 9:49 AM
#16

#15

Tog mej friheten att segla bort till en syrenberså med humlesurr, en gammal kaffepanna och hemkokt saft. Mmm. :-)

Upp till toppen
Annons: