Annons:
Etikettallmänt
Läst 1182 ggr
Häxkotten
5/12/14, 3:40 PM

Hjälp

Hej, tidigare la jag upp en slags enkät här… Men när jag nu ännu ej har fått svar så tänkte jag byta taktik. Så jag håller på med ett avslutningsarbete i religion och ser då på hur de som tror på magi ställer sig till vetenskap. Så nu undrar jag hur ser ni på vetenskap? Det behöver inte vara ett svar för alla som tror på magi men beskriv hur du ser på det. Tack på förhand! :)

Annons:
synesthesia
5/12/14, 4:15 PM
#1

Det ser ut som att flera svarat på enkäten? :)
Nu vet jag inte riktigt vilken nivå ditt arbete är på, men ett tips är att kanske vara lite mer specifik med exakt vad du menar både med 'vetenskap' och med 'magi'. Jag gör helt enkelt så att jag ger dig två svar.

Mitt första svar: Jag tror på magi, och jag tror på vetenskap. Även om magi inte riktigt passar in i de rådande paradigmen inom vetenskap idag (och kanske aldrig någonsin), så betyder det inte att den inte existerar.

Personligen så är jag inte 100% säker på att någon av den kunskap jag besitter, eller har möjlighet att ta del av, är sann, och jag tror inte heller att det är möjligt. Vetenskapliga teorier har visats vara felaktiga många, många gånger under dess historia. Saker folk trott vara sanna har visats vara felaktiga, och saker som lät helt omöjligt och närmast övernaturligt för 1000 år sedan är idag vår vardag.

Men jag köper att en teori (eller paradigm eller vad det nu handlar om) är sann tills den antingen bevisats vara felaktig, eller tills en ny, mer trolig teori läggs fram. 

Lite för mycket vetenskapssnack, men min poäng är - vetenskap är inget säkert, så för min del så skulle jag inte avfärda magi som något knasigt påhitt bara för att de vetenskapliga metoder som finns idag inte kan bevisa att den existerar.

Mitt andra svar: magi är en typ av vetenskap! :)

Häxkotten
5/13/14, 12:14 PM
#2

Tack! Mitt arbete är på en mer filosofisk nivå. Jag är tacksam för ditt svar och jag kan nu se att flera har svarat vilket jag är väldigt tacksam för :) Jag menar med vetenskap saker som medicin, eller evolutions teorin. Alltså saker som är nära kopplat med dispyter mellan religion och vetenskap. Och med magi menar jag troendes på att man kan påverka världen genom ritualer/formler eller något annat troende på en "magisk kraft".

Joggan
5/13/14, 12:31 PM
#3

…kortfattat….
Vetenskap är som en process observatör
som kolla med sina förstorings glass t.ex. på kroppen eller på växten
och observera vad som händer utan att veta varför det händer!!
Bara på ett exempel vet dom inom skolmedicin
vilken sjukdom man har och hur man tror kunna motverkar
men dom vet aldrig!! .dom gissa bara varför man har en sjukdom!
men dom som kan med häxkonst på riktigt vet varför!

Post skriptum
Evolution teorin är visst ingen vetenskap
det är bara en teori…

Expelled: No Intelligence Allowed
http://www.youtube.com/watch?v=V5EPymcWp-g

Häxkotten
5/13/14, 10:06 PM
#4

Visserligen kan jag hålla med dig till viss del, jag anser dock att de som håller på med till exempel medicin vet vad dem gör. De kanske inte ser det på ett sånt sätt som de som håller på med häxkonst gör. Men de vet till exempel vad det är som orsakar en vis sjukdom, tex en bakterie. Då vet de vad den bakterien gör. Vart den kan komma från och hur man motverkar den. När jag gör dena undersökningen är jag inte ute efter vad som är rätt eller fel. Jag undrar hur folk tror och hur de ser på vetenskap och magi tillsammans, för detta är två saker som i vårt ateistiska samhälle kan ses som väldiga motpoler. Och evolutions teorin är en vetenskaplig teori som mycket av forskningen om varför vi är som vi är idag bygger på. Så jag skulle vilja kalla det vetenskap. Men tack för ditt svar!

Bappho
5/14/14, 6:09 PM
#5

Har du läst Persuasions of the Witch's Craft: Ritual Magic in Contemporary England av Luhrmann? Om inte, läs den :-) Visserligen handlar den om England och har några år på nacken men det gör inte så mycket.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Joggan
5/15/14, 11:27 AM
#6

Precis du har frågat hur folk tror….
Jag svara…..
Jag tror att man har ofta bara halva information
t.ex…. en bakterie …att vet vad en bakterie gör och vart man hittar den i naturen och hur man motverkar den.
är som jag sa en process observation!
Men jag vet att frågan är öppet varför man har smittat sig…
…en objektiv sanning är visst vetenskapligt..eller hur
och om inom epidemin inte alla smittar sig under samma förhållanden
så är en objektiv sanning en annan!
Frågan står öppet varför smitta sig den en och inte den annan?
Skolmedicinen har ingen svar på det!
Läs…t.ex. spanska influensan rapport!

Lite tydligare!
En annan exempel är att skolmedicinen
vet säkerligen mycket om t.ex. cancer tumörer och deras växtprocesser
men vi vet att cancer är en entitet (oftast en död människa) som sitter i människors auran
och gör den sjuk!

Evolutions teorin bygga på forskning
aldrig hört talas om!?
Det tror jag är en absurd rykte!
Det är bara en teori!

Har du kollat" Expelled: No Intelligence Allowed"?
…så visst du att Intelligent design är ratificerat!
Förklarat!…här

http://www.dailymotion.com/video/xuc5q5_darwin-evolution-vs-id-intelligent-design-creationism-documentary_news&start=1661

Referenser finns här längst nere..
http://en.wikipedia.org/wiki/Expelled:_No_Intelligence_Allowed

Visst ett dispyt men men….faktum finns!

Som sagt du har frågat vad vi/man tror
Jag ser det så att magi och vetenskap är ingen väldiga motpoler
vetenskap är som en process observatör utan att veta orsaken…
men vi vet!

Annons:
Joggan
5/15/14, 12:02 PM
#7

Post skriptum!

T.ex bakterier eller entiteterna osv. ""tror/vet jag kan få tillgång i människorna system genom……

Häxkotten
5/15/14, 10:06 PM
#8

Tack bappho, har inte läst den men ska kanske se till att göra det :) Och till joggan, jag är tacksam för att du delar med dig om hur du tror. Även om vi inte kanske ser världen på samma sätt, men så kan det vara ibland. Jag ska se till att se på de videorna du har lagt upp så kanske jag kan få en lite bättre förståelse ;) Och vad det beträffar evolutions teorin så finns det en del biologisk vetenskap som stödjer den. Jag säger inte att någon av oss har rätt eller fel. Men som sagt tack för att du delar med dig! Det är alltid intressant att höra vad andra tänker.

Upp till toppen
Annons: