Annons:
Etikettallmänt
Läst 826 ggr
Kuutar
2014-04-07 11:37

Metaller

Vilken metall föredrar ni och varför? Jag har alltid älskat silver, kan inte bli vän med guld. Min mor är likadan, och jag har märkt att även mina barn redan föredrar silver. Med tanke på hur jag är som person borde jag tycka om guld, men icke. Med silver på mig känner jag mig skyddad och hel (redan innan vampyrmodet;-)). Jag känner att silvret har en inneboende magisk kraft, medan andra metaller känns stumma. De talar inte med mig. Ett tag var jag irriterad över det, men sen tänkte jag att jag borde vara glad över att känna närhet till iaf en av metallerna, det är nog för just nu.

Annons:
skogsbergs-anna
2014-04-07 12:47
#1

Smakmässigt gillar jag mest guld men magiskt har jag inte tänkt på. Ska tänka på det :) Använder du metaller i ditt magiska arbete?

Gör hellre fel än inget alls.

Kuutar
2014-04-07 13:33
#2

Jag har laddat silversmycken med kraft och fått bra resultat, men har annars inte använt silver som hjälpmedel. Förutom som skydd. Drömmer om en vacker silverskål till ritualer (tillägnat Henne), men det får vänta tills jag blir rik;-) Funderar över stål, är det bara fantasy-trams att det motverkar magin? Har försökt o experimentera lite men blir inte klokare! Känner bara att fastän stål kan bli varmt i mina händer så är "stämningen" ändå kall?

dennas
2014-04-07 20:44
#3

Jag är mest förtjust i silver och koppar. Även om silver känns som ett mer självklart val vid magiskt/religiöst utövande, så väljer jag spontant koppar, om jag har ett sånt ärende. Kanske för att dess färg påminner om solens och månens upp- och nedgångar?

#2

Kan det inte vara skillnad på stål och stål? Rostfritt är ju inte så magiskt, men ett smidesstål måste väl ändå vara kraftfullt? Du kanske måste bearbeta det på nåt vis, så att det får börja tala.

Ternes
2014-04-08 07:44
#4

Hej, Det är första gången jag skriver här men inatt så forskade jag lite om tenn just för att förstå varför jag dras så till denna metall. Jag var inne här och sökte eefter lite info så döm om min förvåning när jag såg denna tråden i morse. Så glad jag blev :-). Jag och tenn går ihop, en metall som används för att skydda andra metaller…ni förstår grejen. Kul tråd, jag älskar metaller och mineraler.

Kuutar
2014-04-08 08:27
#5

#3 Föremål av smidet stål är ofta vackrare än de av rostfritt stål, men det är fortfarande stål. Har några såna skålar jag fyndade på loppis. Trodde jag kunde ha dem till mina ritualer, men det kändes helt fel, de ville inte tillföra nåt. Jag får vänta några år och återkomma till stålet, det är nästan symboliskt att jag just nu i mitt liv inte kan med det:-)

Ganna
2014-04-08 09:10
#6

Stål och järn har mycket länge använts som skyddsmedel och fungerar fortfarande utmärkt till det. :)

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Annons:
Kuutar
2014-04-08 10:59
#7

#6 Hästskon är ju av järn, såna har jag använt o tyckt att det funkat bra, men där har jag mer tänkt på hästens kraft än på järnet;-)

Ganna
2014-04-08 11:34
#8

#7 Visst är hästen en del i den (en använd är starkare än en ny), men järnet är nog så viktigt, samt formen.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Elena-Maria
2014-04-08 12:42
#9

Jag älskar också silver. Utöver att jag inte gillar gult guld (vitt går bra) så känner jag mig mer dragen till silver.

#6 Ja, det är sant. Det finns ju till exempel den gamla tron om vådastål och ångerstål med mera som är mycket intressant.

Fred och god växt!

dennas
2014-04-08 12:42
#10

#5-8

Nog har det väl också funnits en och annan berömd smed med mytomspunnet kunnande. ;-)

Ganna
2014-04-08 15:33
#11

#10 Definitivt; tittar man på British Traditional Witchcraft, som är öppnare än den svenska "släktingen" traditionell häxkonst, så har smederna Tubal Cain samt Wayland (motsvarande Völund) viktiga roller i myterna.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Kuutar
2014-04-08 17:12
#12

Och i finska Kalevala var det en smed som smidde Sampo, fast jag kommer inte ihåg om det nämns vilken metall han använde.

Praefatio
2014-04-09 12:30
#13

Har aldrig funderat över saken innan, spännande! Spontant tänker jag att järn är den metall jag tycker bäst om, men att brons ligger nära hjärtat också. Silver tilltalar mig faktiskt inte alls i magiska sammanhang längre, för mig representerar den det lekfulla, naiva och veka och just nu vill jag jobba betydligt mer "jordat".

Annons:
Upp till toppen
Annons: