Annons:
Etikettwicca
Läst 3419 ggr
Leonamartinez
4/2/14, 12:07 PM

Wicca/altare/tips m.m

Hej allihopa!

Jag är relativt ny inom det här, och har precis börjat på att bygga mitt altare. Än sålänge har jag mina ljus, samt kattstatyer och lite stenar. Men skulle jätte gärna höra vad ni andra tycker är bra eller vad ni har på era, har sett en äldre tråd ang detta, men tar jätte gärna tips på butiker, böcker… ja allt som har med wicca att göra. Finns dock snålt om butiker där jag bor längst nere i vårt avlånga land…

Annons:
Sommarek
4/2/14, 12:13 PM
#1

Får jag lov att tipsa om gruppen Wicca iFokus?  :)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Blodfot
4/2/14, 12:17 PM
#2

Jag tycker att de viktigaste är att det är personligt. Gjärna med något som representera Gudinnan/Guden och din/dina väktare!

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

Praefatio
4/2/14, 12:45 PM
#3

Som #1 säger finns även Wicca i Fokus, men du är varmt välkommen även här på Häxor! :)

Det finns inga måsten, men väldigt vanligt i den wiccanska traditionen är att ha föremål på sitt altare som representerar elementen, Guden samt Gudinnan. Vad detta är för föremål är däremot jätteolika! Jag ska ge dig några tips:

För att representera Guden är det vanligt att välja ett föremål som är avlångt, som en sk. fallossymbol, dvs en symbol som representerar det manliga könsorganet. Föremålet måste absolut inte se ut som en penis men kan göra det om man vill. Har under åren sett allt ifrån en enkel pinne, stearinljus eller en avlång kristall till väldigt grafiska penisstatyetter i lera. Har även sett de som använder djurhorn av något slag, guden kallas ju ofta "den Behornade". Annars kan man förstås välja en gudastaty som man tycker om. Inom wicca brukar man prata om att Guden representerar solen, så även en solsymbol av något slag går alldeles utmärkt, eller ett guldfärgat ljus!

För att representera Gudinnan är det vanligt att istället välja ett föremål som är runt eller kupat, för att representera livmodern. Har sett exempel som snäckskal, en stor glaskula, en bägare och en lite knubbig flaska. Gudinnestatyetter finns det mängder av om man tycker bättre om det. Gudinnan brukar representera månen så månsymboler går bra, eller ett silverfärgat ljus.

Elementen går också att representera på mängder av vis. Här kommer några tips:

Luft - Rökelse, fågelfjäder, solfjäder, en luftfylld (tom) behållare av något slag, en fågelstatyett eller ett ljus. Många väljer ett gult ljus till luft, men det är lite olika.

Eld - Jag har nog nästan bara sett ljus av något slag, ofta röda sådana, men någon hade t.ex. en fenixstaty och någon hade ett tändstål.

Jord - En vacker liten skål med salt, jord eller sand är vanligt. Vill man ha ett ljus istället, är ett grönt ljus klassiskt.

Vatten - En liten skål eller flaska med vatten, en fisksymbol av något slag, sjögräs är exempel på vad jag sett. Även ett blått ljus fungerar utmärkt.

Jag var wiccan i unga tonåren innan jag hittade en egen väg, och gjorde egna symboler. Tog lera, formade till fyra plattor och ristade in en symbol för varje element. Härdade leran och målade sedan plattorna. Här har du exempel på symboler man kan använda. Ett av de mest stilrena och snygga sätten jag sett för att representera elementen är det här. Väldigt smakfullt.

Jinaum
4/2/14, 6:21 PM
#4

#3 Påfyllnad av ditt.

Bägare - vatten element
Pentagram/mynt - jord
Stavar - Eld (ibland även ansett att anthamen eller en dolk är liknvärdig).
Anthamen eller en fjäder - Luft

Kombinationer:

Luft/Eld - rökelser
Vatten/Jord - saltvatten eller en bägare med salt/jord i.

salt fungerar även som "renande" av negativa energier :)

Sedan kan man ha kristaller för alla elementen, även för chackran. en del lägger fram vad som är relevant för dem just nu på sitt altare. Andra skapar egna symboler!

Sedan ljus för elementen.

Du kan få massa idéer på wicca gruppen men även via wicca.nu.

https://www.youtube.com/watch?v=9Q_Ko-YC438 här är en intressant video om symboler och vad saker betyder för en själv för ens altare :)

Praefatio
4/2/14, 6:56 PM
#5

#5 Tack för påfyllnad! :)

Upp till toppen
Annons: