Annons:
Etikettfolktro-och-myter
Läst 2269 ggr
Thistle
1/4/14, 7:03 PM

Bukkerwise

I Traditional Witchcraft: A Cornish Book of Ways skriver Gemma Gary att: " In Sweden we have the intriguingly named Bukkerwise, a mummers' play featuring the dying and resurrecting Goat-God, married to the Queen of the May."

Jag har försökt att hitta mer info om detta och jag hittar referenser till The White Goddess av Robert Graves, en bok om alkemi och massa ryska sidor :). Är det någon som vet vad "Bukkerwise" kan vara för något?

Annons:
Joggan
1/4/14, 11:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Hittade …

Citat….

"In Sweden, at May Eve, there was a ritual enactment of a play called Bukkerwise, where a goat (sacred to Thor as the boar was to Frey) was mated to the Goddess, sacrificed and reborn.7 Finally, as the Indo- European gods dominated."

och..

Citat..

""Bukkerwise" , was mated to the goddess, sacrificed, and resurrected: that is to say, the Priestess had public connection with the annual king dressed in goatskins,"

https://www.google.com/search?q=Bukkerwise&btnG=S%C3%B6k+i+b%C3%B6cker&tbm=bks&tbo=1&hl=sv

kanske….

All these remnants of the Black Goat Skin rite still existed or were remembered in central Europe in the early part of the 20th century. It is testimony to the importance of these pagan rites that they had survived, even if in a fractured form, throughout the witch hunting programmes even when their religious pagan meaning has become somewhat lost. Other reference to ancient rites involving goats exists in Modern times throughout Europe, including the 'Cripple Goat' ceremony on the Isle of Skye.

Jag kolla i mina böker om jag hítta någonting….

Ganna
1/5/14, 1:28 AM
#2

Jag vet inte hur Gemma Gary lyckas sno till det hon skriver, men det är ofta så att man i engelsk(språkig) litteratur hittar underligheter och halvsanningar som kan bero på språkförbistring.

Det finns bockvisor som sjöngs vid julspel, där bocken blir skjuten men återuppstår i slutet av visan. Det hela spelas upp av bl.a. någon klädd i päls och med bockmask/bockskalle.

Men hur hon får det till att det ska ske i maj och att bocken då ska vara gift med en majbrud, mja, det låter som sagt som en misstolkning.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

dennas
1/5/14, 11:53 AM
#3

#2

… så att det är en "bockevisa" / bukkerwise?

Ganna
1/5/14, 1:17 PM
#4

#3 Den slutsatsen tycker jag ligger närmast att dra, ja, på grundval av ordlikheten samt att det inte finns något annat som innehållsmässigt kommer lika nära.

Om inte annat visar det av vikten av att när man gräver där man står, vikta källor efter hur säker man kan vara på att författaren inte missuppfattat saker p.g.a. språkförbistring. ;)

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

dennas
1/7/14, 9:13 PM
#5

# 4

🙂

Thistle
1/11/14, 11:42 AM
#6

Tack för era svar. Jag kanske inte var helt tydlig med att jag undrade vad Bukkerwise kunde tänkas vara i svensk folktro.

Jag googlade lite mer och hittade ett dokument där det finns lite info om bockvisor:

http://statensmusikverk.se/musikochteatermuseet/files/2012/12/Inger-dager-synes-2012.pdf

#2 Ja julspel i maj låter lite konstigt.

Annons:
synesthesia
10/25/17, 6:48 PM
#7

Jättegammal tråd, hahah. Jag läste precis denna bit i Garys bok och skyndade mig till Google (eftersom jag aldrig hört talas om bukkerwise…) och hittar verkligen bara den här tråden som ger någon form av förklaring. Tycker att er förklaring låter väldigt rimlig dock! Lite besviken då jag fått intrycket av att hon ändå gör sin research. Det jag kommit fram till är att både Nigel Jackson i Masks of Misrule (som kom före hennes bok om jag minns rätt, min pdf listar inget årtal…) pratar om bukkerwise, och även då The White Goddess. Min teori är att allt är Graves fel, och att Jackson använde honom som källa och att Gary i sin tur använde Jackson som källa. Tänk vad underbart det varit om Graves haft källor listade till alla sina påståenden.

Hur som helst, länken som Thistle bifogar verkar inte fungera, och jag vill så gärna luska vidare i detta, och undrar om någon sitter på någon sida eller bok som beskriver bockvisor?

synesthesia
10/27/17, 12:05 PM
#8

Okej,  länken fungerade visst. Och sedan hittade jag även Nordens kalender från 1933 på projekt Runeberg som hade en del spännande om bockspel.

http://runeberg.org/nordkal/1933/0104.html

Ifall någon mer än jag är intresserad. :)

Upp till toppen
Annons: