Annons:
Etikettdrömmar-och-drömtydning
Läst 3680 ggr
Mystica
2013-11-20 18:37

Sanndrömmar/profetiska drömmar

Hej!
Någon som kan/vet något om sanndrömmar/profetiska drömmar? Jag snubblade lite över detta idag och frågan dök upp om man kan träna sig till att drömma sanndrömmar/profetiska drömmar eller om detta bara är något som vissa kan. Är det någon som har erfarenhet av detta?

Annons:
[saradormina888]
2013-11-20 18:43
#1

Menar du som vision, jag har drömt otaliga gånger i vaket tillstånd med ögonen öppna och sittande, och jag har inte varit i meditations tillstånd, och de känns inte som vanliga drömmar, vad de är har jag själv grubblat över,

dennas
2013-11-20 19:43
#3

#0

Sanndrömmar: Det beror på vad du menar med att träna. Man kan försöka att bli mer observant på sin drömmar. Oftast handlar det mer om att kunna slappna av och släppa in dylika drömmar.

Profetiska drömmar kräver nog en medfödd talang eller möjligen rätt blandning av droger/mediciner/atmosfär etc.

#1

Jag tror inte alls att TS menar visioner. På svenska är ju det mer en målsättning än en syn eller ett varsel.

[stass]
2013-11-21 17:01
#4

Gråbo te är och/eller rökelse är en inte helt ovanligt hjälpmedel såväl före sängående som vid olika divinationsformer.

För en himla massa år sedan hitta jag någon spell som innehöll en Ametist man "laddade" och la under huvudkudden medans man upprepade ett mantra (vers) om och om igen till man somnade, jag provade den och det funkade faktiskt. Fast då gick jag in helhjärtat i det, utan några tvivel, jag provade några år senare men då gick det inte lika bra. Nu minns jag inte hur originalversen gick, men du kanske kan få nån idè och experimentera.

Föra en drömdagbok på det man minns om alla sina drömmar.

Olika meditationsformer i samband med avslappningsövningar kan hjälpa att öppna upp. Det ger inte per automatik klardrömmar eller sanndrömmar men kan hjälpa en att träna sin mentala förmåga.

Olika tidpunkter, själv har jag märkt att fullmåne (även när jag inte tänker på att det är fullmåne) ger livligare drömvandringar.

Var några saker jag kom på.

Mystica
2013-11-21 17:30
#5

#3 Ja, vad jag menar med träna är väl att träna sig på samma sätt som när man lär sig drömma lucida drömmar, ungefär. Om man kanske kan träna sig till att styra in sitt medvetande på att drömma profetiskt och "se" saker som kommer hända, så att säga.
Men droger/mediciner etc. är säkert till bra hjälp. Finns ju många som kommit till stora insikter med hjälp av exempelvis LSD. Men om det går att göra utan sådant hade ju varit mer praktiskt, så slipper man jaga rätt på substansen, betala för den och sedan få någon att sitta "barnvakt" medan man själv är under inverkan av detta. :)

#4 Ah, okej. Gråbo får jag ta och kolla upp, då. Och mantran kanske kan vara värt att pröva. Tack för tipsen!

dennas
2013-11-21 21:32
#6

#5

Jag vet inte om du lade märke till att jag skiljde mellan sanndrömmar och profetiska drömmar?

Att drömma sanndrömmar tror jag är möjligt för alla människor, då det ofta handlar om hjärnans och själens förmåga att samla och ordna information.

Profetiska drömmar är för mej en helt annan sak, och jag tror inte att vem som helst kan göra det. Antingen så har man en medfödd förmåga, eller så går man i lära hos nån och får lite hjälp på traven.

Jag vill absolut inte förespråka att nån ska ta hjälp av droger eller dylikt för att drömma sanndrömmar. Jag ville snarast visa på hur ouppnåeligt det är för gemene man att drömma profetiskt.

Annons:
Bappho
2013-11-23 11:40
#7

Jobbar man aktivt med sina drömmar så kommer man att få mer sanndrömmar också.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

aimamsok
2014-12-13 14:20
#8

Typiskt, jag såg inte denna tråd så jag startade en egen (skyller på att jag är ny här 😉 ) Jag har drömt många sanndrömmar innan det som hänt i drömmen hänt och då detaljrikt så att det stämt med utseenden, personer mm. Men alltid bara när det gällt någon jag varit väldigt, väldigt nära. Det är som att jag kan få den här informationen på något sätt då, inte när det gäller "världshändelser" osv men det kanske kommer :s Jag började jobba med mina drömmar, minns inte riktigt när för gjorde det några ggr i perioder mellan 17-23 års ål,der tror jag, då hade jag en drömbok vid sängen och skrev ner drömmarna precis när jag vaknade. Sen dess brukar jag nästan alltid minnas mina drömmar, jag har även läst böcker om drömtydning, bla med en som hade 2 Lexikon, ett enligt Freud och ett enligt Jung. Jag föredrar Jungs och tycker att hans symbolik stämmer väl in på min egen.  Detta har också hjälpt, kanske för att hjärnan vet från början att om jag tolkar vissa saker si och så så kan den använda sig av det.

Jag har även varit med om att kunna ändra handlingen i mardrömmar. Det händer inte alltid men efter att jag läst om det och bestämt mig för att kunna göra det har det hänt några ggr att jag i drömmen tänkt "men det här är ju en dröm, jag vill att det ska sluta eller gå såhär istället". Dock brukar detta förta mycket av spänningen när jag plötsligt inte är "utelämnad" längre åt handlingen. Eller skräcken ska jag kanske säga för det är ju just mardrömmar jag vill kunna ändra, sådana återkommande  som har samma tema och bara går ut på ren terror och dödshot..

Upp till toppen
Annons: