Annons:
Etikettmånen
Läst 6224 ggr
Försent för Edelweiss
2013-09-20 21:35

Trötthet vid fullmåne

Jag har läst flera vetenskapliga artiklar som hävdar att drömmar och sinnesstämningar i kombination med fullmåne bara är inbillning och påhitt. Förklaringar är att man blir piggare (manin som uppstår) kommer av att natten blir ljusare vid fullmåne, i synnerhet förr i tiden när landet inte var upplyst av gatlyktor och ljus dygnet runt, som det är nu. 

Men, 

utan att vara medveten om vilken månfas vi befinner oss i, eftersom jag inte tar för vana att hålla koll på det månad för månad, så har jag under lång tid upptäckt att när tröttheten slår till, nästan utmattning, så har jag också upptäckt att det råkar vara fullmåne ute. Jag gör inte upptäckten varje månad förstås, utan kommer att tänka å det några gånger om året men avfärdar det som strunt pga det jag läst. Och det jag läst säger ju egentligen att man ska bli piggare…. men jag blir väldigt seg i huvudet och trött vid fullmåne.

Någon mer som känner såhär? Är det bara en slump, eller tror ni att det faktiskt kan finnas ett sammanband?

Annons:
dennas
2013-09-20 22:36
#1

Jag är också kärring motvalls och upptäcker ofta att jag är infernaliskt trött vid fullmåne… Fenomenet är alltså inte omöjligt utan möjligen bara ovanligt.

skogsbergs-anna
2013-09-20 22:44
#2

Jag blir i alla fall sjukligt trött lagom till jag ska göra fullmåneresor ;)

Gör hellre fel än inget alls.

[stass]
2013-09-21 00:40
#3

Jag har svårt att sova när det är fullmåne, verkligen jättesvårt! De senaste två nätterna har jag sovit i ca 4 timmar vardera och jag har sällan problem med nattsömnen.

Kuutar
2013-09-21 10:30
#4

Jag känner igen mig i tröttheten iaf den här fullmånen, har för mig att vi diskuterat ämnet förut och poängterat vikten av skydd kring fullmånen. Få hade upplevt att deras kraft var starkast när månen var full.

H-lena
2014-07-06 13:18
#5

Det här är ett av de få övernaturliga fenomenen som jag inte tror på. Har inte heller koll på när det är fullmåne och inte, så jag vet inte själv om jag påverkas. Jag vill inte skapa frustration i tråden eller nåt, men jag har tänkt en del på detta den senaste tiden. Vad tror ni att det beror på att ni påverkas av fullmånen? Om man tänker efter vad månfaserna egentligen betyder så är det ju bara hur solen lyser på månen från olika håll och vinklar som ger månen dess olika former. Så dragningskraften mellan månen och jorden förändras ju inte. Om man påverkas av fullmånen måste det därför bero på något annat. Vad kan det vara? Det har jag ingen aning om.


dennas
2014-07-06 18:22
#6

#5

Jag tror inte att min trötthet vid fullmåne beror på nåt övernaturligt. Tvärtom är jag ganska viss om att den har fullt naturliga, men för mej okända, förklaringar.

Annons:
H-lena
2014-07-06 18:27
#7

Okej, jag förstår. Det är det som är det konstiga, jag kan inte komma på några naturliga förklaringar. Det var lite därför jag skrev här!


dennas
2014-07-08 19:48
#8

Rapport 140708 rapporterar om studier om sömnsvårigheter. Det kan finnas ett samband med fullmåne?

H-lena
2014-07-09 09:38
#9

Det är klart att det kan finnas ett samband, det är kanske bara jag som har lite svårt att tro det! Jag kan inte komma på någon logisk förklaring till att man sover sämre vid fullmåne. Är som sagt inte alls skeptisk när det gäller många andra fenomen, men detta har jag inte varit med om själv. Eller kanske har jag det utan att märka det? Vet faktiskt inte. Vet bara att jag sover dåligt i perioder.


Atropa
2014-09-22 21:46
#10

#9 anledningen till att kroppen påverkas av fullmånen handlar om vattenmassan i kroppen som ändras, du vet väl fenomenet med tidvatten och månen? Eftersom månen är starkare vid fullmåne, bli även vattenmassan i vår kropp påverkad :) vetenskapligt bevisat och inget övernaturligt överhuvudtaget :)

H-lena
2014-09-22 21:57
#11

#10 du har kanske rätt, vet inte om jag fått det om bakfoten möjligen. Hade nämligen för mig att månen inte blir starkare för att det är fullmåne utan att den alltid är lika stark, dvs samma dragningskraft, men månens faser och det endast påverkas av var solen står på himlen.


fridelfina
2014-09-23 16:55
#12

Fast kan man helt frånse det faktum att personalen på våra BB-avd anser att vid fullmåne kommer det in flest mammor med tidig vattenavgång? På nåt sätt bör väl månen påverka varelser med så hög vattenhalt som oss människor, det tycker jag känns troligt. Har dock ingen teori om hur man kopplar detta till sömn.. .

 
 

Annons:
flapjack
2014-09-24 13:31
#14

Människokroppen består till mellan 55 och 78 procent av vatten, månen har gravitationspåverkan på vatten . Även att brottsstatistik ökar vid fullmåne till 15 % .

Just den delen att de påverkar går inte emot vetenskapen , och man kan inte säga de är inbillning, ifrågasätt också vetenskapsmännen.

Dioramabyggare
2019-11-02 02:07
#15

jag blir inte direkt trött av fullmånen, men jag blir det  av att den håller mig vaken hela nätter, från tre, eller oftare fyra, dygn innan fullmånedatum. Dessutom gör den mig väldigt lättretlig, vilket också leder till att jag blir djupt sliten i själen.

Min teori kring fullmånens inverkan på kroppen är att den på något sätt påverkar vätskebalansen eller koncentrationen av salter(?) i cellerna. Men om det leder till min lättretlighet är jag inte helt säker på. När det är som allra värst känns det som att jag skulle ha kolsyrat vatten i varenda cell i hela kroppen.

misswolfi66
2019-12-24 18:27
#16

Hade varit intressant att läsa om hur fullmånen påverkar oss utifrån våra vattennivåer.

Dioramabyggare
2020-01-05 21:58
#17

#2: Vad brukar du göra på dina "fullmåneresor"? "Hur" gör du de?

skogsbergs-anna
2020-01-06 11:36
#18

#17 Som en astralresa, tillsammans med en hjälpande/guide eller kraftdjur eller ensam.

Gör hellre fel än inget alls.

Dioramabyggare
2020-01-06 20:22
#19

#18: Det låter som en spännande upplevelse. Vill du berätta vad som händer under en sådan resa?

[ghostdoggy]
2020-01-10 02:20
#20

slår aldrig fel nånsin,blir aspigg 3 dagar före fullmånen å kan inte sova,så behöver inte kolla om d e fullmåne el inte,jag bara vet =) dock sliter d inte på humöret men glömskan blir mer påtaglig,kan dock vara så att man vandrar mer mellan dimensionerna,kan tex få för mig att vattna blommorna,kannan e tom,fyller på vatten i den,ställer ner den på diskbänken,får för mig annat å glömmer bort det,när jag väl kommer på det så är den tom å blommorna e redan vattnade,blir lika paff varje gång d händer

Annons:
fungi
2020-04-07 14:24
#21

För mig beror det helt på vilket stjärntecken månen är i, speciellt nymåne och fullmåne, då de har olika karaktärer och påverkar oss olika :)

Upp till toppen
Annons: