Annons:
Etikettallmänt
Läst 7716 ggr
[stass]
4/20/13, 11:49 AM

Stora Boktråden

Hej ,

Med tanke på att många har funderingar över böcker, speciellt de som är nya, vore det en bra ide om man kunde samla boktips i en klistard tråd.

Tipsa gärna om böcker ni har läst, som kan vara bra för nybörjare och icke nöbörjare, så kan vi göra en boklista tillsammans.

Hittar ni trådar sedan förut där böcker har rekkommenderats så posta gärna länken till tråden i kommentarfältet.

Trevlig helg i solen ☀️

Annons:
Existerande
4/21/13, 9:47 PM
#1

Hej!

Jag gillar böcker! Tipsade tidigare om Vägen till henne som är en intressant bok om gudinnetro och i huvudsak om Mariakulten. 

För övningar skulle jag rekommendera Evolutionary Witchcraft av T. Thorne Coyle, men det är i princip enbart för övningarna. Länk till hennes youtubekanal

Sedan är The Inner Temple of Witchcraft av Christopher Penczak populär med, men för en extremt övergripande bild av många olika områden, inte helt tillförlitlig när det kommer till vetenskapliga fakta. 

Om man vill ha en svensk författare (har förstått att det är populärt) så är väl Eta Christenssons Hellre häxa än präst en fin bok den med.

Då jag gör mycket wicca-inspirerat är mina boktips till viss del färgade av detta. Då det är lika svårt att undvika wicca som det är att undvika Crowley när vi diskuterar magiskt arbete idag kan det vara värt att läsa in sig på de två områdena. Mest för att lättare kunna urskilja vad som faktiskt är inspirerat av Crowley och wicca om man är ute efter något annat, mer "ursprungligt".

[stass]
8/12/13, 7:19 PM
#2

Jag rekommenderar:

  • Mastering witchcraft av Paul Huson, en nybörjarbok som beskriver hur man gör redskap och vad de används till, alfabet, häxans pyramid m.m

Draja mickaharics

  • Spiritual Cleansing: A Handbook of Psychic Protection, en praktisk bok om rening, beskydd, försvar och påverkan i stort.
  • Practice of Magic: An introductory guide to the art, en ren nörbörjarbok som tar upp flera grenar i magi, förklarar samt ger tips på fortsatt literattur.
  • A century of spells - en praktisk besvärjelsebok.
  • Materia Magica - tar upp allt från mineraler, flora och fauna till amuletter samt hur de används i magi.

Catherine Yronwode

  • The Art of Hoodoo Candle Magic:In Rootwork, Conjure, and Spiritual Church Services - en bok om ljusmagi i hoodoo traditionen.
  • Hoodoo Herb and Root magic: A materia Magica of African-American Conjure - en bok som tar upp flora och fauna, samt mineraler och hur de används i HooDoo.

Böckerna finns på Adlibris, Amazon eller Lulu. Mastering Witchcraft finns att ladda ner gratis på webben.

[valkyriaofvikings]
8/12/13, 10:54 PM
#3

Hej

jag vill rekommendera alla Cassandra Easons böcker som börjar med  Stora boken om. Då dom är bra skrivna och förklarar ingående och utförligt om stora och små ting i ämnet. Tycker om dom just för att dom passar alla den mest erfarne och den nyaste. Det finns hur mycket ämnen som helst som passa alla sorters människor som håller på med magi. Finns att köpa i dom flesta new age butiker även på nätet

 /Valkyria

[stass]
8/12/13, 10:58 PM
#4

Stop. Nej. Cassandras böcker passar _bara_ novisen eftersom andra ser felen i böckerna. Det finns många och långa trådar om detta på forumet. endaste gången Cassandras böcker kan vara ok är som en övergriplig intresseväckare.

[valkyriaofvikings]
8/12/13, 11:02 PM
#5

Du ber jag ödmjukast om ursäkt för att jag missat den biten inte varit inne på ett tag.

/ Valkyria

[stass]
8/12/13, 11:04 PM
#6

#6 välkommen tillbaka, ingen fara ville bara poängtera det.

Annons:
Elena-Maria
8/13/13, 3:15 PM
#7

Häxans Handbok av Kithara - var en av de första böckerna jag kom över. Den står fortfarande i bokhyllan och är trevlig att bläddra i. Den går inte in på djupet men den tar upp en hel del saker och det man känner sig intresserad av kan man läsa vidare om. En bra nybörjarbok.

Witchcraft for Tomorrow av Doreen Valiente - väldigt mycket intressant finns att läsa i denna.

Fred och god växt!

Thistle
8/15/13, 10:42 AM
#8

A Witch Alone av Marian Green, boken vänder sig främst till wiccaner men det finns mycket matnyttigt i den för den solitära utövaren.

An ABC of Witchcraft av Doreen Valiente, boken är uppdelad lite som en uppslagsbok och många intressanta ämnen berörs i korthet, bra utgångspunkt för fortsatta studier.

Treading the Mill av Nigel g. Pearson, en bra introduktion till brittisk traditionell häxkonst.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
[stass]
10/28/13, 5:57 PM
#15

Nu vet jag att jag var väldigt kritiserande ang C.Eason i den här tråden och jag vill tilläga att man självfallet får läsa vad man själv vill. Men det är bra att veta att hennes böcker innehåller sakfel, faktafel etc som har diskuterats och getts exempel på i andra trådar. Vilket är rent av omöjligt att veta som tämligen ny.

[stass]
12/4/13, 11:25 AM
#16
  • Bilden av universum bland folken i norr av Kerstin Eidlitz Kuoljok, finns på biblioteket och adlibris bl.a

Tipsat av Bappho i en annan tråd, läs tillhörande diskussion och utdrag ur boken här: http://haxor.ifokus.se/discussions/4e7598bcd4ebea405f004d33-boktips?discussions-1

Jinaum
12/5/13, 3:00 PM
#17

The tarot spellcaster av Terry Donaldson- över 40 spells med tarot.

Det är nog den första "ockulta" boken jag köpte. Hittade den på en rea på en semester med min far. Lärt mig lite från den och tycker den är mysig. Den är lite kär för mig.
Vet inte mycket i övrigt om författaren. När jag kollade upp det nu hittade jag den på amazon, men han har ju gjort en hel del tarot ser jag.

Praefatio
12/7/13, 2:14 PM
#18

The study of witchcraft - A guidebook to advanced Wicca av Deborah Lipp.

Det här är en bok för den som kommit lite längre i sina Wicca-studier. Den är oerhört välskriven och relevant för den som inte bara vill "lulla runt" som ytlig semi-wiccan utan faktiskt lära sig mer om religionen och komma bortom nybörjarböckerna.

Första halvan av boken är ägnad åt Wicca ur ett historiskt och politiskt (amerikanskt) perspektiv vilket är väldigt intressant och ganska ovanligt. De flesta böcker om Wicca fokuserar ju på det praktiska utförandet. Jag vill påstå att det är av denna anledning man väljer just den här boken, det är den (och boktipsen som jag nämner nedanför) som gör boken unik. Saker som tas upp är t.ex. Wiccas utveckling genom tiderna, Wicca och feminism/matriarkat/gudinnedyrkan samt kort om häxbränningarna.

Andra halvan av boken är tillägnad det praktiska utförandet av Wicca. Den här delen är helt klart till för den som redan har grundkunskap om och förståelse för religionen, inte för den totala nybörjaren. Den ger en kortfattad men välskriven introduktion i ämnen som spådom, meditation, drömtydning, psykologi, hur man hittar sin "huvudgud/-inna" och hur man väver in politiska ämnen som jämställdhet och miljötänkande i Wicca.
Slutligen kommer ett kapitel om hur man väljer sin specialitet, sin inriktning som praktiserande wiccan. Inriktningar som tas upp är t.ex. healing, örtkunskap, magisk rådgivning, brygdskapande, astrologi och magiskt hantverkande.

I slutet av boken finns en lång boklista, källförteckning. Det är väldigt tydligt att boken är tänkt som en guide till lärande snarare än en lärare i sig själv. Visst får man mycket intressant och relevant fakta, men man blir hela tiden uppmuntrad att läsa vidare i rekommenderade böcker. Första delen av boken är ganska faktatät, andra delen består mer av korta introduktioner. Varje ämne beskrivs med en text, som följs av en kort lista över fördjupande böcker i samma ämne. Det var av den anledningen jag köpte boken. Den är väl värd sina 188 kr!

Praefatio
12/7/13, 2:29 PM
#19

Eftersom jag redan är inne på Wicca så kan jag passa på att tipsa den totala nybörjaren om två böcker som jag tycker är kanon. Jag är själv inte wiccan men var det i tonåren och har läst mycket i ämnet. Det finns många böcker som vänder sig till nybörjare. Många är rena skräpet och som nybörjare är det såklart helt omöjligt att veta vilka som är bra och vilka som är dåliga. Välj t.ex. bort den lättillgängliga "En Wiccas handbok" av Jennifer Hunter samt Easons böcker, åtminstone i början.

Två böcker som anses vara väldigt bra och korrekta för den som vill bli just wiccan, är Scott Cunninghams böcker Wicca - a guide for the solitary practioner och fortsättningen Living Wicca - a further guide for the solitary practioner. Den första finns även översatt på svenska, men jag har inte läst översättningen så jag kan inte avgöra om den är bra eller dålig.

Båda böckerna är skrivna i en lättsam ton som är enkel att ta till sig och tar upp allt den totala nybörjaren behöver veta för att ta ett första, stapplande kliv in i religionen: gudadyrkan, magiskt arbete, rituellt arbete, högtiderna, redskapen… Informationen är grundläggande. Författaren har skrivit många, många mer inriktade böcker när man sedan vill läsa mer. Tänk bara på att Cunninghams fördjupningsböcker är skrivna ur just ett wiccanskt-amerikanskt perspektiv. Tänk också på att aldrig ha en enskild författare som enda källa utan vidga vyerna.

[stass]
2/12/14, 12:15 PM
#20

Tipsar om denna bok på Engelska jag just nu läser och tycker är helt klart läsvärd:

Balkan Traditional Witchcraft
Författare: Radomir Ristic, Michael C. Carter (översättare)
Förlag: Pendraig Publishing
ISBN: 0979616859

Från baksidan:
Published in English for the first time, this groundbreaking book by Radomir Ristic is a compilation of historical data, anthropological studies, and the authors own experiences and interviews with the Witches of the Balkans. Covering both theory and practice, the book gives a complete system of Balkan Traditional Witchcraft.

Balkan Traditional Witchcraft is an ancient system from humanity's dawn that has survived into modern times due to the unique history of the region, and its practice can be applied to any culture, state or region in the world.

Translated into English by Michael C. Carter, Jr., this book - a bestseller in its native Serbia - is an incredible look into the world of the Balkan Witch, covering ritual trance, tools, rites for healing, love, divination, defense and for making charms. It also explores the supernatural beings that Balkan Witches share their world with, deities, fairies and other spirits. There has never been such a deep exploration of the magic of this region available in English before.

boken finns på Adlibris, Amazon och thebookdepository.com (säkert på bokus med men jag har ej kollat)

Här finns en intervju med Radomir Ristic där de diskuterar utdrag ur boken:http://deeper-down-the-rabbit-hole.com/2012/10/episode-78-radomir-ristic-discusses-balkan-witchcraft/

Annons:
Joggan
2/12/14, 1:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Botekonst

Jag tipsa den här boken p.g.a.
den beskriva utmärkt
kunskapen hur man upptäcka att man har en entitet eller
en annan form av skadligt energi med sig!
(Personbunden)

Boken är på Engelska men bjuder en utmärkt lösning
till alla som syssla med botekonst och för dom som är drabbat!

Entity Possession
Dr. Samuel Sagan
Freeing the Energy Body of Negative Influences 

Här ett exempel ur boken

Case Study 1.3 Twenty-nine year old woman, housewife.

She suffered from fatigue without any reason, depression and lack of motivation. At the beginning of the ISIS session, the client perceived a shadow in her left iliac area.

Can any emotion be related to it? -It just feels dead. Cold. There's nothing really. It just likes to be left alone.

Why? -It likes the dark. Like in a cave. It likes to be still and to draw things into itself.

How big is it? -You mean that black thing… [The client indicates an area from mid-thigh to her breast, on the left side of her body.]

Have you seen it before? -No.

What does it want? -It just wants to be there. It takes little bits of my energy. It sucks energy all the time. Just little bits. Just what's necessary.

Could it be that there are some foods you eat that it enjoys?-Cheese. And tomatoes. Bread.

What happens to it when you have these foods? -It gets stronger. And my energy gets a bit weaker.

What emotions of yours does it enjoy? -Negativity. It's like a pattern of negativity. Empty life type of thing. Depression. It likes my husband. My husband feeds it. He makes it stronger.

Soon after identifying the presence, most clients tend to perceive it as being a parasite. In order to describe it, they use expressions such as: "It's draining me", "It lives on my energy", "It taps from my life force", "It's sucking my energy", "It takes my life (or my warmth)", "It feeds on me", "I'm its life-support system". They often relate the presence to symptoms of fatigue, emptiness, depression and lack of motivation.

Food cravings

In most cases, clients report that when they eat certain foods, the presence reacts. Moreover, the presence can create cravings or compulsive desires for these particular foods.

The substance that is mentioned by far the most often is sugar. When clients are asked, "Could it be that there are some foods that 'the thing' enjoys?", more than half of them immediately answer, "sugar", "sweets" or "chocolate".

Other foods often mentioned by clients are 'heavy foods', cakes and white bread (meaning yeast), fried foods and fats, cheese, and junk food in general. In other cases, meat and spicy or salty foods are preferred. It is not unusual for meat and spicy foods to be mentioned together. A pattern I have observed is that the entities which have cravings for meat are often more attracted to spices, wine and alcohol than to cakes and sweets, and are frequently associated with angry and aggressive tendencies.

Surprisingly, one vegetable is often reported by clients among the 'entity cravings' - tomatoes.

It should be stressed that as soon as the client has identified the presence during a session, he or she usually finds it very easy to answer the question: "Could it be that there are some foods you eat that it enjoys?" The client's response tends to indicate that food cravings are one of the most obvious features related to entities. Not all presences have food cravings, but most of them do; and when they do, the cravings seem quite easy to identify.

Amazon…

http://www.amazon.com/Entity-Possession-Freeing-Negative-Influences/dp/0892816120/ref=sr_1_6?s=books&ie=UTF8&qid=1392205670&sr=1-6

Extra Information här……..

http://www.clairvision.org/books/entities/entities-parasites-of-the-body-of-energy-excerpts.html

Joggan
3/16/14, 1:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Jan Louis Perkowski

Jätte spännande!!

Research Interests
Slavic and general linguistics, Slavic folklore
Education
Bachelor of Arts (BA), Harvard University
Master of Arts (MA), Harvard University
Doctor of Philosophy (PhD), Harvard University

1969: A Kashubian Idiolect in the United States
1972: Vampires, Dwarves and Witches Among the Ontario Kashubs. Ottawa, Ontario, Canada : 1972
1976: Vampires of the Slavs. Cambridge, Massachusetts, USA : Slavica, 1976. ISBN 0-89357-026-5
1978: Gusle and Ganga Among the Hercegovinians of Toronto. Ann Arbor, Michigan, USA : University Microfilms International, 1978. ISBN 0-8357-0321-5
1982: "The Romanian Folkloric Vampire". East Europe Quarterly, September 1982. Reprinted in The Vampire: A Casebook, Alan Dundes, ed. (University of Wisconsin Press, 1998) ISBN 0-299-15924-8
1989: The Darkling: A Treatise on Slavic Vampirism. Columbus, Ohio, USA : Slavica, 1989. ISBN 0-89357-200-4 [1]
2000: Linguistic History Engraved in Gold and Silver: Legends on the Coins of St. Vladimir.
2006: Vampire Lore: From the Writings of Jan Louis Perkowski. Slavica, 2006. ISBN 0-89357-331-0

En e-bok får man gratis!

http://www.scribd.com/doc/122791109/Vampires-of-the-Slavs

Joggan
3/16/14, 2:00 PM
Sagaliten
7/26/16, 1:51 AM
#24

Vet inte om detta bara är rekommendationstråd eller om man även kan fråga men plocka bort om det inte är ok. Jag undrar åsikter kring "Bli häxa : handbok i magisk konst" / av Pia Fredrikson och Rose-Marie Wessunger-Arvidsson Är den något vettigt eller inget att ha?

Close your eyes, open your mind, and listen to your heart.  

Kika in på www.sagaliten.blogspot.se om ni vill följa min mediala utveckling och dess med och motgångar ☺️

Ganna
7/26/16, 10:08 AM
#25

#24 Inget att ha utom möjligen som kuriosa då den var en av de första böckerna som kom ut på svenska.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Lynxia
11/23/16, 11:42 AM
#26

Hej :) Är det någon som kan rekomendera någon bra bok om Artemis? Är väldigt nyfiken på henne och skulle vilja ha något lite mer ingående.

Marish
12/2/16, 10:59 PM
#27

#20, blir ypperligt glad av detta tips, har sökt efter just mer info om Balkan baserad praktik då jag själv till 50% har mina rötter där i trakterna men tyvärr inte kan språket. Får man fråga om du hunnit läsa ut boken och om du vill ge den något närmare omdöme?

Annons:
Idun
1/28/17, 9:15 PM
#28

#26 Artemis - virgin Goddess of the sun & moon av Sorita D'este (https://www.adlibris.com/se/bok/artemis---virgin-goddess-of-the-sun-moon-9781905297023 ) vet inte om boken är bra, men kanske kan vara intressant

[Penemue]
1/31/17, 3:27 PM
#29

Jag gillar de klassiska böckerna "Bli Häxa" av Pia Fredriksson och "Häxans Handbok" av Dannie Druehyld. (INTE den av Kithara, eller vad hon heter) 

Bli Häxa är kortfattad och to the point, som en introduktion och liten munsbit för att elda på fantasin.

Häxans Handbok är matnyttig och skriven med mycket humor! 

Båda böckerna är ute ur sortimenten sedan länge men den som har tur kan hitta dem i antikvariat. Själv köpte jag mina på 90-talet när det begav sig 🙂

dennas
8/4/17, 2:02 PM
#30

Trädens hemliga liv av Peter Wohlleben

Jag hade stor behållning av att läsa den här boken, både för att jag älskar träd och och för att jag har en dragning åt panteism.

Peter berättar om egna iakttagelser och relativt nya vetenskapliga rön kring träd och skog i främst norra Europa. Om hur träd kommunicerar med varandra och andra levande väsen, hur de hjälper varandra, ibland väntar på sin chans och hur viktiga de är både levande och döda.

Vissa saker var på ett faktamässigt sätt nyheter för mig, men ändå bekräftade de upplevelser jag haft tillsammans med träd. Andra saker får mej att fundera över vad jag har sett samt upplevt och får mej att se det i ett nytt ljus.

Jag tror att många här på forumet skulle gilla den här boken, eftersom jag har märkt att här finns många "skogsmullar".

dennas
8/7/17, 6:38 PM
#31

Transformations of Circe: The History of an Enchantress av Judith Yarnall

Författaren är "assistant professor of writing and literarture" vid Johnson State College, Johnson, Vermont. (Osäker på rätt översättning av titeln)

Boken gick emellanåt lite över huvudet på mej, eftersom jag har glömt eller inte kan viss engelska samt att jag saknar tillräcklig kunskap om de litterära hänsyftningarna i den. I övrigt en intressant bok som behandlar myten om Kirke genom historien - främst inom litteratur och konst.

Jag hade en förhoppning om att boken skulle handlat mer om Kirke i sin roll som häxa/gudinna/förtrollerska, men jag tyckte ändå mycket om att läsa boken. Svårt men kul! Jag blev oerhört sugen på att läsa Odysseus av James Joyce pga. Yarnalls sätt att tolka den. Och den var ju en utmaning den också, åtminstone den del jag läste när jag gick på gymnasiet. Nu skulle jag nog se på den med andra ögon.

Boken är inte om magi eller häxan/gudinnan utan mer som en "odyssé" över Kirkes gestaltning genom tiderna. (Kunde inte låta bli att vitsa)

Upp till toppen
Annons: