Annons:
Etikettallmänt
Läst 2705 ggr
Bappho
10/30/12, 4:32 PM

Trolldom på tunet

När man läser gamla nordiska sagor så märker man snart att det är ganska vanligt att trolldom utföres på tunet, offrets gård.

Är det någon här som läst mer än jag i ämnet och vet något kring det här.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Annons:
Bappho
10/31/12, 11:31 AM
#1

Kan det ha något att göra med tunvårdarna? Att den trollkunnige påverkar vårdarna på gården, både de levande och döda?

Eller kan det ha varit viktigt att trollkonsten syntes?

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

dennas
10/31/12, 12:14 PM
#2

Jag har inte läst mer än du i ämnet och jag vet inte mer, men jag dristar mej ändå till en gissning.

Att man valde tunet för att påverka allt och alla som hörde offret/gården till. Alla byggnader och djur etc.

Men jag är inte säker på att jag riktigt har förstått vad du menar. Är offret den person som utsätts för trolldomen eller är offret riten?

Bappho
10/31/12, 12:51 PM
#3

#2 Den som utsätts för trolldomen :)

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Bappho
10/31/12, 12:56 PM
#4

Jag har läst en del om gamla grekiska magiska riter där man t ex lämnar något kontaminerat på fiendets/offrets gård för att påverka familjen och gårdens välfärd och lycka.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

therootdoctor
10/31/12, 10:09 PM
#5

Grekland? Gamla nordiska sagor? Det finns ju hur mycket som helst i senare svensk, norsk, dansk, finsk och isländsk folkmagi. Man gräver ner döda djur eller tarmar i ladugården, sätter in trollpåsar i väggarna eller gräver ner vid huset, lägger saker på taket, kastar in saker på gården, lägger ut eller tar på offrets ägor eller av boskapen, trollsmör vid husknutar, lägger ut trollkakor - sedlar - korsade strån och annat där offret passerar osv, osv. Vart läser du egentligen? :)


Bappho
11/1/12, 7:23 AM
#6

#5 Mitt intresse är stort, vidt och spretande och tiden för mitt läsande ganska starkt begränsat. Ena dagen läser jag om kakariki-papegojor för att nästa dag läsa om Udmurtiska shamaner. Jag tycker att det är minst lika intressant att läsa om greker, slaver, kelter och sumerer som gamla nordbor :-)

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Annons:
dennas
11/4/12, 6:11 PM
#7

Får jag komma med en gissning till? Att anledningen till att man kan läsa om trolldom på tunet är att den varit synlig och därmed "allmänt känd". Trolldom som utförs i smyg har väl inte berättats om…

Alltså att den trolldom som bevarats till eftervärlden är sån att nån velat skryta eller möjligen fördöma.

therootdoctor
11/6/12, 1:56 AM
#8

#7 Varför inte läsa lite i de stora folklivssamlingarna och bekanta dig med folkloristiken? Då får du svar som stämmer.


dennas
11/6/12, 10:49 AM
#9

#8

Jag hoppas komma dit nån gång, men Bappho uttrycker det så bra i inlägg #6.

Min gissning kom sej av att läste Dag Strömbäcks Sejd, som f.ö. rekommenderats i annan tråd, och då tänkte jag det verkar ha varit i visst ståhej kring vissa magiska/andliga övningar, och att det är nåt som är tacksamt att skriva om.

Om jag skulle göra nåt mot nån i lönndom, då skulle jag verkligen tiga om det, och bara tacka dem som hjälpt. Men å andra sidan, så verkar många saker ha krävt många inblandade för att fungera och för att få full verkan kanske man bara kan ha varit lite semihemlighetsfull…

(Sen var det så att ämnet i sej intresserade mej, och ibland kan "idioten" med sina dumma frågor och påståenden locka "geniet" till stordåd.)

Men jag håller med att om att det alltid är bra att skaffa sej kunskap, jag är bara så förbankat pratsjuk ibland. :-) Rekommendera gärna nåt bra att läsa, så skriver jag ner det på min "Att läsa"-lista!

therootdoctor
11/8/12, 7:18 PM
#10

#9 Okej. Ja naturligtvis sker all trolldom i lönndom men det betyder inte att folk undvikit att lära ut teknikerna eller procedurerna.

J.J. Törner och Leonhard Fredrik Rääfs samlingar har publicerats i några varianter under årens lopp. De finns tillgängliga på många bibliotek. De är en salig samling av trosföreställningar, procedurer och annat och där kan man urskilja en hel del "trolldom på tunet".


dennas
11/8/12, 8:35 PM
#11

#10

Tackar, namnen finns nu med på min lista.

Bappho
11/19/15, 3:41 PM
#12

Läste just en artikel i The Guardian om avlägsna delar av Rumänien och hur de ser på sin lilla bit land/gård/tun. Fick mig att komma ihåg vad jag tidigare funderade på angående tun och trolldom.

"To enter another man’s land, particularly the yard around his house, is as intimate a penetration as putting your fingers in his mouth."

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

NiklasTyreso
11/19/15, 7:55 PM
#13

Jag skulle bli skitskraj om någon dödat ett djur på min gård och sedan smetat ned en bild på mig med blodet från det döda djuret. Det är obehagligt även om man inte tror på övernaturliga saker.

Hemfridsbrott är obehagliga även utan övernaturlighet.

Annons:
Kultisten
11/19/15, 8:06 PM
#14

#13 Du är nog något på spåren där. Lika delar psykologisk krigsföring och magi liksom.

Tro inte på allt som är sant.

Upp till toppen
Annons: