Annons:
Etikettkökshäxans-kokbok
Läst 2956 ggr
Atropa
2012-08-06 11:21

hur ska jag göra?

hej allesammans! :D

jag har massa Rölleka hemma nu. och jag undrar vad jag kan använda det till? någon som har förslag på vad som går att göra med denna underbara växt? :)  torka in kanske?

Annons:
Praefatio
2012-08-06 11:33
#1

Går att dricka som thé som febernedsättande och menssmärtelindrande,. Den är antispetisk och antiinflammatorisk, bra för blodet och cirkulationen. Toppen vid förkylning, ger en liten skjuts åt kroppen, gärna ihop med pepparmynta och fläderblom som båda hjälper till och dessutom smakar gott. Gör en salva av det så är det bra på eksem, sår osv.

Lärde mig nyss ett nytt, smart sätt att förvara örter på. Att torka är inte ultimat om man ska använda örten invärtes eftersom många av örtens ämnen går förlorade, istället bör man frysa dem eller göra en tinktur (alkoholutdrag). Fick lära mig att man kan hacka örterna och frysa in dem med lite vatten i vanliga iskubsformar. När de är frysta stoppar man dem i en påse istället vilket tar mindre plats. När man sedan ska använda örten, i matlagning eller i thé, så är det bara att stoppa isbiten i maten/vattnet. Voila!

Atropa
2012-08-06 13:08
#2

åh vad smart det lät, ska jag allt pröva!:) vad ska jag använda på röllekan då? bara blommorna?

Praefatio
2012-08-06 13:23
#3

:) Jag har bara använt blomma, blad och rot eftersom jag inte vet om stjälken ska användas vid intag. Kan hända att någon annan här inne vet om man även kan använda stjälken?

black#1
2012-08-06 13:26
#4

Jag har hört att man använder torkade röllekestjälkar till I-Ching-stickor. Jag har aldrig provat på I-Ching själv, men det är vad kan komma på, såhär på rak arm.

Atropa
2012-08-06 13:31
#5

vad gör du med roten ? jag har också hört om I-ching-stickor och rölleka. men inget jag orkar göra nu, bara the för min del :)

Praefatio
2012-08-06 13:39
#6

Hacka den och ta med den i théet, eller tugga på den.

Annons:
[Baubo]
2012-08-06 13:49
#7

En vän till mig har väldigt svår atopi och ljusallergi och får därför väldigt svår eksem över hela kroppen. Jag gjorde ett avkok på rölleka till henne och hon sa att det funkade bättre än kortison! Eksemen försvann direkt. Jag blev lite paff över att det funkade bra, har inte tidigare provat detta på så svår eksem.

[Baubo]
2012-08-06 14:05
#8

Kom på att rölleka också är beskyddande och sägs hålla otrevliga andeväsen på avstånd. Ska också hjälpa mot rädsla.

Atropa
2012-08-06 14:11
#9

jaha där ser man :) så du använder bladen i teet också? förlåt om jag ställer så dåliga frågor men jag har aldrig använt rölleka innan och vill inte göra fel.

Praefatio
2012-08-06 15:14
#10

Du kan använda bladen i théet om du vill, det är inte farligt men påverkar såklart smaken :) Om det är oangenämt eller ej får man bestämma själv, en del tycker att det är ganska gott, andra tycker annorlunda. Personligen så tycker jag att medicinalbrygder kan få smaka lite illa, man dricker det ju inte för njutningens skull utan för att det är nyttigt.

Inte alls dumma eller dåliga frågor, det är jag som är otydlig.

[Ravenna]
2012-08-07 18:26
#11

Vilken bra tråd och goda råd, jag har själv aldrig använt mig av Rölleka tidigare men blir inspirerad nu. :-)

Upp till toppen
Annons: