Annons:
Etikettkökshäxans-kokbok
Läst 11948 ggr
Pensson
7/20/12, 10:30 AM

Lupin !

Go förmiddag på er alla Glad

Läste i senaste nr av Nära att en herre från Island gjort sig känd för att göra en örtmedicin med bla Lupin som en ingrediens.

Jag tyckte att själva artikeln var mycket intressant och fick för mig att slå upp lupin i min bok "Örtmedicin och Växtmagi". Där finns inte ens lupin med ! Googlade och på Wikipedia står det att lupin är giftig (fröna/ärtorna). När jag läste artikeln så fattade jag det som att det är själva roten som använts.

Det jag undrar är om någon av er vet om det bara är fröna som är giftig ? Om någon av er anv den i dekokt, tinktur el pulver ?

//Pensson

// Pensson // 

www.bergskristallens.se

Annons:
Bappho
7/20/12, 11:32 AM
#1

Anledningen till att man ofta talar om att just bönorna är giftiga kan bero på att de äts som mat i vissa delar av världen.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

dennas
7/20/12, 3:41 PM
#2

#1

?

Vill man poängtera att de är giftiga trots att de äts i vissa delar av världen?

Eller är det kännetecknande för mat att den är giftig? Skrattande

[Ravenna]
7/20/12, 4:09 PM
#3

#2 Kanske är det så att den information som kommer ut till allmänheten inte alltid är så korrekt, och att det kan finnas en anledning till att felaktig informationen sprids. För om nu bönorna äts som mat i vissa delar av världen kan de ju inte vara särskilt giftiga.

Bjornen
7/20/12, 4:26 PM
#4

Lupiner omfattar omkring 200 arter och olika arter är vanliga som foderväxter och födoväxter. Det finns vissa uppgifter att några arter ska ha giftiga fröer. Kanske överdrivet och jag har inte tillräcklig kunskap i ämnet. En gissning att vissa arter av groende frön kan vara giftig liksom en hel del andra ärtväxter (bland annat olika bönor och särskilt rosenbönan).

Naturligtvis används inte normalt giftiga växter som föda utan ev. speciella åtgärder. Däremot har man i Sverige en tendens att anse olika växter vara giftiga, trots att de vid normal konsumtion inte är giftiga.

Att äta eller dricka stora mängder är alltid skadigt. Av vanligt vatten kan 6 liter under kort tid vara dödlig för barn. Ett dödsfall i Sverige nyligen.

Bappho
7/20/12, 8:16 PM
#5

Oj, lite oklart skrivet av mig. Man är tvungen att preparera bönorna på ett speciellt sätt innan de äts, så som att läggas i blöt en viss tid och liknande. Gör man detta fel så kan man bli förgiftad. Jag tänkte att den mesta giftinformationen fanns om bönorna och inte växtens andra delar just p g a detta :-)

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

silverhuldra
7/20/12, 9:24 PM
#6

Man använder lupinmjöl i vissa bakeoff bröd, så helt giftig kan inte alla delar vara Glad Det som kan vara bra att veta ang lupin är att den faktiskt är besläktad med jordnöt vilket gör att är du väldigt allergisk mot jordnötter så bör du vara försiktig även med lupiner.

Mvh. Silverhuldra

Annons:
Bjornen
7/20/12, 10:59 PM
#7

Som jag skrev tidigare finns det omkring 200 arter av lupiner och blomsterlupin används normalt inte till föda för människor.

Möjligen har några arter giftiga frön och blötläggning av fröna är sannolikt det allra mest olämpliga och gör dem sannolikt ännu giftigare.

De olika lupinarterna har stor variation.

Jovisst är jordnötter och lupiner släkt, men vitklöver och lupin är närmare släkt. Med resonemanget att man är allergisk för jordnötter är man också allergisk för lupiner. Då får inte jordnötsallergiker äta ärter, bönor och inte några vegetabiliska rätter som innehåller vegetabiliska proteiner liksom många sorter av groddar.

Jordnötsallergiker är ofta känslig för nötter och mandel och de är inte släkt med varandra. De är känsliga för vissa aminosyror och/eller proteiner som ska vara näring till groende frön. Deras sammansättning varierar mycket mellan olika arter. Jag tycker det är mycket viktigt att man inte sprider felaktig information som gör livet svårare än nödvändigt för olika allergiker. Om man inte behärskar förhållandena bör man låta bli att skriva falska påståenden som i värsta fall kan bli nya felaktiga myter. Det gör bara att de som måste noggrant kontrollera innehållet i maten blir ännu räddare. Det är inte släktskap mellan olika växter som styr allergirisken utan det är innehållet i produkten. Sannolikt skulle någon som är allerigisk för en arts lupinfrö kunna äta flera andra arter av lupinfrön.

Liksom alla frön med hög proteinhalt bör man vara mycket observant så att de inte möglar, då det kan bildas mycket giftiga ämnen genom mögelsvampar.

dennas
7/21/12, 11:11 AM
#8

# 7

Aha, det är så det funkar med jordnöts- och nötallergi. Har faktiskt funderat på sambandet. Tackar!

Bappho
7/21/12, 5:53 PM
#9

Det är blötläggning, torkning, kokning med salt, torkning igen, sedan ska de stå under rinnande vatten i 14 dagar (dyr vattenräkning) och sedan kokas de med salt.

Konstigt att det ens finns några bönor kvar att äta efter en sådan behandling??

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

silverhuldra
7/21/12, 7:31 PM
#10

#7 nu är det så att jag skrev att om man var väldigt allergisk, min son är x-trem allergisk mot jordnötter och nä han får varken äta lupinmjöl eller någon form av baljväxter. Däremot tål han mandel. Och tyvärr har det hänt ett par dödsfall hos jordnötsallergiker som ätit lupinmjöl, inte många dock. Sen är det så med alla allergier att det varierar väldigt mycket.

Mvh. Silverhuldra

Bjornen
7/22/12, 6:40 AM
#11

Man skla aldrig dra paralleler när det gäller allergier beroende på hur olika växter är släkt med varandra. Ibland har hela släktet delvis samma innehåll av allergener och ibland inte alls. De olika växtsläkterna har sytematiserats efter olika okulära egenskaper som t.ex. blommmans utseende, bladformer och fröutveckling.

#10. Jag anser att din son är balgväxtallergiker och inte jordnötsallergiker. De flesta som är allergiska har sin egen specifika "allergilista". Många som är jordnötsallergiker (som jag känner) tål de flesta ärt- och balgväxter men inte mandel och nötter. Jag skulle tro att det hör samman med den speciella mognadsprocess som jordnötternas frön går igenom och liknar till viss del olika nötkärnors mognadsprocess.

silverhuldra
7/22/12, 12:04 PM
#12

#11 han är jordnötsallergiker - luftburen sådan. Och är man extremallergiker på jordnöt så kan man korsreagera med baljväxter. Alla gör det inte men vissa gör det. Men visst är det så allergier är olika och olika personer reagerar olika på olika allergen.

han tål alla nötter utom hasselnöt som är en korsallergi på hans björkpollenallergi.

Sen är det så att allergier är komplexa och det går inte att säga att någon inte kan reagera på ett visst sätt.

Mvh. Silverhuldra

[klarabastin]
4/19/15, 1:54 AM
#13

har lupiner på mitt landställe och vill minnas att jag åt tre bönor när jag var 5 år i tron på att det var sockerärtor. jag blev inte sjuk alls😃

Annons:
Upp till toppen
Annons: