Annons:
Etikettpyssel-och-kreativt-skapande
Läst 8900 ggr
Goblinaut
2012-04-15 15:25

Göra egen rökelse, hur börjar jag.

Hej, jag gick med på denna sida med hopp om lite tips och tricks runt rökelse och att göra egen.
Jag har alltid älskat rökelse men har nyligen blivit inspirerad att göra egen. Men då uppstår problemet att jag inte riktigt vet hur jag ska börja.
Jag har tittat runt på internet men de flesta trådar på diverse forum har varit år gamla och jag har inte fått några vettiga svar.
Skulle vara trevligt om man kunde få en knuff i rätt riktning, texter om ingredienser/tekniker, eller t.o.m. en affär med örter (o.s.v.) och "utrustning" (helst i Stockholmstrakten men närbutik funkar självfallet utmärkt).

Tack på förhand! :)

Annons:
Bappho
2012-04-17 08:26
#1

Är det lös rökelse du menar, som man bränner på kol?

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Bappho
2012-04-17 08:50
#2

Jag brukar personligen köpa hartser och kådor och annat smått och gott från alchemy-works, men det finns säkerligen fler ställen som andra kan rekommendera.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

skogsbergs-anna
2012-04-17 09:04
#3

Det här kan bli en intressant tråd! Jag ligger själv i startgroparna för att försöka få till egen rökelse. Jag har dragit ut på det eftersom jag blir illamående av de flesta köpe-rökelserna, men har blivt så nyfiken och inspirerad av Bappho.  Jag samlar än så länge bara på ingredienser, har köpt hartser i min lokala New Ageaffär och hjälp vad dyr den var! Så det får bli en svensk skogsvariant med egenplockad gran och tallkåda.

Gör hellre fel än inget alls.

Ganna
2012-04-17 09:39
#4

#3 Gran- och tallkåda har sina förtjänster, men kan ge mycket frän och jobbig rök, så ta det nätt. :)

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Trollkvinna
2012-04-17 11:15
#5

Hej

När jag själv började experimentera med rökelse använde jag  veldigt få ingredieser och experimenterade mycket. Men vissa saker är klokt att tänka på innan du börjar.

När du gör rökelse så tänk på att växtmaterial i sig innehåller farmakologiskt aktiva substanser som kan sätta i gång förändrade medvetandetillstånd. Många örter i torkat form kanske inte luktar lika gott när man brinner dom på kol och kan vara giftig att andas in. Detta gäller även kådor och reciner  Så i början kan det vara smart att göra dessa experimenten utomhus. Eller vädra medan du håller på.

De flesta här är väl känd med att dofter, arom och rökelse kan ha en en stärk påverkan på olika sinnestillstånd eftersom de stimulerar olika nervbanor som  finns i hjärnan. På det viset kan en rökelse eller arom eller olja fungera som en katalysator som orsakar högre former av medvetenhet. Många rökelser och aromer innehåller även naturliga feromoner som skickar meddelande till hjärnan och kan skapa starka reaktioner och  framkalla hallucinationer, även minnen som ligger gömd någon stans i hjärnan kan framkallsa med hjälp av dofter. Att ha detta i åtanke när man börjar lukta sig fram är ett bra sätt att lära känna både sig själv och örten/kådan. Blir det för mycket" input" i nosen kan det vara bra att ha lite pulverkaffe tillhands att lukta på inemellan, eftersom det rensar upp hjärnan och näsan lite. Lägg märke till skillnader mellan naturliga dofter och kemiska.

Ett tips är också att välja vilken tradition/ materia magica du vill följa i början och skaffa en bra bok om ämnet som du kan utgå ifrån som inehåller grunderna. Som du säger så finns det mycket information på internet, men man måste nog leta andra platser för att hitta kunnskap och erfarnehet.

Lycka till!

Här finns en länk till en plats du kan köpa det du behöver för att komma i gång. Signerier och Kuriosa. Om du inte hittar det du söker där kan du säkert skicka en mail.

[trumman]
2012-04-17 12:19
#6

"Många rökelser och aromer innehåller även naturliga feromoner som skickar meddelande till hjärnan och kan skapa starka reaktioner och  framkalla hallucinationer […]"

Spännande, kan du ge några exempel tack?

Annons:
Trollkvinna
2012-04-17 14:43
#7

#6 Detta var tänkt som en almänt svar som beskriver att man skall vara försiktigt när man experimeterar med att tillvärka rökelser och att man ska tänka på att det kan vara både giftigt och farligt att andas in. Det samma gäller även eteriska oljor som kan vara irriterande om det kommer i kontakt med huden.

[trumman]
2012-04-17 15:49
#8

Ok, så du vet egentligen inte vilka, eller om det ens finns "många rökelser och aromer" som innehåller naturliga feromoner som skickar meddelande till hjärnan och kan skapa starka reaktioner och framkalla hallucinationer?

Var fick du det ifrån isf; jag var som genuint intresserad :)

Coturnix
2012-04-17 16:30
#9

Här är en, som jag kom att tänka på, med tanke på feromoner…visserligen för/mot barkborrar, men ändå! ;)

"Nu har forskarna kommit fram till att doftämnen ibland annat björk får granbarkborren att flyga vidare, rapporterar Barometern.

Med den nya metoden sprayar man lövträdsdoft på utsatta granar eller skogskanter, men Rikard Unelius menar att man kan kombinera de två metoderna och både sätta ut feromonfällor och spraya utsatta träd med lövträdsdoft."

http://www.nyteknik.se/nyheter/innovation/forskning_utveckling/article40772.ece

[trumman]
2012-04-17 16:52
#10

#9 ;)

therootdoctor
2012-04-17 19:55
#11

#11 Daminana och en strimlad FiB Aktuellt nog det enda du inte testat. :-)


Bappho
2012-04-17 20:02
#12

Damiana brukade jag dricka som te när jag var ung och skulle ut på krogen. Jag tog det som ett avslappnande substitut för alkohol eftersom min migrän gjorde att jag inte kunde ta en endaste liten öl :-)

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

[trumman]
2012-04-17 20:27
#13

#11 som citerar #11 = Pratar du med dig själv igen? ;)

Annons:
therootdoctor
2012-04-17 21:29
#14

#13 Tyst! Jag pratar med mig själv. Men du är välkommen att citera mig naturligtvis. :-D :)


[trumman]
2012-04-18 08:34
#15

#14 Tala med sig själv ja, som jag alltid sagt: enda sättet att få vettiga svar! ;)

Trollkvinna
2012-04-18 10:13
#16

#6  Tror att vissa saker är smart att låta bli att diskutera på ett öppet forum. Flört

#15 …som man frågar får man svar hahaha

[trumman]
2012-04-18 10:36
#17

#16 Ok, messa mig privat då.

Trollkvinna
2012-04-18 18:29
#18

# Det var en bättre plan!:-)

Goblinaut
2012-04-25 22:12
#19

Som vanligt så glömde jag helt av mig och har inte kollat upp tråden sen jag startade den. Så nu får jag väl göra det (och kanske försöka styra upp den med).

Men det jag hade tänkt mig är lös rökelse eller pellets, sen möjligtvis jobba mig vidare från det. 
Alchemy Works verkar ju som en vettig nätaffär, men vad ska jag satsa på i början för att göra en allmänt avkopplande rökelse (känns som ett vettigt ställe att börja på)?

Ska bli intressant om det tar mig 10 dagar att titta in här igen. ;)

Thistle
2012-04-26 10:27
#20

Jag skulle rekomendera arr du investerar i någon bok om rökelser mm t.ex:http://www.vattumannen.se/Product.aspx?ProdNo=9780875421285,

http://www.vattumannen.se/Product.aspx?ProdNo=9781578634910,

http://www.vattumannen.se/Product.aspx?ProdNo=9780877288695,

och en allmän bok om örters egenskaper, var vad växer, när det ska plockas mm, om du vill göra rökelse av sådant du plockat själv. Där har jag tyvärr inga tips på böcker, men det finns säkert andra som vet. Vattumannen har en del hartser och örter att blanda rökelse av. Om du bor  i Stockholm tycker jag att du ska gå till Örtagubben och titta, annars så har The Root Doctor ett bra utbud av örter och hartser mm. Lös rökelse är inte så svårt att göra, bara du har koll på vad du blandar och vad det får för effekt. Sedan kan man bränna lös rökelse på rökelsekol i någon passande behållare.

Annons:
Bappho
2012-04-26 12:44
#21

Jag har skrivit lite om kyphi-rökelse på min blogg, hur man gör rökelsepellets med vin, honung och torkad frukt.

http://albacorax.wordpress.com/?s=r%C3%B6kelse

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Hannifer
2012-05-14 13:14
#22

Jag beställde örter och kådor från mountainroseherbs för något år sedan och blev väldigt nöjd.

Hannifer
2012-05-14 13:22
#23

Jag funderar på att göra egna rökelsekoner. Mest på kul, för det funkar ju med örter direkt på rökelsekol. Men det behövs väl något ämne som gör att  blandningen glöder bra i konerna? Skulle man kunna använda pulvriserat rökelsekol i dem?

Upp till toppen
Annons: