Annons:
Etikettkökshäxans-kokbok
Läst 3870 ggr
Praefatio
2011-11-16 16:39

Väldoftande hårskölj

Jag älskar kanel, kanel är en av de godaste smaker och härligaste dofter jag vet. Därför har jag gjort en tinktur som jag sköljer håret med när jag har duschat.

Jag kokar upp vatten och häller det i en tätslutande burk i vilken jag har lagt ner ett gäng kanelstänger - gärna många! Detta får stå och dra i ett par dagar, och efter silning så är det klart att användas. För att inte gå omkring och lukta risgrynsgröt så droppar jag i pepparmintsolja i resultatet. Det blir en oerhört fräsch och härlig doft! Jag kyler gärna min eftersom håret mår väldigt bra av att sköljas i kallvatten, då drar ytskikten ihop sig och håret blir glansigt och lättkammat.

Magiskt sett brukar man säga att kanel drar till sig kärlek, lust och livsglädje medan pepparmint är helande och dämpar ilska. Inte en helt dum känsla att omge sig med och skänka till alla som är i närheten!

Annons:
dennas
2011-11-16 17:02
#1

Låter underbart, detta måste jag testa!!!

Praefatio
2011-11-16 18:09
#2

Det tycker jag! Vill man inte skölja håret så kan man hälla sköljet i en sprayflaska och spraya på torrt hår. Vill man göra det lite vårdande så kan man tillsätta en klick parfymfri balsam, ungefär en matsked per tre dl vatten, så får man ett underbart "leave in"-balsam som hjälper om man, som jag, har vilt och lockigt hår som lätt blir frissigt i fel väder och trassligt alldeles oavsett…

[stass]
2011-11-16 23:07
#3

Jag läste någonting liknande man kunde använda som dra-tillsig pengar bad, med just kanel som huvudingrediens, inte dåligt det heller.

Måste testa balsamet =)

BiGavia
2011-11-20 20:50
#4

Tinktur är alkoholutdrag från växter, rötter osv….du skriver att kanelstängerna är lagd i vatten ??

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

Praefatio
2011-11-20 22:14
#5

#5 Haha, det har du rätt i, my mistake :) Så kan det går när man skriver saker på språng. Det är givetvis ingen tinktur, det är snarare ett avkok. Att använda alkohol i håret är inte att rekommendera alls, då blir det trasselsudd av alltihop.

Förresten kan det vara värt att nämnas att det går utmärkt att använda samma kanelstänger flera gånger om man gör lite i taget. Jag använder mina nuvarande för tredje gången nu och de ger fortfarande härligt kanelvatten efter ett dygn.

dennas
2011-11-21 21:01
#6

Kan i alla fall delge er ett sätt att inte göra denna kur. Man ska inte göra ett avkok strax innan man har tänkt att använda den, och så ska man inte gå loss för mycket på pepparmyntsoljan. Skäms

Typ lite för varmt och lite för starkt, och så får man så fina röda märken i ansiktet. Nästa gång ska jag ta det lite lugnare. Men jag älskar att känna doften av mint ifrån mitt hår. Det är underbart!

Annons:
Praefatio
2011-11-21 22:53
#7

Nej, det ska stå och dra läääänge, gärna ett dygn, innan det används. Några droppar olja räcker, peppermyntsolja är oerhört starkt.

Upp till toppen
Annons: