Annons:
Etikettfolktro-och-myter
Läst 4579 ggr
Bappho
2011-09-18 09:07

Boktips

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag skulle vilja ge ett boktips. Bilden av universum bland folken i norr av Kerstin Eidlitz Kuoljok. Den stod bland bibliotekets nya böcker och jag tog hem den bara på känsla, men jag tycker verkligen om den.

På baksidan av boken står det, "Det finns andra religioner än de stora världsreligionerna." Redan där fångade den mitt intresse.

Materialet i boken kommer från samer och andra folk i norr som levde och fortfarande ibland lever på jakt, fiske och renskötsel.

Den handlar om forskning där folket själv har fått beskriva sina bilder, på trummor, av universum och liknande och sedan jämför hon det med material där det inte finns en sådan beskrivning inifrån.

Den tar upp det synliga och det osynliga, döden, trumman, konkreta bilder av universum etc

Bara beskrivningen av hur man ger trumman liv gör boken läsvärd tycker jag.

Läs den om ni har ork och tid!

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Annons:
lightseeker
2011-09-18 10:43
#1

NU kom jag in i läslust-suget igen:)

[Ravenna]
2011-09-18 12:30
#2

Den skulle jag vilja läsa, tack för tipset!

Kuutar
2011-09-19 21:05
#3

Intressant med folkens egna tolkningar, det brukar fattas i religionsvetenskaplig/arkeologisk litteratur! Lämplig läsning när höstmörkret börjar sprida ut sig och jag vill bara försvinna in i mig själv :-)

Bappho
2013-11-29 06:16
#4

Nu har jag lånat hem en tidigare bok av samma författarinna som avhandlar ungefär samma ämne, om folket i norr, med titeln "Moder jord och andra mödrar". Jag tycker att dessa muntliga traditioner är extra intressanta eftersom flera av de här folken bor och har sina rötter på ungefär samma breddgrader som vi, med liknande natur och fauna och på så sätt samma naturförutsättningar.

På baksidan hittade jag de här starka orden från en tjuktjisk kvinna över sin man och hans nya kvinna:

_**Jaså, du är den kvinnan!

Du har tagit så mycket av min mans kärlek att han börjat försumma mig. Men du är ingen människa. Jag gör dig till en hög ruttet kött på den steniga stranden. Ruttet gammalt kött.**_

Min man gör jag till en björn. Björnen kommer långt ifrån. Han är mycket hungrig. Han ser det ruttna köttet. När han ser det äter han upp det. Efter en stund kräks han upp det. Jag gör dig till den kräkta smörjan. Min man ser det och han tycker inte om det. Han går ifrån dig bara han ser dig.

Mig själv gör jag till en ung bäver som just fällt vinterpälsen. Vartenda hårstrå gör jag vackert. Min man går ifrån sin nya kvinna och åtrår mig. För hon är motbjudande att se på.

(Hon spottar och smörjer in helakroppen med saliv. Verkligen - mannen börjar tycka om henne)

Jag, som han nyss inte brydde sig om, lockar honom till mig. Jag gör mig till hans livs plåga. Låter honom lockas av min lukt och börja längta efter mig. Men jag motstår honom och låter honom vara.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Manutar
2013-11-29 09:35
#5

Åh vad bra det låter, dessa vill jag läsa! Vet bara inte var jag ska hitta dem. Boklistan blir bara längre och längre.. Får nog ta tag i några av böckerna som berättar hur man kan bli odödlig eller åtminstone lever väldans länge, jag behöver mer tid till att läsa!

Bappho
2013-11-29 09:36
#6

Själv har jag lånat dem på bibliotek.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Annons:
Manutar
2013-11-29 09:40
#7

Tycks inte finnas på bibliotek här i Finland.

Manutar
2013-11-29 09:45
#8

Jag pratade smörja, den fanns visst på bibliotek! Jihuu!

Bappho
2013-11-29 10:03
#9

Jag tänkte att den kunde finnas med tanke på ämnet :-D

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

lightseeker
2013-12-02 00:07
#10

nu har jag bokat den på biblioteket också. Tack! för tipset, Bappho

skogsbergs-anna
2013-12-02 07:50
#11

Den boken vill jag också läsa! Och vilken underbara text :)

Gör hellre fel än inget alls.

Praefatio
2013-12-02 10:30
#12

#10 Åh, då kan ju jag få låna den efter dig, kanske? :)

Bappho
2013-12-03 08:30
#13

Jag har nu läst mig in i halva boken och kommit till kapitlet där författaren tar upp de starka orden.

Först berättar hon att människans liv finns i allt hon kommer i kontakt med, hennes lukt, kläder, namn, tal, sånger, danser, vägarna hon använder, husen hon bor i o. s. v.

Allt människan skapar är också levande. Tillverkarens liv finns där. Det man själv gjort är en del av en själv: sånger, starka ord..

Man hade egna sånger som andra inte sjöng och egna starka ord som andra inte använde. Orden är liv. Det fanns starka ord man ärvde, sålde eller gav bort. Ord kan döda som spjut. Starka ord kan skydda och ge lycka. 

Här kommer exempel på starka ord från tjuktjerna:

..kunde användas när de onda kele tänkte ta sig in.

"Jag gör människornas hus till en stängd järnboll. Den har ingen dörr och inga fönster, bara ett litet rökhål högst upp. Jag sätter vassa knivar runt hålet. Ingen kele kan komma in den vägen… Om kvällen vid sovdags tänker de onda anfalla huset.

En kommer att säga: Vi tar oss in i det här huset!

-Ja, det gör vi!

De går runt huset och letar efter dörren. Det finns ingen dörr. De kan inte hitta någon.

-Vi kan inte hitta dörren! Hur ska vi komma in! Vi gör det underifrån! Vi tar oss in genom marken!

De gräver i marken men måste ge upp. Det finns ingen dörr för huset är helt av järn. De kommer till framsidan igen. 

-Hur ska vi ta oss in? Jag hör människor därinne! Jag klättrar upp på taket.

-Här kan vi ta oss in. Sänk ner mig med ett rep!

De sänker ner honom med ett rep. Men hålet är trångt och försett med vassa knivblad, som skär honom överallt. Blodet sprutar, inälvorna faller ut. Han kan inte stå ut med smärtan.

-Hala upp mig. Det är hemskt. Låt dem vara ifred. Jag är alldeles trasig. Vi låter dem vara ifred!

Och de lämnar sitt villebråd."

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Annons:
Bappho
2013-12-03 09:09
#14

Och en till.

..för när man har ont i magen.

"Min mage gör jag till en vik. Viken är frusen, helt täckt av is. Där finns mycket skräp och allt det skräpet är fruset i viken. Skräpet är det som gör ont i magen.

-O min mage, du är full av smärta. Jag gör dig till en frusen vik, till ett gammalt istäcke.

Jag kallar på Korpen:

-Du, Korp har länge farit vida omkring. Jag behöver din hjälp. Vad kan du göra med den här viken? Den är frusen. Onda människor har ställt till med det. Du har en stark näbb. Vad tänker du göra? Då bryter Korpen igenom havsisen och allt som gömts i djupen under vattnet flyter upp. Så kallar jag på Stora Havsvinden:

-O, du Stora Havsvind, vänd om floden som rinner mot stranden! Då kommer Stora Havsvinden, en väldig storm och höga vågor. Jag kallar på dem alla. Mina fingrar är vågorna och jag för bort allt skräp med dem. Stora Havsvinden drar iväg med mig och jag faller. Så blir det ebb. En lurvig mask rullar sig på stranden. Den samlar upp allt skräpet i pälsen. Så tvättas jag med snö och man offrar till De starka ordens väsen för min skull. Och på morgonen nästa dag när man frågar hur jag mår kan jag svara:

-Åh, jag mår verkligen lite bättre."

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Manutar
2013-12-03 09:45
#15

Så otroligt intressant! Jag tycker det liknar vissa gamla finska besvärjelser, så kallade "syntysanat" vilket kan översättas ungefär till "ord om någots ursprung". Det är poetiska berättelser som handlar om sjukdomars/företeelsers/väsens (mytiska) ursprung. När man kände till någots ursprung hade man makt över det. Tron på ordens kraft har ju varit/är ju stark även här.

Bappho
2013-12-03 10:12
#16

Nu vet jag inte vilken språkgrupp tjuktjerna tillhör men många folk i den här boken är finsk-ugriska.

Tanken att ord besitter liv och kraft är nog annars något allmänmänskligt och något man även kan hitta i vårt moderna tänkande.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Ganna
2013-12-03 10:18
#17

#16 En snabb sökning ger vid handen att de ingår i en egen paleoasiatisk/-sibirisk språkgrupp, tjuktji-kamtjatkaspråk, som inte ingår i någon större språkfamilj.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Bappho
2013-12-03 10:32
#18

Boken är skrivet på ett sätt så att hon i texten hoppar mellan de olika folken i norr. Själva kraftorden/verserna är tjuktjiska men det hon skriver om De starka orden är hämtade från flera folk. Hennes arbetsmetod och inställning är dialektisk.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Ganna
2013-12-03 10:42
#19

#18 Sen är det ju inte på språket enkom det hänger, det har ju visats på närmare håll t.ex. m.a.p. likheten mellan Tor och Ukko.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Bappho
2013-12-03 10:46
#20

#19 Just så.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Annons:
Josse5233
2013-12-06 21:24
#21

Trodde inte att den skulle finnas på "mitt" bibliotek, men jo då, nu står även jag i resevationskö. :) Tack för tipset! 🙂

Ha en trevlig dag! 

lightseeker
2015-03-26 10:03
#22

just det DEN boken, den gav jättemycket kraft, måste låna om den igen :)
Tack

Upp till toppen
Annons: