Annons:
Etikettwicca
Läst 6633 ggr
SplitterGlitter
9/12/11, 10:59 AM

Kvastflygning i Oktober

Hej.

Är det bara jag som har svårt att få kvasten att lyfta nu när hösten närmar sig? Har det något att göra mer fuktigheten i luften?

Seriösa tips tack. Vet inte om det är något fel på min kvast men vad tror ni?

Det är i alla fall inga problem att flyga under sommar, vår eller vinter.

// Orolig wiccan

Annons:
Bappho
9/12/11, 11:13 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Tvärtom brukar väl hösten vara tiden då häxan flyger allra högst. Du får smörja upp kvasten. En tripp till svampskogen, kanske?

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Elenih
9/12/11, 11:53 AM
#2

Flyger ni på en kvast påriktigt? : O

elenihadjipetrou.blogg.se

[Ravenna]
9/12/11, 2:12 PM
#3

#2 Ja.

[trumman]
9/12/11, 3:13 PM
#4

#2 Nej.

[MikeW]
9/12/11, 5:40 PM
#5

Vänta… flyger ni verkligen? Hur gör ni då?

Elenih
9/12/11, 5:43 PM
#6

Lite konstigt för mig som inte vet någonting. Använder ni vanliga kvastar? Hur gör ni för att ej bli sedda

elenihadjipetrou.blogg.se

Annons:
[CinderRainfall]
9/12/11, 6:07 PM
#7

coolt :) hur gör ni då?

[NeferNefer]
9/12/11, 7:01 PM
#8

Jag flyger helst utan kvast.

Bappho
9/12/11, 7:10 PM
#9

SplitterGlitter kanske menar en annan sorts kvast. Mer ett skaft..

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

[NeferNefer]
9/12/11, 7:17 PM
#10

Det är förstås möjligt. Jag själv menar min trumma, jag.

[walkinbeauti]
9/13/11, 1:34 PM
#11

Vilken skön tråd Cool

Nu ska kvasten laddas i svampskogen för en skön hösttur Glad

[Ravenna]
9/13/11, 2:10 PM
#12

#5, 6, 7

Ibland är min humor lite torr och jag gillar emellanåt ironi för naturligtvis är det inte så att jag flyger omkring på en kvast som de gör i hollywoodfilmer. Det vore fysiskt omöjligt.

Men, jag svarade också "ja" för att ibland kan det ju vara bra att fundera lite på vad som är "på riktigt" och "verklighet" och inte. Var går gränsen? För mig som häxa så är verkligheten oändlig och inte på något sätt begränsad till den fysiska tillvaron under den vakna tiden av dygnet. Detta innebär oändliga möjligheter till flygande. Med eller utan kvast. ;-)

Elenih
9/13/11, 2:48 PM
#13

Så ni flyger bara i fantasin så att säga? Eller är jag helt borta? För isf skulle det väl inte vara så svårt att få kvasten att lyfta, eller?

elenihadjipetrou.blogg.se

Annons:
Bappho
9/13/11, 3:42 PM
#14

Det finns säkert de som bara flyger i fantasin. Fantasihäxor.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Elenih
9/13/11, 3:49 PM
#15

Hur gör man annars? Om det varken är som i filmer men inte heller bara io fantasin?

elenihadjipetrou.blogg.se

[Ravenna]
9/13/11, 6:38 PM
#16

#13 Vill först säga att jag bara talar för mig själv och hur andra häxor ser på saken eller hur de gör, är upp till dem att svara på. Så vi har det ur vägen. :-)

Nej, jag flyger inte i fantasin, det handlar inte om dagdrömmeri eller önsketänkande.

Man kan säga att flygandet har med själens/medvetandets resande till andra verkligheter att göra. Man gör alltså en verklig resa.

Och det baseras förstås på den egna upplevelsen att det går att ta sig till andra platser i universum. Och på att, som jag sa tidigare, verkligheten är oändlig och inte begränsad.

Och att medvetandet är gränslöst och kan vidgas för att uppleva mer av verkligheten. Det är som att vara i ett mörkt rum med endast en ficklampa för att kunna se, till att tända lampan i taket. ;-)

Man förändrar sitt medvetande för att ta sig till andra platser, det är så det går till. ;-)

[CinderRainfall]
9/13/11, 7:50 PM
#17

jahao :) Så ni menar i fantasin? Tänkte vell ;) Fast man vet alldrig…

Elenih
9/13/11, 8:07 PM
#18

#16 förlåt att jag inte riktigt förstår. Ta inte det här fel men jag skulle kalla det för en andlig och kanske spirituell resa som inte är riktig på samma sett som jag tänker på när jag hör flyga på en kvast :)

elenihadjipetrou.blogg.se

[Ravenna]
9/13/11, 8:14 PM
#19

#17 Nej, som sagt, inte i fantasin. Inte jag i alla fall.

#18 Du behöver inte be om förlåtelse, det är inte helt lätt att förklara detta heller så det blir begripligt. Men det är ju för att det inte kan begripas med det vi kallar "logik".

Fast bara för att något inte kan förklaras eller förstås logiskt betyder det ju inte att det inte existerar.

Så en andlig resa är inte på riktigt? Vari ligger skillnaden? ;-)

Elenih
9/13/11, 8:25 PM
#20

Jag har inte gjort någon andlig resa så jag kan egentligen inte uttala mig kring det. Men det är klart den är riktig. Men kanske inte på samma sett som en '' vanlig'' resa. Förstår du hur jag tänker? Det närmsta jag kommit är att ta kontakt med andarna i mitt hus. Och även om det var verkligt och kändes riktigt så är det ju ändå inte som att ha en vanlig konversation med någon. Vet inte om dessa går att jämföra men jaja :)

elenihadjipetrou.blogg.se

Annons:
[NeferNefer]
9/14/11, 11:21 AM
#21

Min tanke om riktig resa kontra fantasier är att om en person reser med hjälp av trumman eller kvasten eller vad den nu har för metod, till andra ställen som ligger långt bort och ser och hör saker, och sen får dem bekräftade och till och med själv blir observerad på de andra ställena, är det då resor i fantasin eller på riktigt? Krävs det att jag tar med mig min kropp för att det ska vara en riktig resa, eller räcker det med att jag gör erfarenheter och lär mig saker som kan verifieras av folk på den platsen?

Jag tänker inte säga vilket mitt svar på de frågorna är. De som vet vad jag talar om vet också vad jag skulle svara, och de som inte vet det (än?), de får söka egna erfarenheter i frågan eller gå vidare på sin egen väg. Oavsett hur det blir är jag säker på att det är blir bra. Nu har jag talat nog i frågan för den här gången. Kram på er!

Bappho
9/14/11, 1:11 PM
#22

#21 Att bli observerad på en annan plats, kropp nummer 1 inte är på, tycker jag är ett bra exempel på att man inte fantiserar Flört

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

[trumman]
9/15/11, 3:28 PM
#23

Jag var väldigt kärv och sur (VADÅ VAR säger ni i samlad trupp!) förut och försökte dra hårda gränser mellan fantasi och verklighet, riktiga och inte riktiga resor, påhitt och önskedrömmar.

Med lite mer erf. under bältet (VADÅ BÄLTE FETTO säger ni i samlad trupp!) tycker jag nog att det är Resultatet som räknas. Sen hur det resultatet uppnåddes är av mindre vikt.

----

Men givetvis är en skeptisk och ifrågastättande inställning till allt man gör bäst. Att dissikera sig själv och det jag gör till förbanelse för mig bara framåt. Detta är ju en konst och jag kan aldrig vara nöjd med min konst - då blir jag aldrig bättre.

----

Jag ska inte tro, jag skall veta.

Flaggan som vajar heter Empiri.

Funkar det inte, är det fel - då gör jag om och gör rätt.

[Ravenna]
9/15/11, 6:10 PM
#24

#21 Summan av kardemumman. Du sammanfattade det hela bra. Tack för det. :-)

SplitterGlitter
10/3/11, 12:16 PM
#25

Det jag menade var förstås mental flygning!

exigo
10/11/11, 10:52 PM
#26

Intressant tråd. När jag var liten flög jag på en kudde. På riktigt. Och det hände med gämna mellanrum när jag var i harmoni med allt som fanns runt omkring. Det var samma kudde varje gång och jag flög bara, eller svävade, i lekrummet. Tills mamma kom in. Då small jag i golvet. Och sen vart det MÅNGA diskutioner med mina högreligösa föräldrar som anser att allt magiskt och oförklarigt är ont. Det hände när jag var sju till åtta år. Sen har jag aldrig gjort om det pga mina föräldrars predikningar…

Elenih
10/12/11, 9:01 AM
#27

Jag har jättesvårt att förstå mig på detta. Inte TRO utan förstå…

elenihadjipetrou.blogg.se

Annons:
Bappho
10/12/11, 10:02 AM
#28

#27 Att förstå är att veta exakt hur något går till, och det kan vara svårt även för de som kan flyga. Själv har jag bara hemsnickrade teorier.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

[NeferNefer]
10/12/11, 11:47 AM
#29

#27: jag förstår inte hur datorer funkar, eller elektricitet. Inte heller förstår jag hur det magiska kan ske att ett frö gror och blir en hel planta. Men jag är tacksam för att det är så, och inser att jag kan helt enkelt inte förstå allt, jag får bara glädja mig åt att jag är med här en tid och får uppleva allt magiskt.

Elenih
10/12/11, 3:14 PM
#30

Ja det är klart och egentligen är det lika magiskt hur ett barn blir till. Men ändå…

elenihadjipetrou.blogg.se

[NeferNefer]
10/13/11, 11:59 AM
#31

#30: jo, vi är ju bara människor och vill gärna förstå. Jag med. Det är därför jag till slut bestämde mig för att utforska shamanismen istället för att fortsätta skjuta den ifrån mig. Men jag kan inte påstå att jag är så värst mycket klokare än … Tungan ute

Emeliegreentens
2/10/15, 5:48 PM
#32

Jag vet inte hur ni andra gör men jag föredrar dock att smörja min kvast ca 3-4 timmar innan jag flyger ut.  Om du vill få bästa resultat när du flyger råder jag om det. Och nej, de flesta häxorna flyger inte endast i fantasin utan även i verkligheten.

[Gandalf56]
3/6/15, 6:31 PM
#33

det här inlägget gjorde mig lite förvirrad men menar ni att ni flyger som en andlig resa inte att hoppa upp på kvasten och flyger/ svävar till ica för att handla ??

Bappho
3/7/15, 8:15 AM
#34

När jag åker till Ica och handlar använder jag oftast bil ;-)

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Annons:
[Sofiepropp]
7/21/16, 12:17 PM
#35

Verkar som det kanske blivit lite missar i kommunikationen här. Tror att när man frågar om någon flyger på riktigt att de då menar att de flyger rent fysiskt från punkt a till bunke b, dvs från Stockholm till Nyköping tex. Eller menar man att man "förflyttar" sig så som de i serien Salem gör dvs att de tex ligger på sängen, men att de ändå kan befinna sig fysiskt på en annan plats och interagera med tex andra personer? (Fast då kanske utan konstiga kroppsliga ställningar) Eller menar man det som en sk själslig resa fast att man där på platsen man kommit ej kan interagera med andra människor. Tycker inte det är konstigt att det frågas om det när bla flygning står som en av "kriterierna" för att klassas som en traditionell häxa. Är man ny på området vill man såklart veta att man förstått rätt.

tarantass
7/21/16, 7:32 PM
#36

#35: eller så kanske det är en själslig resa (vad nu det än betyder mer exakt) där man kan samspela med, och/eller observeras av, åtminstone vissa andra människor dit man flyger (vad nu "flyga" betyder mer exakt i det här sammanhanget; se t.ex. #21).

(Inte vet jag förresten. Numera kan man ju göra flygplan som man praktiskt taget spänner på sig, så en vacker dag kanske något nästan kvastartat blir möjligt också. Kanske för den som vill se ut som häxa men har annat att göra än att lägga ner arbetet…)

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Joggan
7/23/16, 9:51 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Bredvid…före några år sedan hade jag träffad häxor från Harz Mountains och dem var flygande på kvastar på den sätt och vis att de fixade en flygsalva med Atropa belladonna och Amanita muscaria och smorde den på kvastskaften.  Medan en dansceremoni och ridande på kvasten verkade den salvan  över de slemhinnor mellan benen och de fick en extremt UKU nästan hysteriskt. Lägga man märke på ordet "Jag" så var dem säkert på riktigt i flyget och kunde verka och agera någonstans så är det ju också tänkt menar man.

magicia
9/4/16, 3:03 PM
#38

Min mamma berättade en gång för mig att hon hade flygt, med sin själ typ. Hon låg i sängen och sov och plötsligt kände hon hur hon svävade upp medans hennes kropp låg kvar, samtidigt som det kom upp massor utav bilder. Har någon en bra förklaring på detta? PS. Hon drömde INTE!

tarantass
9/4/16, 6:41 PM
#39

#38: kan vara det som kallas ut-ur-kroppen-upplevelse, UKU (engelska out-of-body expericence, OBE). Går att googla på. Fast de flesta det talas om, åtminstone bland otränade som upplever det spontant, brukar uppleva (sig uppleva) den vanliga yttre verkligheten när de är ute och svävar. Vad det är mer i detalj hör förstås till det de lärde tvista om.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Atropa
9/5/16, 5:43 PM
#40

TS, var försiktig nu när du flyger på hösten, en gång fick jag fallande löv i ögat och det kunde sluta riktigt illa, höll på att ramla av kvasten… 😃

[NeferNefer]
9/5/16, 5:45 PM
#41

#40: Jag vill upprepa uppmaningen att vara försiktig. En gång när jag var ute och flög höll jag på att krocka med en som höll på att ramla av kvasten 🤓😃

Annons:
Atropa
9/5/16, 5:46 PM
#42

#41😂

magicia
9/5/16, 7:10 PM
#43

Hur får man den att lyfta?

Tant Grön
9/8/16, 4:49 PM
#44

#43 Förr smorde dom väl in den med bolmört.

Upp till toppen
Annons: