Annons:
Etiketti-häxans-trädgård
Läst 5779 ggr
Gypsy
8/22/11, 4:38 PM

Bra böcker om örter?

Jag ska nästa vår skapa ett stor örtträdgård och är i behov av mera böcker om örter för att få en bra överblick över vilka sorter jag ska plantera. :)

Jag äger idag följande:

Kropp och själ - Huskurer av Liz Bestic

Klasiska huskurer av Sarah Merson

Huskurer och läkekonster av Marguerite Walfridson

Kärlekesn huskurer av Marguerite Walfridson

“It's too bad that stupidity isn't painful.”

Annons:
BiGavia
8/22/11, 4:44 PM
#1

http://www.henriettesherbal.com/sv/artiklar.html

en mycket bra sida att kolla på , även om det mesta är vildväxande : )

Örtbibeln av Peter McHoy och Pamela Westland..

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

Gypsy
8/22/11, 4:54 PM
#2

Tack! Den ska jag beställa direkt, så fort jag hittar den tillgänglig. Verkar vara sultsåld överallt :P

“It's too bad that stupidity isn't painful.”

BiGavia
8/22/11, 4:58 PM
#3

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

LinaLj
8/22/11, 5:15 PM
#4

Om du letar efter något som drar mer åt det magiska hållet så rekomenderar jag Cunninghams Encyclopedia of Magical Herbs, den har ett par år på nacken men är värd att läsa.

Gypsy
8/22/11, 6:36 PM
#5

#3 Whoohoo de fanns 4 st :D :D

#4 Oh, det låter som intressant läsning, ska kolla upp den :)

“It's too bad that stupidity isn't painful.”

[NadjaIyona]
8/22/11, 7:55 PM
#6

Jag har "Stora Örtboken" av Jennie Harding och "Fytomedicin" av Hans Bertil Juneby. De är bra böcker men de är mera inriktade på örtmedicin inte magi. Men jag rekomenderar dem verkligen.

Annons:
BiGavia
8/22/11, 8:51 PM
#7

Sen finns ju Örtmedicin och örtmagi såklart : ).  antikvariat.net

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

skallhäxan
4/9/12, 6:59 PM
#8

Mycket intressant tråd och bra länkar och tips!! Är själv på jakt efter en övergripande bok om "alla" örter och växter och vad dessa användes till förr och nu. Både magisyfte,häxmedicin, medicinskt syfte, vidskepelse, legender, myter, folktro etc här i norden.

Drömmen vore att hitta en bok med heltäckande information/berättelser om detta för Sverige/skandinavien. Någon som vet om en sådan bok excisterar? Eller lär det bara bli en dröm och sammanslagning av böcker samt internet får bli största källan för djupare efterforskningar…

pelle1234
4/12/12, 11:26 PM
#9

Mastering Herbalism by Paul Huson kanske?

NiklasTyreso
7/17/14, 4:44 PM
#10

Örtmedicin och växtmagi är bäst på Svenska men gammal.

Vissa farliga växter slank med bland de som pressenterades som örtmediciner, fast vi idag vet att de hade allvarliga farliga biverkningar.

http://alternativbehandlingar.ifokus.se/discussions/53c7db1cce12c4289a0010b4-varningar-boken-ortmedicin-och-vaxtmagi-1983

Upp till toppen
Annons: