Annons:
Etikettwicca
Läst 3054 ggr
[Zorita]
2011-08-10 16:34

Elementdiskussion

Jag har en liten fundering.

Det är nämligen så att när jag tidigare jobbade mycket med keltisk tro och keltiska gudinnor snubblade jag in på teorin om att det är tre element och inte fyra.

Det som "fattas" är eld. Eld kan inte existera ensamt, utan behöver de andra tre för att finnas i naturen. Dessutom är det i form av solen en del av livsenergin, alltså "ande".

Jag funderade mycket på detta, och i min värld finns nu tre grundelement med det fjärde ande/eld i ett.

Detta passar bra med treeningheten inom gudinnorna, där jag tänker jungfru = luft, moder = vatten och crone (vad heter det på svenska?) = jord.

Någon som har några synpunkter/kommentarer om att jobba så, med det fjärde och femte elementet i ett?

BB

Annons:
LinaLj
2011-08-10 18:54
#1

Jag har alltid arbetat utifrån fem element själv, jord, vatten, luft, eld och ande.

Men jag förstår resonemanget att elden behöver något annat element för att existera. Det är en intressant tanke och du har rätt i att det passar in i de tre olika ansikterna av gudinnan. Jag måste nog ta mig en funderare på det här :)

[Ravenna]
2011-08-10 18:54
#2

#0 Nä men jag tycker att om det känns som en bra modell för dig, och det funkar, så kör på. Det finns ju ändå olika teorier om vilka elementen är. Inom fornnordisk mytologi t ex, så är ju elementen fem: luft, eld, vatten, jord och is.

Jag tror att det bästa är kanske att förstå att elementen, hur man än väljer att se dem, går in och ur varandra. Allt är ihopvävt på något vis. Inget är ju helt separerat och åtskilt. Fast vårt sinne vill ju hemskt gärna dela in saker i olika kategorier om det har möjlighet till det förstås. :-)

Jag tänker som så att om du vill arbeta med eld, så arbeta med eld. Om du vill arbeta med vatten, så arbeta med vatten. Osv. Kanske inte fundera så mycket på vad som är vad elementmässigt och hur allt hänger ihop? Eller det kanske är viktigt för dig?

Crone brukar översättas med hagga.

[Zorita]
2011-08-10 19:29
#3

#1 Ja det var precis så jag tänkte! Det är inte ofta man ser annat än de fyra vanliga elementen och så det femte.

#2 Nej det är inte så viktigt, min värld ser liksom ut så nu. Tyckte mer att det var en intressant tankegång och tänkte delvis kanske dela med mig och sen se om det fanns fler tankar osv om det. Fint det du sa om hur de är hopväxta!

Ja kinesiska har trä, jord, metall, eld och vatten. Så nog kan det variera.

Nu hittade jag en intressant artikel om dessa tre här om hur druider kan se på saken om någon är nyfiken Glad

[Ravenna]
2011-08-10 19:54
#4

#3 :-) Ja just det, de fem kinesiska elementen finns ju också. Ja, visst verkar det variera beroende på tradition och liknande. Ska kolla länken sen.

[Ackinna]
2011-08-10 20:12
#5

Crone är inte det annat ord för "den gamle?" eller vad den nu heter?

Symbolen Triquetra.. symboliserar väl Jungfrun, modern och den gamla? Och visst är det en symbol som Wiccaner använder???

[Zorita]
2011-08-10 20:36
#6

Crone = hag = hagga, visste inte riktigt vad det kallades på svenska Glad

Sådana triquetra är så vackra! I min värld skulle de tre föreställa gudinnans tre former,

Bloddeuwedd = jungrun = luft

Rhiannon = modern = vatten

Cerridwen = haggan = jord

Och cirkeln i mitten Arianrhod = tid/år/evighet = eld

Om någon är intresserad Flört De är alla walesiska gudinnor från Mabinogion.

Vilken av dem som är uppåt skulle bero på vilken jag vill åkalla. Måste köpa en sådan när jag inte är pank längre Skäms

Annons:
[MaestroNestor]
2011-08-12 01:35
#7

Jag går ju ganska strikt efter jord-vatten-luft-eld-ande men jag arbetar ju främst inom grimoire traditionen. De har ju helt andra associationer då.

[[corro]]
2013-07-02 21:05
#8

Keltisk tro = ''den gamla religionen Avalon''?

Jag skulle säga att alla elementen tillsammans är 'anden'.
Jag vet inte riktigt varför, jag bara tycker/ser på det så.

Inget element kan finnas utan de andre!

Skogshumblan
2013-07-04 09:17
#9

Spännande tankar. Jag ser det mer som att de fyra elementen kompletterar varandra, på gott och ont. Inget kan leva utan de fyra och allt kan dö av de fyra.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Ceriadwen
2013-07-04 09:39
#10

#8 Avalon är en mytologisk plats och betyder ungefär "äpplenas ö". Det är alltså ingen tro. Hagga har en negativ klang för mig, jag föredrar Den gamla eller Vishetsbäraren. Intressant tanke med tre element, jag skulle nog kunna tänka mig in i det. Det är som med grundfärgerna! :) Jag är dock van att jobba med de fyra elementen och fortsätter med det. Det femte elementet brukar jag tänka som att det är synonymt med det gudomliga.

[[corro]]
2013-07-04 10:56
#11

#10 Avalon är en tro som existerar än idag.
Den brukar kallas 'den gamla tron' och höll på att dö ut när Kristendomen började att 'sätta fart'. Det ursprungligen en Keltisk tro om jag inte mins fel, jag vet i alla fall att man brukar säga 
Namnet Avalon betyder, som du säger, äppel ön, men det betyder inte att det inte är någon tro :)

[stass]
2013-07-04 11:08
#12

#11 inte är väl Avalon synonymt med gammal/ursprunglig keltisk tro?Även om det man lokalt gjorde på Avalon säkerligen hade keltisk tro som grund.

Ceriadwen
2013-07-04 11:10
#13

#11 Skulle du kunna hänvisa mig till någon trovärdig källa? Jag har aldrig förr stött på det du säger. :)

Annons:
[[corro]]
2013-07-04 13:18
#14

#13 Nej jag har tyvär ingen bok eller dyl. På mig, Det 'almäna' om Avalon tron som jag skulle tipsa om är väl då filmen "the mist of Avalon" som handlar om en tid då tron höll på att dö ut. Det finns ävensom bok. Kanske har du sett Avalon symbolen? (jag slänger in en bild senare när jag har dator). Men religionen är som sagt väldigt gammal och jag antar att det är svårt att hitta saker om den. Ursäkta nr #12 men jag förstår inte riktigt vad du menar. Avalon tron är ursprungligen keltisk, vad jag har läst/hört.

Skogshumblan
2013-07-04 13:21
#15

Men är inte de böckerna "Avalons mist" baseras på romaner, alltså rent fiktiva? Känns isåfall inte så trovärdigt att säga att det som står i böckerna skulle vara belägg med evidens som går att lita på, som exempelvis en hel del av asatron, hedniska riter och traditioner av olika slag. Jag kan ha blandat ihop böckerna du pratar med andra, ber om ursäkt isåfall.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

[stass]
2013-07-04 13:25
#16

Jaha, men den filmen är en omtolkning av mytologin, den är alltså inte en trovärdig källa utan en FIKTIV berättelse, den är mysig & mystisk underhållning, varken mer eller mindre. Den finns däremot en hel del om Keltisk tro och mytologi och man vill lära sig mer, relativt lätttilgängligt, men det har nödvändigtvis ingenting med avalon att göra.

#14 du verkade tro att det var samma sak. Även om det fanns något helgat åt makterna på äppelön som nu heter/kallas avalon hade det säkert keltiska influenser, men inte sagt att det är den "keltiska gamla tron".

Ceriadwen
2013-07-04 14:23
#17

Håller med 15 och 16. Jag har både läst böckerna och sett filmen, men dessa är som sagt fiktiva verk och inget att basera någon slags historisk slutsats på.

[[corro]]
2013-07-04 18:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

#15 jag påstod inte att berättelsen var sann, om det var det du menade. 

#16 Nej, inte en trovärdig källa men det visar en del av tron. Det är en gamla keltisk tro, men det behöver inte vara 'den' gamla keltiska tron, men det är (vad jag hört som sagt) att den rent ursprungligt är keltisk.

Symbolen ser inte riktigt ut såhär, men ungefär. symbolen finns faktiskt i England! Bild Källa: http://www.celticattic.com/jewelry/celtic/more_new_pewter.htm

[[corro]]
2013-07-04 19:10
#19

Men så länge man tror på något så är det en tro, right? Att tro på Avalon är typ som att tro på spirutismen.

[stass]
2013-07-04 19:51
#20

Det beror på om man menar på ett personligt plan eller om staten har godkänt det som en religion. På ett personligt plan är ju alla fria att tro som de vill, men det gör dert inte per automatik till en religion.

Annons:
Skogshumblan
2013-07-04 20:02
#21

Klart man får tro på vad man vill, men det är väl klart att omgivningen frågar en om den tron, hur ska vi annars få veta/ förstå och kunna utvecklas? Jag reagerar när det skrivs saker som inte stämmer. Inte för att vi vill vara elaka utan för att vi reagerar på det du skriver.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Ceriadwen
2013-07-04 20:31
#22

#18 Symbolen är från ett brunnslock vid Chalice Well vid Glastonbury: http://www.chalicewell.org.uk/index.cfm/glastonbury/About.Home Förutom att Avalons lokalisering ansågs vara i närheten av Glastonbury förstår jag inte kopplingen till denna symbol. Enligt Wikipedia är symbolen inte äldre än 1919 och designad av en Frederick Bligh Bond. Det måste vara ett modernt påfund att koppla symbolen till Avalon. När det handlar om faktisk religionshistoria, och i detta fall keltisk tro och religion som vi ju diskuterar, är det väl bättre att först gå till den forskning som finns kring ämnet, i stället för till fiktiv litteratur som serverar oss en väldigt lockande och romantiserad bild. Därmed inte sagt att den inte kan inspirera oss på olika sätt, men jag tror att det är viktigt att vara lite kritisk och hålla isär vad det historiskt finns belägg för.

dennas
2013-07-04 21:43
#23

#19

Jag tror att  vi blir lite förvirrade av din terminologi. Vanligtvis handlar en tro om gudar, andliga väsen etc. Att tro på en plats som om den vore en religion är nytt för mej och känns inte helt självklart.

Det är ju sällan folk säger att de tror på Jerusalem, Mecka, Ganges eller Upsala. Framför allt för att man kan vara jude i Tel Aviv, kristen i Rom, muslim i New York, hindu i västvärlden  och asatroende idag.

Att tro på Avalon känns inte jämförbart med att tro på spiritism. Det ena handlar som sagt om en plats och det andra om en andetro. Om jag har fel, får du gärna vidareutveckla vad religionen Avalon går ut på.

Och visst, Hasse Alfredsson trodde ju på Robert Lind i Kramfors…

[[corro]]
2013-07-04 21:57
#24

Alltså, jag sa inte att jag var någon expert inom ämnet och jag vet egentligen rätt så lite. Men jag vet att de finns folk som är troende på den religionen, inte bara platsen. De som tror på Avalon tror på spirutismen, det var så jag menade. Symbolen serinte exakt ut sådär som sagt var, bara en liknelse.

Skogshumblan
2013-07-04 22:09
#25

Corro, ingen har sagt något om att du sagt det heller, men som dennas uttryckte det och jag försökte säga, ditt inlägg tolkades inte som du kanske avsåg. Att uttrycka att man tror på något som för många ses som fintiv romantisering väcker reaktion. När man bara läser text, inte har tillgång till kroppsspråk, röst eller kanske ens känner varandra är det lätt hänt att man misstolkar varandra :) Om tron på Avalon känns rätt för dig så är det så:)

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

[Zorita]
2013-07-05 11:00
#26

Den keltiska tron hade många uppdelningar och stor regional variation, och eftersom väldigt lite faktiskt är nerskrivet är det svårt att veta vad man trodde på vid eller omkring just Glastonbury. Avalon är en fysisk plats som nu heter Glastonbury, och som då troligtvis var ett religiöst center med en stenring och en helig källa. Att det skulle förekommit en tro på just platsen låter underligt, den fanns ju så att säga. Däremot finns det i nuläget en religion registrerad i USA som är baserad på mabinogion och inspirerad av Mists of Avalon som heter Sisterhood of Avalon. Det är en variation på den gamla keltiska tron som, som sagt, baseras på walesisk mytologi.

[Bokmalen1000]
2013-08-08 17:40
#27

Tror på dom 5 elementen.

Jord, Luft, Vatten, Eld och Ande.

Annons:
JuTsu
2013-08-09 01:17
#28

Men vänta lite här.

Eld behöver andra element för att existera, men det gör ju luft och jord också. Vilket gör att om man nu tror sådär, så måste det leda till att man bara har vatten som element och ande som binder ihop vatten med…. vatten.

Jag gillade tanken från början innan min överaktiva tonårshjärna gick för långt.

För egentligen behövs ju bara "ande" ( jag gillar inte namnet på det elementet, men det får duga for now), eftersom att ande är allt.

Men då fortsätter min hyperhjärna och tänker på pentagrammet som jag bär runt min hals och jag inser att "De 3/4/5 elementen" bara är världen i grova drag. De olika elementen måste vara "Cirkeln", och att det skiftar från olika platser är för att på olika ställen i världen ser omgivningen olika ut.

*känner mig vis atm*

Eller är jag bara ute och cyklar nu?

[stass]
2013-08-09 11:35
#29

#28 nja, om vatten får stå för vätskan i kroppen, eld för livskraften, jord för köttet, och vind för andedräkten - då behövs ju alla, ande får då vara frisjäl.

Men sen så finns det ju olika uppfattningar om det där, metall ingår i vissa trosupfattningar, is i andra.

Manutar
2013-08-09 12:22
#30

#28 "De 3/4/5 elementen bara är världen i grova drag", skriver du och har absolut rätt. Jag själv arbetar med fyra element för att göra det enklare, det skulle bli alldeles för komplicerat att ta med alla olika delar världen består av (som jag ser det). Tex så inkluderar jag träd i jordelementet, även om jag tycker att det skulle kunna vara ett element för sig. Om man vill arbeta med elementen tycker jag det är viktigt att hitta ett system och sen hålla sig till det, eller åtminstone arbeta länge med ett system åt gången och sen kanske välja ett som man tycker fungerar. Annars blir det bara förvirrande.

[[corro]]
2013-09-08 18:33
#31

Inget element kan överleva utan det ena och är beroende av varandra, och enligt min synpunkt så är alla element tillsammans ''anden/själen''.

Upp till toppen
Annons: