Annons:
Etikettnyheter
Läst 3962 ggr
Bappho
2011-05-07 00:04

The Rite of Her Sacred Fires 2011

Nästa fullmåne, 16 maj så firas Hekate med en speciell ritual runt om i världen av människor från flera olika traditioner. Det är andra året för den här ritualen och den ska bli årligt återkommande.

Jag deltog förra året och undrar om det finns fler här på HiF som har en relation till Hekate och som vill vara med.

Här kan ni läsa mer:

http://sacredfires.co.uk/

På den här youtube-kanalen kan ni titta på klipp från förra året:

http://www.youtube.com/user/hersacredfires

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Annons:
Bappho
2011-05-07 00:11
#1

The Rite of Her Sacred Fires 2011 (Honouring the Goddess Hekate)

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Bappho
2011-05-07 01:02
#2

Hekate var den första gudinnan jag hade kontakt med en gång i tiden och jag vigde mig till henne en kväll när jag var 17 år. Jag satt just nu och räknade tillbaka hur länge sedan det var och kom på att det var i maj 1986, så exakt 25 år sedan. Ett lite extra firande då :)

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

lemonia-dumi
2011-05-07 16:21
#3

jag brukar uppmärksamma  hecate varje månad den 29 med tre ljus o tre vitlökar

Carlo
2011-05-07 21:44
#4

Gilla :D

Hälsningar,
Carlo
Följ mig på instagram: andrethenoble
Medarbetare på choklad.ifokus.seblodgivning.ifokus


Kuutar
2011-05-08 18:15
#5

jag blev aldrig så intresserad av hekate innan jag la märke till en fin dekoration på vår vedspis, ett pentagram ;-)

det fick mig att bli nyfiken på henne, och jag har faktiskt gått och tänkt mycket kring henne som hemmets skyddarinna, i och med att vi använder vår vedspis till matlagning, värme och för att få varmt vatten; allt det viktiga som håller oss vid liv vintertid!

så jag vill hemskt gärna vara med och hedra henne, försöker hinna kolla länken… annars tas tipps emot med öppet hjärta och mycket tacksamhet! det var länge sedan jag levde så här, helt rätt i tiden, allt faller på plats ;-)

Kuutar
2011-05-08 22:30
#6

tänkte förstås på hestia ;-) söndagkväll och redan trött och förvirrad!

men det var intressant läsning, kollade länken och försökte komma ihåg vad jag läst om henne tidigare; kom på att hekate nog personifierade den "onda" häxan för mig, jag blev rädd när jag bara läste om henne - en av mina absurda rädslor från förr… men det var då! kanske dags att stifta nytt bekantskap, hon verkar vara ännu mer förknippad med elden.

Annons:
[dandamimm]
2011-05-09 06:31
#7

Jag kommer att fira Hekate i en ceremoni vid min eldplats den 16:e. Det var en jättebra sida du hänvisade till Bappho om man vill kan man ju få hela riten översatt på svenska också.

Hekate är inte den viktigaste eller den första Gudinnan för mig men helt klart så är hon av betydelse. Är hon inte det för alla som kallar sig häxor?

Dessutom tycker jag att det finns en trevlig känsla i att veta att vi är många som utför samma rit vid samma tillfälle.

Kram Danda

Ganna
2011-05-09 07:23
#8

#7 Nej, varför skulle hon vara viktig för "alla som kallar sig häxor"? Inte ens bland de moderna häxorna är det ju alla som vänder sig till de grekiska gudomarna.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

[dandamimm]
2011-05-09 10:14
#9

#8 Det är bara något jag fått för mig för att jag hört flera häxor säga det. Har eg ingen grund annars för den tanken. Man lär sig något varje dag och idag var det väl detta.Glad

// danda

Bappho
2011-05-10 21:36
#10

Man kan nog våga påstå att hon idag har ganska många anhängare än vad nu dessa tillbedjare har valt att kalla sig (eller ej) Glad

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

[stass]
2011-05-11 09:16
#11

ja, hon verkan ju väldigt populär. Nu kan jag inte så mycket om henne men hon verkar vara som en motsvarighet till Hel, fast mer ombedd. (rätta mig om jag har fel)

Kuutar
2011-05-11 11:25
#12

jag tänkte på den här ritualen, är det viktigt att alla gör samma sak, eller kan man göra en egen ritual i Hekates ära? jag har hållit på och läst mera om henne, hon verkar vara den rätta gudinnan för mig för att göra upp med mitt förflytna för gott :-)

jag tänker mycket på min egen "mörka" sida och hur viktigt det är för mig att lära känna och acceptera och lära av den sidan inom mig, det finns så väldigt mycket kraft att hämta där och den kan man förvandla till något positivt. det förknippar jag med Hekate, är jag helt ute och cyklar igen?!

Bappho
2011-05-11 20:03
#13

#12 Det är väl individuellt hur man ser på det här med gudomar. Det är väl inte helt ovanligt att man nu för tiden ser dem som aspekter som man sedan speglar sitt eget inre i och så upplever man någon sorts självutveckling.

Jag personligen har inte den tron och/eller relationer till gudomar och väsen på det sättet så jag har inga egna erfarenheter av det. Men säkert någon annan här på forumet :)

I just det här firandet av Hekate så tror jag att alla använder sig av samma format fast ändå på sitt eget sätt men det hindrar ju ingen att göra ett helt eget firande förstås.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Annons:
[stass]
2011-05-12 12:36
#14

Nu har jag läst lite om henne och om ritualen, jag måste säga att jag är väldigt inspirerad och (om inga hinder i vägen) kommer att delta =)

Bappho
2011-05-13 21:02
#15

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Carlo
2011-05-14 09:08
#16

Bara två dagar kvar :D

Hälsningar,
Carlo
Följ mig på instagram: andrethenoble
Medarbetare på choklad.ifokus.seblodgivning.ifokus


Kuutar
2011-05-15 10:44
#17

vilken tid börjar ni? ute eller inne? jag tänker vara ute om vädret tillåter, och kör nog också den "färdiga" modellen, den var vacker, tilltalande och kraftfull

Bappho
2011-05-15 15:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Jag tänker vara utomhus vid eldstaden jag byggde förra året just för den här ritualen.

Just nu letar jag för fullt efter en oljemålning av Hekate jag gjorde när jag var 16-17 år. Min pappas faster hade just dött och jag ärvde hennes oljefärger och den här målningen av Hekate var den första jag gjorde. Tänkte ha den som mittpunkt på altaret, bara jag finner den :)

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Carlo
2011-05-16 07:58
#19

Vackert Bappho! :)

Hälsningar,
Carlo
Följ mig på instagram: andrethenoble
Medarbetare på choklad.ifokus.seblodgivning.ifokus


Kuutar
2011-05-16 11:29
#20

regn i norrland :-(

hoppas ni som har eldstäder ute får använda dem, jag tänker mig hur det kommer att se ut idag uppifrån när små och kanske stora eldar dyker upp lite överallt på moder jords yta, vackert!

jag hoppas på uppehåll mot kvällen, annars tänker jag ha ljus vid öppna fönster, jag bara måste ha en direkt kontakt mellan mina små eldar och himmelen idag.

kram på er allihopa denna härliga dag/kväll/natt, jag är så glad över att ni finns!

Annons:
Bappho
2011-05-16 11:49
#21

Facebook-grupp där det säkert kommer att uppdateras med bilder från de olika deltagarna.

http://www.facebook.com/hekatefires

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Nyxgazer
2011-05-16 16:28
#22

Ja, ikväll är det lite extra firande från en ensam häxdotter, men jag tror nog hon uppskattar det iallafall.

Och jo, hon verkar väldigt 'populär', men med det skyddet och värmen hon ger en så är det väl inte mer än rätt :)

Kuutar: Regnar i malmö också, men förhoppningsvis så är det molnen som regnar bort och vi får en klar natt :)

Blessed be

Blessed Be

Bappho
2011-05-17 18:29
#23

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Bappho
2011-05-27 12:33
#24

Live radio/videoshow med Sroita d'Este om Hekate, just nu!!!

http://www.ustream.tv/channel/hekate-her-sacred-fires

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Bappho
2011-05-27 14:24
#25

Det går att se på inspelningen här nu: http://www.ustream.tv/recorded/14986124

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Bappho
2012-05-05 10:42
#26

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Bappho
2012-05-05 10:43
#27

I år är det den 5-6 maj som gäller. Alltså med början idag Glad

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Annons:
Bappho
2012-05-05 11:08
#28

En video från förra året.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

[stass]
2013-05-19 11:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

I år kommer Hekate Her Sacred Fire, eller rättade sagt Hekate -  Hennes Heliga Eldars Rit äga rum fullmånen 25-26 Maj. Kika gärna på deras FB sida och YouTube kanal för inspiration och mer information. Ritualen översatt till svanska hittar du i sin helhet här:

"Hennes heliga eldars rit

Förberedelser av material:

Hitta en tyst och lugn plats där du kan utföra riten ostört. Du behöver ett ljus ( eller någon annan form av rituell öppen eld, exempelvis en olje lampa eller en eldstad) Samt någonting att tända den med. Du kan rena ljuset och materialet du kommer att använda på det sätt som din tradition föreslår. I annat fall se till att ljuset inte är orent.

Förberedelse för riten:

Slappna av och fin dig till ro, andas djupt och hitta din balans. En balans av sinnet själen och kroppen, som kommer att göra dig presentabel och vacker för världen. Andas in djupt och hitta din röst, rösten som du kommer att använda för att tala ord av sann och ren avsikt. Andas in djupt och kalla på friheten i ditt hjärta så att du kommer att kunna utrycka dig med en ren avsikt, styrka och åtrå.

placera båda dina händer på hjärtat ( tre hjärtslag) Pek och långfingret förs sedan upp mot dina läppar ( tre hjärtslag) Sedan för du fingrarna till pannan precis ovanför ögonbrynen ( tre hjärtslag) Nu tar du och knyter händerna med tummen inne och lyfter båda armarna mot himlen. Öppna dina händer och med vänstra handflatan uppåt. För din högra arm till sidan av handflatan pekandes nedåt och åkalla gudinnan.

Åkallan:

Jag åkallar dig, stora härskarinna av himmelen, jorden och havet,

Med sina mysterier av dag och natt, 

Med månens ljus och solens skugga

Jag åkallar dig, härskarinna av livet, döden och återfödelse.

Träd fram från skuggornas rike för att nära min själ och upplysa mitt sinne

Tre formade härskarinna av tre vägar.

Jag bönfaller dig, nyckelbärande härskarinna av dom nattvandrande själarna

Att föra fram din visdom från stjärnorna

Att ta ned din stjärneld från mörkret mellan,

Skaparinna av ljus!

Gudinna av skuggornas rike! Ljusbärande drottning!

Viska nu till mig dina hemligheter!

Eld bringare! Jordiska! Drotting av himmelen!

(Lyft båda händerna med handflatorna upp mot himlen ( tre hjärtslag)

Rör sedan marken med handflatorna nedåt. Sätt dig framför ljuset och förbered dig att tända det. Ta tre djupa andetag och låt dina sinnen vakna.)

Säg:

Hekate, följeslagare och guide till mysterierna

Jag tänder denna heliga eld till din ära (tänd ljuset)

Dess ljus förenar stjärnorna och stenarna, himlarna och jorden,

Med denna eld utrycker jag min önskan att få en större förståelse för dina mysterier

Askei Kataskei Erōn Oreōn Iōr Mega Samnyēr Baui ( säg detta tre gånger)

Phobantia Semnē ( säg en gång)

Stora Hekate, som spinner stjärnornas väv och som regerar över livets spiral

Guida mig igenom och mot vägar av kunskap,

Från korsväg till korsväg.

Fackelbärarna och nyckelbärarna till dina mysterier kommer alltid att finna varandra.

Sätt dig nu och se hur flamman flackar och dansar, låt dig fokusera på dom olika färgerna i flamman, dom gula och röda, dom blå och vita, och den mörka. Om du önskar så kan du spendera lite tid och meditera på flamman, spå den för syner och omen. Likaså, kan du snart släcka den och spara ljuset. Låt ditt sanna själv stråla starkt dess vackra mysterium från denna dag och framåt, flamman från Hekates eldar brinner i ditt hjärta.

Säg:

Jag avlägsnar nu skuggorna av tvivel från mitt sinne,

Genomsyrad av tystnaden och värmen av vår förening

Jag känner den gyllende strålningen inne i mitt hjärta

Och kunskapens glans på min panna

Jag är en student av dina mysterier

Släck nu elden, och placera båda dina händer på hjärtat ( tre hjärtslag)

Pek och långfingret förs sedan upp mot dina läppar ( tre hjärtslag)

Sedan för du fingrarna till pannan precis ovanför ögonbrynen ( tre hjärtslag)

Öppna nu dina händer och höj handflatorna mot himlen, sträck dig sedan ner och rör dom vid jorden.

————————————

Hennes heliga eldars rit.

Skriven av Sorita d,Este för Hekate Her Sacred Fires

Denna ceremoni ges ut gratis för icke komersionell distribution. Du kan skicka den vidare, återproducera, samt publicera den för ofentligt och enskilt bruk. Detta kan göras utan författarens samtycke, förutsatt att denna text återproduceras med den.

Översättning från Engelska till Svenska av Henrik Holmdahl.

With thanks and gratitude to Henrik Holmdahl for this Swedish Language translation."

The Rite of Her Sacred Fires - www.sacredfires.co.uk

The Covenant of Hekate - www.hekatecovenant.com

The Hekate Symposium - www.theurgia.co.uk

Bappho
2013-05-20 18:03
#30

Här är ett blogginlägg med min översättning för den som vill ha.

Hennes heliga eldars rit

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Tossigatrollis
2013-05-22 08:38
#31

Tack för din översättning Bappho.

Bappho
2016-05-16 12:41
#32

Påminner om årets firande.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Upp till toppen
Annons: