Annons:
Etikettkökshäxans-kokbok
Läst 3627 ggr
Carlo
5/5/11, 4:35 PM

En delikat brännässle soppa

Mums mums!
Nu är jag äntligen tillbaka i Häxeriet efter att ha slutat med det på grund av rädsla :)
Jag läste i en hemsida om Brännässlan ;)
Och jag hittade även ett bra recept- Brän nässle soppa! :D
Jag testade soppan och måste säga att det var så häxigt gott (haha)

Nässelsoppa

1½ – 2 liter färska nässlor, vatten, 2 tsk salt per liter vatten.

Skölj nässlorna och ta bort de tjockaste stjälkarna. Lägg nässlorna i en gryta och häll på vatten så det precis täcker dem. Tillsätt 2 tsk salt per liter vatten. Låt koka under lock i cirka 15 minuter. Häll av spadet och spara det. Hacka nässlorna.

1 liter buljong på tärning eller pulver, 2 msk smör, 3 msk vetemjöl, nässelavkok,  ½ dl grädde, salt, peppar, gräslök, ägghalvor.

Smält smöret i en gryta, rör ner mjölet och späd med buljong, nässelavkok och grädde. Låt koka upp. Häll i nässlorna och sjud i cirka 3-5 minuter. Smaksätt med salt, peppar och klippt gräslök. Servera med hårdkokta ägghalvor.
(Källa: http://sannafridh.wordpress.com/category/haxerier/)

Hälsningar,
Carlo
Följ mig på instagram: andrethenoble
Medarbetare på choklad.ifokus.seblodgivning.ifokus


Annons:
Bjornen
5/6/11, 8:12 PM
#1

Nässelsoppa är självklart på våren. Jag planterade nässlor utanför trädgården för att kunna njuta av nässlor av egen skörd. De bör dock skördas på eftermiddagen efter en solig dag, så att innehållet av nitriter är så lågt som möjligt (som kan omvandlas till canserogena nitrosaminer). Nässlorna kan ju kryddas med diverse andra ogräs och kanske garneras med violblommor (eller pense) eller gullviva. Om även tar gullvivebladen så får man rikligt med C-vitamin (de är troligen den mest C-vitaminrika växt som finns).

Carlo
5/6/11, 8:54 PM
#2

#1 Jaha det visste jag inte (Alltså nitriterna) Alltid lika trevligt att lära sig något nytt :D
Tack för din kommentar =D

Hälsningar,
Carlo
Följ mig på instagram: andrethenoble
Medarbetare på choklad.ifokus.seblodgivning.ifokus


spindelfot
5/6/11, 11:18 PM
#3

Vilket bra recept, härligt alltså. Nässlor bör man även skörda späda, när de växt sig stora blir konsistensen inte lika bra, det blir fibrigt och trådigt.

Nässlor är ju väldigt c-vitaminrikt, frågan är om c-vitaminet behålls i en soppa, då det är såpass värmekänsligt.. För att få ut det bästa av nässlans bra vitaminer ska den nog helst ätas torkad, smulad, kanske ovanpå mackan.

Nässlor är väl bra mot allt möjligt… Dålig hy bland annat har jag för mig.

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

[stass]
5/9/11, 11:01 AM
#4

Nässlor innehåller mycket järn som kan behövas för oss kvinnor, man kan köpa nässelpulver som järntillskott men det går lika bra själv att torka, pulverisera och dricka 1-2 tsk per dag i apelsinjoucen.

dragonstar
5/9/11, 12:53 PM
#5

Men gud jag vill ha brännäsloor men hittar ignea! så irriterande. undrar vart jag skulle kunna hitta.

Bor på landet så det borde inte vara svårt me nvill ju itne ta vandrignslederna där alal rastar hundanra.

Hur resonerar ni? tar ni vid vägkanter och rastningsleder?

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

krimskrams
6/13/11, 7:30 PM
#6

Hos oss växer nässlorna så det vara knakar bakom uthus och i diken Skrattande man får känna sig lyckligt lottad då jag använder dem i maten och även till näringsrikt nässelvatten som gödesel åt mina växter utomhus!

Annons:
H3H1H3
6/1/12, 11:31 AM
#7

Nu är den här tråden ganska gammal men hur många personer är receptet för? :)

Elena-Maria
6/5/12, 9:02 PM
#8

Lät gott ju. Har aldrig provat men är galet nyfiken. Det där med att torks och smula ner i juicen lät intressant också =)

Fred och god växt!

dragonstar
6/6/12, 1:27 PM
#9

Vill tästa måste bara hitta brännässlor utan hundpink på.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Upp till toppen
Annons: