Annons:
Etiketti-häxans-trädgård
Läst 6508 ggr
Mauo
2011-03-22 13:41

Ört/växt-tips!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag bestämt mig för att rusta upp mitt gamla trädgårdsland som har fått växa sig vilt i snart 9 år, och jag behöver er hjälp!

Vilka av era magiska växter har ni mest nytta av och skulle inte vilja vara utan? Varför? :)

Tacksam för alla tankar och tips! :)

Annons:
[Midsommarsol]
2011-03-22 17:41
#1

Jag absolut älskar lavendel, så det hade jag planterat direkt!:)

Sen hade jag också planterat Citronmeliss som jag läste någonstans är bra mot insektsbett och timjan för det är gott i mat;P

Bappho
2011-03-22 17:59
#2

De växter jag använder mest växer vilda men skulle jag välja bara en ört att plantera så blev det kattmyntan. Användbar för både mig och katterna :)

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

skogsbergs-anna
2011-03-22 18:36
#3

Min favorit bland planterade örter är salvia. Bra både till matlagning, som te mot halsont och mot blåsor i munnen.

Gör hellre fel än inget alls.

[dandamimm]
2011-03-22 19:25
#4

Håller med om allt ovan. Tycker också att kärleksörten (för sårläkning) och kamomill (för allt möjligt) är viktig av dem jag odlar själv. Är annars också mycket ute i skog och mark för att hitta vad som behövs.

Lycka till med din trädgård.

// danda

Mauo
2011-03-22 20:40
#5

Gud vad det är skönt att se att jag inte är ute och cyklar!

Hade faktiskt börjat skissa på en "önskelista" innan jag skrev detta inlägg^^

#1

Lavendeln står högst upp :) Citronmelissen hade ja inte tänkt på, tack!

#2

Tätt följd av Kattmyntan :) Har inga katter tyvvär, men vänner som har! :) Tack!

#3

Även salvia har en plats i min lista :) Tack!

#4

Kamomill fanns på listan och kärleksörten ska definitivt undersökas! :) Tack!

Tar tacksamt emot fler förslag!

Har även en fråga om någon vet… Ofta i rökelseblandningar och liknande förekommer det rosblad eller rosknoppar. Vat jag vet finns det massor med varianter… Vilken bör man satsa på om man vill arbeta med rosorna på detta sättet?

avon
2011-03-22 22:44
#6

Mina tips kanske inte är så magiska, men goa och användbara ändå :)

Pepparmynta - Gott till te och i matlagning

Kamomill - Typ bästa "teet" ever

Salvia - Te

Basilika - Såå gott

Rosmarin

Min blogg: www.pysselhyss.com

Medarbetare på scrapbooking.ifokus

Annons:
CherryLenore
2011-03-23 17:28
#7

Myntor är ju ett måste, gott i Te och gott i Mojiton!

Mauo
2011-03-23 17:52
#8

#7

Myntor ja!

Har kattmynta på listan, men vilka fler!? Vet att det finns många… tips? :) och varför just den? :)

skogsbergs-anna
2011-03-23 18:28
#9

Timjan och dill kan jag inte heller vara utan.

Skogsbergs-Anna

Gör hellre fel än inget alls.

dragonstar
2011-03-23 20:54
#10

Nu är detta inte diräckt öter men ajg hadde satt Gräslök och rabarber- Sköter sig själv är flerårigt och gått i bakning och matlagning.

Jag har inget eget land men har lit på min balkong och förutom gräslök har jag, citronmeliss, basilika,origano, lavnedel.

Väljer sånt jag tycker är gott helt änkelt elelr som doftar gott.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Mauo
2011-03-23 21:14
#11

Gräslök växer vilt i skogen i närheten, men rabarber var en bra ide! Jag tar gärna emot tids på sånt man inte äter också, utan som ni använder mycket i ert magiska arbete, exempelvis kungsljus, digitalis, rölleka osv. :) som man kan ha som rökelse exempelvis. :)

skogsbergs-anna
2011-03-23 21:35
#12

Vallört ; i örtolja som antirynkmedel, blad till penga-magi och rot för skydd på resor.

Rölleka ; te för att minska mensblödning , för clairvoajans och att ha under kudden mot mardrömmar mm.

Skogbergs-Anna

Gör hellre fel än inget alls.

Mauo
2011-03-23 21:48
#13

Skogsbergs-Anna! Tack så mycket för dina inlägg! :)

Vallört är det första gången ja hör om.. ska definitivt kollas upp! :)

Underbara förslag!

Gärna fler förslag på magiska växter, som inte nödvändigtvis behöver vara ätliga. :)

Annons:
Bappho
2011-03-24 06:20
#14

Kungsljusen växer vilt hos mig i dikena och jag använder den i en rökelseblandning om jag vill tala med de döda eller med underjordiska makter.

Nejlikroten växer också vilt på min gård men kan planteras och den är en viktig del i mina beskyddande blandningar.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Praefatio
2011-03-24 13:16
#15

Du har redan fått bra tips, och jag håller med Bappho om att de bästa örterna för trolldom hittas i naturen. Vi har ingen balkong i nya lägenheten och jag sörjer det enormt mycket, varje dag. Jag hade gett vad som helst för att få ha lite växter att sköta om! En trädgård lär jag inte ha på några år, dock… :)

Vill tipsa om ytterligare två finfina, lättskötta örter till matlagning: citrontimjan och apelsintimjan. De är löjligt goda och citrontimjanen är väldigt vacker.

Searchingmoonwolf
2011-03-25 12:44
#16

Oj, det här var en bra lista på olika örter. Skrattande

#15 och ni andra
Blev nyfiken på vad för örter/växter man kan hitta i naturen för trolldom? Och till vad man använder dom till för trolldom och/eller teer o dylikt?

Tackar! Cool

Mauo
2011-03-25 13:29
#17

Min lista har blivit följande:

Lavendel, kattmynta, pepparmynta, valeriana, timjan, rosmarin, basilika, oregano, rabarber, kungsljus, kamomill, dill, rölleka, malört, johanessört, digitalis, isop, citronmeliss, salvia, libbsticka och ringblommor.

Vad tror ni? :)

Hade gärna plockat ute i naturen, men jag känner mig inte alltid så säker på vad som är vad, så ja vill inte råka blanda ihop och få i mig nåt farligt.

Bappho
2011-03-25 14:03
#18

#16 Man skulle nog kunna säga att man kan använda alla växter i naturen (i alla fall om man jobbar som jag), men det finns ju vissa som traditionellt har använts mer än andra. Men det är fortfarande för många för att rabbla upp i ett enda inlägg :)

Jag har precis startat en blogg som jag planerar ska få bli som en dagbok och där jag bl a kommer att skriva vilka växter jag plockar, i vilket syfte och vad jag sedan använder dem till. Och lyckas jag med det projektet så kan du alltid titta in där i sommar och höst :)

En växt jag bär med mig överallt sedan jag fann den är mästerroten. Den kan plockas vilt, fast bara på speciella ställen så det kan vara idé att försöka plantera den i trädgården.

Jag bär den för att ro iland en del grejer jag har på gång och hittills har den fungerat riktigt bra. En ganska manlig rot som även ger styrka, mod och beskydd.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Mauo
2011-03-25 14:22
#19

#18

Gud vilken fantastisk blogg! *bokmärker* Verkar väldigt lovande :)

Hmm.. mästerrot.. lät hemskt spännande…  Hur ska man se skillnad på den, och t ex hundkäx och röllika ute i naturen? dom e rätt lika tycker iallafall jag…

Bappho
2011-03-25 14:51
#20

#19 Tack! Den växt den påminner mest om är kirskål tycker jag. Speciellt sättet den växer på, men bladen är större. Själva rötterna växer ganska ytligt så man kan se dem om man petar lite, som tjocka fingrar. Men den är inte så vanlig att hitta vilt eftersom det inte är en inhemsk växt.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Annons:
Mauo
2011-03-25 16:18
#21

#20

*googlar*

Jo, de gjorde den också! :P

Hmm.. vad synd att dom e svåra att hitta.. lät som något bra att ha.. Ska se om ja kan tigga till mig om nån hittar eller råkar ha lite över :)

Searchingmoonwolf
2011-03-25 18:36
#22

#18 joo, förstår det att det kan bli liiite med örter när man börjar räkna upp dem (från naturen alltså). Hade nog tänkt mig de vanligaste…

Vilken superbra idé med din blogg. Den är redan bokmärkad! Skrattande

Bjornen
2011-06-12 07:21
#23

Mästerrot är inte vild i vårt land utan är införd från mellaneuropeiska bergstrakterna. Visserligen nämner Linne den som vild i sin andra upplaga av floran och då i efterskriften från Transstrand. Naturligtvis var de spridda från odlingar och då i redan då nerlagda fäbodar.

Mästerrot är omtalad som odlad under 1500-talet från Skåne och Finland. Ganska allmän i fäbodar och gamla gårdar i Dalarna, Hälsingland, Värmland och angränsade områden.

Påståendet att de aldrig blommar i Sverige är dock falskt. Men om den bildar fertila frön är dock osäkert. Den som fått frön från svenska att gro, vill jag gärna få vetskap om.

OleaViola
2011-06-12 11:03
#24

# 14 hittade just din blogg mycket att läsa mycket av intresse kunde dock inte kommentera där så jag passar på att göra det här kommer att läsa mer där :)

Bappho
2011-06-12 13:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

#23 Tack för den informationen. Läste senast i förrgår på flera ställen att den sällan blommar i Sverige och om den gör det, inte förränns i juli/aug. Här i min trädgård blommar den just nu för fullt :)

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Bjornen
2011-06-12 18:03
#26

Nog blir det några blommor varje år, men den blommar under högsommaren hos mig. Många ställen där de växer som synes vild är de ofta mycket igenväxt och lever en tynande tillvaro.

Bappho
2013-10-01 13:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

#23 "Påståendet att de aldrig blommar i Sverige är dock falskt. Men om den bildar fertila frön är dock osäkert. Den som fått frön från svenska att gro, vill jag gärna få vetskap om."

Jag fick ganska många blommor på mästerroten i år och tänkte att jag gör ett försök att stoppa ner en massa frön i en sålåda och jag har fått småplantor av samma sort i hela lådan. Är det mästerrotplantor tror ni, eller var det några andra frön i såjorden jag köpte som kommit upp? Det är samma sort i hela lådan och det har kommit upp ganska många.
Mästerroten jag har är svensk och jag har tagit plantor från en gammal fäbodvall i Dalarna, Garberg.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Annons:
Bjornen
2013-10-01 17:16
#28

Det var roligt att få bevis på att den även bildar fertila frön i Sverige och dessutom i Dalarna. Jag hade vissa tvivel och mest av den orsaken att vi Sverige har relativt långa dagar på sommaren. Tack för upplysningen.

Bappho
2014-05-30 08:28
#29

Småplantorna jag planterade ut i höstas är lite större nu så det syns väl att det var mästerroten som kom upp och inte andra frön. Ännu fler småplantor har kommit upp efter vintern, både i den gamla sålådan och i jorden runt den gamla plantan (självsådda) så Garberg-Mästerroten är definitivt fertil :-)

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Isolde_måndotter
2014-06-11 12:02
#30

Jag tycke att lavendel är underbar kan inte vara utan den, den har en sån underbar doft och jag känner mig lugn av lavendel. Dessutom så sägs det att den lockar till sig kärlek.

Upp till toppen
Annons: