Annons:
Etikettredskap-altare-och-tillbehör
Läst 9343 ggr
Iram
12/1/06, 12:50 AM

Book of Shadows?

Jag är lite nyfiken av mig, och jag har några frågor till er som har en egen Book of Shadows, om ni vill svara? Glad

  • Har du köpt boken eller gjort den själv?
  • Hur ser den ut?
  • Hur ofta skriver du i den?
  • Vad tycker du att en BoS ska innehålla?
  • Tillåter du att andra människor får läsa i den?

Jag har ett köpt exemplar, svart och lite trist. Jag "hottade" upp den litegrann med två läderremmar som jag trädde glaspärlor och döskallepärlor på, och som nu ligger i boken som bokmärken. Jag skriver i min ibland, men tänker hela tiden att jag ska bli duktigare och skriva OFTARE. Jag vill egentligen att min ska fungera som en blandning av dagbok och häxbok, eller hur man nu ska uttrycka det. En blandning av spells, recept, formler och små och stora tankar.

Annons:
mandymoo
12/1/06, 11:12 AM
#1

Jag förstog exakt hur du menade - helt enkelt fylld med positiva saker oavsett vad det är…

LinaN
12/1/06, 2:14 PM
#2

hmm, jag tror jag har en hel spannfull BoS's….

Min första köpte jag, och flera efter den. Men då var det dom här i A5 format, svarta med röd rygg och hörnen var också röda. I den ena skriver jag litet dagbok övre magisak händelser, känslor och kärleksbekymmer, även e nhel del skrevs när ajg vart derpimerad och sjuk.

I den andre skriver jag nästan uteslutande recept, även gör teckningar på mackapäromojänger som aknske akn användas til lmagiskt arbete :P

Sedan har jag en bok, knappt ens A6 storlek, som ajg jälv tillverkat under en bokbindningskurs, med naturfärgat linne om boken och gulaktiga sidor i boken, blev mycket nöjd emd den. På framsidan finns någr droppar blod från mig.

Men det som är allmänt för mina böcker är att jag itne skriver i dom i någon viss ordning, för allt som är skrivet kan användas emot en, inga hemligheter är hemligheter sålänge de finsn på pränt. Det var därför Schamaner och druider hade muntlig tradition på sina religioner. Så ena dagen kan jag skriva i ena boken och andra i tredje osv….

Min nyaste bok är helt svart och däri har ajg alla mina runtolkningar. ritar av hur runorna föll och sedan kan jag i lugn o ro sätta mig och tolka dem, även efter at tjag plocakt undan runorna… (vilket man får göra med 3 tossiga katter i lägenheten)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Hennum
12/7/06, 9:46 PM
#3

jag köpte en bok på världsbutiken i ystad. det var torkade blommor på framsidan. Handgjord av återvinningspapper av handikappade på mauritius och de får en riktig lön för mödan. känns bra.

jag har sedan använt en svart penna och ritat ett stort pentagram på den osv… men jag skriver aldrig i den, för jag vet inte vad jag ska skriva än. :P den står där och väntar på bättre tider

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Qabang
12/7/06, 10:46 PM
#4

Kan nån visa hur en skuggornas bok (book of shadows) kan se ut?

Athlas
12/7/06, 10:59 PM
Qabang
12/7/06, 11:21 PM
#6

#5 Jag gillade den med texten "book of shadows" ska nog köpa mig en sådan! Glad

Annons:
SannaHolmgren
12/8/06, 10:38 PM
#7
  • Har du köpt boken eller gjort den själv?
  • jag har gjort min själv
  • Hur ser den ut?
  • hård kartongpärm, helvita sidor
  • Hur ofta skriver du i den?
  • spontant
  • Vad tycker du att en BoS ska innehålla?
  • det som ärför mig viktigt, även negativt innehåll 
  • Tillåter du att andra människor får läsa i den?
  • absolut inte
[tiiia]
12/9/06, 3:32 PM
#8

Än så länge har jag inte skaffat någon book of shadows, men jag hittade en på internet som jag blev lite förälskad i faktiskt.

Personligen tycker jag att man kan dela med sig av innehållet i sin book of shadows till nära vänner. Men bara de allra närmaste som man verkligen litar på.

Shailina
12/9/06, 4:05 PM
#9

Om jag skall ha en så skal jag gjöra den själv. Jag är inte förtjust med att "alla" i affären har pentagram på utsidan.. gubben vill ha ett med inverterat pentagram på, men det lär ju inte finnast what so ever.

“A single dream is more powerful than a thousand realities.” 
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net

domiino
12/10/06, 1:14 PM
#10

åh tiia, den var fin! får jag fråga vart du hittat den eller vill du hålla det hemligt? =)

Qabang
12/10/06, 1:18 PM
#11

#10 Den finns på www.solvinden.com :) En sådan har jag också funderat på..

domiino
12/10/06, 1:23 PM
#12

hihi tack! blev störtförälskad i den men jag ska inte köpa den, ska se om jag hittar något annat istället =) eller så får jag göra som förut, göra en själv. blir mer personligt =)

Qabang
12/10/06, 1:27 PM
#13

#12 Jag hade nog också gjort en själv om jag visste hur. Men jag har aldrig ägt en "Book of Shadows" så detta blir min första.

Annons:
[tiiia]
12/10/06, 1:32 PM
#14

#10 jag hittade den på solvinden

[tiiia]
12/10/06, 1:33 PM
#15

oj missade att ni redan svarat på vart den fanns :)

domiino
12/10/06, 1:33 PM
#16

du behöver inte göra något märkvärdigt egentligen..Men jag har köpt en stor svart bok på akademibokhandeln. Sen kände jag en snubbe som var jätte duktig på att göra tensaker så han gjorde ett pentagram och B.O.S och mina initialer i tenn..Tyvär har jag ingen bild på boken, jag blev riktigt glad över den och lyckades föra in mycket energi i den. Desvärre "råkade" den hamna i en eld för några år seda pga vissa omständigheter,Sen dess har jag inte vågat göra en ny.,.

Qabang
12/10/06, 1:44 PM
#17

Tiiia, vet du hur stor boken är? Det står 21x14, är det i centimeter? Är den inte lite liten då? Oskyldig

[tiiia]
12/10/06, 1:47 PM
#18

#17 det stod på sidan att det var i cm. men jag tror att den är lite mindre än ett vanligt a4. Fast jag tror att den är mycket större än ett a5 iaf :)

Däremot tycker jag att det är synd att det inte står hur många sidor det är i den.

Qabang
12/10/06, 1:58 PM
#19

#18 Ja, det är väldigt synd. Jag får nog mejla och fråga :)

Qabang
12/10/06, 7:26 PM
#20

Nu har jag fått svar på hur många sidor boken innehåller. Hon fick räkna dem själv och fick det till 43 sidor.

Annons:
Shailina
12/12/06, 7:18 PM
#21

jag tror jag har fått en bok jag kan använda som BoS. fick av tomten i förjulspresent en handgjort bok i naturmaterialer från Save Tree bevegelsen. :)

“A single dream is more powerful than a thousand realities.” 
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net

[tiiia]
12/12/06, 7:56 PM
#22

oj 43sidor? det låter ju inte så jätte mycket faktiskt.. hmm,

iofs så har jag sett en svartbok inne på Bokia (ngra år sedan iofs) som är ca 10cm tjock och ungefär lika hög som ett a4 och ca 5cm bredare. Fast den kostade 350 eller så tror jag. Den är utan linjer och har tjocka hårda pärmar. Fast jag vet inte om de finns kvar att köpa. Man kanske borde skaffa en sån och fixa utsmyckningen själv? Glad

Shailina
12/12/06, 9:15 PM
#23

43 sidor.. kanske räcker om det är större enn A5.. :)

“A single dream is more powerful than a thousand realities.” 
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net

Qabang
12/12/06, 11:11 PM
#24

Den var bara 21 x 14 cm, alltså lite väl liten. Kommer inte räcka så långt för min del, gillar att skriva mycket. Tror jag får söka vidare :)

Qabang
12/13/06, 1:31 AM
#25

Vad sägs om denna då? 5.5 x 8.5. 300 sidor. http://www.capricornslair.com/bookbookofsh.html

Click to enlarge

black.rose
1/5/07, 12:47 AM
#26

du som skrev att gubben din ville ha en book of shadows med inverterat pentagram men att det inte finns. det finns:) jag ahr en själv. superfin med Baphomet på. svart med guldtryck, många sidor o fint papper

Shailina
1/5/07, 8:35 AM
#27

det är en liten skillnad inverterat pentagram och Baphomet framställt som inverteratpentagram. Det är inte Baphomet som är intressant för honom tyvärr.. :) annars hadde det varit hur lätt som helst

“A single dream is more powerful than a thousand realities.” 
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net

Annons:
Marie_Morgana
1/5/07, 12:02 PM
#28

Blir lite nyfiken. Skulle vara intressant att höra vad det handlar om för betydelseskillnad, som jag förmodar att det bör handla om, mellan ett pentagram med Baphomet och ett utan om pentagrammen är inverterade både  på den utan och den med Baphomet? Jag förmodar att black.rose avser ett djurhuvud inne i pentagrammet. Mycket vanligt att inverterade pentagram ser ut så. Men din man vill alltså ha ett inverterat pentagram helt rent så att säga,utan djurhuvudet i? En sådan BoS finns säkert också någonstans. Men det är förstås alltid lättare att hitta det uppåtriktade pentagrammet vad gäller både smycken och annat. Annars kan man ju lätt göra det själv. Om man köper en gedigen lyxig anteckningsbok och med t ex silverpenna eller guldpenna målar dit exakt det pentagrammet eller vad man nu vill ha.

Inget ifrågasättande detta  alltså, bara nyfikenhet.

Shailina
1/5/07, 2:26 PM
#29

Jo Morgana, han vil ha en bok med ett rent inverterat pentagram, utan djurskepnader av några sorter. han kunne ju alltid tyckt om om det va Baphomet avbildat i kattskepnad så att säga, men det han VILL ha är ett helt rent ett… :) sen skall det ej heller stå någon text, altså inget "Book of Shadows" heller på framsidan, och då blev det värre. Jag har hittat böcker med inverterat rent pentagram, både med och utan sircel runt, men då har det stått Book of Shadows på, gjärna med lite udda skrift/font, och då tappar han interesset direkt..

Han är mycket petig på sitt val av Book of Shadows, vilket jag håller med honom i, det ska kjännast rätt, men det försvårar ju för mig som tänker överraska honom med en *skrattar*

“A single dream is more powerful than a thousand realities.” 
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net

Marie_Morgana
1/5/07, 3:20 PM
#30

Ja en skuggbok ska kännas rätt:-)!

Om han nöjer sig med att ha pentagrammet på baksidan, kan man ju vända en bok upp och ned:-) Blank framsida blir det då, om man tycker det är ok. En BoS med uppåtpekande pentagram på alltså som man vänder på. Men din man verkar ha en bestämd uppfattning om hur hans BoS exakt ser ut. Så den dyker säkert upp förr eller senare. Man ska ju inte ta första bästa om man redan har en inre bild av hur den ska se ut, vilket han verkar ha. Bättre då att invänta den rätta.

Shailina
1/5/07, 6:05 PM
#31

presis. Jag tänkte på att rita en själv faktisk. Köpa svart kartong, guldpenna, fixerings-sprej, naturpapper och svarta lädersnorar

Sy i hop en BoS till honom med handritat pentagram

skall få en kompis att rita ett pentagram särskillt för honom, lite konstfärdig men fortfarande rent om du hänger med..

Det är jätteviktigt att BoS kjänns rätt. Jag tycker visst man kan va petig och inte gje sig för man har den som är 100% rätt för en :)

“A single dream is more powerful than a thousand realities.” 
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net

Helka
1/5/07, 7:32 PM
#32

Åh, fiffigt Shailina, kommer att bli mycket vackert!!! Jag håller med din man, jag vill också ha det stramt. Min BoS är mörklila, med ett litet silver pentagram i högra hörnat (fd.smycke) Men den används mest som dagbok, och vad är lämpligare att skriva sina mörka hemligheter i än, ien BoS..Skrattande

Marie_Morgana
1/5/07, 8:12 PM
#33

Låter läckert Shailina. Blir säkert vackert!

OzzyochJag
1/6/07, 11:02 PM
#34

Jag kommer nog ha två böcker när jag är klar.
Har köpt ett stort block med många sidor som jag har klätt i svart vinyl. Råkar ju vara väldigt förtjust i vinyl. Glad
I det står allt möjligt om wicca, allt från dikter, sabbater, ljusmagi osv.
Men ska göra en bok sedan som det är meningen ska bli min "riktiga" skuggornas bok, den där mina spells och tarottydningar o sådant ska stå.

Annons:
Idun
1/21/07, 5:12 PM
#35
  • Har du köpt boken eller gjort den själv?

Har min på datorn och ska senare skriva ut den då jag orkar och har tid

  • Hur ser den ut?

den är i wordformat och har lagt in några bilder jag tycker om eller gjort själv

  • Hur ofta skriver du i den?

har inte blivit särskilt ofta på senare tid

  • Vad tycker du att en BoS ska innehålla?

allt möjligt, det är upp till var och en. har själv ganska mycket recept i min

  • Tillåter du att andra människor får läsa i den?

kanske min närmast vän men annars ingen

skogsgubben
1/21/07, 8:26 PM
#36
  • Har du köpt boken eller gjort den själv?

Köpt.

  • Hur ser den ut?

Svart pärm i storlek A5. Lätt att då byta ut sidor och ändra om det behövs.

  • Hur ofta skriver du i den?

Inte så ofta. Bara när det behövs.

  • Vad tycker du att en BoS ska innehålla?

Info om hur man skapar och stänger en cirkel. Åkallan av elementarer och olika gudar och gudinnor. Info om olika kunskaper som man skaffat sig om naturen och den andliga världen genom bl.a. ritualer och ceremonier. För egen del har jag info om runor i min BoS

  • Tillåter du att andra människor får läsa i den?

Nej. Bara de som själva är väl införstådda ämnet.

lucithecat
1/21/07, 10:36 PM
#37

jag har köpt min på bokia, den har svart pärm rätt stor!!! och helvita sidor. Har så dålig handstil så jag har valt att skriva mitt på datorn i någon snygg stil och sen skriva ut klippa till och sen klistra in det på sidorna i boken. Sen har jag kluddat lite på sidorna. sånt som känts rätt. jag skriver i den när jag hittar något som jag tycker ska finnas där.

En BoS ska innehålla det man själv tycker att den ska innehålla Räcka ut tungan

Den enda som får läsa i min BoS är min närmaste vän som också är införstådd i ämnet.

Framsidan på min bok har jag målat på med guldfärg. Ett stort pentagram i mitten och Book of Shadows skrivet ovanför och under. i de 4 hörnen har jag satt silverfärgade ornament i form av klister märke…ska försöka fixa några bilder..

Blessed Be!

Alwyn
1/22/07, 3:19 PM
#38

Min är som ett kollegieblock fast med svart hård pärm på. Den e jättefin. Jag skriver besvärjelser, ritar bilder och skriver om hur jag firat häx-högtider. Dessutom skriver jag tankar om det andliga där. Jag visar den inte för någon…har inte gjort det än iaf.

LeFay
2/3/07, 10:29 PM
#39

Jag bara undrar, har ni något slags system i era böcker eller är allt lite spontant och huller om buller? Jag är lite fobisk för att inte ha det organiserat, så jag frågar om lite åsikter… :D

Skirr
2/3/07, 10:44 PM
#40

Min första BoS var en enkel skrivbok med svarta pärmar (kändes traditionellt), den jag har nu är köpt via nätet och har ett enkelt pentagram på framsidan. Jag låter ingen läsa min BoS.

OBS: Ett upp och ner vänt pentagram med Baphomet är ju en symbol för svartmagiker och djävulsdyrkare och hör inte hemma inom wicca.

LinaN
2/4/07, 12:20 PM
#41

Skirr, vi är itne enbart wiccaner som huserar här……

Dessutom är symbolen vad man gör det till.

Ett uppochnervänt pentagram kan lika gärna vara en symbol för modern och sökandet och strävan inåt för kunskap.

Men Baphomets sigill har blivit starkt knutet till djävulsdyrkan, däremot så vet dom som jobbat en del med getter att oavsett hur illa ställt det är med föda så kommer get-mamman ändå producera mjölk till sin lilla killing oavsett hur dåligt ställt det är med föda.

Är inte geten okcås en symbol för modern i en annan skepnad?

Titta på den här klassiska Baphomet bilden, notera kvinnobrösten och staven med ormarna i knät på henne/honom (staven är ju symbol för läkekonst) Händerna hänvisar till ånens ställningar i nedan och ny. Över huvudet på geten brinner kunskapens eld (?) och i pannan finns den uppåtpekande pentagrammet. Sedan vet jag itne vad dom latinska orden står för eller vad vingarna ska symbolisera…. Men jag tycker inte att Baphomet har så mycket mer med djävulsdyrkan att göra med tanke på de "ljusaspekter" hon uppvisar i denna gamla etsningen.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Skirr
2/4/07, 4:13 PM
#42

LinaN, du har naturligtvis helt rätt i att det är fler än wiccaner som håller till här! Sorry!

Vad gäller användningen av det nedåtpekande pentagrammet, så är det dessvärre förknippat med satanister och mörkmagiker och svårt att använda som wiccan eller häxa tycker åtminstone jag. Det ger helt enkelt fel associationer.

Idun
2/4/07, 5:17 PM
#43

#39: tror vissa har olika kapitel som de lägger sakerna under, och har man en bindning till sin bos (ungefär sån som finns till pärmar) kan man ju öppna den och ordna lätt ifall man vill ändra. Hoppas det gav lite klartecken.

LeFay
2/4/07, 7:05 PM
#44

Tack Idun. :) Snällt att du svarade.

Jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Får väl bli lite huller om buller tror jag… :P

skogsgubben
2/5/07, 10:27 AM
#45

Jag kan inte se att det skulle finnas några måsten och speciella riktlinjer på hur en BoS ska se ut. Så LeFey det är fritt fram att skapa som man vill. Följ ditt hjärta vad som känns rätt för dig. Glad

skogsgubben
2/5/07, 11:02 AM
#46

Skirr du skrev att ett "upp och nedvänt" pentagram med Baphomet inte hör hemma inom wicca eftersom det är en symbol för svartmagiker och djävulsdyrkare.

Jag vill påstå det motsatta. Det "upp och nedvända" pentagramet med en get i, goat of mendes, har ursprungligen inget med svartmagi och djävulsdyrkan att göra. Men tyvärr har dessa tokstollar tagit till sig denna symbol så att de flesta tror att det är förknippat med dem.

Vad jag vet så lär det finns wiccacoven som ibland även använder det "upp och nedvända" pentagramet i sina ceremonier. Inom frimureriet förekommer det ibland ett "upp och nedvänt" pentagram. Det är väl därför det spridits rykten om att frimurare skulle hålla på med djävulsdyrkan. All denna demonisering och tankar om svartmagi och djävulsdyrkan har sitt ursprung i en källa, den katolska kyrkan. Satanister och djävulsdyrkare är beroende av kristendomen för att kunna existera eftersom de tar fasta på sådana attribut som kyrkan anser vara okristliga för att göra motstånd. Som revolterande småungar som gör tvärt om mot sina föräldrar.

Skirr
2/5/07, 9:27 PM
#47

Till skogsgubben: Nja, pentagrammet som sådant är ju en vanlig symbol. Inom gardneriansk wicca används det nedåtpekande pentagrammet för att markera andra graden. Problemet är väl just som du skriver att satanister och mörkmagiker använder sig av det nedåtpekande pentagrammet och ofta med ett gethuvud inuti.

Skirr
2/5/07, 9:30 PM
#48

PS: Det nedåtpekande pentagrammet används utan gethuvud/Baphomets huvud inom gardneriansk wicca.

Annons:
varulven
2/6/07, 12:06 AM
#49

det absolut roligaste hadde ju ändå varit om man fått se bilder från nån avdankad gammal häxas BoS :) Med bilder och gulnade blad och instuckna anteckningar. Riktigt sådär film-gammal och innehållsrik! men nä… det finns ju ingenstans. Fast det får man väl förstå kanske. :)

Existerande
8/13/07, 3:27 AM
#50

# 49: det låter mer som mormors receptbok med kakor och mat tycker jag, men vem vet, kanske gömmer det sig andra saker där med *skratt*

Har du köpt boken eller gjort den själv?

Köpt. 

Hur ser den ut?

Är egentligen ett skiss-block A4 format och blanka sidor.. sprialrygg. 

Hur ofta skriver du i den?

Ganska ofta, lite olika perioder. 

Vad tycker du att en BoS ska innehålla?

Recept, dikter, tankar, fina texter, meditations-tekniker, olika saker om tarot osv.osv. 

Tillåter du att andra människor får läsa i den?

Har faktiskt inte ställts inför den frågan, får väl se hur jag gör då det blir aktuellt..

varulven
8/13/07, 8:13 PM
#51

haha jag har faktiskt köpt min på "inspiration". Det är menat att vara en receptbok, men den var så fin så jag köpte den i alla fall :)

Den är svart och med sammettyg på, med blommstruktur och med naturfärgade blad. Finfin!

synesthesia
8/13/07, 10:12 PM
#52

Jag använder en helt vanlig pärm som jag har sytt/limmat fast blått tyg med silverstjärnor på. Sen har jag olika avdelningar - en för dikter, sånger och liknande, en för information om högtiderna osv. Sen sist har jag egna anteckningar. Tanken är väl att jag ska använda den här tills avdelningen med egna anteckningar blir stor nog att göra en separat bok bara för den - och då tänker jag skriva av allt fint och göra en snygg bok av det. Just nu känns det lämpligare med en pärm eftersom jag ändrar så mycket i den. Men jag borde absolut skriva oftare.

OzzyochJag
8/14/07, 5:36 PM
#53
  • Har du köpt boken eller gjort den själv?
    Mitt i mellan, köpte ett block som jag har piffat upp med svartvinyl pärm, ska även göra ett pentagram att sätta på framsidan.

  • **Hur ofta skriver du i den?
    **Det beror på, skriver i den när jag har något att skriva.

  • Vad tycker du att en BoS ska innehålla?
    Jag har allt från wiccarelaterade texter till ritualer i den.

  • **Tillåter du att andra människor får läsa i den
    **Inte direkt, nära vänner som också har samma tro möjligtvis.

HeartofLilith
9/2/07, 10:37 PM
#54

tiiia; En sån har jag =) Problemet med den är att det bara finns runt 50 sidor så man måste ha mer än dem. Och att den är i keramik (tror jag o.O) så den skulle nog gå sönder om man tappade den.

isnornin
10/10/07, 11:29 AM
#55

Det vore roligt att göra en själv, binda ihop den själv. Det var ett tag sen ja gjorde egna böcker, minns inte riktigt bad man behöver till det. Är det någon annan som vet?

MVH Isnornin

Annons:
night-bliss
10/11/07, 11:34 PM
#56

Har köpt en (svart) tjock anteckningsbok, men sidorna är så där jättetunna och det ser faktiskt ut som en bibel (???och alla sidorna tillsammans bildar en guld remsa) men jag ska smycka den med lite symboler (som är betydelsefulla för mig) Ska bli kul att fylla den med mina egna "anteckningar" snart (väntar på den rätta insperationen)

Vinga
10/12/07, 12:34 AM
#57

#56: Vart köpte du den??Glad

night-bliss
10/15/07, 10:24 PM
#58

#57 på Akademibokhandeln :)

Astrina
10/16/07, 3:57 PM
#59

Det har hunnit bli ett par böcker med åren. Min allra första gjorde jag av blad ur antecningsblock som var näst intill fyllda. Band ihop dem med garn i färgerna svart, rött och vitt. Utav kartong gjorde jag fram- och baksiga som jag sedan dekorerade.

Min nuvarande är köpt men ser riktigt gammal ut, som en bok fylld med formler och full av damm, sådär som i filmer Flört Den har en ficka där jag kan lägga papper och dyllikt. Helst vill jag tillverka min bok själv men den här funkar bra.

Jag skriver/ritar i den vid de tillfällen det behövs. Det är sånt jag tycker hör hemma i den, allt från dikter, kraftdjur, upplevelser vid cermonier, tarotläggningar osv. Information och sådant jag samlat på mig samlar jag i en pärm som jag dekorerat med mörkblått tyg ocg guldstjärnor. Jag har även sorterat in under olika flikar såsom högtider, månen, altare, gudinnor osv, ni fattar!

Jag tycker det är viktigt att man följer sin egen röst i val av bok och vad man ska skriva. För mig finns det inga givna regler utan det är min känsla och min röst som får gälla. Det viktigaste, tycker jag, det är att man reflekterar - av vad man gör och varför, hur det kändes osv. Att få råd genom andra är bara bra men det är ändå den egna rösten som ska få tala.

Väl mött!

HeartofLilith
10/18/07, 12:39 AM
#60

Håller just nu på att göra en i skolan faktiskt (går iv hantverk) Eller, klär en pärm, fixat på ett pentagram och ska lägga dit skyddskristaller/stenar och några örter på insidan..

(Så medans resten av -ungdomarna- disskuterar hurvida man kan ha rött nagellack till rosa tröja så sitter jag och disskuterar/förklarar pentagramets och elementens betydelse med läraren)

Borde faktiskt vara klar med den inom de närmsta dagarna, så kan lägga ut en bild då..

isnornin
10/18/07, 9:19 AM
#61

#60 Vad kul att du gör en själv! Det är det jag menade, det ska bli spännande och se resultatet!:)

MVH Isnornin

isnornin
11/16/07, 6:12 PM
#62

Jag håller på med min, jag har en som jag har bundit ihop själv, håller på att göra om omslaget, "orginal"omslaget känns ju rätt på sätt o vis det är/var bild på mitt ena kraftdjur, men inte färgerna!

Vill ni visa era? eller det kanske känns fel?

MVH Isnornin

Annons:
isnornin
1/2/08, 3:33 PM
#63

*Putt*

MVH Isnornin

Hennum
1/3/08, 9:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#64

här kommer en lite halvkass bild på min lite halvkassa skuggornas bok med endast en sida ifylld. känns som att den inte ser ut som en riktig skuggornas bok men det struntar jag i för jag tycker om blommor.

sen visste jag inte riktigt vad jag skulle göra mer, så de blev ett pentagram. och jag är inte så duktig på att skriva snyggt… varken då eller nu.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Coturnix
1/3/08, 9:22 PM
#65

#64 -Ljuvlig!;)

Hennum
1/3/08, 10:28 PM
#66

det enda jag gjort själv är då texten o pentagrammet. som jag skrivit innan i tråden så köpte jag den på världsbutiken i ystad. dom har ju hur mycket fina grejer som helst på världsbutikerna. köper oftast presenter och julklappar där.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

isnornin
1/4/08, 1:15 PM
#67

#64 Jättefin:)

MVH Isnornin

Coturnix
1/6/08, 12:08 AM
#68

;) (till korseett)

Hagazussa
1/22/08, 10:17 PM
#69

Har precis beställt en skuggornas bok, en med ett pentagram på, men tänker framöver tillverka en bok själv. Jag har just nu allt delvis i en mapp, och delvis nedskrivet på lösa blad och små lappar. Jag försöker hålla mina böcker och anteckningar så privata som möjligt. Det är för mig en form av dagbok, och allt i en dagbok brukar man inte vilja att andra läser. Beror kanske främst på vem denne är; en person som är ganska oförstående eller en annan häxa/intresserad.

Annons:
Sofielunsen
2/4/08, 12:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#70

 här är min.. håller på att inreda den med lite hemliga fack och liknande.. :) gillar när sidorna känns tjocka.

isnornin
2/4/08, 12:38 PM
#71

Jag skulle vilja lära mig att gæra eget papper, som man kan t.ex. klä pärmen med!

MVH Isnornin

BiGavia
2/4/08, 2:52 PM
#72

Min är en helt vanlig pärm som jag kan plocka i och ur papper,

Skriver när det finns saker som jag vill eller ska komma ihåg.

Har något liknande för trädgården.

Vet inte om jag nu är ut och cyklar, men ett pentagram är väl Ett Pentagram hur man än vänder det och utsmyckar det!?

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

Hadina
3/28/08, 10:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#73

Här är mitt exemplar…

FantasyMoon
3/29/08, 12:57 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#74

Jag har en ljusbrun handgjord bok jag föll för, nepalesisk. Dem är underbara på att göra papper där. Jag har skrivit några reflektioner där, men är inte hel säker än på vad jag vill ha min till. En del recept och liknande skrivs ner, reflektioner över min process. Ritualer och ramsor ha rjag inte skrivt några, dem är vanligen spontana på plats.

Annars är nog min dator min Book of Shadows. :D Eftersom min innehåller reflektioner över mitt arbete är dte inte direkt the lyrik. Men jag delar med mig av mina recept och sådant när det framkommer att dem behövs.

FantasyMoon
3/29/08, 1:00 AM
#75

#73 Det var väldigt fint! :D

 #72 Ja det är lite så jag ser på det med. Börjar jag tänka på att jag måste ha symbolerna åt rätt håll, kommer jag snart att behöva ha en snurrskiva! ;D

Hadina
3/30/08, 10:30 PM
#76

#74.. Å så fin den är!!

Annons:
Hias
3/30/08, 11:06 PM
#77

Jag har dels två inköpta mycket vackra bos sedan har jag skapat mig egna för olika syften som jag har en som jag bara har mitt egna i sedan en med bilder på systrar och bröder som jag har kontakt med och delar mycket med sedan en som är den jag skriver dagligen i va jag har gjort och inte gjort och tillslut den boken jag har för att lägga in spells och dyligt som andra givit mig,så jag har en hel del olika böcker men bara två som är inköpta som är mina absolut egna som ingen annan har möjlighet att se i . BlessedBe

lucithecat
4/6/08, 11:39 PM
#78

Bilder på min BoS finns på min hemsida..

http://hem.passagen.se/lucithecat

Gå in i mitt galleri om ni är nyfikna Flört

Sofielunsen
4/7/08, 11:06 AM
#80

#78 wow! Den var ju jätte fin ju!

isnornin
4/7/08, 11:15 AM
#81

#78 Hel otroligt fin! Bra hemsida!!

MVH Isnornin

varulven
4/7/08, 11:19 AM
#82

jaa superfin :)

svartmask
4/7/08, 7:17 PM
#83

Har köpt en vacker pärm idag som ska bli min andra BoS, för om man har en pärm så kan man ju flytta ändra och lägga till hur enkelt som helst^^.

Men sen är nästa fråga, ska jag kalla den skuggornas bok, eller skuggornas pärm? =P Det sistnämnda låter skojsit xD

Annons:
FantasyMoon
4/7/08, 8:00 PM
#84

#83 *lol* Ja du får nog lov att kalla den för Skuggornas pärm. Om inte annat för att det är kul. :P

svartmask
4/7/08, 9:34 PM
#85

#84 Ska nog kalla den det =P De låter så roligt xD

lucithecat
4/13/08, 11:39 PM
#86

#80, #81, #82 tack så mycket Skrattande

_RS_
4/26/08, 1:14 PM
#87

Håller faktiskt i skrivande stund på med att sammanställa en… av flera tidigare… Fast jag kallar den bara Bok då :P

Jag har i princip hela i huvudet, men man blir ju inte yngre och mina söner skall en gång få ta del av den. På tal om det behöver jag nog se till att sätta fart nu… Lite ont om papper har jag. Tack för påminnelsen.

Hadina
4/26/08, 2:14 PM
#88

#83.. Ja du.. det var ett bra förslag för min del med.. en pärm! Jag river ur papper, skriver om och skriver om *S*

Kanske en skuggornas pärm vore nått för mej med! Generad Får man *låna* andras ideer?? *L*

Måste fråga er alla en sak, när det gäller att skriva?? när ni skriver, *vanliga* saker och när ni skriver *innom vårat område* (vet inte hur jag ska formulera det?? *S*.. Blir det då olika handstil för er med???

isnornin
4/26/08, 2:19 PM
#89

#88 har inte tänkt på det..

MVH Isnornin

Hias
4/26/08, 2:27 PM
#90

#88 systrami ja jag har helt olika skriftstilar då jag skriver vanligt eller om jag skriver inom häxeriet, och är det så att jag inte vill någon annan en jag och eventuellt systrar och bröder skall förstå så använderjag mig av Theban Script (häxalfabetet). BBHias

Annons:
Hadina
4/26/08, 2:48 PM
#91

Tack Hias goa syster!! Jag trodde jag blivit konstig *S*

Jag skriver olika.. När jag sitter vid mitt altare och skriver om det som berör kunskap, uppgifter, formler, ritualer mm. Så skriver jag på ett helt annat vis!!  Satt senare och skrev något till min ena grabb.. och det såg inte alls likadant ut!! Kom på mej själv för några veckor sen *S*

Theban Script.. Får jag nog lära mej i ett annat liv *S*

Hias
4/26/08, 2:51 PM
#92

Du kan vara lugn systrami /BB Hias

Wargmane
4/26/08, 3:28 PM
#93

Ja jag har en egentillverkad Bok som jag klädde i finaste skinn…och sedan har jag kallat den Book of Titan….det är enna han som får mig att "komma ihåg " så då har jag uppkallat den efter honom ! *s*

I den samlar jag allt…recept,formler, ritualer, ceremonier .mm.

Äääälskar min bok !!!

[Min book of Shadows](javascript:void window.open('Slideshow.aspx?Login=Wargmane&&BinaryId=2d2d588a-2bfa-4409-b052-f4a9e900da2c', 'slideshow', 'width=750,height=550,menubar=0,resizable=1,scrollbars=1'))

_B.B //Kristina

**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Hadina
4/26/08, 4:29 PM
#94

Wargmane!.. Vilken Vacker bok!!!

Pyrola
4/26/08, 6:54 PM
#95

Jag har köpt min BoS.

Det är en vanlig anteckningsbok, men pärmen är tryckt så att det ser ut som om det är en bok från början av 1900-talet.

Just nu skriver jag i den varje kväll, när jag ska gå och lägga mig. Det är mycket för att jag övar mig på att se saker på ett annat sätt just nu. Sedan skriver jag ner saker jag är tacksam för, ritualer mm.

För mig ska en BoS innehålla det man vill ha där. Fritt fram för fantasin! 

Jag har inte låtit någon annan läsa i den, den är bara min och handlar om min personliga andliga utveckling.

Endroppeihavet
4/29/08, 4:49 PM
#96

Jag har köpt min, den är i a5 format, väldigt tjock och har en svart pärm. Jag skriver i den från båda hållen. Det ena hållet innehåller information, symboler, örtkunskap, info om gudar, elementen, formler mm.

Vänder man på, både upp o ner och bak o fram så finns en magisk dagbok där jag skriver i formler och ritualer jag gör, vad de innehöll, hur de fungerade, utvecklades osv.

Ingen har fått läsa i den hittils, men skulle jag känna samhörighet  med någon häxa som skulle gagnas gott av att läsa så visst.

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

fairytindra
4/29/08, 10:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#97

jag skriver i min så fort jag hittar något som jag tycker passar. Sedan har jag en annan där jag skriver en slags skogdagbok om olika upplevelser i skogen. Dessutom för jag drömdagbok..så det är lite att hålla reda på. Men min skuggornas bok ligger mig allra närmast om hjärtat och om jag känner mig lite nere så brukar jag ta fram den och titta i och då brukar jag genast bli på bättre humör kram tindra

Annons:
Hias
4/29/08, 10:55 PM
#98

Vacker #97 ja jag har flera olika bos som jag tidigare talat om jag har en me dikter ,en för bilder på systrar och bröder en för lite av de allmänt man har sin BOS för sen en som bara är min personliga samt den sista som jag har som en dagbok. Sedan har jag en anteckningsbok för dem jag läser i korten och en för att tydda drömmar i. Ja de blev ett par stycken men ack så viktiga i sina syften. BB Hias

Jodrena
4/30/08, 1:18 AM
#99

Jag har också några böcker. Funderar dock på att fixa en pärm istället för att kunna sortera efter kategori så man hittar lättare. Plus att jag är sån som vill redigera texter, eller åtminstone lägga till nytt om samma ämne, och då är ju pärm rätt bra. Men det är också litet av det charmiga att allt hamnar huller om buller i en bunden bok.

Juvela
5/28/08, 3:06 PM
#100

Min mamma gav mig boken för flera år sen.

Det är en skrivbok med tjockapärmar, gammalt brunt papper med tyck utav blommor utanpå.

Jag skriver när jag hittar/kommer på något som passar där i.

Ritualer, recept etc.

Endast för mina ögon.

Ignisintus
5/28/08, 9:30 PM
#101

Nja har aldrig varit mycket för att skriva dagbok… provade när man va där runt 10-12 år med dom andra. ni minns då när det var "inne" att skriva dagbok, men som sagt fastnade aldrig för det… personligen tänker jag som så..kan man inte komma ihåg saker av sig själv så var det inget värt att komma ihåg så varför ödsla energi på att skriva ner det då?? ok recept kan man ju skriva ner kanske (inte för att jag ens gör det men..) men annars så känns det som bortkastad tid som borde ha används till kanske något mer produktivt? men allt det här kan ju ha att göra med att jag inte är Wicca så har inte tagit del av det "viktiga" i att föra BoS/grimoire/journal/dagbok…

Raxic
6/5/08, 5:10 PM
#102

Har du köpt boken eller gjort den själv?

Köpt boken,

Hur ser den ut? den är bunden i läder handgjord och handgjorda papper som är hela super naturliga…

Hur ofta skriver du i den? Jag skriver ofta , den ska fyllas… mer och mer…

Vad tycker du att en BoS ska innehålla? trosbeskrvning, ritualer, magiska riter, tankar,dikter, sånger, cirkel kastning, "uppslagsverk" all info an kan tänkas behöva :)

Tillåter du att andra människor får läsa i den? inte än , men verkliga häxor som är invigda och har Det kommer få läsa…

Hias
6/29/08, 3:21 PM
#103

Putt!

Jodrena
6/29/08, 5:01 PM
#104

#101 visserligen ett tag sen det skrevs men jag vill ändå kommentera. Skrivandet, skapandet, är för mig så mycket mer än att bara spara minnen på papper. Den skapande kraften, känslan, tanken som utvecklar sig än mer genom skriften, den är otroligt viktig för mig som kallar mig skribent. Däremot skriver jag ju inte så aktivt i någon BoS.

Att kalla mina böcker Book of Shadows eller Skuggornas bok känns heller inte helt rätt btw. Jag har en völvabok. Förutom det kallar jag mina receptböcker för just receptböcker och inte BoS, och vad ämnet än skulle vara gäller samma sak där. Men jag antar att syftet är det samma som BoS och det kan ju vara bra att ha det under ett samlat namn just i såna här sammanhang.. kanske?

Annons:
karinf
6/29/08, 5:37 PM
#105

Jag har en BOS. Bild på den finns i mitt fotoalbum här på Hif.
Köpte en färdig dagbok på Wettergrens som jag limmade fast olika vackra saker på. Ex stenar/kristaller. Gjorde ett pentagram av guldtråd som jag limmade på omslaget.
Det finns många vackra färdiga böcker att köpa men det enda tillverkarna satsat på är just omslaget.
Inuti sitter ca 40 blanka sidor för text, utan möjlighet att fylla på med extra sidor när boken är full.

Min bok innehåller, ordspråk, illustrationer, ritualer jag gjort samt hur dessa utvecklat sig. Noteringar om avvikelser från en ritual och hur resultatet blev mm.
Där finns även upplevelser, ockultasaker samt örtinformation (läkande örter)

Lite som ett uppslagsverk I guess!

isnornin
6/29/08, 5:49 PM
#106

#105 vad fin bos du har.

MVH Isnornin

karinf
6/30/08, 1:08 AM
#107

#106

Tack! Vet inte hur många timmar/affärer jag malde igenom innan jag bestämde mig för att fixa min egen.
Gjorde en extra, likadan när jag ändå var på G.

Kramiz

gryning
6/30/08, 8:05 PM
#108

Jag har dels en Book of Shadows med hårda, tygklädda pärmar som jag dekorerat och målat, och dels har jag en "Pärm of Shadows" Räcka ut tungan där jag sätter in lite allt möjligt som jag tycker verkar intressant men inte orkar skriva av för hand. Utskrifter av internetsidor, utklippta matrecept, intressanta artiklar ur tidningar och lite sånt.

På min Book of Shadows har jag målat blommor och yin/yang-symbolen, bland annat.

Hias
7/15/08, 1:19 PM
#109

Puttar upp denna oxå/Krax

LilllyRavenWolf
9/26/15, 2:58 AM
#110
  • Har du köpt boken eller gjort den själv?
  • Jag har gjort min själv av kartong, Snöre, lim, papper och tyg
  • Hur ser den ut?
  • A4 vita papper, leopardfärgat/mönstrat tyg och sen har jag virkat ett snöre som jag lindar runt den inte är  öppen. här även små lösa kort " typ vykort eller scrapbook papper" liggandes i den  med små dikter och visdoms ord på. har även olika sorters bokmärken jag samlat på mig eller gjort. den är på ca 520 sidor tror ja. Jag har både ritat själv i den och klistrat in bilder jag tycker om. sen har jag även in klistrat örter och växter.
  • Hur ofta skriver du i den?
  • Så ofta jag kan, kommer ihåg och när jag kommer på något passande.
  • Vad tycker du att en BoS ska innehålla?
  • Allt som intresserar dig och allt du vill ha med :)
  • Tillåter du att andra människor får läsa i den?
  • Ja men inte alla min lilla familj på 4 pers och min pojkvän får läsa den då jag litar på dom och dom vet vad den betyder för mig

Jag brukar tar fram min bok när jag känner mig deppig och titta och läsa i den, och då känns allt så mycket bättre.

Atropa
9/27/15, 10:49 PM
#111

Så ambitiöst! Min bok är en svart/röd med randiga blad i. Alltså en vanlig skrivbok? Tror jag köpte den på ica. Vill inte ha en bok som sticker ut folk vill ju gärna läsa i den om dom nu ser den:) gömmer undan den dock. Skriver inte ofta i den, har hållt på att översätta allt till Theban så ingen kan läsa om dom väl får tag på't. Dessutom är jag mitt inne i flytt osv så hinner inte va så magisk av mig. Tror alla bos är annorlunda vad det kommer till vad som står i, så rätt svår fråga att svara på! Jag skriver bara besvärjelser "spells" i min bos och har separat bok för recept osv

Annons:
Ravenmoon
10/4/17, 10:37 PM
#112

Har du köpt boken eller gjort den själv? köpte ett scrapboock album storlek 12\12 och papper 😀lätt att byta ut sidorna om det skulle bli fel eller att jag ångrar mig angående något. Hur ser den ut? Just nu så är den ljusblå med en ”fönster” på framsidan där man kan ha bilder eller liknade. Jag har tagit svart papper och skrivit med silver penna ”Book of shadows”. den ska målas om i svart snart bara tiden finns och så ska den dekoreras. invändigt är det olika färger på papperna fickor och hemliga sidor, örter, fjädrar, bilder på de ritade och urklippta och massa annat. Hur ofta skriver du i den? Lite då och då. Tidskrävande då jag faktiskt använder den som en scrapbook. Vad tycker du att en BoS ska innehålla? Böner, dikter,sånger ,högtider,din tro ,ritualer,recept och allt annat man vill ha med isin bok. Tillåter du att andra människor läser i den? Det är för det mesta bara kag som läser i den, min pojkvän brukar titta på märbjag pysslar i den. sen är det ju katten då som tycker om att ligga på den😂

Upp till toppen
Annons: