Annons:
Etikettallmänt
Läst 6501 ggr
Staffan
2006-12-02 18:24

Häxfilmer...

En av de allra bästa filmer jag sett har gott om häxinslag, Spirited Away. En av de läskigaste likaså, Blair Witch Project.

Vad finns det mer för bra häxfilmer?

// staffan

Annons:
Shailina
2006-12-02 18:55
#1

The Craft är en av dom bättre jag har sett, dom har även fått assistans från äkta wicca-tilhängare, dock har dom inte gjängivit alla formler och så 100% korrekt med hensikt, detta för att för att okunniga inte skulle leka med elden :)

“A single dream is more powerful than a thousand realities.” 
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net

Staffan
2006-12-02 19:00
#2

#1

Det låter spännande, finns den i videobutiken tro eller var det en smalare film än så? :)

The Gift kan förresten också kanske kallas för häxfilm?

// staffan

LinaN
2006-12-02 19:23
#3

The gift är jättebra…..

aanrs har vi ju okcså häxorna från eastwick. gammal klassiker ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Shailina
2006-12-02 19:30
#4

The craft, även kallat "Den onda sircelen" på svenska, fins på dvd.se :

http://www.dvd.se/asp/base.asp?UID={38FDB1AF-39FC-4D1B-9C41-A91B5788D17F}&Page=Box&artikelnr=5501784

“A single dream is more powerful than a thousand realities.” 
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net

Iram
2006-12-02 20:29
#5

ÄLSKAR häxorna från Eastwick! Den är förstås mer kul än informativ, men Jack Nicholson är ju underbar som djävulen.

Annars är det rätt klent med häxfilmer som framställer häxor på ett sjysst vis. De framstår ofta som onda och ibland som djävulsdyrkare, annars är en populär häxtyp "den underliga kufen" eller "den fala förförerskan". Tycker inte att jag känner igen mig riktigt där…Räcka ut tungan

En film som jag gillar är "Magiska systrar" eller på engelska "Practical magic". Den är inte seriös eller så, men den förmedlar en härligt häxig stämning och huvudpersonerna är varken onda eller speciellt ovanliga. Dessutom skulle jag kunna ge mycket för att få bo i deras hus, som är rena paradiset för en häxa.

Avalons dimmor är bra. Inte så mycket häxor, men ändå relevant då den handlar om gudinnan och den gamla tron. De flesta häxor har den i sin hylla.

Ska fundera på om jag vet några fler bra filmer…

Grodan
2006-12-03 03:05
#6

den där med Bette Midler… Hocus Pocus… Skrattande


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Faxlin
2006-12-03 07:34
#7

Devonsville terror

DriWorley (Donald Pleasence) borii staden Devonsville, eniliten och oanselig stadii norra USA.

Efter attiha drabbats av enimystisk sjukdom börjar haniundersöka om det finnsinågon koppling mellan sjukdomenioch en 300-årig förbannelseisom häxor gav stadensialla män, och ävenihans egen släkt.

Samtidigt flyttaritre kvinnor in iistaden helt oberoende avivarandra. Kvinnorna är iirakt nedstigande led släktingarimed de för 300iår sedan brända häxorna.iEn av kvinnorna ärien återfödd häxa, ochihon har kommit föriatt en gång förialla utkräva hämnd påistadens manliga ättlingar.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Faxlin
2006-12-03 07:39
#8

Häxornas Tid

 Filmens handling:

En i dokumentärserie av Jan Guillouibaserad på boken Häxornas försvarare.Serien är en skildring av hur över 1000 nordiska kvinnor på 1600-talet brändes på bål som häxor. De var oskyldiga men fick dödsdomar som hade stöd i de gammaltestamentliga lagar som hade införts i början av seklet.Hundratals människor bekände brott som de var oskyldiga till och avrättades.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Faxlin
2006-12-03 07:42
#9

Macbeth

 Filmens handling:

Roman Polanski presenterar här sin mardrömslika version av Shakespeares odödliga tragedi om begäret efter makt och dess blodiga pris. Jon Finchispelar Macbeth, den skotske hjälten vars sjukliga ambitioner sätter igång en syndaflod av mord och våld. Han blir till att börja med inspirerad av tre häxors ödesdigra profetior och övertalas sedan av sin hustru (Fransesca Annis) att mörda kung Duncan (Nicholas Selby) och tillträda tronen.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Faxlin
2006-12-03 07:44
#10

Magiska Systrar

 Filmens handling:

Det är sällan tråkigt hos familjen Owens och dess häxor. Men de har ett problem: männen de blir förälskade i är alla dömda att dö i förtid. Sandra Bullock och Nicole Kidman gnistrar tillsammans i denna filmatisering av Alice Hoffmanns bästsäljande bok.

De spelar systrarna Sally och Gillian Owens, båda förhäxade av en flera hundra år gammal förbannelse. En av systrarna hittar en möjlig blivande mani en polis (AdrianiQuinn) och den andra får en zombie på halsen?

Snart måste de ta hjälp av sina betydligt mer magiskt praktiska fastrar för att reda ut hela historien?

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Faxlin
2006-12-03 07:48
#11

Narnia 1 - Häxan & lejonet

 Filmens handling:

Välkommen till Narnia - det förtrollade landet där spännande och farliga äventyr väntar med eldsprutande drakar, livliga nymfer, talande djur, onda häxor, farliga sjöodjur, kusliga jättar, kungar och drottningar och en grupp modiga barn som kämpar mot det onda. En storslagen berättelse för hela familjen av författaren C.S. Lewis.

Det här är berättelsen om de fyra syskonen Peter, Susan, Edmund och Lucy som genom ett stort klädskåp kommer till landet Narnia, ett märkligt land i en annan värld och tid. Barnen möter jättar, talande djur och värst av allt den onda drottningen, Vita Häxan, som har förvandlat djuren till stenar och beordrat ständig vinter över hela landet! Aslan, det stora lejonet, leder barnen i en strid mot den onda häxan och hennes följeslagare. Men häxan har egna planer…

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Faxlin
2006-12-03 07:51
#12

Narnia 2 - Caspian & skeppet Gryningen

 Filmens handling:

Prins Caspian kallar tillbaka Lucy, Edmund, Peter och Susan till Narnia eftersom han är i stort behov av deras hjälp. Tillsammans med Aslan, det stora lejonet, besegrar de Kung Miraz i en spännande strid för att återupprätta Narnias storhet och prakt igen.

Flera år senare hamnar Lucy och Edmund, tillsammans med sin kusin Eustace, återigen i Narnia. Denna gången för att assistera Caspian på en resa för att finna sju försvunna Lordar. Äventyret leder dem till sammandrabbningar med både drakar och sjöormar.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Faxlin
2006-12-03 07:53
#13

Narnia 3 - Silvertronen

 Filmens handling:

På flykt undan skolans mobbare hamnar plötsligt Eustace och hans vän Jill i landet Narnia. Prins Rilian, son till den gamle och svage Kung Caspian, har mystiskt försvunnit. Aslan, det stora lejonet, sänder banen på en riskfylld resa för att hitta prinsen, den enda arvingen till Narnias tron. Men den Gröna Häxan, underjordens härskarinna, gör allt för att hindra barnens sökande

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Annons:
Faxlin
2006-12-03 07:56
#14

Odyssey

 Filmens handling:

The Odyssey är inte bara den första äventyrsberättelsen - det är också den största! Men en budget på 400 miljoner kronor har Oscarsbelönade Francis Ford Coppola producerat en spektakulär, specialeffekts-späckad och tre timmar lång filmfest. Till grund ligger Homeros flera tusen år gamla berättelse om äventyraren Odysseus, kungen av Ithaca, och hans tio år långa resa hem efter segern i det trojanska kriget. En seglats kantad av lömska häxor, människoätande jättar, eldsprutande drakar, ett monster med sex huvuden och undersköna sirener som sjunger sjömän i fördärvet

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

rebeccajansson
2010-10-26 22:58
#15

Tänkte ta upp tråden igen…

The Witches av Nicolas Roeg från 1990 med bla Anjelica Huston

"Häxorna samlas till kongress på ett hotell. Man beslutar att alla barn ska förvandlas till möss. Luke avslöjar planerna, men blir därmed förvandlad. Hur ska han kunna rädda alla barn?"

Den var ganska bra vill jag minnas.

Sebastian
2010-10-26 23:28
#16

Blueberry!! filmen med stor F i denna kategori.

Endroppeihavet
2010-10-26 23:41
#17

#16 Den från 2004?

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

Sebastian
2010-10-27 10:19
#18

Jupp. Det tror jag iaf.

[Tunridan]
2010-10-27 14:46
#19

Blueberry är så bra.

Frida97
2010-10-27 17:55
#20

Den här är inte heller så seriös, men den är rätt så mysig eller rolig:P

"Bewitch" tror jag den heter.

Annons:
[Tunridan]
2010-10-28 15:20
#21

#20 "Bewitched" Med Nicole Kidman och Will Ferrell? Den är kul och charmig. :-)

Frida97
2010-10-28 20:43
#22

Aa, jag vet Glad

Bappho
2010-10-29 15:37
#23

Den gamla stumfilmen Häxan från 1922, Wicker Man från 1973, Simon, King of the Witches 1971, The Devil's Daughter 1973, The Witches 1966, The Devil Rides Out 1968, The Witch Who Came from the Sea 1976 osv, osv….

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Upp till toppen
Annons: