Annons:
Etikettövriga-övernaturligheter
Läst 8807 ggr
Wanilj
2007-01-22 10:01

smala pupiller!

Jag är hemskt dåligt insatt i ämnet får jag börja med att säga men jag har en fråga angående just "kattögon"

Jag har aldrig utövat ngn form av magi, tycker dock det är intressant, har alltid haft en mkt god kontakt med djur samt har lätt att hitta det onda med mina händer… Men är inte "skolad" och kan absolut inget om magi etc…(vilket ni kommer att märka av mina "dumma" frågor)

Dock träffade jag en underlig man när jag gick min utbildning till undersköterska.. han arbetade på min praktikplats, var mkt trevlig men lite "skrämmande" då han var lite "rovdjursaktig" vassa tänder och nu menar jag riktigt vassa och ojämna tänder! Halvlång ljusröd "man", mkt sprött och livlöst hår alltså… Han talade en del om magi etc, jag berättade om mig själv och min syn och vad jag "träffat på"

Han var mkt intresserad och började tala om olika ssmycken och att jag skulle börja klä mig mer kvinnligt, jag är svenssonklädd.. alltså typ leejeans och en tajttröja..,

Vi arbetade ihop ett tag och jag tyckte att han var rätt facinerande trots att ha var skrämmande..

Men en dag när vi stod och pratade i köekt så fick han kattögon! Färgen var den samma, mkt ljusblå men pupillen blev som på en katt!! Detta var mitt på dagen i fullt dagsljus, jag var på jobbet, fullt nykter, har inga synfel eller psykiska problem… Jag gnuggade mig i ögonen flyttade runt för jag trodde att det berodde på ljuset men sen helt sonika så sa jag det bara rent ut att han hade kattögon…

Han bara skrattade lite spänt och tyckte sa ngt i stil med "så du la märke till det?"

Träffade inte honom mer efter det men fick oerhört ruskiga drömmar om varelser som kom i olika skepnader.. Varelserna var hårlösa och utan drag men mkt ondskefulla.. kom som en liten rar dam bla…

Har funderat på detta i många år då människor inte ska kunna ha kattögon utan det sker ju bara på film???? Jag vet att detta låter mkt konstigigt men jag är en helt vanlig svensson utan ngr större problem..

Vad var han och varför gjorde han så???

Jag vore hemskt tacksam om ngn kunde förklara då detta påverkade mig mkt negativt..

Annons:
LinaN
2007-01-22 10:41
#1

Även saker som påverkar en negativt kan vara av värde i din utveckling. Du kanske behövde ett sådant Wake-up-call för att börja bli medveten om dina evner (förmågor, tycker det norska ordet är så mycekt vackrare) och att din personliga utveckling skulle börja så sakteliga komma igång.

Vissa män (för jag har bara mött män som gör så) gör det kanske dels pga att dom kan, dels för att dom tycker om att chockera och kanske också bara för att deras personlighet är sådan. Men jag har ju även träffat väldigt försynta kraftbrukande män. Så jag drar itne alla över en kam, men särskilr yngre män verkar vara väldigt förtjust i att försöka chockera,,,, (oki, nu generaliserar jag kanske litet ^^)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Linda
2007-01-22 11:30
#2

Fy 17…jag ryser…

skogsgubben
2007-01-22 11:42
#3

Personer med ett uppblåst ego brukar tycka om att visa upp sina "ockulta" färdigheter. Likaså är det ett vanligt nybörjarsyndrom att man försöker imponera på andra med det lilla man kan. Allt för att verka mystiska och häftiga.

Alwyn
2007-01-22 15:28
#4

Så det finns människor som kan påverka sina pupiller på det viset? Är det vanligt?! Bland okulta människor bara eller?

LinaN
2007-01-22 15:51
#5

Jag har vartemd om dem vars ögon blir svarta som natten. Hela irisen blir svart även mitt på ljusan da. Men det har vart i samband med någon form av negativ känslourladdning. tex. perosnen ifråga blivit fly förbannad.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Alwyn
2007-01-22 16:31
#6

ja men är det biologiskt möjligt?

Annons:
Rita-S
2007-01-22 16:48
#7

nja hurvida sånt är möiligt fysisk är nog inte så sansynlig. Därimot går det ju med synesbedrag.. det är mycket lätt, när man vet hur man gjör, att påvärka folk så folk ser det en själv vill dom skal se. Själv kan jag inte säga jag behärskar sådana krafter som synkvervingar, men jag har sett själv

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Rita-S
2007-01-22 16:52
#8

jag ville bara tillägga att om killen användte synkverving på dig sådär så är min första tanke "showoff!" ;) altså nu skrattar ajg inte av dig här, men tycker att det är onödigt av denna killen om det va så att han användte synkverving för att få din uppmerksamhet. Jag tycker inte sådana saker är nåt man fiskar uppmerksamhet med egentligen, och särskillt för dig har ju detta fått negativa konsekvänser.
Nu tycker jag du skall forsöka lägga detta bak dig, han har nog inte kastat någon spell på dig, det han har gjort (gissar jag) är att gjöra nåt av det samma som trollkonstnärer gjör: Lurat ditt öga :) (detta är dock min gissning, men den värkar logisk tycker jag)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Ceriadwen
2007-01-24 11:48
#9

Han KAN väl ha använt linser som gjorde att hans ögon såg ut som kattögon? Bara för att impa eller vad det nu var. Glad Jaja, skum typ iallafall.

Rita-S
2007-01-24 12:57
#10

Jo men hur skulle han då lyckats stoppa inn dom så hon inte såg? Va jag tolkade ut från va Wanilj skrev så sto hon ansikte till ansikte med denna personen och pratade och mitt i praten händte det, skulle nog va svårt för honom att stoppa inn utan att hon såg handbevegelserna..?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Ceriadwen
2007-01-24 23:00
#11

Jo, om de helt plötsligt var där och sedan försvann lika fort så kan jag hålla med om att det är lite mystiskt. Glad Fast ibland tar det ett tag för folk att registrera sådant som avviker, för att vi är så inkörda på att saker är som de alltid är. Folk har ju t ex kunnat gå omkring med ödlor på axeln som folk inte har sett innan det har påpekats.

Wanilj
2007-01-27 11:10
#12

Skrattande ja linser hade jag kännt igen!! Nej de ändrade form under samtalet… Själva händelsen, just där och då, var med v. f.n??? Men när drömmarna kom blev jag mkt osäker och vart skrämd över händelserna hemma…

Sen ville han att jag skulle arbeta tillsammans med honom, vilket jag sa bestämt nej till… kanske drömmarna vara en ventil för det?

#11 ögonen är ngt som jag alltid är mkt mkt medveten om, dels för att jag tycker att ögon är så enormt vackra samt även då jag arbetat som behandlingsassistent och då ser man mkt på pupillerna etc..:o)

Tack alla för att ni tog er tid att svara!

Rita-S
2007-01-27 11:21
#13

Wanilj: Drömmar är hjärnans metod att behandla och komma över händelser som är tråkiga, smärtsamma eller bara skrämmande, samt alla dom dagligdagsa händelser :) Tror nog du har rätt i att just dina drömmer om det här är hjärnans ventil, ett forsök på att fatta varför, hur, och hitta nån logik i det. Jag tror han användte synkverving på dig, han narrade dina ögon att se det han ville se :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
CBA
2007-01-27 23:14
#14

#5 Jag har vid några tillfällen fått sagt till mig att mina ögon har blivit kolsvarta…inte bara som man brukar säga att man blir svart i synen, utan jag har bokstavligen blivit kolsvart om ögonen…just i samband vid ordentliga vredes utbrott.

Sist var för massor av år sedan då en lärare jag hade i ett ämne på gymnasiet handlade riktigt orätt. Jag kände hur vreden bubblade upp likt vatten som kokar i en vattenkokare och flera av mina klasskamrater kom till mig en och en efter lektionen (som jag lämnade) och sa hur de sett min blick bli svart.
Tydligen hade jag skrämt min lärare till gråt, vilket inte var min avsikt.

Under en period då i mitt liv hade jag väldigt mycket ilska som lätt kom fram, speciellt om någon handlade orätt.

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

[tiiia]
2007-01-28 20:38
#15

jag vet att jag låter som en "tvivlare" nu. Men tänk på att det faktiskt finns linser som gör så att det ser ut som att man har kattögon.

LinaN
2007-01-28 20:51
#16

tiiia, men när skulle han ha hunnit pilla in dom i ögonen? men visst finns det sådana linser men jag tror som sagt att ha nvar en show-off….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

[tiiia]
2007-01-28 23:11
#17

#16 det har jag tyvärr inget svar på :)

Wanilj
2007-01-31 17:56
#18

#15 med tanke på att jag såg hur pupillen ändrade form så skulle jag gärna vilja veta vart han köpte de linserna…:o)

OzzyochJag
2007-02-23 00:37
#19

#5  I tonåren hade jag en killkompis som hade svarta ögon.
Fanns inte en tillstymelse till färg i hans ögon, var som en enda stor pupil. Mycket vackert…han hade väldigt vänliga ögon.

Calliope
2007-02-23 16:53
#20

Jag har stor pupill jämt…..blåa med svart ring runt om så när pupillen är stor så ser de svarta ut…..det är ett släktdrag att vara svartögd, har inte funderat på något annat..

Men det stämmer att när jag blir arg så växer pupillen…

Jag är intresserad av magi,men har inga förmågor tyvärr….

Intressant detta med kattögon,,,, trodde det var en biologisk omöjlighet…….

Annons:
etteko
2007-02-23 18:17
#21

Nu blir jag jättenyfiken. Har också fått sagt till mig någon gång för några år sedan att mina ögon blivit helt svarta och också att mina ansiktsdrag kunde stelna så jag såg ut som en docka. Själv är jag ganska tveksam men..

Men det här med synverkning.. Vad är det? Och hur går det till?

siddelina
2007-02-23 22:48
#22

Vad skumt. Jag hade verkligen blivit skraj …

AnneN
2007-03-30 20:30
#23

Jag vet att dom få gånger som jag blir verkligt arg så blir mina ögon helt kolsvarta och i vanliga fall så är dom ljusblå. Det har tom hänt att folk som har gjort mej arg har backat för mej då dom sett mina ögon och sagta efteråt att dom lyste i svart!

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Pomperipossa
2007-03-30 23:43
#24

Jag lyckades skrämma en polare till mitt ex bara genom att se på honom…. Fast då var jag förbannad så ögonen var bara "vanligt" kolsvarta.. Har aldrig träffat nån som ändrat skepnad på dom.

Nemii
2007-04-12 07:07
#25

Skulle någon som vet hur man gör, berätta? :P Är väldigt nyfiken av mig. Vill ju inte bli en "show-off" men det är sådana där onödiga saker som vissa tycker om att kunna ^^

etteko
2007-04-12 18:46
#26

Jag skulle också gärna vilja veta hur det går till :)

Gaia
2007-04-12 23:27
#27

Kan någon förklara vad synverkning är och hur det fungerar?

Är det något en människa kan framkalla själv?

Hoppas på en förklaring!

Annons:
Maryissa
2007-04-13 00:43
#28

Jag vet dom som kan få kolsvarta ögon när blir riktigt förbannade eller vid starka känslor.
och det gör att man gärna backar…..;-) :-)

Sedan det med kattögon,så var jag med om en rolig sak för flera år sedan.
Framför mig på Tunnel-banan satt en kille, och helt plötsligt tittade han upp och han hade gula kattögon…

Gissa om jag först blev "skakis" men hämtade mig snabbt och tänkte att han måste ju haft linser.
Min logik tog överhanden :-)

Men vad är synverkning ?
Är det något som en person kan påverka en annan person att se ??

Pomperipossa
2007-04-13 14:13
#29

*L* Jag har ingen aning om jag gör nåt speciellt… Bara att om jag blir riktigt förbaskad så blir ögonen svarta på mig…

Stravaganza
2007-05-26 18:07
#30

Så det finns människor som kan påverka sina pupiller på det viset?

svarta-mamman
2007-05-26 22:42
#31

Jag får också alltid svarta ögon då jag blir riktigt, riktigt arg. Speciellt då jag blir påhoppad utan anledning. Då tänder jag till ordentligt, och då blir ögonen kolsvarta. Kanske har med temprament att göra ;) Har rätt kort stubin.

badabruk
2008-02-10 15:01
#32

Detta med att kontrollera ögonen är jag faktiskt lite bekant med.

Det hela hände en gång då jag va typ 13-14 år (jag är kille) och vaknade mitt i natten och det kändes som iris snurrade på mig och det kändes mycket bra, men när jag har provat att tvinga fram det nu på senare dagar svider det bara i ögonen, träning kanske är på sin plats då, om detta är besläktat med vad som nämns i tråden. :)

Raxic
2008-02-10 17:53
#33

#28 han behöver inte ha linser.. min mamma har gula ögon…

så det är fullt möjligt iaf… sen ha hon en rätt skum pupill som påminner om kattens…

Tistel-
2008-02-11 15:14
#34

#5 jag har sådana pupiller, kan bli becksvarta ibland, tillomed när det är ljust ute!

Själv har jag inte tänkt så mycket på det men folk omkring mej påpekar det ganska ofta. Min mamma har sagt nån gång på skämt att "om blickar kunde döda"… Glad


Annons:
Stravaganza
2008-02-11 18:10
#35

#31 Det har också hänt mig, vilket min lärare lagt märke till. Han kallar det för ''den onda blicken''. :P

Kraftgudinnan
2008-02-11 19:07
#36

Hej ny här!

Jag har en hel del erfarenhet av svarta ögon, mina har följt med mig ända sen jag var liten, men det har krävs en hel del för att dom ska träda fram. På senare tid har jag kunna känna att jag får kraft av det i god bemerkelse.

Sen med byta skepnad har hänt mig ett par gånger.

Bjornen
2008-02-12 09:08
#37

Vissa växter påverkar pupillens utseende,särskilt bland växter inom familjen Solanacea. Mest känd är väl belladonna (Atropa belladonna) som utvidgar pupillerna. Den har använts som skönhetsmedel bland kvinnor under gågna tider och belladonna betyder ju vacker kvinna. Men det är väl inte osannolikt att användning av bolmört, spikklubba, nattskatta, besksöta med flera växter har pupillpåverkan och det kan ha kortvarig påverkan. Samma verkan kanske andra mea moderna droger också har.

Teka
2011-04-25 23:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Jag blev sååå glad för ditt inlägg. Jag har googlat och googlat efter kattformade pupiller men har inte hittat någon som haft liknande upptäckter som jag än. Jag har en granne som jag brukar träffa ibland för att rasta våra hundar tillsammans. En dag kom vi in på ämnet utomjordingar eftersom jag själv råkat ut för en stark upplevelse inom detta området. Det visade sig att han var mycket insatt i det här ämnet, till och med påstår sig ha kontakt med dessa. Efter att vi träffats många gånger fick jag plötsligt se att hans pupiller var kattformade. Jag såg detta dom två nästa träffarna oxå och fjärde gången vi skulle ses hade jag samlat mod till mig för att fråga honom varför dom såg ut som dom gjorde. Vet att folk kan ha så kallat droppöga, där det ser ut som att pupillen flytit ut neråt, kunde det vara det? Jag frågade honom och nämnde oxå att jag upptäckt att Sven Wollter har likadant. Men när jag hade frågat så sa han bara, jasså säger du det, sen tittade han på mig och då var pupillerna RUNDA! Denna man är fär övrig över 70 år gammal och jag är heeelt övertygad om att han inte bär några kattögon-linser.

[Mhm]
2011-04-27 16:46
#39

Okey, vad läskigt. Jag skulle nog reagerat som dig - flyttat runt lite och rört på mig för att se om det var ljuset som gjorde någonting.

Hm, hursomhelst, alltså tror jag att när färgen/pupillen i ögonen förändras hos människor så är det oftast i samband med en stark känsla.
Och att det finns folk som funnit någon sorts väg att styra detta tror jag gott och väl på, även fast det kanske inte är vetenskapligt bevisat.
Än.Flört

Jag själv har bara hört från folk runt omkring att det syns i väldigt starkt i ögonen på mig hur jag känner, alltså att jag förmedlar vad jag känner.
Jag vet dock inte om mina ögon ändrar färg eller något (jag har bruna ögon), men jag vet hur folk reagerat när jag blir förbannad. Hela ansiktet blir sammanbitet och stelt förutom just ögonen på mig. Jag antar att jag ger ifrån mig en mördarblick eller något för folk som inte är beredda på det brukar minsann bli lite halvt förvånade över den intensiva blicken. 
Men när jag är glad så syns det också väldigt tydligt i mina ögon, har det sagts.

Almatari81
2011-04-29 11:28
#40

Jag har också fått höra av andra att mina ögon ändrar färg beroende på vilket humör jag är på. Ibland är mina ögon grå/blå, ibland mörkblå och ibland min vanliga blåa färg, har även hört att jag fått reptilögon av ett par stycken. Men det är inget jag kan kontrollera. Utan dom ändrar färg beroende på vilken sinnes stämmning jag är i. Min sambo är väl den som märker det mest. Låter säkert osannolikt men så är det i alla fall.

A-ya!
2011-08-28 19:22
#41

40:Det låter lite läskigt nu när du berättar det, eftersom att jag själv har upplevt liknande saker. Även mina ögon ändrar färg mellan isblå, vanligt blå och klar safirblå.

Många av mina kompisar har också frågat mig om jag tror på att människor kunde kontrollera sina pupiller, få dom att ändras, även på annorlunda sätt än att de krymper och växer utan också om de kan ändra form. Jag blev till sist trött på frågorna och frågade min närmaste vän om varför alla tror att jag vet om det stämmer eller inte. Min kompis berättade då att mina pupiller gör så. Att de inte bara växer och krymper som på ''en normal människa'' så att säga, utan att de ochså smalnar av och kan ta formen av ''kattögon'' som det kallas. Men precis som du sa kan inte heller jag kontrollera det. Jag har också fått kommentarer från min tandläkare om att jag har onormalt vassa tänder, och tandläkaren vill väldigt gärna slipa ner dem. Jag finner det inte alls lockande, särskillt eftersom att jag bara är 14 år gammal, och påpekar alltid att jag aldrig haft minsta lilla problem med mina tänder på någon front. Folk kommenterar också att när jag blir arg blir jag farlig. När jag skulle sova över hos min kompis gjorde hon ngt som gjorde mig mycket upprörd - jag kommer inte längre ihåg vad - och jag tog ett språng igenom hela vardagsrummet och landade över henne, då jag bet henne. Det var i alla fall vad hon sa. Själv minns jag inte vad jag gjorde annat än att jag blev riktigt arg och att min andra kompis blivit tvungen att hjälpa henne att få bort mig därifrån och sluta. Men jag trodde nt det var en så stor grej. Är det de? :o

Min blogg: www.tonarsbokentipsen.blogg.se

Annons:
Fantasygirl91
2011-08-28 19:32
#42

Pomperipossa du är inte ensam om att ha såna ögon som förändras och blir kolsvarta jag kan få såna också. Det är inget jag gör heller det bara blir så.. Vi är magiska helt enkelt. alla människor är magiska på något sätt.

Lupin
2011-08-29 14:27
#43

Åhh va roligt. Jag är alltså inte ensam med att puppilerna ändrar form efter humör och får en "om blickar kunde döda blick" Jag är precis som en annan också sa här att det är bara att läsa av i ögonen vad man är på för humör. (Men är som en öppen bok) Men jag kan också få puppilerna att ändra form om jag koncentrerar mig. Men inga kattögon. Sen hör det väl inte riktigt hit, men jag har följsamma ögon och kan få det ena att titta frammåt medans det andra tittar mot näsan. :)

www.vovvensdagis.se

[MaestroNestor]
2011-09-01 17:15
#44

Svarta ögon är en ren känslo grej. En sorts synvilla då man fokuserar extremt hårt på något. Vilket man oftast gör om man är riktigt förbannad på något. Man kisar på något sett samtidigt som pupillerna blir större vilket får det att se ut som om hela ögat blir svart då ingen vita syns.

Ganska vanligt hos fighters t ex.

Bappho
2011-09-02 07:23
#45

#44 Även när man är upphetsad på andra sätt ;-)

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

P.O
2019-01-16 07:19
#46

Jag har en granne som är en alkoholist tant som får svarta blickar när hon går förbi mig och säger "hej" till mig där ute på gatan.

P.O
2019-01-16 07:22
#47

Undrar om man kan se sina ögon ändrar sig när man stirra länge i spegeln i ögonen på kvällen och natten!? Vågar ni se er länge i spegeln!?

P.O
2019-01-16 07:26
#48

T.o.m vissa kändisar får smala pupiller på Youtube!

Annons:
NiklasTyreso
2019-01-16 20:17
#49

Mörk uppsyn är naturligt hos många. Smala kattögon-pupiller finns det linser som ger. Anatomisk kan inte människor ändra pupillens form till kattögon-form. Om man ser en människa med kattögon har personen köpt plastlinser eller hallucinerar man eller har man en andlig upplevelse som förvränger hur man uppfattar personens ögon. Är det en andligt beskaffad upplevelse bör man fråga sig vad man kan eller bör lära sig av detta.

skogsbergs-anna
2019-01-20 22:29
#50

Precis som #49 så tror jag att du såg kattögon, men han hade det egentligen inte. Jag ser ibland att folks ansikten bli förvrängda som att deras innersta illvilja tillfälligt syns utanpå. Sen ser de ut som vanligt igen.

Gör hellre fel än inget alls.

Sommarek
2019-01-21 19:53
#51

#50 Jag ser ofta andra ansikten hos en väninna, precis som att det är tidigare liv och former som tittar förbi. En covensyster blinkar även i sidled ibland, som en orm.  :)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Upp till toppen
Annons: