Annons:
Etikettallmänt
Läst 3503 ggr
zeretki
3/17/07, 10:03 PM

vart går gränsen?

Inspirerad av tråden om Dragon Rouge, så vill ajg starta en tråd om hur vi använder magi. Varför vi använder magi.

Vad är ett gott syfte och vad är ett ont? När kan det vara dåligt att använda magi? Kanske när man har andra alternativ? Är det rätt att försvara sig med magi? Att göra något som är dåligt för någon annan? Hämnd?

Jag diskuterade detta på en annan lista för länge länge sedan och det blev otroligt härliga tankar om vad godhet och ondska är, vad är egoism och moraliskt riktigt osv.

Ja, jag vill diskutera! Glad

Annons:
LinaN
3/17/07, 10:39 PM
#1

Well, stor fråga det här vännen! :P

Jag anvädner sällan magi för egen vinnigns skull.

däremot så har jag använt "synvillor" för att undvika att bli sedd, jag har även manipulerat tid och det är en manipulationsform som man snabbt får bakläxa på. Så fort man börjar manipulera eller vända och vrida på något så komemr det igen förr eller senare.

Om jag vill hämnas, det har jag velat många gånger men det jag sagt då har vart något i stil med "Allt ont du gjort mig, skall drabba  dig åter. Det onda du gjort mig har jag redan gäldat för, åter till dig det varda. Lid i din ensamhet såsom jag fått lida i din närhet." och för det har jag itne behövt betala något igen… Men jagvet itne hur det ser ut i nästa liv…

du får komma hit på en fika nåndag.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LailaBaba
3/17/07, 10:47 PM
#2

Jag tycker över huvud taget inte att det handlar om gott och ont. Vad jag förstår så finns det både häxor och satanister, mörk- och ljusmagiker inom DR. De tar inte ansvar för vad medlemmarna tror på, utan alla tar ansvar för sig. Det tycker jag är rätt. Sen förstår jag inte hur du Skirr kan veta vad DR sysslar med om du inte är medlem. Jag tycker att man själv ska lära sig ta ansvar för sina handlingar, och vill man göra saker med onda avsikter så måste man betala ett pris. Oavsett om man kallar sig kristen eller djävulsdyrkare. 

Jag tycker inte att man ska sticka huvet i sanden och låtsas att det inte finns en skugga, både av oss själva och tillvaron.

LinaN
3/17/07, 10:59 PM
#3

Allt har en skuggsida, en framsida, en baksida och en sida av sidan…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Skirr
3/17/07, 11:11 PM
#4

DR har en mycket utförlig hemsida, där de förklarar sin filosofi och mening med sin orden. De vill via den vänstra vägen nå slutmålet, som är att bli gud.. De använder sig av symboler och gudar som traditionellt ses som "onda" Satan, Lucifer, Kain osv för att nå detta mål. För mig är DR en slags avancerad satanism som inte har något med häxkraft eller wicca att göra.

Angående ont och gott, så tror jag inte det finns en god makt och en ond makt, utan det finns goda och onda handlingar. Det ser vi varje dag.. Det är våra val som avgör. Utför jag magi som skadar andra, då utför jag ond magi och priset jag får betala är högt. Men bara för att jag är beredd att betala priset för min magi, kan inte magin rättfärdigas.

Som wiccan, har jag det kanske lättare eftersom det finns en enkel etisk regel att följa, The Wiccan Rede säger: Gör vad du vill så länge du inte skadar någon.

Hur gör ni som inte är wiccaner? Vilka etiska riktlinjer följer ni?

trampolin
3/17/07, 11:27 PM
#5

Jag tycker att det är okej att försvara sig.. det är ju tex talismaner i beskydds syfte..  har även hört talas om häxflaskor.. witch bottles.. ska fundera på att göra en sån men jag vet inte??

Hämnd däremot tycker jag inte är okej. Jag går också efter regeln att det man sänder ut får man tillbaka trefalt :)

Pomperipossa
3/17/07, 11:44 PM
#6

Allt är en tolkningsfråga….. Jag anser att en handling blir ond så fort man skadar någon annan…men å andra sidan så är inte björnen ond för att den fäller en hjort… Man ska nog passa sig för att dra allt för långt eftersom mina handlingar säkert kan dömmas av någon annan….

Annons:
Skirr
3/17/07, 11:48 PM
#7

#6 jag håller med dig, en handling blir ond när man medvetet skadar någon annan. Men en björn kan ju knappast anses vara medveten om sin handlingar utan handlar på instinkt, björnen har helt enkelt inget val. Men det har vi som människor. Vi kan välja.

zeretki
3/17/07, 11:49 PM
#8

LailaBaba, missförstå inte och tro att tråden handlar om Dragon Rouge för det gör den inte. Jag vill diskutera rent generellt sett, om vad som är gott och ont. DR kan ni diskutera i den andra tråden, för jag har ingen aning om vad de står för och vill heller inte diskutera dem specifikt.

Till din kommentar: Jag tycker inte det handlar om att sticka huvudet i sanden. Om man står inför ett val mellan att göra något som kan skada någon och väljer att INTE skada, hur kan det vara att sticka huvudet i sanden? Det är ju ett medvetet val.

Då tycker jag det är viktigare att man är medveten så att man KAN göra ett val, så att inte valet görs åt en.

Självklart har alla människor goda och dåliga egenskaper, mörkt och ljust, kalla det vad ni vill. Vi har förmågan att skapa och att förstöra, att älska och hata.

MEN vi har alltid ett val och min tro är att valet är vad som visar vem du är och vilket öde du får.

haxanne
3/17/07, 11:59 PM
#9

#4. Jag som inte är vitka/wiccan följer av naturliga skäl inte trefaltlagen eller the wiccan rede. Personligen tror jag på att man får tillbaka det man sänder ut, men det betyder inte att jag inte kan tänka mig att förbanna någon. Som jag ser det så finns det tillfällen då det är okey med förbannelser. Däremot är det inget som skall göras lättvindigt utan man skall tänka sig noga för.

Många wiccaner jag har discuterat detta ämne med tycker att det är helt fel att binda någon med en förtrollning, även om det bara är för att få den personen att inte ljuga om andra osv. Jag tycker att det precis som alla andra förtrollningar och förbannelser, man bör försöka ordna upp det med vanliga medel och tänka sig för innan man använder magi.

Jag tror inte att allt är antingen ljust eller mörkt, ont eller gott. Kaos kan inte finnas utan ordning och vice versa, det behövs balans mellan allt, yin/yang och så vidare.

Anne

zeretki
3/18/07, 12:24 AM
#10

Om säger så här då, är det ont att skada någon? Men om man säger något som är sant till någon och denne blir sårad av det, då är det ju att skada denne? Är sanningen då ond? Hur avgör vi vad som är rätt? Och framför allt, hur avgör vi vad som skadar en annan person? Nu pratar ju inte fysiskt våld, det förstår ni nog. Flört

haxanne
3/18/07, 1:03 AM
#11

Detta är ju en fråga som inte bara är svart och vit. Om man utför en förtrollning som skadar någon annan så är ju frågan varför man gör det. Man bör ha ett bra skäl till varför man gör det och man böra tänka på alla möjligheter det har att slå fel.

Om en våldtäktsman går fri och jag gör en förtrollning för att han ska åka fast är det då negativt? Inte i min bok. Jag stoppar en person från att skada andra.Det onda han gör utjämnar det jag gör.

Säg att jag gör en förtrollning för att tvinga mitt ex att ta ansvar för vår gemensamma son. Det är ju för att min son skall få kontakt med sin far, det är väl positivt? Nja i detta fallet så är det så att mitt ex vägrar att tala med mig, svara på mail eller sms. Han lever i villfarelsen att han är världens bästa pappa trots att han inte träffat vår son sen han var 1 mån. Om jag med magiska medel skulle tvinga honom att ta kontakt så skulle jag ju utöva tvång mot hans fria vilja och det är väl negativt. Det stora problemet då vore ju att han skulle kunna slå över psykiskt och bestämmer sig för att ha enskild vårdnad. det är ju i sådana fall inte alls det jag var ute efter.

Samma sak om man utför en kärleksförtrollning för att vända en mans syn emot en. Risken finns att denne personen blir besatt av dig och när du vill göra slut så förvandlas han till en stalker.

Om man har en vän som är utsatt för fysisk eller psykisk misshandel i sitt hem så kan man göra en förtrollning för att stoppa detta, återigen så inverkar man på på en individs fria vilja.

Att tala sanning kan ju även det vara någonting som man tror vara positivt men som personen man säger det till tar negativt. Man skall alltid tänka sig för mycket noga innan man gör en förtrollning, det gäller positiva som negativa.

Den korta versioner är att jag tycker att man kan utföra negativ magi för att få en positiv utkomst. Allt är inte svart eller vitt. Och att man precis som med allt annat bör tänka sig noga för innan man gör vare sig positivt eller negativ.

Anne

skogsgubben
3/18/07, 12:26 PM
#12

Det är så skönt att vara häxa och inte tillhöra någon religion som säger si eller så. Man är fri och kan strunta fullständigt i trefaltlagen eller the wiccan rede.

Ont eller gott. Kaos eller ordning. Svart eller vitt. Mörker eller ljus.

Jag läste någonstans att mörker bara är koncentrerat ljus. Kanske ligger det något i det? Ont eller gott, resultatet av vår handling kanske inte visar sig förän efteråt om vi så hade goda eller onda avsikter. Kaos? Finns det kaos? Kan någonting vara kaos? Som jag ser det så finns det inget kaos. Tillstånd upplevs som kaos när vi inte kan uppfatta ordningen i det. Allting måste ses i ett större sammanhang.

På mitt altare har jag på vänster sida ett svart ljus och på höger sida ett vitt ljus. Symbolerna för mörker och ljus, feminint och maskulint som i förening skapar balans.

Ljus magi, grå magi, svart magi… rosa fluffig magi? Vi använder alla samma energi. Är mörkermagi det samma som svart magi?

zeretki
3/18/07, 1:44 PM
#13

Ännu ett exempel: om men behöver ett blad av en växt och drar upp hela växten med rot och allt och slänger bort det man inte behöver, skulle det räknas som ont?

Om man dödar för nöjes skulle istället för föda, är det ont?

Om man sårar folk medvetet för att känna sig stark, är det ont?

Jag gillar diskussionen! Hemlis

Annons:
trampolin
3/18/07, 4:17 PM
#14

Jo det är ganska ont när man sårar folk för att själv känna sig stark.. det tycker jag :)

och att döda för nöjes skull eller bara ändå är också ont.. det ska vara nån viktig mening om man ska döda något, tex för föda.
Jag dödar inte ens myggor.. tycker det känns hemskt. Däremot dödar jag spindlar.. bara för att jag har sån fobi för dom. Men jag dödar dom bara genom att damsuga upp dom eller spola vatten på dem i duschen.. jag ryser bara jag tänker på det. Men det är inte rätt heller.. egentligen skulle jag ta dom och sätta ut dom.. men jag klarar inte av det.. inte just nu i allafall men jag kanske ska försöka jobba på det :)

Ingen är ju perfekt :)

Skirr
3/18/07, 5:51 PM
#15

Oavsett om man är wiccan eller häxa måste man ibland ta ställning, vi står inte  över eller bortom onda och goda handlingar. Om man medvetet skadar någon annan människa (psykiskt eller fysiskt) eller naturen, utför man en ond handling. Som wiccan har jag en mycket enkel men effektiv etik - gör vad du vill men skada ingen, den räcker långt.

LailaBaba
3/18/07, 8:07 PM
#16

Nej Freja, jag tror inte att den här tråden handlar om DR, men det är svårt att inte komma tillbaka till dem eftersom det är den enda grupp jag känner till som intresserar sig för praktisk magi och systematiskt utforskar olika vägar till att öka sin egen kraft, och lära sig fokusera på sin egen vilja. För det är ju det magi (och häxkonst) handlar om, eller hur? (Och då menar jag kraft, inte makt.) En svag häxa som inte vet vad hon vill kan varken stoppa en våldtäktsman eller utföra en framgångsrik förbannelse. Och stoppa huvet i sanden har ingenting att göra med att skada eller inte skada någon. Det handlar om att inte våga se världen som den är. 

Jag vet inte riktigt vad för sorts magi som diskuteras här, om det t ex handlar om att binda en kille till sig genom en ritual, eller vad? Jag tycker överhuvudtaget att det fokuseras för mycket på andra människor, att påverka, binda, straffa… Varför inte använda magin till att förändra sig själv istället?

Skirr
3/18/07, 8:27 PM
#17

Jag är helt överens med dig LailaBaba, att magi i första hand är ett redskap för personlig utveckling och förändring. Ändå är Frejas frågetsällningen intressant, hur använder man magi när den riktas mot en annan person? Att med hjälp av magi binda en våldsverkare är helt riktigt och i enlighet med The Wiccan Rede. Men att manipulera en människas fria vilja vid tex kärleksmagi är fel. Som jag skrev tidigare så finns det ingen "svart" eller "vit" magi, all magi är "grå". Det är våra syften som avgör.

LinaN
3/18/07, 9:10 PM
#18

Den kärleksmagi som jag hänger mig åt är en trevlig middag, levande ljus och mitt intellekt. att före en dejt lägga en formel för at tha nska älksa en är ju att ljuga mot honom och sig själv i slutänden… för det är itne hans riktiga känslor elelr så är det starka vänskapskänslor som feltolkas iom magin.

Att binda en våldtäksman, en kvinnomisshandlare, en giftmörderska eller annan som orsakar smärta, lidande eller anant hos en annan perosn eller djur är i min syn förenligt.

*känenr att jag inte kan förklara ngt vidare*

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Pomperipossa
3/18/07, 9:30 PM
#19

#16 17 18 Kan inte annat än att hålla med…

LinaN
3/19/07, 12:20 AM
#20

De som åsamkar djur smärta och lidande ligger ävldigt risigt til lhos mig.

Nu i början av vintern så härjade det en massa otäkheter i tröllhättan o vänersborg, folk som knivskar hästar coh misshandlade dem…. Ka nsäga som så, skulel ajg se en filur slinka omkring i närheten av mitt stall och jag stod därinne och tog dem på bar gärning med att göra en häst illa, då kan jag säga att den perosnen skulel ha mer än ett hål i kroppen efter en omgång med högaffeln, det vill jag lova….

ingen gör min älskling elelr någon annans häst illa ostraffat om jag kan göra ngt åt det.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
trampolin
3/19/07, 1:03 PM
#21

#20  usch vad hemskt.. man fattar i nte hur de tänker, såna som gör sådär :S

skogsbergs-anna
12/18/14, 10:49 AM
#22

Intressant tråd som kan diskuteras fram och tillbaka hur länge som helst.

Personligen ser jag inte magiutövande som svart/vitt, ont/gott eller ens att det har några regler. Jag gör det jag finner bäst, helt fritt men jag har ju naturligtvis ett stort ansvar för resultatet och det är bara mitt ansvar. Istället för att "gör som du vill så länge du inte skadar någon" säger jag "gör som du vill så länge du tar ansvar för konsekvenserna och kan leva med dem".

Gör hellre fel än inget alls.

Joggan
12/18/14, 12:52 PM
Joggan
12/18/14, 1:30 PM
#24

eller här..

https://www.youtube.com/watch?v=OAQAjS-VzBY&feature=player_detailpage#t=2412

där är ju klart när man hålla på med den typ av häxkonst så det väl onda!

Manutar
12/18/14, 5:51 PM
#25

#23 och  #24 Gott och ont är relativt, inte statiskt. Allt beror på och precis varenda "lag" och regel kan tolkas hur fritt eller strikt man vill och är inte universiella sanningar i sig. Jag  använder det som funkar när jag behöver det och vill mest göra gott och hjälpa men drar mig inte från att sätta rejäla krokben för någonsom tex gör illa nån som är mig kär - precis lika lite som jag skulle gå emellan i en fysisk situation.

Joggan
12/18/14, 6:15 PM
#26

@Manutar…du menar om min livspartner vill inte leva med mej och söka sig en annan sambo och jag straffa den genom svart magi som sluta dödligt  finns utrymme för interpretation mellan gott och ond?

Joggan
12/18/14, 6:18 PM
#27

Gott och ont är relativt?

Doctors in eastern Indonesia have removed the last of 28 nails found embeddedin a three-year-old girl's legs and back in a horrific case some residents and officials blamed on witchcraft.

https://www.youtube.com/watch?v=0S9LCwzsb68

Annons:
Ganna
12/18/14, 8:47 PM
#28

#26 Ja - i så måtto att moralen är relativ, dvs för sambon är handlandet ont, för dig om inte gott, så iaf befogat. I kontrast till detta står absolut moral, där man anser att det finns någon högre kraft som avgjort vad som är gott och ont (jmf t.ex. de kristnas tio guds bud).

För att ta ett exempel så var det förr i tiden så ondskefullt att ta sitt eget liv att det fanns de som istället mördade ett barn inför öppen ridå. På så sätt kunde personen istället bli avrättad och ha en chans att komma till det kristna himmelriket. Det var alltså ondare att ta sitt eget liv än att mörda ett okänt, oskyldigt barn.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Manutar
12/18/14, 9:13 PM
#29

Saker är vad de är, sist och slutligen. Enligt mig har handlingar just den betydelse vi ger dem. Jag tror inte på någon kosmisk moral eller väsen som övervakar att allt går enligt den.  Jag förstår faktiskt inte den brännande lust att sätta upp regler som jag känner av här ibland? Precis som om man inte kan vara en god människa med moral om man nte tillskriver sig de regler som någon annan uppsatt. Saker har alltid många sidor till sig.

EYE
12/18/14, 11:44 PM
#30

Funderar fram och tillbaks, men är i upplösningstillstånd. Det finns inget du kan göra som inte kommer orsaka en effekt på omgivningen, så länge du existerar, och den effekten kan visa sig bli god eller ond, så länge du iaktar, men när du slutar iakta, hur vet du att effekten ännu är god eller ond? Vågorna rullar från dig till mig och vidare och det finns inget vi kan göra för att stoppa det så länge vi existerar. Visst kan du bosätta dig i en stuga i skogen, men kommer inte ditt liv påverka skogen? Bli medveten; bra! Upptäck att det inte finns en tanke som inte påverkar ditt och din omgivnings liv. Upptäck att vi alla är en stor organism och att du kan ha hur goda intentioner som helst men du kan inte hantera den makt det innebär att vara gud. För att vara ansvarig för allt och alla i varje andetag och samtidigt förstå att du måste fortsätta andas för att allt ska andas, det är tyngre än livet självt, och du kan inte släppa taget för det finns inget sätt att undkomma utom då endast genom att göra ditt bästa för att det ska bli så som du själv anser så bra som möjligt för så många som möjligt inklusive dig själv, som är alla i en. Gott och ont är endast tillfälligt, inget verkligt, livet är så verkligt det kan bli i denna verklighet, men denna har heller ingen tyngd. Den svävar fram och åter på ostadiga ben, och gör sitt bästa för att upprätthålla en viss stabilitet, men det går inte, för det är bortom det den är; suddig, vek, flytande och i upplösningstillstånd.

EYE
12/18/14, 11:47 PM
#31

Utför magi, men minns att allt du gör mot världen gör du mot dig själv, för du är världen.

Manutar
12/19/14, 6:52 AM
#32

#30-31 Jag är inte säker på om jag riktigt förstår vad du vill säga, men håller med om att vi påverkar vår omgivning hela tiden, bara genom att existera. Man måste, eller borde enligt mig, ta ansvar för sina gärningar, magiska eller ej: där borde det inte finnas någon skillnad.

Joggan: Du verkar ha som vana att sätta in videon i diskussionerna. Jag skulle önska att du kunde referera deras innehåll och berätta vad de ger till diskussionen. Personligen orkar jag inte/vill inte/har inte tid till att se på en massa youtubeklipp, dokument osv. för att kunna föra en diskussion. Jag tackar :)

Joggan
12/19/14, 8:36 AM
#33

@Manutar
Visst kunde jag göra det med så blir de rapporterat igen över en tredje person!
@all
Jag hålla med att det finns ingenstans en gudomlig domare som avgör vad som är gott och ont…
…men jag undrar när man är helt medveten och stoppa spikar och skruvar i sin treårigt barn till ett magisk syfte ….om detta är inte onda hur skulle ni betecknar det ?

(Visst menar jag beteckningen "onda")
..och om det inte finns onda så finns också ingen gott?
Lever vi inte i en dualism?

Frågan är bara utåtriktat p.g.a. det finns oftast personer som påstå att det finns ingen onda
men de är inte informerat vad som händer på världen…
…eller dem som vet" och påstår likadant…och då blir det intressant att diskutera!

Manutar
12/19/14, 9:30 AM
#34

Aha, du talar tydligen till de som tycker allt är ljus och kärlek om man bara vill? Jag är då INTE en sådan person :D Men jag ser inte att vi lever i en dualism, saker är inte svarta eller vita, det finns färger i oändliga nyanser!  Det händer en massa hemska saker i världen, men allt har ju en utgångspunkt som vi inte kan veta av. Ofta handlar dt om att människor är desperata och bara vill överleva.

Jag är faktiskt mer intresserad av vad DU har att säga och vad du tycker än vad för innehåll nån video har. Jag tänker heller inte i fortsättningen se på alla klipp som blir insatta här. Jag är här för att läsa och diskutera.

Att skada sitt barn i magiskt eller annat syfte är sjukt. Naturligtvis tycker jag inte det är okej!

Annons:
Joggan
12/19/14, 9:58 AM
#35

@Manutar
Okej!
Men hur skulle du använder ordet "Onda" i så fall?
Borde man eliminera ordet?
…om jag förstå det rätt så menar du mera "sjuk beteende istället för "onda?
tror du  inte att det finns onda "icke mänskliga väsen/du vet" (t.ex alver/vampyrer osv..) som attackera/påverkar/fresta  människorna?

Utåtgående från var mänskligt förnimmelser…visst finns färger i oändliga nyanser inom dualism! men vi har ju en begränsning i många form som gäller som en pol/extrempunkt ..tycker jag…

skogsbergs-anna
12/19/14, 10:38 AM
#36

TS undrade inte om vi tycker det är bra att skada barn. Diskussionen handlar om hur vi ser på goda och onda syften med magi.

Vad är goda syften?  Det som förbättrar något för dig kanske samtidigt försämrar för mig!?

Gör hellre fel än inget alls.

EYE
12/19/14, 10:43 AM
#37

Visst ska vi ta ansvar, men ansvarig hålls du vare sig du är medveten eller ej, vare sig du vill eller ej, och vare sig du gör gott eller ej. Effekten du skapar omkring dig, återvänder som vågorna på havet och ditt liv kommer spegla det du redan skapat. Så frågan är snarare hur du vill leva ditt liv.

Manutar
12/19/14, 11:08 AM
#38

#35 "ond" och "god" är ju väldigt svart-vita termer tycker jag, inte nyanserade.

Just nu har jag inte mer tid, men jag återkommer efter årsskiftet. En nyttig och intressant diskussion!

Ganna
12/19/14, 11:25 AM
#39

#35 Det är som vanligt med ord; är alla inblandade överens om deras grundbetydelse, är de bra verktyg för att få andra att förstå vad man menar. I det här fallet är problemet att många tror att "ont" respektive "gott" är absoluta och kvantifierbara, medan andra, som i min mening tänkt lite längre, inser att de är relativismer vars innehåll ändras när perspektivet ändras.

Så för diskussionens skull kan det vara bättre att använda mer specifika ord, som "skademagi", "sot", "bot" etc.

#37 Det är din åsikt - de finns de härinne som inte delar den, helt eller delvis. Därför är det en bra idé att sätta ett "jag tycker" framför utsagor som den ovan.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

EYE
12/19/14, 1:30 PM
#40

Så länge vi utgår från våra subjektiva åsikter kan vi inte möta världen som ett barn, öppet och fördomsfritt. Visst kan jag säga vad jag tycker, men det kommer bara skapa ett nytt "jag tycker" hos dig, och vi kommer aldrig mötas på det plan som är bortom det redan skapade. Sätt dig själv åt sidan för en stund och fundera över världen utan de skuggor du har med dig från det förgångna. Skuggorna skymmer din sikt. Om du klarar av att eliminera dig själv i sammanhanget kommer du upptäcka att "du själv" är så mycket mer än du tidigare trott, din själ rymmer hela världen, och du kommer se att jag som skriver detta endast är en liten röst inom dig som försöker få dig att vakna. Som väckarklockan långt där borta när du sover en djup sömn. Den är jävligt irriterande, men den har kanske ett syfte, och det är bara upp till dig själv att avgöra om du ska acceptera den eller buttert somna om.

Joggan
12/19/14, 1:59 PM
#41

@EYE

Varför tror du att vi alla här har en subjektiv åsikt? …och vad menar du med skuggorna? Låter som en buddistisk syn på det hela…eller?

Annons:
Joggan
12/19/14, 2:12 PM
#42

@skogsbergs-anna

Citat…"om vi tycker det är bra att skada barn. Diskussionen handlar om hur vi ser på goda och onda syften med magi."

….precis och vi försöka att ge en definition på ordet "Onda"! och därför gav jag denna exempel i videon "onda syften med magi"!

Ganna
12/19/14, 6:37 PM
#43

#40 Att möta världen som "ett barn" för med sig nackdelar, så jag föredrar nog att möta den som jag är, med de erfarenheter och den kunskap jag har. Inte tillhör jag skaran som anser att barn föds "goda" heller, så det finns för mig ingen nytta att regrediera.

Jag delar inte din filosofi och tycker mig ha färre "fjäll" än de flesta på ögonlocken, men jag har stött på ditt sätt att resonera förr och misstänker att den inställningen endast gör dig mer säker på att jag sover (det är gôtt att sova, för den delen). Så du får nöja dig med att vi tycker olika.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

EYE
12/19/14, 6:50 PM
#44

Jag talade inte till just dig Ganna, men fråga dig själv varför du tog till dig. Alla har vi rätt till fritt tänkande, och jag känner på mig det är detta fria tänkande du på något sätt känner kränkt av mitt sätt att resonera, och därför försvarar med hull och hår. Tänk dock över detta, den som är säker på sin ståndpunkt, på sitt resonemang, har inget behov av att hävda det. Jag är det inte, därför sitter jag här och kastar bollar ut i tomma intet och väntar på att en och annan ska fånga en, svara, visa vad de går för, och utmana mig så jag själv kan fortsätta forma min syn på världen. Men om du genast ställer dig i försvars ställning, duckar, känner dig attackerad, vad har du då vunnit? Intet mer än att du visat dig svag, för du har inte vågat bemöta mina påståenden. I en strid måste båda våga anfalla. Sätter du istället bara upp en sköld blir striden oerhört tråkig. Jag utmanar dig. Jag är inte sanningen, vägen och livet, jag är den som säger att det ingen sanning finns, och jag utmanar dig till duell; upp och strid!

Ganna
12/19/14, 8:22 PM
#45

#44 Nä, jag trodde vi var inne i ett diskussionsspår, du får ta i bra mycket mer för att"kränka" mig. Sen vet jag inte vilka påståenden du påstår att jag inte bemött?

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

EYE
12/21/14, 5:43 PM
#46

#45 Det är bra.  Vi ska inte hamna i en ond cirkel. Du har rätt, gå i frid.

Manutar
1/5/15, 12:13 PM
#47

#35 Jag skule helst inte kalla dessa "attackerande/frestande" väsenjust onda, helst då tex skadliga. Skadliga för mig då om jag blir attackerad. Dessa väsen har sin Natur som de då lever efter, det betyder inte direkt att de är "onda". Lika gärna skulle jag som inte äter animaliska produkter kunna tycka att ett rovdjur är ont. Vilket jag ju inte gör.
Men nu har vi faktiskt kommit lite vä llångt från det TS egentligen ville diskutera…

wissan
1/5/15, 2:08 PM
#48

En 7 år gammal tråd är också intressant….

Allt har inte en mening om du inte ger det en……

Annons:
Upp till toppen
Annons: