Annons:
Etikettgudinnor-och-gudar
Läst 7667 ggr
Tunrida
9/11/07, 9:17 PM

Gudinnan Hekate

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har börjat intressera mig väldigt mycket för olika gudinnor (något som faktiskt förvånar mig lite, men jag känner att jag ska ta fasta på känslan..)

En gudinna som intresserar mig är Hekate. Är det någon av er som har arbetat med Henne, eller som åtminstone känner samma dragning?

Det skulle också vara roligt att få höra lite om hur ni, som har en personlig relation till någon gudinna, arbetar med denna? Hur det blev just den gudinnan, hur ni påbörjade samarbetet osv.. :-)

Annons:
Bappho_
9/12/07, 6:44 PM
#1

Hekate är nog den ultimata häxgudinnan. Precis som Hermes kan hon vandra mellan världarna och det var därför häxorna vände sig till henne med sina böner och besvärjelser. För hon är en länk mellan den här världen och gudarnas värld. Det sägs att det var hon som guidade de invigna vid de eleusiska mysterierna. Hon fungerade också som en följeslagare till några av de större gudinnorna. Och det är så jag använder mig av henne. Hon är mer min guide och medlare. Kybele är den jag vigt mig till.

Tunrida
9/12/07, 7:12 PM
#2

Tack Bappho. Så ser jag henne också, att hon är en länk mellan och kan vandra mellan världarna. Då är hon ju en ypperlig följeslagare och guide! Att hon vaktar ingången till underjorden och bär nycklar ser jag som att hon bär på dold kunskap och visdom, hon bär på nycklar som kan öppna de inre portarna.

Jag lämnade igår en gåva till Hekate vid en vacker ek som växer där tre stigar möts. När jag kom dit så fick jag se något på marken. Det var en liten groda och jag kände genast att det var en speciell upplevelse, som en hälsning från Hekate eftersom grodan ju är ett djur som förknippas med henne. :-) 

Kybele känner jag inte till något om, men jag känner igen namnet förstås.

NightPhoenix
9/13/07, 9:23 AM
#3

Hm Fundersam 

Ja Bappho det var ju hon före internets tid bortåt stenåldern som fick mig att vakna upp :-) jag hittade henne i den där boken Häxkonst och trolldom och  sen jag var fast men just då var det totalt omöjligt att  få tag i så mycket mer eftersom det inte fanns så mycket att leta i men som sagt hon var ju vägviserskan till vad jag skulle mot även om det tagit år att hitta hit där jag är idag. Krokigt och ett ramlande ner i diken.Känner också att hon är mer en guide där hon med sin fackla visat vägen.

Bappho_
9/13/07, 1:51 PM
#4

Hur det blev just den Gudinnan:

Jag hade en relation till det gudomliga från början, och den relationen kändes moderlig istället för faderlig. Jag upptäckte Gudinnan och sen följde en massa år då jag försökte ta reda på vem hon var, vilket namn hon bar osv. Jag läste och forskade om många Gudinnor och en del arbetade jag med (och gör fortfarande), men ingen kändes som henne och aldrig gav hon mig ett namn. Jag fick dock andra ledtrådar.

Jag är inte en person som går runt och ser tecken överallt, men när hon väl kom så var det genom tecken hon sände till mig. Överallt fick jag namnet på den ganska okända hittitiska gudinnan Kubaba. När jag läste, lyssnade på radio, var på nätet o.s.v. Till slut började jag tycka att det var underligt så jag tog i alla fall reda på vem hon var. Jag gick samtidigt igenom en ganska jobbig och omvandlande period i mitt liv och jag behövde hjälp. Utan att veta mycket om Kubaba fick jag ingivelsen att vända mig till henne. Och hon svarade mig som ingen annan tidigare gjort. Hon var så nära, som om hon stod bredvid mig och andades. Ja, då visste jag :-)

Sedan dess har jag lärt mig mer om henne och jag kallar henne under flera namn, men det mest kända är Kybele.

NightPhoenix
9/13/07, 4:01 PM
#5

Mmm Bappho, det är som om när livet tar den vändningen och en förändring måste till och man behöver hjälp för att ta sig vidare som Hon blir mer påtaglig, går in med stöd och ser till att man gör det som man ska göra. Man känner att man ska söka henne och till slut kommer namnet till en. Och vi behöver de olika aspekterna och egenskaperna från gudinnan och det kommer det som ska.

Att det var Morrigan den blodtörstiga krigargudinnan som valde mig är ingen slump för jag behöver verkligen hennes stöd och vägledning, hon är så mångfaldig inte enbart en krigsgudinna. Ju mer man lär känna henne desto mer faller allt på plats.

Ceriadwen
9/14/07, 2:22 AM
#6

I april 2004 blev min morfar allt sjukare i sin cancer och då kände jag mig väldigt dragen till Hekate, som någon slags vägledare mellan världarna, som ni har varit inne på tidigare. Jag arbetade en del med henne runt den tiden och gjorde även en ritual för att underlätta övergången, två dagar innan min morfar gick bort. Jag kände verkligen att hon hjälpte till där. Hon är en mycket intressant Gudinna. Glad

Annons:
NightPhoenix
9/14/07, 9:15 AM
#7

Åh vad fint Ceriadwen att du gjorde en ritual för att underlätta hans övergång. Ja det är jag säker på att hon gjorde.

Det är något speciellt när man kontaktar gudinnan under en ritual det blir så intimt, jag gjorde en kraftfull ritual i juni i år och så mycket har hänt som inte skulle ha hänt om Morrigan inte valt att svara. fast åh andra sidan så var det hon som kallade på mig först :-) för hon visste redan vad som skulle ske.

Ljusalva_Midvinter
9/14/07, 11:30 AM
#8

Jag har också arbetat med Hekate, liksom många andra gudinnor, både "ljusa" och "mörka";) Personligen anser jag att det gärna behövs mer positiva energi kring vördandet av den del av Gudinnan som kallas Hekate av en del. Bland annat pga att sådana otäckheter som förekom i hennes namn förr; offrandet av hundar t ex.

Så det är väl bra att man gör något positivt av sitt fokus på Hekate;)

Marie_Morgana
9/14/07, 6:09 PM
#9

 Också en gammal, liten och enkel artikel som dels låg på en av mina hemsidor för många år sedan, dels publicerad i e-zinet Nocturnus som fanns för ett antal år sedan. Kan ju passa som inlägg i denna tråd, tänkte jag…

Hekate 

Hekate (grekisk mytologi) var en av de gudinnor som inte helt förvånande demoniserades. Hon representerar verkligen det mörka och okända och detta har som bekant förefallit ont och skrämmande i somligas ögon. Hon associerades med mörkermånen, med de svartaste nätterna, korsvägar och underjorden.

Hon var en slags beskyddare över de som befann sig på gränsen mellan liv och död, och barnmorskor, helare och häxor. Ibland hör man teorin att Hekate är Nyx´ dotter (Nyx är Nattens tidlösa gudinna). Hekate är mångudinna och som Hekate Triformus representerar hon månfaserna mörk/ny, full och tilltagande. Hekate dyrkades som riklighetens och vältalighetens gudinna och det sägs att hon fortfarande är generös mot dom som erkänner henne.

När solgudarnas makt tilltog blev Hekate alltmer förpassad till de sfärer solgud dyrkarna förknippade med ondska. I mytologins fantasifulla utformning finns alltid spår av en historisk sanning. Och solgud dyrkarnas tilltagande herravälde ÄR ett historiskt faktum. Hekate som gudinnearketyp står därför för något mer än en vacker myto-poetisk varelse, hon representerar det som länge trängts undan, det som ligger utanför det tryggas och kändas områden. Döden, den mörka intuitiva visdom som är bortom det medvetna sinnet. Sådan visdom som kanske fr a kommer till oss via drömmar och aningar.

Det sägs att det kan bli för mycket för vissa och framkalla avgrundens vansinne. Känner man rädsla är det bara att respektfullt avlägsna sig från hennes domäner. Hon, liksom andra Mörkrets arketyper, utgör även "stopp-skyltar" för de som inte förstår och som inte skall närma sig dessa områden. Hekates kraft kan både hela och förgöra.

Vi kan rätt tydligt se hur vår kultur har förnekat Hekates områden. En kultur som förnekar Hekates områden är en omogen, falsk, halv kultur, grundad på andliga önskedrömmar. Döden är tabuerat, fortfarande hyschas det och den skuffas undan eller den andra ytterligheten, den exploateras groteskt i diverse media. Ungdom värdesätts medan hög ålder snarare visas förakt både direkt och indirekt. Men Hekate är den visa gamla kvinnan som känner döden och inte fruktar den. Död är förändring och ständigt närvarande i det naturliga kretsloppet. I en cyklisk världsbild handlar begreppet inte framförallt om individens fysiska död utan döden är en ständig del av livet; något dör, något föds, inget stagnerar, inget står stilla.

Det är ETT.

Tunrida
9/14/07, 7:16 PM
#10

Tack så jättemycket till er alla för era intressanta svar och tankar! Hekate är verkligen en mycket spännande och kraftfull gudinna, det känner jag i hela mitt väsen…får se vart detta kan leda? :-)

Samtidigt så finns det flera, de som också pockar på min uppmärksamhet. De är Morrigan, Brigid, Artemis och andra/någon som finns där men som inte jag vet namnet på. Lite som du beskrev, Bappho, om hur det var för dig innan du fann vem din gudinna var.

Undrar om man "kan" ha fokus på flera samtidigt eller om det blir "rörigt"? Ska jag ägna mig åt en bara eller kanske jobba med olika för olika saker som händer i mitt liv..

För ena stunden känner jag att jag dras till Hekate, nästa Morrigan, nästa Brigid osv, som att jag inte riktigt kan "bestämma mig"…är detta vanligt? :-)

leoochelvismatte
9/15/07, 1:46 PM
#11

ser Hekate som en mycket positiv gudinna, en vis kvinna trygg i sig själv, det finns en vila i det mörka, så som jag uppfattar det, samtidigt som det i vilan är frön till förändring…(hm svårt att sätta ord på märker jag..)

NightPhoenix
9/16/07, 10:26 AM
#12

#10 Motsäg inte dig själv nu. Vad är ditt syfte? Vad vill du uppnå i kontakten och arbetet med gudinnan? Det är lika viktigt om inte mer i kontakten med gudinnorna som med allt annat magiskt arbete. Bekanta dig med de olika aspekterna av Gudinnan. Gör en meditation eller en trumresa och se vilken gudinna som dyker upp.

För mig är en gudinna i taget det bästa men det är ju olika där för personen som har gudinnekontakten,  jag är i övergången från en aspekt till en annan så nu är det två gudinnor som jag samtalar med. Morrigan är min "Stora Moder" och hon kommer alltid vara hos mig.

http://www.youtube.com/watch?v=EdlFaRPypUU

Tunrida
9/16/07, 3:41 PM
#13

#12: Motsäger jag mig själv? Vad jag menar är att jag vet, känner, att jag dras till Gudinnans olika aspekter. I början, när jag fann häxan i mig själv och alltså fann min livsväg, så drogs jag mycket till Brigid och tankar på henne dyker upp nu med.

Jag förstår vad du menar med att det är viktigt att ha en klar intention, håller förstås med och vad jag vill uppnå är i grund och botten en närmare kontakt och relation till de olika aspekterna av Gudinnan, med dem i mig själv och överallt. För utveckling, kraft, styrka, mod, helande, för att kunna utvecklas ytterligare som person och häxa.

Sen att jag pratar om ifall man "kan" vända sig till olika gudinnor i olika saker, är ju för att det är mycket som pågår i livet som behöver mitt fokus. Jag finner det svårt att bara fokusera på en sak, att liksom "ta en sak i taget". Behöver kanske hjälp av någon gudinna med att inte ge upp, utan härda ut och fortsätta sånt jag påbörjat…

T ex så tänker jag att Brigids kraft och energi är för att jag behöver elden, inspirationen i mitt liv. För att komma dit jag vill och behöver. Lite "go". :-) Men också för att jag behöver hjälp med helande (fysiskt och själsligt)…

Hekate är ju någon jag också dras till som sagt, för den mörka kraften, styrkan, någon som visar vägen för mig. Någon som kan hjälpa mig att vara/utvecklas som häxa, att kunna vandra mellan världarna…även Morrigan hör ju till de mörka gudinnorna och hon lockar mig också, men jag vet inte riktigt vad det är med henne, om det är hennes kraft, mod att vara sig själv fullt ut, vara självständig, drivande. Förmodligen är det så.

Så som du märker så är det olika områden, kanske därför jag dras till och tänker på olika gudinnor, olika aspekter också. :-)

Tack för tipset, när jag mediterade tidigare idag så var det faktiskt Brigid som jag vände mig till, spontant. Det kändes bra. :-)

Annons:
NightPhoenix
9/18/07, 6:43 PM
#14

Brigid är också en intressant keltisk gudinna  :-) Lycka till.

RavenCrow
10/7/07, 1:49 AM
#15

Jag skulle vilja hoppa in med ngt tänkvärt. Vilka av er går och forskar på dessa Gudinnor? Hekate var från början en "en-huvad" gudinna som hjälpte till vid födsel och hjälpte till att fostra barn-inget annat. Sedan började olika folkslag lägga till mer å mer om henne. Som Morrigan, vilket också har gjorts om, eller Gudinnan Hel som har blivit demoniserad på alla sätt vilket är fruktansvärt tänk bara på namnet de gjorde av denna Gudinna-Hel=Helvetet m.m.Alla dessa gudar och gudinnor var ngt oftasts Helt annat! Som asynjorna som fredliga diser-vaner och fruktbarhets gudomar som sedan blev "asade" när Tor-Oden(asar) kom från turkiet-mindre asien-indien och gjorde om våra fredliga fruktbarhets-gudomar till krigs gudar. Frej var från början Solguden-fruktbarhetsguden Ull som dyrkades i hela skandinavien, sen blev han "asad" till Frej. Som Snövit…en elak häxa förgiftar henne med ett äpple-Morrigan, hon är ju Gudinna över Avalon-äpplenas rike. Jag och de som forskar med mig tycker det är hemskt att se vad de tidigare folken å religionerna har gjort med våra gudinnor och gudomar. Därför söker vi oss tillbaka till rötterna de "egentliga gudomarna". Ljus!

NightPhoenix
10/7/07, 2:57 AM
#16

Morrigan, Gjorts om till vad?? Det är induviduellt. Ljus?

lightseeker
10/7/07, 6:36 PM
#17

#15, håller med om att mycket av vårt egna ursprungliga har försvunnit på vägen, men spåren finns kvar. I vissa situationer så kan just avsaknaden av saker vara tydliga spår av att någonting har blivit förstört, som riter mm.

skogsgubben
10/7/07, 9:26 PM
#18

Vill man verkligen lära känna en gud/gudinna så ska man slänga bort alla böcker och skita i vad andra säger. Man söker kontakt med guden/gudinnan själv för att få svar.

zeretki
10/8/07, 2:09 AM
#19

#18  Mycket likt det jag själv känner…

Bappho_
10/8/07, 10:50 AM
#20

#15 RavenCrow sa: Vilka av er går och forskar på dessa Gudinnor? Hekate var från början en "en-huvad" gudinna som hjälpte till vid födsel och hjälpte till att fostra barn-inget annat.

Vill först säga att jag håller med Skogsgubben. :-)

Men eftersom jag älskar religionshistoria så läser jag också mycket i det ämnet, inte bara om gudinnor utan överhuvudtaget. Det stämmer att Hekates tre huvuden tillkom senare men att se henne som en gudinna som enbart (från början) hjälpte till med födsel och barn är nog att förenkla det lite. Du får gärna berätta hur du kom fram till det, jag är intresserad.

Annons:
RavenCrow
10/8/07, 11:53 AM
#21

Hejs, jo jag läste om det på olika sidor när jag sökte på henne-hekate, det står lite om det på wikipedia också. denna sökning på hekate gjorde jag åt min vän som ville veta vart hon kom ifrån. Alla söker guden eller gudinnan på sitt eget sätt, jag undrade endast om det fanns fler därute som forskade som vi gör, ingen anledning till hårda ord anser jag för en sådan fråga. Det man känner själv är oftast rätt, för egen del så har jag aldrig gillat "Asa-gudarna" för de har alltid verkat För burdusa-stridslystna, därför blir jag mer å mer lycklig när jag i min forskning får veta att vi här i norden hade fredliga gudomar-gudinne-kult innan asarna kom och tog alla gudinnor till deras "makar" och gjorde om dem till stridslystna gudinnor. Gudinnan är ju "Guden-Innan" :)

Bappho_
10/8/07, 12:02 PM
#22

Hoppas du inet menar mig när du skriver "hårda ord". Jag tycker bara det är intressant när det kommer upp ämnen här jag själv är intresserad av :-)

zeretki
10/8/07, 4:44 PM
#23

#20  Ja, missförstå mig inte nu… Jag håller med vad Skogsgubben skrev MEN jag är också intresserad av religionshistoria! Det ena utesluter inte det andra. Glad

NightPhoenix
10/8/07, 5:17 PM
#24

Personligen gillar jag de stridslystna gudinnorna de behövs lika mycket som de fredliga.

lightseeker
10/8/07, 6:49 PM
#25

jag är intresserad av att läsa också, men har ännu inte gjort så mycket av det intresset. Jag har personligen lärt känna gudinnan, hon har alltid funnits där och talat till mig, gett mig drömmar, visioner (även i vaket tillstånd) jag är så tacksam för detta. För det har gjort det så mycket lättare att förstå varför den kristna guden aldrig har funnits där, levande och lika närvarande som henne.

Man kanske skall akta sig för att ge sig hän för mycket åt någondera håller utan istället försöka hålla en balans: egen kontakt med gudinnan, kommunikation människor imellan, samt litet bokstudier. För tyvärr är ju mycket av gamla tiders berättelsekonst borta och att få kontakt med andra häxor, är ju inte det lättaste i det vardagliga livet, i alla fall inte innan denna sidan dök upp, för mig.

NightPhoenix
10/8/07, 8:38 PM
#26

Ja den egna kontakten är den viktigaste åtminstone för mig, ingen annan kan veta och säga vad Gudinnan vill med och tillsammans med mig förutom jag själv även om det är intressant att läsa om gudinnorna ibland men att gå på sin egen känsla. Så jag tycker ganska lika som Skogsgubben och Bappho där och dig lightseeker. Vilken härmapa jag blev nu då ha ha ha. Nä jag är en ensamvarg.

lightseeker
10/8/07, 8:41 PM
#27

jag med, att jag är jätte-ensam med att tycka och tänka, som jag, fast ibland så råkar det sammanfalla med någon annans tyckande och tänkande, och DET är jättemystikst och supermagiskt, och helt överjordiskt, anser jag.

Annons:
RavenCrow
10/8/07, 8:52 PM
#28

Hejs..jag menade skogsgubbens uttryck "skita i vad andra tycker", lät lite mkt i mina öron.som jag sa alla söker gudinnan-guden på sitt sätt, men det är en funderare på vad man söker för gudinna eller gud, vad de är för ngt å vad för energi människor har lagt till dem, som medial så känner jag alltid på energin hos olika gudomar.exempelvis som afrikanska masker, många köper sådana för att de ser "häftiga ut" men de har inte en aning om Vad de är för ngt-vad de står för-vilken energi de har med sig eller drar till sig. därför väljer jag att forska vad det är för ngt innan jag tar dem till mitt hjärta.Tjingeling!

lightseeker
10/8/07, 9:09 PM
#29

#28, låter mycket vettigt och förståndigt av dig att bara inte köpa, som alla andra gör, utan att känna in själv, först.

skogsgubben
10/9/07, 12:07 AM
#30

Hoppsan jag uppfattades visst använda hårda ord. Bäst jag tar på mig filttofflorna och tassar försiktigt fram framöver. Oskyldig

Det skrevs att asagudarna upplevs som burdusa och stridslystna. Och vad baserar man den kunskapen/känslan av? Vad någon skrivit i en bok kanske. Och vem har skrivit den boken och hur pålitlig är den källan? Brutala och stridslystna gudar/gudinnor finns och fanns även före asarna. Om man nu kan snacka om begrep som före/innan, vilket jag inte är så mycket för.

Som jag skrev tidigar. Det bästa sättet att lära känna en gud/gudinna är att själv söka direktkontakt med den. Man kan bli smått förvånad av att det inte alla gånger är som beskrivs i böcker.

NightPhoenix
10/9/07, 10:51 AM
#31

Hemsk syn, filttofflor.

Ja det är en del som kan hända som man inte alls är beredd på. Intimt, personligt och trevligt ibland lite skrämmande men det känns så väl och rätt när känslan att Hon träder in/fram infinner sig.

Vinga
10/12/07, 8:42 PM
#32

Jag har börjat att dras mot både Hekate och Artemis men har inte glömt Gud Jesus och DHA Fundersam *Suckar* Jag måste vara den krångligaste häxan som någonsin existerat Flört

Kraaaaaaaaaaam och ljus kärlek/VingaGlad

zeretki
10/12/07, 9:39 PM
#33

#32  Du kan väl ha flera?? Skrattande

lightseeker
10/12/07, 9:43 PM
#34

måste man inte välja en, det trodde jag.

Gud eller gudinnan, ljus eller mörker, jesus eller buddha eller mohammed….. och tänk om man ändrar sig?

Kanske svårare för ens omgivning än för en själv.

Hur skall dom veta hur dom skall be handla en då, som en jämlike eller som en konstig prick.

Annons:
Vinga
10/12/07, 9:48 PM
#35

#34 Jag här läst om att de eklektiska häxorna och/eller vildhäxorna väljer från gång till gång vilken gud eller gudinna man vill vända sig tillGlad

Om jag inte har förstått felFundersamGlad

Kraaaaaaaaaaaam och ljus kärlek/Vinga

Vinga
10/12/07, 9:50 PM
#36

Jo Zeretki det kan jag definitvt Glad

Kraaaaaaaaaam och ljus kärlek/vingaGlad

zeretki
10/12/07, 9:53 PM
#37

#34  *fniss*  Joo, så är det. Tänk vilka problem folk har! Skrattande

Vinga
10/12/07, 10:07 PM
#38

#37 JomenvisstGladSkrattandeFlört Av födsel och ohejdad vana vet duSkrattandeFlört

Kraaaaaaaaaaam och ljus kärlek/VingaGlad

lightseeker
10/12/07, 10:49 PM
#39

jag är nog oftare den där konstiga pricken, men vet ni, det känns ju som JAG nu, så det går jag gärna med på.

Fast som sagt, folk blir så himla förvirrade: de flesta andra kämpar ju sig igenom hela livet, med att försöka passa in i mallar. (undras just hur dom mår på insidan förresten)

Medans jag hela tiden söker uttryckssätt, och lyckas verkligen bli av med en hel del gammal skit som jag bar på alldeles för länge.

ANtingen så är man nog geni då, eller om det hade varit för typ 40 år sedan så hade man väl suttit inspärrad på mentalsjukhus.

Tror faktiskt att jag skall ta och gå ut och tända massa ljus för alla dessa själar som i åratal har suttit orättvist inspärrade och det med en gång.
FRITÄNKARE; UPP TILL KAMP!

zeretki
10/12/07, 10:51 PM
#40

#39  Jag mådde jättedåligt av att försöka passa in. Det kom jag fram till under min deppression.

Belladona
12/27/07, 11:20 AM
#41

Alltså nu kommer jag med en liten sjuk komentar om säkert alla tycker.. Förlåt.. *ser ner i marken*
Men när man typ ser på en film.. Jag ser ofta på Buffy the vampire slayer.. Men alltså de är inte därför jag tycker om häxkraft å så.. Men där brukar ofta (Willow) å fler häxor där åkalla på Hekate.. Som en stark gud som inte kanske är den snällaste.. eller har ja kanske uppfattat det fel? Ledsen
Att komma till saken då.. så undrar ja..
Är hon en av de välldigt starka gudarna?
som typ kan göra nått eller som få en att känna av henne om man skulle typ "kalla" på henne?
dethär låter säkert hur urflippas som hällst.. men ja undrar ju bara… tack iallfall.. KramarGeneradGlad

Annons:
CarolineO
12/27/07, 2:52 PM
#42

Skulle man kunna få se en artikel om de olika gudinnorna?   Detta är mkt intressant, men tyvärr vet jag alltför lite om dem… Eller finns det redan en sådan artikel?

korseett
12/28/07, 3:15 PM
#43

gudinnan Hecate

där har du en. Ja gärna flera artiklar om olika gudinnor och gudar skulle vara intressant. Gärna om schamanism också

fridelfina
12/30/07, 2:11 AM
#44

Är Hecate och Hel samma gudinna?

De verkar ju ha en hel del gemensamt…

 
 

Bappho_
2/27/08, 9:11 AM
#45

Hekate Holidays:

  • Noumenia (‘new moon day'): Held on the new moon (the 13th day of the month in the Grecian Lunar Calendar). Greeks did a thorough cleaning of their houses and deposited the garbage at the crossroads. A statue of the Triple Hekate was placed there along with eggs and other items as offerings. This allowed Greek families to begin the new month purified.

  • Deipnon (supper): Held on the 13th day of the month, usually in conjunction with Noumenia. Offerings consisted of food:

    • Magides: a kind of loaf or cake (shape unknown)

    • Mainis or sprat

    • Skoroda: garlic

    • Trigle: or mullet fish

    • Psammeta: "a sacrificial cake described by Harpocration as "somewhat like the psaista""

    • Eggs

    • Cheese

    • Possibly the basunias a kind of cake, for which Semus, in Athenaeus, xiv. 545 B, gives the recipe."

  • Amphiphon: celebrations to Hekate which took place at crossroads. Included a cake surrounded by lighted torches.

  • Katharmata: Katharmata was all those portions of sacrifices that were not used during the rite (i.e. blood, water, etc). These were sacred to Hekate and deposited at the crossroads.

  • Katharsia: After the sacrifices were complete, katharsia was whatever was leftover. This could have included eggs or the body of a dog. Before such items were sacrificed, every member of the household had to touch them. This process was referred to as periskulakismos and if the material included a dog it could have been made the scapegoat of the entire household. Another part of this rite was the fumigation of the house (oxuthumia). After it was completed the censer (always made of baked clay) was deposited at the crossroads. It is not known what was burned in the censer; one theory holds that the actual katharmata itself.  ("The Goddess Hekate: Studies in Ancient Pagan and Christian Religion & Philosophy Volume I."   Edited by Stephen Ronan.  Chthonios Books.  Hastings, UK.  ©1992)

Henke_the_grey
5/29/08, 12:40 AM
#46

 Hejsan är ny här! super roligt att fler har en så stark koppling och intresse för Hekate. Har arbetat väldigt mycket med henne och hon har fungerat som en slags följeslagare/hjälpare till mig. Fick upp ögonen för ca: 4 år sedan. Det var en mystisk kallelse, mycket svår att beskriva. Men jag kom till insikten att hon alltid funnits där. Ropat på mig, men att jag inte kunnat höra förut.

Det började med att jag tänkte följa upp historian ``plutonium´´ Ett sorts skrin tillägnat pluton. Var nämligen på semester i turkiet år 2000 och besökte Hierapolis. Jag blev så faschinerad av denna grotta att jag glömde at titta på resten av utgrävningen.  Spenderade lätt 20 minuter där. På något sätt fortsatte detta möte med ``underjorden´´ att resonera med mig. Jag ville söka och läsa allt om det. Samtidigt som jag sökte mera fakta om detta så studerade ett fenomen som jag bevittnade som barn. Jag såg nämligen spöken ibland.. och vid ett tillfälle så såg jag två svarta hundar springandes i luften. Det visade sig senare att detta hade inträffat vid en korsväg, där det står ett träd.

Hur som helst.. Började läsa om Hekate, allt som fanns att hitta på webben. Det var som att en hel rad ganska mystiska pussel bitar började falla på plats. Tecken, händelser, obskura saker. Det går inte att beskriva allt detta men det var en myket stark upplevelse. Sedan hade jag en dröm.. jag var på en alldeles bäcksvart plats. Jag kunde inte se mina händer.. och hörde hasande ljud runt mig. Det kändes trångt.. som att trängas i en mörk hiss eller nåt.

Sedan var det någon som ledde mig ut försiktigt.. och när jag vaknade så hade ett ord fastnat som ett mantra från drömmen . Sheol, sheol. Så jag sökte upp vad detta betydde.. Det var ungefär här jag insåg att jag kanske borde hörsamma det här. i samma veva så inföll 13,de augusti.. så jag valde att gå ner till korsvägen där jag såg hundarna. Lämnade där en `` Hekates supper´´ tyvärr hade jag då inte receptet för en sådan, men det visade sig att föremålen stämde väl med vad som brukar lämnas.

Samma natt hände en ny dröm av ett rejält udda slag. Verkligen underlig men såhär var det.. Jag kom in i en lägenhet. Det var en hall och ett rum till vänster och ett kök till höger. Jag frös till eftersom något svart var bakom mig. En väldigt stor hund vaktade dörren, och på något sätt så fick den grepp om min nacke. Jag kunde känna käftarna och tänkte att nu är det kört. Vips så var hunden borta och framför mig var en kvinna. Hon var ca 30 år, klädd i en orange tröja, blå jeans! Och hennes hår såg ut som på statyerna. Det var korpsvart, och i det glittrade som reflektionerna från en diamant. Drömen hade en kuslig lihet med en bön som beskriver Hekate som saffrans klädd med stjärn himmelen i sitt hår.

Där stog hon men hon sa ingenting. Men jag minns inte om det var en gest hon gjorde eller hur det gick till.. men jag fick veta att lägenheten var delad med Hermes.. men att han inte var hemma! Jag satte mig i köket, och Hekate var borta. Jag blev förargad eftersom jag ville hon skulle komma tillbaka till mig.. lämna mig ensam i ett kök och bara dra.. Vilken tur att hunden är så snäll tänkte jag.. inte alls så hemsk som när den tänkte bita av mig huvudet. Den hade lagt sitt huvud i mitt knä som tröst. Det var en mycket medkännande hund. Det var som vi kunde tala med varandra.  Där satt jag och klappade den. Funderade på om jag skulle gå igen.. Lite underhållande just att jag drömde och inte kunde greppa dessa saker på något logiskt sätt. Sedan tittade jag i kylen. Där inne stog en burk med oliver, runt dom var lindat en papperslapp. På den stog en bön av det slag man oftast brukar hitta i böckerna och på webben. Jag tog och skrev på en ny papperslapp - Hej Hekate, jag har sökt dig här men vet inte vart du tog vägen sen.. du har en väldigt trevlig hund. Jag önskar bli din vän, hör av dig. Lämnade några gåvor vid korsvägen vilka jag hoppas du gillar. Sedan när jag skulle gå igen så var Hekate där igen - ute i hallen. Jag blev jätteglad att hon var tillbaka. Hon log. Men nu vaknade jag ur drömmen.  

Det kändes mycket glädjande att jag uprättat kontakt. Innan detta möte så hade intresset för det `´övernaturliga´´ mest varit på en allmän nivå, men efter detta så valde jag att svara på dessa kall på heltid. Det blev mitt största intresse och jag valde att hörsamma det där kallet att bli häxa. Alla begränsningar jag känt tidigare, all skepsis och liknande var som bortblåst.

Har haft väldigt många möten sedan dess. Varit på många olika platser i mina drömmar och verkliga livet. Främst har dessa drömmar rört ande världen. Hekate öppnade även dörren för många fler, då särskillt gudinnor som jag har mött i drömmarna. Dom har alla lärt mig saker likväl. Ceridwen, Ereshkigal, Hel, Persephone, Ishtar ( ??) med flera.. Särskillt Hermes som jag fick på köpet i princip. Han är nästan alltid där med. Men det är mycket mer.. Hon talar till mig med djur, olika tecken, drömmar.. sammanträffanden.. Särskillt saker som rör indianernas tro i mitt fall. Drömmer mycket ofta om vattenfall, och hur dessa kommunicerar. ( Thunder beeings) Hon öppnade även dörrarna till olika människor som kom in i mitt liv, och främst av allt de böcker som öppnar rätt fält. Men viktigast av allt. Kunskapen om något som går under benämningen liminal magi och synchronisitet. Men viktigast av allt. All form av magi som berör beskydd av hemmet, och i synnerhet mot andar. Detta är hon oslagbar på.

Värt att nämna är att jag hitills inte sett Hekate som `` the old crone´´ utan alltid som medelålders. Ibland vitklädd ( hållandes ett barn några gånger) och oftast i moderna kläder. En gång var det två kvinnor.. Hon har alldrig skrämt mig utan varit mycket vänlig. Få ordig men klar med vad hon menar. Jag tror att dom kan välja helt själva hur dom manifesterar sig. Det är också intressant att nämna hur det beskrivs att jorden ska skaka innan hon kommer.. och att hon åtföljs av hundar. Alla gånger hon visat sig så har jag sett hundar först. Dessa kan vara alla sorts raser, men oftast svarta eller bruna och av en större ras.

 I en dröm upplevde jag den där skakningen.. Jag drömde att huset var invaderat av andar. Jag gjorde allt möjligt för att försöka bli av med dom, men dom lyckades hitta nya vägar in i huset. Det hela började bli mycket obehagligt, eftersom dom gjorde sitt bästa för att skrämma mig till vanvett. Dom såg ut som smälta katter eller liknande. Hasandes över golvet och mot min säng. Så i drömmen så ropade jag tillslut Hekate, Hekate, Hekate. Kom och ta dom! Vad som sedan hände var att allting blev som ett vakum.. Svårbeskrivligt. Men allt blev tyst som i graven. Sedan så började taket ( i drömmen) att skaka som om det var en orkan utanför.. Det sög riktgt i rutorna.. Sedan  kunde jag höra hundar röra sig fram och tillbaka i trädgården utanför fönstret. Andarna flydde så snabbt att benen knappt kunde bära dom.. dom sprang som vanvettiga.. och jag kunde höra hundarna där ute sätta efter dom i vild jakt.

 finns mycket mera att berätt men jag sparar era öron för idag. Skulle vara roligt att komma i närmare kontakt med er andra som också har en koppling hit. Här finns jag en hel del i övrigt. http://tribes.tribe.net/hekatesmagick

http://tribes.tribe.net/darkgoddesses

Hias
6/9/08, 12:09 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

Tänk att nu i kvällen så upptäcker jag att jag faktiskt har ett extra halssmycke me Gudinnan Hekate som jag skulle kunna tänkas byta bort om någon haver ett intresse av det har en bild dock inte så bra men syns lite/BB Hias

Hias
6/9/08, 10:27 AM
#48

Putt

Annons:
dragonstar
7/22/08, 7:56 PM
#49

Har inte läst hela tråden än men håller på. väldigt intresant =) Jag försöker läsa mer om gudarna har nnu fåttupp ögognen för hekate som värkar passa mina mål nu men har alltid haft en svaghet för Freja. Känner hur det pirrar i fingrarna när jag läser vad ni skrivit o kriver själv.. Undrar vad det kan betyda?

Tack för era undrabara inlägg =)

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Kiowa
7/22/08, 10:21 PM
#50

Hekate är en som på mer än ett sätt visar vägen om man vågar öppna ögonen och se det hon visar med ologiskt  tänkande.

En Gudinna som är mer än bara som många andra är, en som ger utan att avslöja för att man själv ska söka och finna.

*en härlig och god Gudinna om man lär känna henne på djupet*

Henke_the_grey
10/19/08, 12:20 AM
#52

Har gjort flera :-)

Hickory
2/23/09, 11:34 PM
#53

mycket spännande att läsa om alla personliga upplevelser kring hekate. även jag har en jag skulle vilja dela med mig av.

jag har aldrig tidigare fokuserad på någon eller några gudinnor och vet därmed väldigt lite om dem, det som finns att läsa om dem.

men en kväll när jag låg i min säng och slappnade av hamnade jag i ett djup avslappnat tillstånd. i mitt inre ser jag sedan hur ett vackert prunkande landskap tonar upp sig inför mig. närmast sagolikt och det finns ingen jordisk jämförelse tyvärr. i bakrgrunden syntes bergstoppar. jag börjar att gå framåt. då framför mig på en sten sitter plötsligt en kvinna. hon har långt mörkt, närmast svart hår. ansiktet är ljust. hon sitter med huvudet vänt åt höger och det blir vänster för mig. profilen är harmonisk och ädel. Hon är vacker. på kroppen bär hon en vit klänning som jag inte noterade i detalj, bara att den var vit. av någon anledning känner jag en vilja till att fråga vem hon är. då svarar hon: jag är hekate.

jag har aldrig tidigare pratat i mina avslappnade tillstånd eller fått svar från någon så detta gjorde ett bestående intryck på mig. jag bestämde mig för att minnas namnet och ta reda på mera om henne dagen därpå. det gjorde jag också.

jag blev väldigt förvånad av den information jag fick till mig för det var som att saker och ting föll på plats. jag har bland annat en längre tid tyckt mig ha en ande runt mig, med långt svart rakt hår som håller i en kniv och ibland hugger mot mig. (min aura). såklart var jag lite skeptisk och en smula rädd för den…men när jag läste att hekates symbol bland annat är en kniv och att den symboliserar att hon skär igenom illusionens slöja..ja, då passade allt in.

jag vet inte varför hon valde mig. men för mig är allt ställt utom tvivel att det är denna gudinna jag har fått mig tilldelad att arbeta med.

allt skräckvirke som finns om henne tar jag med en stor nypa salt. det här är en gudinna som vill att vi ska arbeta med vårat undermedvetna. det undermedvetna är såklart skrämmande just pågrund av att det är ett undermedvetande =) men med hennes hjälp så kan man nog hantera monstrerna i sitt inre och växa andligen.hon lyser upp där i mörkret och hjälper till att skingra illusionerna.

för mig är hon super.

Henke_the_grey
5/20/09, 2:50 AM
#54

Helt fantastisk dröm!! :-) Tycker det är roligt att du har blivit utvald till detta.

Passar på att tipsa. Håller på och skriver i en facebook grupp dedikerad till Hekate. Servants of the lightbearer. Den är skapad av Sorita d Este, författaren. Och folk som är kopplade runt detta runt om i världen. Gruppen är snart uppe i 500 medlemar i skrivandets stund. Du hade klart gillat den.

Bappho
5/20/09, 9:08 AM
#55

#54 Jag är med i den gruppen men helt missat dig och dina inlägg. Ska genast gå dit och läsa :)

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Annons:
vildangel
5/20/09, 9:13 PM
#56

Helt underbart att läsa om allt om hekate - mycket jag inte visste , men nu vet jag varför jag dras till just henne. jag har även en dragning till Lilith och Hel.

Liknande Hekate måste jag säga .

lilith har jag alltid älskat- det jag lärde mig om henne från början var att hon var Adams första fru som vägrade lyda honom och därför förkastades/förvisades till helvetet. Hon hade för stark egen vilja - och ersattes av Eva.

Denna kunskap - PLUS att jag inte höll med i en massa annat eller trodde på inom kristendommen gjorde att jag inte konfimerade mig tex.

Råkade i luven på jehovas vittne för något tag sedan när de ringde på min dörr och jag började ifrågasätta dem.

Jag var då ett "barn av satans " FY FY SPOTT SPOTT

Skrattar

De hade inga som helt argument att komma med på de olika sakerna jag sa utan rabblade en massa de uppenbarligen lärt sig säga- utan att tänka på VAD det är de säger. för de pratade in sig i små hörn.

kan inte hjälpa att jag roades av just detta =)

Så MIN dörr lär de inte ringa på igen ;)

Men MINA gudinnor är många - jag vänder mig till olika för olika frågor eller " stöd / hjälp" anser inte att man bara har EN gudinna.

MIN ÅSIKT !

Hickory
6/27/09, 8:12 PM
#57

en sen reaktion av mig…

men den gruppen, Servants of the lightbearer, ska jag genast kolla upp. tack så mycket för tippset.

Bappho
8/7/09, 2:16 AM
#58

Jag såg precis att De Kaldeiska Oraklen finns översatt till svenska på Repulsive Records.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Ada-Htonia
12/19/09, 1:16 AM
#59

Hej!

Jag är huvud av Gudinna kult,här i Sverige.Om du vill,du kan kontakta mig och jag vill hjälpa dig comunicate med Guddinna.

Hecate,Hecate,Hecate,

Dark Mother,

You walk with us like no other,

Dark Mother.

Bappho
5/9/10, 10:51 PM
#60

Torsdagen den 27e Maj 2010 så blir det ett firande av Gudinnan Hekate världen över. Här kan ni läsa mer: Facebook, My Space.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Bappho
5/23/10, 6:57 PM
#61

Podradio ikväll kl 22.00 om den nya boken Hekate Her Sacred Fires med chans att delta per chatt och ställa frågor.

http://www.blogtalkradio.com/witchtalk/2010/05/23/hekate-her-sacred-firess--a-conversation-with-the-

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Annons:
[Golgadoth]
5/26/10, 10:34 AM
#63

Jag fick en inbjudan till ett event om att fira Hekate, av någon på Facebook, det är det jag vet inte om henne. :P

lightseeker
5/26/10, 11:51 AM
#64

har läst om hela tråden igen, för det var ett tag sedan som trådstartaren lade upp denna tråden.

Min första reaktion är att; jag inte var mogen för att ta in något om Hekate förut.

Den andra är att: hon har SÅ mycket likheter med Gudinnan Laima, så att det "ursprungligen" måste ha varit samma gudinna.

skall absolut ut, och göra en ritual, i fullmånens sken, ikväll.

synd att jag missade radioprogrammet, Bappho.

Tror du att det går att lyssna på i repris?

Bappho
5/27/10, 11:19 PM
#65

#64 Det går att lyssna på precis när man vill :)

Några andra här som ska tända en eld för Hekate idag? Själv ska jag ge mig ut nu :)

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

lightseeker
5/28/10, 2:08 AM
#66

jag har vördat och tackat henne, tände minieldar och offrade litet smått o gott.

känner nog att jag hade velat resa litet också, men tyvärr inget tidsutrymme, så här i karnevalstider

Bappho
6/15/10, 9:17 AM
#67

Ett tack från Sorita till alla dem som deltog i hedrandet av Hekate.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

MagicGirl
8/6/10, 5:29 PM
#68

enkelt :)

Nyx är den gudinna jag känner mig connectad till, hon har nog alltid varit det men jag har bara aldrig känt till förens ett tag sedan att hon existerade. Hon är som en mor för mig även ifall jag henne inte känner, jag är född av natten.

Hur jag fick reda på att hon ens existerade var faktiskt genom en bok jag läste, "Night of House(kanske hört talas om den?)", jag sökte på henne och jag kände mig redan hemma.

 hon är faktiskt en av anledningarna till att jag studerar till wiccan :)

ha're fint! :)

MagicGirl
8/6/10, 5:30 PM
#69

btw, jag är också asintresserad av gudinnor :)

Annons:
skogsbergs-anna
9/14/16, 10:10 AM
#70

Puttar upp denna intressanta och alltid lika aktuella tråd.

Gör hellre fel än inget alls.

skogsbergs-anna
9/14/16, 10:10 AM
#71
Upp till toppen
Annons: