Annons:
Etikettbyteshandel-vänner-emellan
Läst 3749 ggr
Coturnix
2/10/08, 4:25 PM

Grön ekonomi

Man blir gladare av glada gubbar. Man måste inse att man skapar själv sin egen tillvaro. Det är bara jag som bestämmer hur det är. Känslan av att vara i händerna av en slags odefinierbar omgivning leder inte till någonting positivt.

Om sen inte en enda människa omkring en kan utföra det de borde har väl inte med mitt välbefinnande att göra?

Frågan var hur man skulle kunna välja att gå sin egen väg och ändå anpassa sig till att vara delaktig i det övriga samhället.

Men strunt samma, negativa spiraler MÅSTE brytas. Det finns en ekonomi som går utanför den gängse. En grön ekonomi en ekonomi där inga pengatransaktioner existerar.

Försök och sätt dit mig för det. Misstänk mig gärna för att vara kriminell. Jag tänker faktiskt inte bry mig längre. Jag ska inte bara bo i skogen. Jag ska leva i skogen. Nu struntar jag i det här och går ut och plockar kottar! :)

Hur gör ni?

Annons:
Ijin
2/10/08, 6:41 PM
#1

Haha.. Du är verkligen intressant, vet du det?:D Nog en av dom mest intressanta personer på sajten:D

Men jag anser dok inte att ekonomi är negativt… Mer ett sätt att överleva… Men alla har ju olika synvinklar på det, så jag borde inte säga något..:p 

Inte för att det jag nyss skrivigt har någon menning eller något xD

BranDuir
2/10/08, 6:54 PM
#2

är man tillräckligt många med bred kuskapsbas och olika färdigheter så går det alldeles utmärkt att byta tjänster med varann….

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Coturnix
2/10/08, 7:41 PM
#3

Tack Ijin!;)

Tack! Bran Duir!;)

…orkar man inte le längre får man stoppa in en pinne i munnen som tvingar upp leendet - så sätter det igång de positiva energierna…ja jag vet det låter inte klokt…men det fungerar!;)

lightseeker
2/10/08, 8:09 PM
#4

hos mig finns det också gott om pinnar, så sinar dom i din skog, så kan du alltid komma hit, jag har alltid pinnar och plats, till dig.

mimmizenobia
2/10/08, 8:09 PM
#5

Jo det stämmer säkert Coturnix fast jag har inte behövt prova.Men det kommer en dag å då Skrattandeblir det pinne i munnen.Det funkar ju med tandpetare  när jag är trött såå..

mimmizenobia
2/10/08, 8:09 PM
#6

Jo det stämmer säkert Coturnix fast jag har inte behövt prova.Men det kommer en dag å då Skrattandeblir det pinne i munnen.Det funkar ju med tandpetare  när jag är trött såå..

Annons:
BranDuir
2/10/08, 8:15 PM
#7

KAn ju berätta att jag och familjen levde ekologiskt i fyra år…med 12 voltslampor, vedeldning egen odling, ingen 220 volt mer än från eget elverk…till tvättmaskinen….och för att ladda batterierna till 12 voltssystemet….mulltoa…det funkade utmärkt

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

catha
2/10/08, 9:10 PM
#8

Det finns olika sammanslutningar lite varstans på vår jord som skapar egna ekonomier… om jag minns rätt började det i Kanada och sedan spred det sig… det har iaf funnits föreningar här i Sverige men om de finns kvar vet jag inte,,, man skapade egna valutor och där var det så att man sålde och köpte mha dessa … en förening minns jag kallade sin valuta för Ös… det fungerade så att jag kunde t ex baka bröd som person x köpte för ett visst antal ös som jag i min tur kunde köpa varor eller tjänster för av person y… tyckte att det lät väldigt intressant men orkade inte sätta mig in i det till 100 %

BranDuir
2/10/08, 9:44 PM
#9

tyvärr blev dessa olagliga tack vare skatteverket…:*S*…anslöt mig själv till dessa en gång…dåvar det Lets…*S*

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

catha
2/10/08, 10:17 PM
#10

Ja vi har mycket att tacka skatteverket för… eller hur det nu var :D

Coturnix
2/11/08, 12:46 AM
#11

Joho…en jättedum skola för barnen….faktiskt en jättebra sjukvård…och en jättedum försäkringskassa…och en helt urstupid socialtjänst…och ….en  väldigt intressant arbetsförmedling…och en alldeles fantastisk …ja va då?

BranDuir
2/11/08, 12:54 AM
#12

**jag** ???   nähäää

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

varulven
2/11/08, 2:59 AM
#13

Men det är ju inte klokt att man ska hindra folk från att bilda egna små ekonomier? eller? inte för att jag är insatt men…

Nåja, tjänster kan man väl utbyta i alla fall? :)

Annons:
BranDuir
2/11/08, 10:19 AM
#14

#13 javisst så länge det inte kommer till Skatteverkets kännedom…*S*

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Coturnix
2/11/08, 10:27 AM
#15

JAK finns iaf. lagligt. Ett "försök" till räntefri ekonomi. Hur som helst ett annat sätt att tänka.;)

BranDuir
2/11/08, 10:38 AM
#16

Jovisst, problemet med JAK är ju att du måste sätta in lika mycket som du vill låna….och har man det så känns det ju lite onödigt att låna……eller….förvisso kan du ju sakta bygga opp ett kapital på kassan och sedan låna …men det känns ändå krångligt….

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

BranDuir
2/11/08, 10:43 AM
#17

Drömmen vore väl  att gå tillbaka till den bytesbaserade ekonomin, där guld och ädelstenar var ytterkanten av dyrbarheter…påtagliga värdesaker.

Idag är det ju så att 80% av de belopp som cirkulerar runt världen inte ens existerar i verkligheten….om det ns räcker med det

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

catha
2/11/08, 11:47 AM
#18

Ja, men tänk så hemskt det skulle vara för stat, kommun och landsting om alla människor klarade sig själva … då skulle ju vi inte behöva dem … oj vilken arbetslöshet :D

skogsgubben
2/11/08, 12:01 PM
#19

Vi skulle gå tillbaka till vårt ursprung och ursprungliga leverne och den moderna civilisationen skulle gå under. Paradiset på Jorden.

BranDuir
2/11/08, 12:33 PM
#20

Precis..#19…precis….totalt underbart

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Annons:
lightseeker
2/11/08, 5:11 PM
#21

yippie!

Bjornen
2/12/08, 8:42 AM
#22

Vi kan väl betala skatterna som förr med en och annan kolryss och kronodagsverken. Och betala med näverpoletter så vi fick när vi leverade kolen. Resten betalades i form av kronotionde med en tiondedel av säden och smöret.

BranDuir
2/12/08, 9:30 AM
#23

ja det hade väl varit en bra grej….*S*…om inte annat hade det varit kul att tippa ett lass kol på skatteverkets trappa….*S*

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Ijin
2/12/08, 5:19 PM
#24

#19 har en känsla av att mänskligheten skulle gå under då med…

Coturnix
12/9/11, 2:17 AM
#25

Letar och letar efter ett äldre inlägg om en hund…som jag inte hittar, men hittar juv en del annat:) Den här passar kanske lite bra nu för alla oss som får skatteåtebäring, eller inte nu i dagarna…:) Gamla trådar har sin tjusning! Absolut!:)

Leta själv! Hitta Dem som handlar om ditt intresse! Det finns hur mycket som helst att läsa om på "HÄXOR"

Coturnix
12/9/11, 2:21 AM
#26

Fick dessutom en "medalj" För att jag jag grävt i gamla trådar! :) haha, vad kul ni är! :) Medalj!:)

Upp till toppen
Annons: