Annons:
Etiketti-häxans-trädgård
Läst 8053 ggr
fairytindra
4/19/08, 7:06 PM

daggkåpa

jag fick daggkåpa idag av min svägerska och jag undrar nu om ni har några bra tips på vad den kan användas till. Har surfat runt lite och hittat lite tips men jag tänkte ändå kolla om ni har några bra tips kram tindra

Annons:
marinelady
4/19/08, 7:14 PM
#1

Te ! Drick daggkåpa vid kraftiga menstruationsblödningar eller även vid oregelbunden menstruation. Använd bladen i te blandningar..men ioförsig ska jag fråga om det är någon underart innan du ger dig in i det, eller är det en vanlig daggkåpa?

Wynja
4/19/08, 7:21 PM
#2

Daggkå´pa är bra mot rikliga menstruationer!//Wynja

Wynja
4/19/08, 7:21 PM
#3

Oj, Marinelady, vi skrev nog samtidigt *s*

Jodrena
4/19/08, 7:49 PM
#4

#1 på vilket sätt vid oregelbundna menstruationer? Blir den regelbunden då menar jag, eller vad är syftet?

Wynja
4/19/08, 8:22 PM
#5

Ja den återställer balansen, mer regelbunden mens o mindre rikliga blödningar. // Wynja

BiGavia
4/19/08, 8:25 PM
#6

Daggkåpa är bra att tvätta ansiktet med (föryngrande)

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

Annons:
Jodrena
4/19/08, 8:41 PM
#7

#5 äh, vem vill ha mens fler gånger :P utan p-piller har jag mens 2-3 gånger om året och det är faktiskt rätt skönt hehe. däremot lite jobbigt att aldrig veta när det börjar, kan ju bli precis när som helst… plus att man alltid tror att man är gravid hehe….

fairytindra
4/19/08, 10:23 PM
#8

jag tror att det är vanlig daggkåpa men jag ska kolla upp det för säkerhets skull. Tack för tipsen kram tindra

Bappho_
4/19/08, 10:29 PM
#9

Har för mig att det ska vara bra för brösten. Drar ihop huden så de hänger mindre Skrattande Om man nu har det problemet….

BiGavia
4/19/08, 11:23 PM
#10

#9  javisst och bringa tillbaka mödomshinnan, daggkåpa är bra, som färsk även bra att läka sår med. Den är allmänt sammandragande därför slätare hud.

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

Jodrena
4/20/08, 12:28 AM
#11

mödomshinnan är en myt, har jag hört. Det finns ingen hinna där. Det som ibland orsakar blödning vid första samlaget är helt enkelt (nu kan jag inte de rätta benämningarna men: ) slidväggarna som inte har "lärt" sig att töja ut sig, alltså är det friktionen som gör det.

marinelady
4/20/08, 12:31 AM
#12

Mödomshinnan ska jag då tillägga som biologi lärare är en tunn hinna som en ring men den är inte hel som många tror…utan det är ett hål i mitten… Och det är den som kallas mödomshinnan…

BranDuir
4/20/08, 12:31 AM
#13

Den mytomspunna mödomshinnan är egentligen inte alls en hinna. Det är en krans av tunna slemhinneveck som löper kring slidöppningen. Som den utspärrade hudfliken mellan din tumme och ditt pekfinger ungefär, fast mycket tunnare. Efter puberteten gör sig kroppen redo att bli gravid och mödomshinnan blir allt mer tänjbar.
En del flickor föds utan mödomshinna, andra tänjer ut den genom fysisk träning till exempel gymnastik och ridning. Hur som helst, mödomshinnan täcker inte ingången till slidan helt. Vid det första samlaget kan det kännas lite obehagligt beroende på hur uttänjd mödomshinnan är, men är du försiktig brukar det inte göra ont eller blöda allt för mycket. Dessutom blöder långt ifrån alla tjejer vid sitt första samlag.

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Annons:
BiGavia
4/20/08, 12:46 AM
#14

#11 #12 #13 då är det bra med DAGGKÅPA  ju.. för att bevisa sin oskuldFlört

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

BranDuir
4/20/08, 12:49 AM
#15

#14 den som kräver jungfrudom tillhör sannolikt någon märklig religiös sekt….katolik eller muslim eller ännu värre….i annat fall lär man inte behöva bevisa den…bless all who dares to live!

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

BiGavia
4/20/08, 1:01 AM
#16

#14 javisst, det var ju där den var viktigt också, kunde få katastrofala föjder om inte mödomshinnan var kvar vid giftermål.

Så var Det och vad jag förstår Är det fortfarande idag, tyvärr.

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

Jodrena
4/20/08, 1:13 AM
#17

ja det är synd att det ska vara så. För det första - varför är det så viktigt att hon är "orörd", för det andra, stackars den som är oskuld och tänjt ut sin mödomshinna =/ jag ryser bara vid tanken på alla orättvisa handlingar som gjorts mot både oskulder och "skulder"

jäkla namn också. borde man inte i dagens läge byta ut ordet "skuld" till "erfaren" … varför skulle en den som haft samlag känna sig skyldig, som om h*n gjort något hemskt… usch.

BranDuir
4/20/08, 1:15 AM
#18

*S*…men samlag är ju hemskt………………………………………………………………………………………………………….skönt..*S*

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Hadina
4/20/08, 1:31 AM
#19

Föryngrande?? Ahaa det måste provas!!!

#18.. Ja visst är det!!! HUA!!! *S*

Bjornen
4/20/08, 9:02 AM
#20

Det är vårdaggen i bladen som har magiska effekter och särskilt som skönhetsmedel och föryngring.

En bra användning tycker jag att daggkåpor har, nämligen att öva upp mitt kunnande i systematisk botanik. Många daggkåpor är ju apomiktiska arter och det uppstår lätt nya arter. Man räknar med att det finns omkring 40 arter av daggkåpor växande i vårt land. Två införda arter odlas i trädgårdarna jättedaggkåpa och rödskaftad daggkåpa.

Annons:
Coturnix
4/20/08, 11:37 AM
#21

(Färöisk)

Bjornen
4/20/08, 12:37 PM
#22

Bild 21 är inte färöisk daggkåpa (Alchemilla faeroensis) utan snarare betesdaggkåpa (A. monticola)

Coturnix
4/20/08, 1:05 PM
#23

Tack Björnen! Det var bra att veta! ;) Jag ska ut och leta rätt på den "rätta" För den skulle finnas där den sorten, men den kanske har gått under jorden…

Det är iaf en daggdroppe i! ;)…eller det kanske det inte är…

fairytindra
4/20/08, 1:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

så här ser de ut

Endroppeihavet
4/20/08, 2:10 PM
#25

Bra för huden säger ni? KAN FÅ BRÖSTEN ATT INTE HÄNGA SOM SLAPPTAXAR??!!

*droppen blir alldeles till sig av glädje och börjar genast samla ihop daggkåpa och gnider in hela kroppen frentetiskt och efter en dag kollade sig droppen i spegeln men nej.. brösten hade inte flugit upp under hakan och då tappade hon helt koncentrationen och gick tillbaka till sin andra diet*

- en hälsosam kur på cheeseburgare och cola zero, jag menar.. saltgurka är ju en grönsak. Sen tror jag starkt att det finns bär i cola.

Så egentligen äter jag nästan bara grönsaker och bär.

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

Vekka
4/20/08, 2:48 PM
#26

#25 #ASG# kunde inte låta bli! Roligt skrivet. #S#

Kramar

Bjornen
4/20/08, 7:22 PM
#27

Bild 24 är den odlade jättedaggkåpan (Alchemilla mollis) från området kring Kaukasus.

Jag har försökt publicera en bild på färöisk daggkåpa från min visningsträdgård, men det lyckas inte alls nu.

Annons:
varulven
4/21/08, 12:57 AM
#28

det sägs att älvdrottningen tvättar sig i daggdroppen, som samlas i daggkopan, varje dag och det är därför hon är så underjordiskt vacker :)

Alltså är det inte bara växten i sig som är nice utan även daggen som samlas i den ;)

fairytindra
4/21/08, 12:24 PM
#29

tack bjornen …jag ska skriva ner det så jag kommer ihåg det kram tindra

_RS_
4/26/08, 12:59 PM
#30

8 msk torkad daggkåpa till 1 liter vatten. Drick koppvis (inte muggvis) under dagen var 4'e timma. Mer vid behov vid mycket kraftiga blödningar. Eller kontakta läkare för att se att det inte är något annat bekymmer :-/

Dessutom kan man använda mosad färsk daggkåpa på samma sätt som groblad, genom att lägga massan på sår som skall läka bättre.

//

Pyrola
4/26/08, 8:14 PM
#31

Jag har hört att daggkåpa fick sitt latinska namn "Alchemilla" för att alkemisterna trodde att daggdroppen var en viktig ingrediens när man skulle göra guld.

_RS_
4/26/08, 8:24 PM
#32

För att citera mig ännu en gång….

"All kemi är alkemi"…

Jag tror nog inte man skall ta alkemisternas sökande efter att omvandla just oädla metaller till just guld, utan kanske mer se det som att man genom omvandling skall få nya användbara eller värdefulle produkter ur andra oanvändbara eller värdelösa ämnen.

Visst kan isåfall daggen vara en viktig ingrediens, precis som destillerat vatten är i stort. brunnsvatten från medeltiden var ju ganska värdelöst att använda med tanke på alla föroreningar.

Pyrola
4/26/08, 8:25 PM
#33

#32 Du har helt klart en poäng där. Glad

Bjornen
4/27/08, 10:33 AM
#34

Alchemilla kommer från arabiska = de vises sten, himmelskt vatten. Troligen är namnet äldre än alkemin ?

Naturens egen alkemi. Åkerfräken växer på kiselfattig mark men askan av åkerfräken innehåller omkring 90 % kisel. Ljung växer normalt på kalkfattig mark, men ljungaska är den kalkrikaste askan.

Annons:
_RS_
4/27/08, 10:47 AM
#35

#34

Saker går hand i hand. Men att Alchemilla troligen skulle vara äldre än alkemin har jag mycket svårt att tänka mig, dels på grund av att vi har latinska namn på våra växter och inte arabiska… och klassificeringen sker enligt vissa system. Skulle tro att plantan heter något helt annorlunda på kinesiska och att betydelsen där inte alls är som vår, men skulle den betydelsen eller namnegivningaen vara äldre skulle helt enkelt all användning omkullkastas då? Jag menar tänk så heter den älvfångare eller något på kinesiska…

Men många alkemister var just i arabstaterna, så helt otroligt är det inte att namnet är influerat av arabiskan. Precis som vissa namn är influerade av grekiskan.

Men att ett latinskt namn/ord kan springa ur arabiska är inte otroligt och heller inte helt otroligt att alkemisterna använde just alchemilla som de vises sten (vilket var något de alltid letade efter) eller himmelskt vatten (destillerat vatten).

Sedan är det inget som är direkt mystiskt med de exempel du tar upp… Rotsystemen hos växterna är anpassade till att leva på ett visst sätt och ta upp vissa ämnen mer. Vilket gör att åkerfräken till exempel kan laka ur mer kisel än andra växter och ljung på samma sätt. Ljungen växer på ganska sura påaltser och det är livsnödvändigt för balansen att det är mycket kalk i ljungaska, eftersom ljung ofta börjar brinna på tallhedarna. På så vis blir det inte en överdriven surhetsgrad i tallbackarna, vilket det skulle blivit om ljungen inte brann eller växte där den gjorde.

Det är faktiskt mekanik och metabolism som ligger bakom, inte alkemi ;-)

Bappho_
4/27/08, 1:28 PM
#36

Jag har läst någonstans att ordet alkemi kommer från de gamla egyptiernas eget namn på sitt land Kemet.

_RS_
4/27/08, 1:39 PM
#37

#36

De var fantastiskt duktiga på elektrolys. De kanske trodde de skapade guldföremål, när de egentligen förgyllde metaller…

Bjornen
4/27/08, 11:31 PM
#38

Många gamla växter fick sitt binära namn av gamla växtnamn som ivbland har funnit i tusebtals år.

Jag tog uppp åkerfräken som växer i extremt kiselfattig mark och det är fortfarande en gåta hur växten kan koncentrea kiseln så ofattbart mycket och det kan vara både från jorden och luften. När det gäller ljung är det lite annorlunda då det avgörs mera på kvävebalansen. Extremt mager jord får en högre mängd fritt kalk än vad det borde vara. Även en brand påverkar den fria kalken genom att kväve avges till luften och därigenom höjer den fria kalkhalten i jorden utan att pH-värdet påverkas i motsvarande grad.

_RS_
4/27/08, 11:40 PM
#39

#38

Jämför om tallbarren skulle ligga utan ljungen?

Det är egentligen ingen gåta om man ser till kislebindningarna och kolbindningarna. Vi skulle lika gärna ha varit kiselbaserade livsformer istället för kolbaserade. Det enda som egentligen skiljer de kovalenta bindningarna är att kolbindningarna är mer reaktiva. Åkerfräken kanske egentligen skulle bli kiselbaserad från början. Det är ju en otroligt gammal växt, som man ser på den. Den är vidare inte direkt i behov av fotosyntes, den gulaktiga färgen kan ju vara ett tecken på att det inte är en normal växt.

Så en gåta är det nog inte om man ser till hur den växer, ser ut och kolets och kislets bindnigsförmåga.

Jodrena
5/22/08, 9:10 PM
#40

Det är få trådar som innehåller det man tror på rubriken ;) Visserligen såg jag den här tråden när den var aktuell men hade glömt vad den innehöll. Jag har nämligen litet svårt för att hitta daggkåpa och undrar var man vanligtvis kan hitta det?

deerheart
5/22/08, 10:04 PM
#41

Daggkåpa är en av mina absoluta favvisar! Som sagt, mot rikliga menstruationer, men även mot menssmärtor och pms-besvär. Jag dricker vissa perioder avkok på torkade blad. Börjar då vid ägglossning och dricker en stooor kopp varje kväll fram till mensens första dag. Brukar köra en kur var 4-5 mån. Hjälper för mig!

Annons:
Jodrena
5/22/08, 10:09 PM
#42

hehe. ja, jag har ju som tidigare nämnt mycket sällan mens och dessutom är det sällan några större besvär med den. Men daggkåpa är ändå något jag tänkt införskaffa till mina njurar. ;)

Pyrola
5/22/08, 10:42 PM
#43

Jodrena: Jag springer på det hela tiden!? Finns i närmsta gräsmatta känns det som. Om du bor i Stockholm/Stockholmsområdet kan du ju titta in på Örtagubben (Odengatan), de har ett stort sortiment av torkade örter. Inspira på Rörstrandsgatan har förmodligen också daggkåpa, men har lite sämre öppettider.

Upp till toppen
Annons: