Annons:
Etikettredskap-altare-och-tillbehör
Läst 7144 ggr
[trumman]
2008-06-09 15:39

Bergskristall - solidt ljus

(C) Thomas Eriksson 2005

Får kopieras för eget bruk i befintligt skick.

Kvarts är ett av den kontinentala jordskorpans vanligaste mineral. Den finns i nästan varje geologisk miljö och är minst en av komponenterna i nästan varje klipptyp. Det är också den som varierar sig mest i färg och form så varje individ är unik.

 Exemplaren skiljer sig beroende på färg & skugga. Varianter såsom pyramidal, prismatisk, druzy, twinned, sceptered/spira, phantomed/dimmig, tillspetsad, belagd, microkristallisk, stalaktitisk, geoidal, bunden i s.k. cluster osv finns. Flera kombinationer av dessa producerar hundratals av enastående möjligheter.

http://www.simplesite.com/picture.aspx?id=5235851

 Av den kontinentala jordskorpans mineralogiska sammansättning utgör kvarts 11 volym-%. Mineralet är ofta gråvitt och halvgenomskinligt men kan förekomma i ett flertal färgvarianter. Ibland förekommer kvarts som glasklar sk bergkristall, violett ametist, gul citrin , vit mjölkkvarts, röd rosenkvarts eller svartbrun rökkvarts eller "röktopas". (susning.nu)

 Kvarts tillhör det trigonala kristallsystemet. Detta innebär att en bergskristall egentligen bara har tre sidor. Det hexagonala (sexsidiga) tvärsnittet beror på tvillingbildning och är alltså egentligen två kristaller som vuxit i varandra.

 Det finns högervridna, vänstervridna och raka bergskristaller. Detta avgör man genom att titta på kristallens pyramidala terminering (toppen altså). Om det sitter en liten extra yta till höger om ytan som når ända till toppen (alla gör inte det) så är kristallen "högervriden". Detta beror på att bergskritallens atomstruktur går som en spiral. Högervridna kristaller har alltså högervridna spriraler.

 Atomstrukturen är också uppbyggd så att man kan se hela kristallen som en enda stor molekyl. Inom kemin kallas det fackverksmolekyl.

Bergskristallen inom andligheten

Bergskristallen "skjuter" konstant ut en energistråle ur spetsen. Denna stråle kan man hitta med t.ex. slagruta och öppnar upp för många roliga expriment. Man kan till exempel rikta en bergkristall mot en annan och på så sätt ändra riktning på strålen. Då bergkristall används som skydd mot strålning från dataskärmar så riktas strålning åt ett annat håll. Kristallen absorberar alltså inte upp strålningen.

 Från kristallens topp och rakt ner genom den så går bergskristallens optiska axel. Detta är en riktning i kristallen som inte bryter ljuset. Om ljus riktas in i kristallen från något annat håll så bryts ljuset upp i två strålar.

 Om man tittar rakt ner genom denna axel genom ett polariserande filter så kan man se ett färgspel (interfernsfärg). Om man efter det placerar en glaskula utan spänningar ovanför så får man fram en figur. Den här figuren är bergskristallen ensam i naturen (vad vi vet iaf) om att ha. Figuren ser ut som ett kryss med en cirkel i mitten.
Man kan ju då tänka sig att man tittar rakt ner i spiralen som sjuter ut den här energistrålen. Cirkeln i mitten borde ju då va hålet utifrån den kommer men det har jag inga vetenskapliga belägg för.

Shamanstenen

Bergskristall är för många ett quintessentiellt shamanskt kraftobjekt – den är bla den enda ande som behåller samma form konstant i vår värld og andevärlden (Harner). Den beskrivs ofta som ”solidt ljus” och som ett axis mundi, mellan jord och himmelrike.

 Den kan ge shamanen klarsyn att se genom skuggor och illusioner och kan bevara de onda andar shamanen besegrat och/eller sugit ur en människa.

 I animistiska kulturer var shamanerna ”heliga vetenskapsmän” som med hjälp av exstastekniker reste i andevärlden och återkom med visioner, budskap, och energi till bot och bättring. Bergskristallen hjälpte ofta till med att t. ex. Se/få klarsyn och som ”behållare” för onda andar shamanen besegrade.

 Shamanens invigningsprocess beskrivs ibland som en slags egodöd och som en återfödelse in i en “kropp av ljus” (kraft) - i loppet av denna process svaldes-, eller på annat sätt fördes det in kristaller i shamanens kropp. Andre traditioner involverar att “sjunga” ett stykke kristall in i pannan eller hälla “flytande quartz” över kandidatens kropp.

 Joseph Campbell beskriver shamanska invigningsriter från olika kulturer i hans bok Primitive Mythology: _”Australienska shamaner (Men of High Degree) blir utvalda av medlemmar ur stammen. Shamanerna går in i en helig grotta och lägger sig att sova. Medan de sover, kommer en ande og genomborrar kandidaten med ett osynligt spjut genom nacken som genomborrar tungan och lämnar ett hål stort nog att få ett lillfinger igenom.

 Ett annan andespjut genomborrar kandidatens huvud från öra till öra. Kandidaten faller ned död och blir buren ned i den djupaste delen av grottan, där andarna lever. Andarna tager ut hans inälvor och ersätter dem med ett nytt set som består av bergskristaller. Den nya shamanen återkommer till stammen, nästan sinnessjuk.”_

Aboriginska shamaner kunde också skicka in skärvor av bergskristall i folk och fä, och som med nåjdernas ganning kan anledningen vara ”svart” eller ”vit”; han sänder bergskristallerna med intention att göra ”gott eller ont”, beroende på shamanens intention.

Hur använder Du bergskristallen - har du någon speciell teknik i ditt shamaniserande eller häxeri med kristallen?

Mvh, T

Annons:
gryning
2008-06-09 15:48
#1

Intressant, tack för att du postade det!

Jag gillar bergskristaller, den är bra på att lagra information. Som ett andligt bibliotek man kan komma åt. Jag använder en som "trollstav" för att rikta energi med, både vid magiskt arbete och vid healing. Riktar den ut från kroppen för att avleda energi om där finns för mycket, och inåt för att fylla på med energi.

Jag har köpt flera pendlar för att de är vackra men bergskristallpendeln är den enda som "funkar" för mig, alla andra bara hänger som nackade hönor från mina fingrar… Men bergskristallen rör sig av egen kraft, snurrar eller tvärstannar rätt vad det är.

Jag har en lite större bergskristallspets som jag skådar i (istället för kristallkula), den har en sida som är lite blankare och mer genomskinlig och den sidan ser jag in i.

#0 trumman; jag har läst på flera ställen att shamaner även använder/använde jaspis (jasper) vid trumresor, som beskydd? Vet du någonting om det? Jag tror inte att det behöver vara någon särskild variant av jaspis men röd jaspis känns som ett bra val med tanke på den blodröda färgen.

Ioma
2008-06-09 15:49
#2

Tack för infon.

Bergskristall är tillsammans med ametist min förstaklassiga favorit.

Har flera stora spetsar med bergskristall och jag skulle inte kunna tänka mig att vara utan dem alla.

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

isnornin
2008-06-09 15:51
#3

Tack Trumman,. Bergkristall är min favorit:)

MVH Isnornin

[trumman]
2008-06-09 15:57
#4

#3 Min med… eller rättare sagt, det är den enda kristall jag bryr mig om :) jag fick min av en vän som plockat den själv här i Sverige.

 Jag tänker nämligen INTE ställa upp på den ofta bevittnade "samla kristall"-hysterin som gäller inom new age. Surprise surprise ;)

 Den tär nämligen extremt på moderjorden. Slavlöner, omänskliga arbetstider och -förhållanden är mycket vanligt + att barnarbete hör till normalen då man bedriver den rovdrift som behövs för att tillfredställa new age-världens samlingsbehov.

Mvh, T

maximiljana
2008-06-09 18:58
#5

Fantastiskt att  få äga en bergskristall som är funnen här i Sverige.Det bör kännas …att den sjunger rätt ton för dig,eller hur?Hur ser den ut? Har du bild.Var är den funnen?

Jodrena
2008-06-09 19:00
#6

:D bergskristall är mycket trevlig. Jag hittade en springa i ett berg när jag var liten och åkte med familjen någonstans i sverige. Den var fylld av en märklig lera som gömde massor av bergskristall, där spenderade jag en hel dag och drog ut massor av kristaller. En del av dem tog jag med mig och de har jag fortfarande kvar. Snacka om att finna en skattgrotta!

Hur jag använder kvartsen är litet olika. Jag har som gryning en liten stav som är perfekt formad så att den går längs mitt pekfinger då jag håller den i handen. Den kan jag ibland rikta energier med, mest inåt eller utåt från mig själv. Jag har en ametistspets på min stav, i en grop varur det strömmar ut en hel del kraft, så spetsen är där för att få det lättare att styra energin som man vill. Bergskristallkluster har jag som rengörare, ställer saker som ska renas på dem över ett par dygn.

Tack för en intressant tråd trumman!

Annons:
maximiljana
2008-06-09 19:27
#7

O vilken upplevelse det måste ha varit Jodrena.Vilken skatt!

Jag brukar använda bergskristallen som en förstärkare när jag tex går med slagruta och söker.Jag låter då  bergskristallen ligga mellan fingrarna och spetsen riktad utåt.Modell mindre då.

Har även riktat spetsen mot universum då med programmerad kristall(lagt mina önskningar i den)bundit upp bergskristallen på en stör och placerat den en midvinternatt på en kultplats.

Jovisst ,,det slog in, innan solen vände.

Jodrena
2008-06-09 20:01
#8

#7 ja, det var en häftig upplevelse, trots att jag fortfarande var såpass ung att jag inte riktigt förstod potentialen för skatten. Men jag var hänförd. Leran var riktigt konstig och faktiskt hemsk, men jag kunde väl nästan ha doppat hela mig i gyttjan om jag hade fått, bara för att nå kristallerna, de var så vackra och fyllde mig med starka känslor. Det var en av de stora stolparna på min magiska stig. Vilken gåva av Moder Jord! Känslan var helt och hållet magisk trots att jag inte ens visste vad magi betydde :)

[trumman]
2008-06-09 23:22
#9

#5 Södra sverige en plats. Han ville inte säga mer :) Den är verkligen speciell, för den är växt som ett L nästan, helt motsats i sig själv, friväxande vild.

Men ngn bild blir det icke ;) sorry.

Mvh, T

maximiljana
2008-06-11 13:07
#10

Ahhh Trumman Då Vet Jag var den är funnen.Södra Halland, slätten.Den är färgad av omständigheterna,både färg och form.

Den sjunger min sång…..vad vill du ha för den?

[trumman]
2008-06-11 13:09
#11

#10 Jag säljer den för 7 miljoner kronor.

Mvh, T

Brokenfether
2008-06-11 13:15
#12

Tack Trumman….blev mycket glad av denna info. Glad BB/B

Jodrena
2008-06-11 21:30
#13

#11 går det att pruta ner till 6 miljoner? Bara undrar för de andras skull, själv har jag ju hittat skatten ;)

Annons:
Brokenfether
2008-06-11 21:42
#14

#11 Du kan ju oxå göra som så ….att du skänker den till välgörande ändamål….Oskyldig min adress är……..Cool

Ioma
2008-06-11 21:50
#15

Var kan man hitta bergskristall? Vill så gärna ha en helt egen som ingen annan pillat på och lämnat energi på.

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

[trumman]
2008-06-11 22:03
#16

#15 se #10 t.ex.

Jag berättar inte om de platser jag vet, sorry.

Men för 1 miljon så kanske min tunga lossnar…

Mvh, T

Ioma
2008-06-11 22:44
#17

Oki. synd att du inte kan glädja oss andra med infon *S*

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

ANBC
2008-06-11 22:47
#18

Jätte kul att läsa, jag älskar bergkristall.

Kram o BB

[trumman]
2008-06-11 22:57
#19

#17 Jag berättar det inte av samma anledning som jag inte berättar vars det finns kantareller eller murklor eller vars blåbären växer stora som golfbollar ;)

 Av samma anledning skulle jag aldrig berätta var rosenkvartsen ligger strödd på marken över 60 kvm, och var man hittar stora klumpar vid bergssidan, stora som fotbollar av rosenkvarts. Överallt ligger det. 

Mvh, T

Ioma
2008-06-11 23:01
#20

Vad är det för orsak då?

Jag är sådan att jag gärna delger andra var det växer kantareller eller blåbär eller är bergskristaller stora som berg om jag bara visste.

Tycker om att glädja folk.

Jag skrev #17 som ett skämt alltså….

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

Annons:
[trumman]
2008-06-11 23:15
#21

#20 Jo jag förstod ju att det var skämtsamt, iom smileyn :)

 Men ok: Orsak? För att om jag berättar kommer varenda j-el åka dit och rensa allt de kan :)

 Jag värnar om naturen (och mina svampställen så jag får ha dom för mig själv) och säger inget för att markerna inte ska bli rensade av giriga kristallsamlare som bara har profit i åtanke. Därmed inte sagt att du/ni är sådana, det skulle jag väl aaaldrig tro ;) men man kan ju aldrig så noga veta.

Mvh, T

Ioma
2008-06-12 01:26
#22

Oki ja det är ju sant, det finns ju vissa personer lite här och var som gör allt utan eftertanke och det är ju lite trist.

Ska tänka på det själv hädanefter tror jag…

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

Maggie1
2008-06-20 13:02
#23

Hejsan

Jag har en ca 6 kg tung helt fantastisk bergskristall.
Har den i min lokal och det är många som blir berörda utan att förstå vad det är.

[Lady-Oona]
2008-06-21 21:30
#24

Offerdal och Alsens socknar i Jämtland….hmm där kan man finna bergkristall…Oldens gruva, där bröt man kristall under andra världskriget….men det lär finnas bergkristall kvar där än….

Jodrena
2008-06-22 17:46
#25

men kanske inte länge till

[trumman]
2008-06-22 19:46
#26

#25 Nä, det blir ju så… synd att folk inte vet bättre än att lägga ut det på offentliga forum, IMHO.

:(

[Lady-Oona]
2008-06-22 23:29
#27

Finns att läsa i uppslagsböcker hur offentligt som  helst och vem som helst som är intresserad kan goggla….det finns inga hemligheter idag..nätet är en fin källa till både det ena och det andra och en sak till jag är inte FOLK jag är den jag är Flört

Annons:
Coturnix
2008-06-22 23:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

oj. Vanlig gråsten är också kraftfull.

blodtopp
2008-06-22 23:42
#29

#28 Oh ja! Kraftfulla stenar behöver inte vara kristall-lika. Gråstenar tycker jag har en mer robust kraft än vad kristaller har. Att sitta uppflugen på en stor sten nånstans, eller varför inte ett helt berg är mäktigt.

[Lady-Oona]
2008-06-23 00:27
#30

Gråstenar, det Äldsta Folket är helt fantastiska, tycker personligen att de är ljuvliga för healing…all sorts healing. Vilken fin bild #28

Jag har här hemma s.k laserstavar, ser ut som ojämna kristaller, köpte dom i Glastonbury för ca 18 år sedan, fantastiska kraftkällor….älskar stenar, brukar fråga dem om råd…svaren uteblir aldrig.

Ha det gott, gott folk.

[trumman]
2008-06-23 09:12
#31

Precis, gråsten är det bästa folket att jobba med imho.

Jag brukar, som ni kanske sett, ofta rekomendera gråsten.

Mvh, Sten Grå
kusin till Sten Hård

gryning
2008-06-23 10:47
#32

Min mest kraftfulla sten är en vit, mjukt rundad sten som havet slipat. Kalksten, kanske? Det är den sten jag använder mest, särskilt om jag behöver finna lugn eller vill meditera.

Granit är en annan favorit, liksom flinta.

[trumman]
2008-06-23 10:49
#33

#27 Förresten, det var ju inte en direkt kritik mot dig det där jag sa ;) du gav generella anvisningar iofs, men de som pekar "här finns dom - kom och slakta" …huga!

Mvh, T

maximiljana
2008-06-23 13:21
#34

Vaför inte bygga en egen kultplats av vanliga stenbumlingar.Gör en mini i vardagsrummet,som beskrivs av Hamiltons i JORDPULS.

Eller lägg en stenbumling på en kultplats och ladda den för att ta hem och göra din megin större.Svartkonstboken…Atrids….

Vet man  var kraftlinjerna går kan man rikta kraften med hjälp av stenar och bygga sin egen kraftplats i naturen samt ladda upp kraften i batterier.Stenbumlingsbatterier.:Kunskaper hos slagrutekunniga.

Annons:
[Lady-Oona]
2008-06-23 13:57
#35

#33 med vänlig hälsning tebax….de som ev. slaktar får betala ett dyrt pris i så fall….det sköter Stenfolket om så bra så.

Häftigt att ladda sig själv med hjälp av stenar, har själv legat på och i olika typer av rösen och det händer nåt…va så säker…

Njut av sommaren…då är det mycket Moder Jord har att erbjuda…

Lady O

[trumman]
2008-06-23 15:33
#36

#34 Jojomen, bra idé det där!

 Mången sån har jag byggt runt om i världen. Från norra Norge till allra söderligaste Spanien.

 Tyskland fick sin också och uppe i alperna i Österrike… Frankrike, i en park i Lyon, bakom tre stora träd, Danmark, såklart, och i mina norrlänska skogar. Indien fick 5, Nepal bara 2.

Det är riktigt gott arbete som efter några år blivit RIKTIGT kraft-fulla.

Mvh, T
stenad

[trumman]
2008-06-23 15:34
#37

#23 Kan du inte lägga ut en bild på tungklumpen?

Mvh, T

Maggie1
2008-06-29 23:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Klart jag kan.

Här kommer min stora bergskristall

Maggie1
2008-06-29 23:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Lägger ut en till bild den syntes inte så bra på den förra.

Jodrena
2008-06-29 23:31
#40

WOW! eh… vart bor du Maggie1? När är du inte hemma nästa gång? ;) ;)

Maggie1
2008-06-30 00:01
#41

hahahah den var kul…..

Men jag måste kanske sälja den och det är inte direkt min önskan men vad gör man i vissa situationer…..

Men får jag inte ett tillräckligt bra bud får den bo kvar hos mig.

Bara tråkigt när vi trivs så bra tillsammans.

Annons:
isnornin
2008-06-30 00:09
#42

ojoj!! gröna av avund;) nej då jag är nöjd med mina två små :)

MVH Isnornin

Jodrena
2008-06-30 00:13
#43

#41 nej! NEJ! Du kan väl inte säljan den O_O det hoppas jag för din skull att du inte gör. Hitta något annat att sälja om du behöver pengar.

isnornin
2008-06-30 00:14
#44

#41 hur mycket kan en så stor kristall kosta??

MVH Isnornin

[trumman]
2008-06-30 00:29
#45

Oj! Vilken pjäs!! :D

Maggie1
2008-06-30 01:09
#46

#42  Du vet altså att storleken inte har någon betydelse hahahahah….

Jag har den nu står vid en Aloevera planta och har två st lika stora eller de var lika stora från början men den som står vid bergskristallen har blivit dubbelt så stor. Så visst finns det kraft i den.

Finns en del som inte alls kan ha den i samma rum som de själva visstas i.

Trodde att jag skulle kunna vara en av dem men icke, jag är enormt mottaglig för magneter, kan inte ha dem på mig eller i närheten av mig. Köpte ett halband som var magnetiskt , det skulle lindra tex vid huvudvärk jag fick migrän hahahah.Jag mår illa och blir nästan sängliggande när jag har det bredvid mig.

Men stenen känner jag bara kraft från en enorm kraft. En upplyftande och renande kraft.

Och jag vet inte alls vad jag kan få för den om jag säljer den det visar sig.

Maggie1
2008-06-30 23:58
#47

Min bergskristall ligger nu ute på Tradera om någon är intresserad

[trumman]
2008-07-01 00:31
#48

Jag buda men reservationspriset var för högt så jag sket i det :)

Annons:
Jodrena
2008-07-01 00:41
#49

åh vad bra! Nu har jag tillfälle att fråga vad reservationspriset står för egentligen? Eftersom ämnet ändå togs upp… Undrat det ett tag nu.

Anco
2008-07-01 01:28
#50

Jag tror att det är när man sätter ett lägsta pris att sälja varan för. Tex : reservationspris 50 kr. Om ingen bjuder 50 kr eller mer så blir varan osåld.

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

spindelfot
2008-07-01 01:33
#51

vad hög frakten var!

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Jodrena
2008-07-01 01:50
#52

#50 jo, så tänkte jag med, men borde då inte utropspriset gå från reservationspriset?

#51 ja, men den är tung och stor också hehe, har förmodligen med saken att göra ;)

Acerventus
2012-03-08 23:04
#53

Hej! Om bergskristallen är bearbetad då? T ex om den har slipats rund, gör detta någon skillnad?? :)

[trumman]
2012-03-09 13:05
#54

#53 Nej det gör ingen skillnad, för det är enbart vad man själv tror på som avgör vad man lägger in i denna mineral.

Stenen i sig är ju inte magisk eller speciell _på ritkigt_ det hoppas jag ingen tror.

Acerventus
2012-03-09 15:49
#55

#54 Okej, det är ju bra att veta. :)

Nej då, jag tänkte bara eftersom att du skrev så mkt om hur stenen växte fram, och hur ljuset föll i den, och reflekterades.

Så tänkte jag att det kanske blev förstört om stenen slipades, eller förändrades på nått sätt. Att det var dess naturliga skärning och uppbyggnad, som bidrog till att den var så "speciell".

Annons:
[trumman]
2012-03-09 16:27
#56

Tanken om dess specialitet kommer nog just pga dess redan "slipade" look. Dess naturliga räta linjer och slipade spets gjorde nog att den snabbt intog särställning mot andra stenar och mineraler.

Kanske.

Acerventus
2012-03-09 22:44
#57

Så är det nog. Om inte annat, så tycker iaf jag, att det är intressant och lite märkvärdigt att de självmant antar en sådan form.

För den som är intresserad utav att fördjupa sig ytterligare i kvartsets värld;

http://www-markinfo.slu.se/sve/mark/mineral/kvar1.html

Upp till toppen
Annons: