Annons:
Etikettsabbater-och-högtider
Läst 2294 ggr
Mimmi89
2008-07-06 03:00

Högtiderna

Hej!

 tänkte på det där med högtider och sådant måste erkänna att jag knappt vet något om detta ämne men vill änra på det. jag har läst scott cunninghams bok Wicca men blir mäst förvirrad av han beskrivning av högtiderna och varför man firar dem, men Heliga dagar så som jul imbolc och ostara gör mig mest förvirrad.

har jag gissat rätt om ja säger att allt hänger ihop och allt går runt som i en cirkel, är det vad han sftar på eller är det något mer? sedan undrar jag också om det finns några mer högtider för andra häxor som inte följer dessa eller firar dem på annorlunda sätt? är som sagt inte alls insatt och för att jag ska kunna hitta min väg vill jag först kunna se klart och förstå.

Annons:
Jodrena
2008-07-06 03:18
#1

Ja, högtiderna hänger samman som en berättelse som går i en cirkel runt, som du säger, faktiskt så gör det mesta det. Kort sagt representerar högtiderna födseln, livet, ålderdomen och döden - och återuppfödelsen, livet o.s.v. i samklang med årstiderna.

Jag vet inte hur alla häxor firar, men så vitt jag vet så är det de samma som firas.

Lorelai
2008-07-06 03:32
#2

Jag firar en jäkla massa högtider. Först så siktar jag mig mest in på årets skiftningar, som sommarsolståndet, höstdagjämningen osv. Vilka högtider övrigt landar nära. Så det blir oftast flerdagarsfirande för mig.
Man kan väl säga att de minsta är för häxan i mig och de andra är för den andra delen.

[Lady-Oona]
2008-07-06 03:34
#3

Högtiderna har med just passager i livet att göra. Naturen är hela tiden i förändring och livet  på/i Moder Jorskiftar efter just årstiderna, men i vår moderna tid så har högtidernas firande blivit mer Ceremoniella och inte så mycket förknippade med hur våra förmödrar gjorde och kände, vi lever i ett annorlunda samhälle.

Att läsa om hur det var förr, kan ge en liten ljusning i din förvirring. Imbolc…som firas i februari…i det gamla bodesamhället var det en svårt tid just då, förråden började ta slut, det var för tidigt att så nya skördar, många gick hungriga och man önskade ljuset tillbaka….detta gällde förståss oss som bodde på det norra halvklotet. Runt den här tiden träffades man i stugorna och försökte muntra upp varandra, dela den mat som fanns kvar men även tända de ljus som fortfarande fanns kvar efter stöpningen vid juletiden….berättarkonst för att hålla andan uppe, att se över redskapen innan det var dags att börja t.ex bearbeta jorden igen.

Förr hade varje högtid ett syfte för det daglig livet, sammanflätat med den andliga tron…..och alla de riter och ceremonier som en "modern häxa " utför idag är ett eko därifrån och naturligtvis kan de då verka lite förvirrande…men vet man ursprunget så får det en annan betydelse.

Mimmi89
2008-07-06 13:20
#4

hoppas jag svarar på rätt sätt nu för ja har helt enkelt inegn aning egenteligen är helt ny här…

 men gällande vad du sa Lady-Oona ang ekot från svårare tider och så. det känns inte alls så konstigt tycker jag.

Jodrena, så dessa högtider är inte endast wiccanernas då…? ja men okej då tror jag att jag förstår den biten iaf gällande att allt hör ihop osv :) 

Lorelai hur firar du högtiderna då? eller ja hur firar ni alla högtiderna?

Lorelai
2008-07-06 14:56
#5

#4 Det är mycket efter vad som sker i livet just då som styr hur firandet blir. Ibland är det knappt att jag hinner tända ljus och offra dagen till ära..
Ibland har jag tid att lägga upp fyra dagar tillägnat elementen. Var dag i elementetsfärg.. maten i elemenet.. dekorationer och kläder går i elementsfärg. Har gäster för dessa dagar.. håller kanske cermoni.. lägger upp planer att dekorera för minst en vecka i förväg.. städar och donar så det skall kännas högtidligt med.
Allt beror ju på vilken tid på året det är och vilken högtid som skall markeras.
Men just att planera måltider och dekoration efter elementen tycker jag fungerar bra.. iom att det oftast blir flera dagar i sträck. Det får ju inte bli överdrivet.. jag har små barn som jag tar hänsyn till. :)

blodtopp
2008-07-07 11:46
#6

Både häxor och wiccaner firar högtiderna, men det kan vara lite skillnad på vad man firar och om man väljer att fira alla åtta. En wiccan firar årshjulet med större inriktning på Gudinnans och Gudens liv/kärlek. Men samtidigt firas även Moder Naturs och Fader Sols gåvor till oss människor i form av det vi kan skörda (detta är väldigt kort berättat)

Annons:
Mimmi89
2008-07-07 12:20
#7

#5  tycker det låter jättebra du har fått in dem iaf, du är edveten om dem även om du kanske inte alltid hinner med såpass mycket som du skulle önska? men ja bar tar väl en hel del tid och uppmärkasamhet också ursöt liten fot föresten på bilden :)

Mimmi89
2008-07-07 12:24
#8

#6 ja jag vill fira moder jord och naturen men inga gudar. vad jag har förstått så kan guden och gudinnan vara olika beroende på vem man frågar och att det skulle vara ok men ja har ändå väääldigt svårt för det speciellt ordet guden. får mig att tänka på speciellt kristendomen som för mig symboliserar så mycket negativt.

blodtopp
2008-07-07 12:31
#9

Det finns gudinnetroende också. De firar lite annorlunda än wiccaner, har bara Gudinnan med.

Från min sida är det inga problem med Guden. Han är en del av balansen i naturen, anser jag. Kvinnligt/manligt, yin/yang, natt/dag. Men det finns de som anser att Gudinnan har allt detta själv och utesluter Guden nästan helt. Det är ju helt och hållet upp till var och en.
  Ska leta efter en länk till dig. Återkommer =)

lightseeker
2008-07-07 12:32
#10

balans är bra, det gillar jag med

Lorelai
2008-07-07 12:35
#11

#7 Tack.. Jag skall hälsa honom det. *s*
Ja det är ett småbarnsliv jag har och med det kommer krav, förändringar och offer som man kanske inte alltid omfamnar. Men även det växer ju.
Det jag tycker är viktigast med firandet av högtider är att inte låta det driva en till under bergsfoten. Ingen högtid är värd att sänka en. utan en markering räckr mr än väl.. så länge som det är med hjärtat.

 När jag är gammal och grå, med kemikalier i håret.. :D Då kan jag besvära mig med att ordna hysteriska högtider. Skaffa en stor gård med en ladugård eller nåt och bjuda in hela sveriges hedningar att fira. :D

blodtopp
2008-07-07 13:02
#12

Då hittade jag länken då, till slut.

Valica

Hon är häxa och gudinnetroende, fd wiccan. Hon skriver väldigt bra. Under rubriken Wicca finns det massor som du kanske känner är rätt för dig.
  Vanasamfunder Moder Jord är också något som kanske passar.

Vad du än väljer så är inget fel, så länge du känner att det är rätt för dig.

Mimmi89
2008-07-07 20:40
#13

#12 tror tyvärr jag utryckte mig fel förut. ber så hemskt mycket om ursäkt. guden ger mest negativa vibbar för mig alltså själva ordet dock tror jag inte på någon gudinna så häller om inte gudinnan kan vara te x något som finns i oss alla eller månen, men det är inget ord jag skulle vilja använda varken guden eller gudinnan. inte ännu iaf.

jag vill kunna fira högtiderna men utan guden och gudinnan. utan att i så fall fira andarna och kalla dom just det. hänger du med nu med vad jag menar?

Annons:
Mimmi89
2008-07-07 20:43
#14

#7 håller med dig helt och hållet! ah det låter underbart vi kan ta varannan högtid så du får lite vila emellanåt med tanke på barnbarnen som då kommer springa runt och dra dig i kjolen för att få din uppmärksamhet ;P

gryning
2008-07-07 22:20
#15

#13 Så kan du mycket väl göra, fira högtiderna på ditt sätt. Det är det bästa, särskilt om du känner dig kluven inför orden/konceptet guden och gudinnan. Strunta i det som gör dig illa till mods och fokusera på det som du tycker om. Visst är det så att wiccaner hedrar guden och gudinnan vid sabbatsfirande, men om du inte är wiccan spelar det ju ingen roll - du kan göra på ditt sätt. ;)

Du kan blanda fritt, inspireras av årets skiftningar eller kanske låta varje högtid få ha sitt eget tema. Exempel på populära teman är kärlek/romantik (beltaine), rening/städning (imbolc), divination som exempelvis att läsa av tarotkort (samhain) osv. 

Du kan fundera över varje högtid, vad som brukar ske i naturen vid den tiden på året, hur du själv brukar må (hög resp låg på energi, trött eller pigg, osv) och sen forma ditt firande kring det. Att många väljer att fokusera på rening, städning, plantering och annat som handlar om att rensa ut, förnya och börja om just under vårens högtider beror väl på att dagarna blir ljusare, vi känner oss piggare och fyllda av energi och man får lust att städa, putsa fönstren och göra fint inför våren. Osv… :o)

Searchingmoonwolf
2008-07-07 23:25
#16

#15 Det där var för mig nåt nytt. OCH intressant. Kan du ge fler exempel (åtminstone för de återstående av ovannämndaRäcka ut tungan)? Det känns mycket bättre och "rättare". En tankegång som är passande alltså. Tackar…!

fridelfina
2008-07-07 23:33
#17

http://hem.passagen.se/safix/element.html

Här hittade jag en liten enkel beskrivning på hur du kan använda dig av olika riktingar och element vid de olika årstidernas firande. Annars är Valicas sida som du fått tips om väldigt trevlig att läsa på och se foton av olika högtiders firande!

 
 

blodtopp
2008-07-08 00:13
#18

Bra sagt Gryning =) Jag har inget mer att tillägga ;o)

gryning
2008-07-08 01:09
#19

#16 Gärna det, jag är iofs wiccan och hedrar därmed både guden och gudinnan men berättar gärna om hur jag tänker kring teman.

För mig börjar året med yule (jul). Jag firar midvinter vid vintersolståndet, den allra mörkaste natten. Då tänker jag på att även när det är som mörkast finns det något att glädjas åt - snart vänder det och blir ljusare igen. Man säger att det är som kallast just innan gryningen - men samtidigt kan man då värmas av att solen snart gryr igen. Vid yule gläds jag åt allt jag har i livet och firar det - hur illa det än är så är jag åtminstone vid liv, har jag tänkt någon gång. Det är en bra början! Jag tänder ljus och umgås gärna med släkt och vänner. Skit i att folk hetsar kring jul  och svär över sina släktingar - försök se det ljusa, det bästa hos dig själv och andra. Gläds åt det som är vackert. Var glad åt det du har.

Vid imbolc (2 februari) börjar det så smått bli ljusare. Dags för vårstädning! Än är dagarna rätt mörka men nog är det skönt att rensa i röran och slänga bort sånt man inte längre behöver - både i hemmet och vad gäller förlegade tankemönster. Jag fokuserar mitt firande på rening.

Vid ostara (vårdagjämning) är det lagom att så lite frön. Temat är förnyelse - att så sånt som jag kan skörda senare i år. Det kan gälla plantor, men kan lika gärna gälla nya vanor jag vill lägga mig till med. Kanske våga gå på den där yogaklassen, eller testa nya maträtter! Jag firar med att prova något nytt.

Vid beltaine hyllar jag kärleken och romantiken. Jag är lyckligt gift och öser kärlek över min make alla dagar, så beltaine är MIN kärleksdag. Jag är dålig på att älska mig själv. På beltaine lyxar jag hela dagen, äter sånt jag älskar, njuter och bryr mig inte ett smack om huruvida det jag äter är onyttigt eller ej. Beltaine är en dag av kärlek och förening, och jag firar genom att njuta fullt ut på alla sätt och fundera över vad som hindrar mig från att känna mig HEL, och hur jag i så fall kan arbeta med det.

Vid litha, som jag firar på sommarsolståndet, är året moget och bördigt. Naturen sprakar av växtkraft och magi! Jag hyllar det fria flödet av kraft genom att släppa ut mitt hår, bära kläder som sitter löst och släppa mitt sinne fritt - jag önskar och drömmer fritt, och funderar över hur jag kan nå mina drömmars mål.

Vid lughnasadh (lammas, 2 augusti) brukar man kunna skörda en hel del kryddor och annat. Jag skördar det jag sådde tidigare i år och tänker på hur sant det är att "som man sår får man skörda". Hur sår jag själv egentligen? På jobbet; bidrar jag till god stämning eller bidrar jag med skitsnack och annat dåligt? Tid för rannsakan, men också för att dela med mig av mitt överflöd. Jag ger lite av min skörd till mina vänner och min familj. Om jag inte skördat något donerar jag till välgörenhet, för att ge något tillbaka. Jag tänker på vilka gåvor jag fått i livet, är glad för det jag fått och ger tillbaka något litet till jorden.

Vid mabon (höstdagjämningen) börjar det bli kallt och allt vissnar. Det börjar bli mörkare och det är svårt, men jag tänker också på att om det vore evig sommar skulle vår vackra natur torka ut och bli en torr öken till slut. Vintern behövs, för att naturen ska vila. Vissa frön kräver en kylperiod för att kunna gro. Jag tror att människor är likadana, vi måste vila för att kunna spira på nytt. Vid mabon vilar jag, kanske mediterar över detta att både vila och perioder av aktivitet behövs. Jag vandrar genom skogarna, snuddar vid skrovliga tallstammar och slumrande gråstenar, och känner djupt inom mig detta behov av att vila. Under den kommande vintern är jag extra snäll mot mig själv - kanske det finns "måsten" som jag kan göra mig av med?

Vid samhain (sista oktober) avslutar jag mitt år. Jag ser tillbaka på året som gått, och försöker göra det ärligt. Vad gjorde jag bra? Vad var mindre bra? Jag funderar över min egen roll i vad som hänt, och försöker sedan lägga det till handlingarna. Samhain är en bra tid för att släppa taget om saker och ting. Min mor sade alltid till mig att indianerna ser året som en cirkel - det är samma år som kommer igen, hela tiden. En ny chans att rätta till det som gick fel förra gången. Jag vet inte om det är sant men jag anammar själva tanken och ger mig själv en ny chans. Man har alltid ett val, man kan alltid välja om.

Det låter säkert lite luddigt men för mig handlar det mycket om att reflektera över vem jag är och hur jag lever mitt liv. Resten (dekorationer och annat) är sekundärt, det syftar till att skapa stämning och levandegöra symboliken med varje högtid - men det viktiga är reflektionerna. För mig handlar det inte bara om själva högtidsdagen. För mig är en sabbat högtidsdagen OCH tiden som leder fram till nästa sabbat. Varje sabbat markerar för mig ett skifte i livets strömmar, en period som på olika sätt lämpar sig för att arbeta - med mig själv eller med annat.

varulven
2008-07-08 21:11
#20

Du kan ju läsa igenom den här tråden om du funderar på hur några av oss andra ser på guden och gudinnan

Annons:
Mimmi89
2008-07-08 21:29
#21

#19 åh fick en sån otrolig kännsla då jag läste vad du skrev ang hur hemskt det än är så är du iaf vid liv, fick upp en bild av en urmagrad varghona och det känndes bara så sant det du skrev!

intressant att läsa hur du firar högtiderna också det ger en större helhetsbild av att "jag inte gör fel" även om jag redan nu känner att jag inte gör fel, tack vara er här på Häxor i fokus ;)

Mimmi89
2008-07-08 21:32
#22

#17 tack ska slänga i mig lite käk prata klart i telefon och kolla in länken du skickade och dem två ja fick innan också som ja inte hunnit kolla in helt ännu. :)

Upp till toppen
Annons: