Annons:
Etikettallmänt
Läst 2389 ggr
Zoraye
2008-07-20 14:34

Böcker?

Hej alla kloka och vackra!
Jag är nyfiken på vad ni läser för att hämta inspiration och kunskap? Utöver härlig skönlitteratur? Jag är en riktig boknörd som gärna grottar ner mig i böcker så snart tillfälle ges (kanske för mycket ibland, det handlar ju inte bara om att läsa utan även om att praktisera) och är väldigt nyfiken på vad ni rekommenderar för läsning.

Ha en finfin söndag och en härlig sommar!

Annons:
Manstrale
2008-07-20 15:19
#1

En till som älskar böcker är jag. Sitter just nu med en hel hög böcker om örter och bara njuter av att samla kunskap. Mysigt!

Men här kommer även tips från mig på andra böcker som gett mig mycket inspiration och kunskap:

Wicca - Vägledning för den självständiga utövaren av Scott Cunningham

Häxans handbok av Dannie Druehyld

Vit Magi av Mariana Medici

Färghealing och mirakel - om metoden Aura-Soma av Vicky Wall

Makten som botar av Dénis Lindbohm

Det glömda språket av Erich Fromm

Sen tycker jag att Cassandra Easons böcker är lättlästa och trevliga att ta del av. Exempel på böcker av henne som står i min bokhylla är :

Stora boken om andliga guider

Stora boken om hur man ser och tolkar auran : kunskap är nyckeln till insikt

Stora boken om naturväsen

Stora boken om healing : att hela sig själv, att hela andra, att hela djur

Stora boken om kraftdjur

Moder jords gömda krafter

Den urgamla hemligheten om häxornas magiska stenar

Dina magiska formler : din egen skuggornas bok

Ja det var lite tips från mig! Men det finns ju så ofantligt mycket mer. Kram Månstråle

Zoraye
2008-07-20 15:34
#2

Wow, tack snälla Månstråle!

Visst finns det massor av spänande lektyr därute. Jag vet att det är relativt vad man tycker är bra och givande, men har så många gånger hört att "nej det där ska du INTE läsa" och "det där är bara lull-lull", "den författaren kan ingenting", etc, om "häxiga" böcker (tyvärr har kritikerna själva inte haft bra tips på litteratur) att jag blivit helt vilsen och inte vetat var jag ska börja.

Manstrale
2008-07-20 16:01
#3

Jag kom på några till som jag vill tipsa dig om, när jag ändå är i farten :)

Områden kring kristaller och chakra är i alla fall något som ligger mig varmt om hjärtat så här kommer några tips:

Chakra - Höj din energi av Anna Selby

Chakrahealing av Liz Simpson

Stenar, Kristaller, Mineraler och deras magiska kraft av Marie Nilsson

Kristallernas förunderliga värld av Lone Hertz

Kristallernas kraft : idag och genom tiderna av Cassandra Eason

Och inte att glömma:

Lär av dina tidigare liv : Minnen från förr kan hela dig nu av Sylvia Browne

Blev några till det :) Ha det gott! /Månstråle

aris-eile
2008-07-20 16:03
#4

#0

Jag läser inte mycket skönlitteratur alls, faktiskt.
Men för att nämna ett par av de som jag finner goda:

Paradise Lost, John Milton.

HP Lovecraft står ganska högt i kurs.

Viskningar, Dean Koontz
Himlen kan vänta, Dean Koontz
Väktare, Dean Kootnz
Psykopaten, Dean Koontz

Det jag kommer över av Keltiska sagor och legender.

Men att söka inspiration i skönlitteratur, finner jag mycket meningslöst för egen del. Denna tid och denna värld är betydligt mer intrikat och otrolig än det som skrivs i underhållningssyfte.

Annars läser jag mest historia, religion, samhällsstruktur och diverse skrifter och böcker från Helena Blavatsky, Edward Alexander Crowley, Arthur Edward Waite, Israel Regardie, Benjamin Rowe, Cornelius Agrippa samt John Dee.
Några exempel på böcker från dem är: The Philosophers stone (Regardie), Ordo Roseae Rubeae et Aureae Crucis (Waite), Scrying (Rowe), White Stains (Crowley), Occult Philosophy (Agrippa), Mysteriorum Liber (Dee), Liber 84 (Dee).

En del av litteraturen är på latin, men mycket av det jag skrev upp här är på engelska… Men det är ett pris man får betala och ett språk man kan lära.

lightseeker
2008-07-20 17:27
#5

hm, i sommar har jag blandat annat läst: en biografi om jimi hendrix- mannen, magin och sanningen av Sharon Lawrence.

Häxor och häxprocesser av Bror Gadelius, en faktaspäckad bok.

Fornnordisk mytologi - tro myter och mytologi av Anne Holtsmark.

Samt ännu en gång (bara för att dom är så bra) Trollmor, sägner om moderskap av barnmorskan Pia Höjeberg samt  Den svarta madonnan av Görel Cavalli-Björkman, där man letar efter spåren av madonnan i flera olika kulturer och genom historien.

Alla var/är böcker som verkar upprepa sig omkring mig, allteftersom jag plöjer igenom dom….litet mysko bara det.

Zoraye
2008-07-20 17:44
#6

Cool, tack för tipsen Månstråle, Aris_Eile och Lightseeker!

HP Lovecraft är en av mina favoriter faktiskt, Koontz däremot har jag alltid haft lite svårt för. Håller dock fulständigt med om att verkligheten överträffar dikten, i synnerhet underhållningslitteraturen.

Den Svarta Madonnan har jag hört talas om men glömt bort att jag ville läsa, så tack för tipset om den!  

Återigen stort tack, uppskattar verkligen era tips. Särskilt nu när min uppkoppling är sisådär, vilket är ett fullgott tecken på att jag borde ägna mig åt massa annat, haha.

Annons:
lightseeker
2008-07-20 19:22
#7

förresten om man är ute efter böcker om gudinnadyrkan, i norden, så kan man alltid spana in Birgitta Onsells böcker också, jordens moder i norden, har jag för mig att en, av flera titlar, löd.

Juvela
2008-07-20 22:43
#8

#7 Det där boktipset snappar jag upp, tack lightseeker :)

Shadowone
2014-03-30 11:49
#9

Jo, jag älskar böcker, men blev intresserad av en bok, Stora boken om healing : att hela sig själv, att hela andra, att hela djur skrivet av Cassandra Eason. Det jag undrar om det går bra att lära sig mycket om det. Jag har drömt att bli en healare en dag.

Am I man or woman. No. I'm genderless.

Vitae
2014-03-31 07:16
#10

Jag måste bara tipsa om en bokserie som jag läste som tonåring, det är en ungdomsserie men som ändå är lite småmysig om just häxor - häxprovet, av maj bylock :) det finns fler böcker i serien. Skönlitterär, mysig och lättläst! :)

Upp till toppen
Annons: