Annons:
Etikettallmänt
Läst 5526 ggr
Blodeuwedd
7/16/08, 9:50 PM

Vad betyder era Nickname? Eller kanske berättelsen

BLODEUWEDD

http://en.wikipedia.org/wiki/Blodeuwedd

Från den welshiska mytologin:
Blodeuwedd skapades av blommor till Lugh för att bli hans hustru då hans mor lagt en förbannelse över honom att aldrig kunna gifta sig med en kvinna av kött och blod. Hon försökte senare att döda honom och blev som straff förvandlad till en Uggla

Annons:
BiGavia
7/16/08, 9:54 PM
#1

Ur askfisen steg fågel fenix fram som 2 lommar (Bi Gavia)

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

Coturnix
7/16/08, 10:04 PM
#2

Hooohoo vilken fin bild!!!!

Outrageous
7/16/08, 10:06 PM
#3

Har ingen historia bakom mitt. Jag tyckte det passade bra, när jag valde det för ett par år sedan.

Coturnix
7/16/08, 10:11 PM
#4

Det var en "ingivelse" och jag visste att jag skulle ha vaktlar i min vård. Jag fick efter långvarigt sökande fatt på en liten trio från Skåne. De tre namngavs Frö, Freja och Idun. Frö och Idun lever fortfarande och njuter sitt otium i en stor vacker voljär. De fick många arvingar. Idun lade ägg med ljusa skal Frejas ägg var mörkbrunt tecknade.

Coturnix coturnix!;D

Lorelai
7/16/08, 10:14 PM
#5

Lorelai, vilket är mitt namn liksom mitt nick. Är från början tyskt och betyder murmuring rock. Som mumlande sten. helknasigt. :)

aris-eile
7/16/08, 10:18 PM
#6

"Aris eile" betyder "en gång till" på irländsk gaeliska.

Men mer, så är innebörden "en gång och så igen". Mitt riktiga namn vill jag inte ha ute i forumet.

Vissa, om inte alla har ju räknat ut vem jag är, här igen.

Alltid lika trevligt, för att inte säga intressant, att läsa vad ni skriver.

Annons:
Ioma
7/16/08, 10:20 PM
#7

Jag har mitt häxnamn som nick.

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

aris-eile
7/16/08, 10:23 PM
#8

#7
Skall det uttalas I-oma, IJ-oma eller Joma?
Vad betyder det och hur fick du det?

* *

Ioma
7/16/08, 10:28 PM
#9

Bara I-oma

Det blir nog mer IJoma när jag tänker efter. hehe.

Men det SKA vara Ioma bara.

Jag fick det genom en dröm eller meditation för många år sedan.

Därefter testade jag ett par olika sätt inom numerologin o lite så och tro det eller ej så kom namnet fram även genom numerologin.

Jag kommer inte ihåg exakt hur jag gjorde men jag använde mitt personnummer och namn och så räknade man ut bokstävernas siffra och så…..

Det konstiga var ju att jag något år innan hade drömt om just detta namnet….

Det var meningen att jag skulle ha det namnet bara…

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

Hias
7/16/08, 10:31 PM
#10

Har mitt häxnamn som nick jag oxå /Krax

aris-eile
7/16/08, 10:32 PM
#11

#9
Ok… då är jag med. Jag bara utgick från att du visste. Men det är ju som mest kraftfullt om det bara kommer till en.
Tack för förklaringen.

[trumman]
7/16/08, 10:41 PM
#12

jag kom ut ur shamanismgarderoben 2001-nånting och gick ut på nätet för första gången för att hitta andrqa som höll på

jag ville ha ett nick som hintade om vad jag sysslade med och kallade mig "trumman" för trummor använder ju några shamaner

sen fastnade det och alla kallade mig det till slut

så därför

Waara
7/16/08, 10:58 PM
#13

Jag antog namnet Waara av ett par anledningar ..
Mina farföräldrar kommer från Poultikasvaara, min morföräldrars efternamn börjar på W, sen strävar jag efter att vara i vaarandet..

Annons:
Vekka
7/16/08, 10:59 PM
#14

Vekka är en healerska i nordiska mytologin.

kramar

Iram
7/16/08, 11:04 PM
#15

Tänk att jag minns inte var Iram kommer ifrån. Det var nog inte ens tänkt som ett häxnamn, men då jag gjorde min första hemsida om häxor i mitten på 90-talet så använde jag det av någon anledning. Iram är NÄSTAN mitt namn baklänges, men det är faktiskt inte anledningen till att det fastnade.

Nu är det ju omöjligt att byta! :-)

Blodeuwedd
7/16/08, 11:09 PM
#16

Jag tog mitt namn i början på 2000 efter en period med ett trasigt nick och när jag mådde bra igen kände jag för ett mer kraftfullt och fastnade för Blodeuwedd och så har jag kallat mej mest hela tiden sedan dess.. gästspelade under nicket Turquoise ett litet tag oxå men näää det var fel liksom.. :)

Iram
7/16/08, 11:11 PM
#17

Hur uttalas egentligen Blodeuwedd?

Wargmane
7/16/08, 11:20 PM
#18

ja å Wargmåne var egentligen Wolfmoon,,,,,från början..det fick jag av en nordamerikansk schaman, som har lärt mig massor av saker..det finns en lång berättelse om varför jag fick det…men det får bli en annan dag …

men..så gillar jag det försvenskade jag…så för många år sedan, gjorde jag helt enkelt om det till Wargmåne eftersom det var mera jag *ler' och jag hade gått en lång väg från det jag fick namnet.. och kände mig mera hemma med det.

_B.B //Kristina

**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

blodtopp
7/16/08, 11:31 PM
#19

Latmaskar mig och kopierar förklaringen från min presentation. Skrev med den där, då det är en del som ibland missläser mitt nick och tror det står blodpropp *S* Men men… ;o)
Here comes:

Blodtopp = Sanguisorba officinalis, en gammal medicinalväxt som bara finns på favoritön Gotland. Orsaken till detta val uppkom lite av en slump. När jag skaffade min dator under studierna i Kalmar så surfar man ju runt som en tok i början och blir medlem lite här och där. Vid varje medlemskap behövs det ett nickname. Men. Vartenda nick jag provade med var upptaget.
Just den här terminen läste jag biologi/floristik och hade därför en del böcker på skrivbordet. Bland böckerna ligger det en flora. Jag bestämmer mig för att utan att titta slå upp boken och sätta ner fingret på den sida som jag slår upp. Jag sätter fingret på blomman blodtopp.
  Det mycket passande i det här fallet är att jag är rödhårig och älskar att lära mig om medicinalväxter, så namnet har fått hänga med lite överallt på nätet.

lightseeker
7/16/08, 11:53 PM
#20

mitt namn kom till mig av en mycket patetisk orsak:

Träffade på en demon som 17-åring, eller hellre demonen fann mig.

När jag sökte svar på skräck-upplevelsen, så fick jag till svar att jag var ond och därför hade jag haft denna upplevelsen, stängde då i ren rädsla AV alla mina upplevelser och sökte mig till kretsar med religiöst utövande människor, under flera år för att var på "den säkra sidan",

Tyvärr så var deras "tro", ingenting i jämförelse med min vetskap.

Hamnade så på nätet, där jag återigen, sökte svar och var då tvungen att ha ett nick.

Lightseeker kändes DÅ rätt, eftersom jag hade sökt upplysning, under många år.
Sedan ett längre tag nu, så känns det inte aktuellt längre, så nu väntar jag på att mitt nya namn skall komma till mig.
Tex. bland ursprungsbefolkningar, så behåller man sällan samma namn genom hela livet, tvärtom: när man hamnar i en ny utvecklingsfas så är det vanligt att man genom tex. en ceremoni, blir tilldelat ett nytt namn, som rimmar bättre med de nya personlighets-dragen eller med det som man söker uppnå, i framtiden.

Annons:
Blodeuwedd
7/16/08, 11:55 PM
#21

Pronunciation: bluh DIE weth ("th" as in "weather")

Det finns många olika uttalsbeskrivningar..
BLOD wed

En annan är Bluewith
Finns säkert fler..

SEViking
7/17/08, 12:23 AM
#22

The mighty Viking from SE kallades jag då jag huserade runt i USA, vi talade/chattade/konferrerade via modem på så kallade BBS-er och där var maxlängden för nicknames 8 tecken, jag slog ihop SE å Viking å ni kan säkert alla gissa vad det blev.

Så sedan slutet på 80-talet har jag kallat mig samma sak. Ojsan fan, snart 30 år. ha ha ha kanske dags å lägga av. undrar hur många timmar det gått åt bakom den här dumburken egentligen om man lägger ihop????? Jag törs inte räkna. ha ha ha

SEV Oskyldig

karinf
7/17/08, 1:13 AM
#23

#9

Att ta reda på sitt "namn" genom mumerologi verkar jätteintressant! Synd att du inte minns vart du gick in…
Sökte lite på google…men, nej.

karinf är mitt förnamn & första bokstaven i mitt efternamn…
Reggade det av gammal vana. Fattade inte (som vanligt) att man kunde  hitta på ett bra nick. Ibland går allt av bara farten..

Generad

Anco
7/17/08, 1:15 AM
#24

Mitt nick betyder ingenting förutom en "hopslagning" av mitt namn. Men det verkar ha blivit vedertaget så jag har ingenting emot att bli kallad för det även till vardags, so to speak.

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

Sebastian
7/17/08, 1:24 AM
#25

Mitt Nick dväljs av mysterier, alvakraft och hemliga eteriska viskningar ur djupet av evigheten där sedan eoner, vättar, jättar och troll vakat över moderns hemligheter och bara de vise kunnat nå dess aldrig sinande källa till evig ungdom.

PS. Det utalas på Franska. DS

dragonstar
7/17/08, 1:47 AM
#26

Jag älskar drakar o stjärnog och helter stjärnljus på en annan sida så det bara blev det på det sättet.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Juvela
7/17/08, 1:50 AM
#27

Juvela fick jag fram för några år sen när jag lekte lite med numerologi. Då tänkte jag mest "ja men det var väl fint", men tänkte inte mycket mer på det och använde det inte heller. Nu älskar jag namnet och känner mig verkligen hemma i det och att det representerar mig riktigt bra :D

Karinf, jag hittade en sida där man kan räkna ut sin siffra och namnet :) här (lite bakgrundsinfo här)

Annons:
Endroppeihavet
7/17/08, 2:01 AM
#28

Jag skrev någon text för några år sedan om att vara en droppe i havet.. en del av alltet.. osv.. O sen skaffade jag en blogg med det namnet.. o ja.. det fastnar lätt.. sen orkar jag faktiskt inte ha tuuusen olika namn på nätet.. fast d har nog blivit tio olika iaf.. haha.-

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

Manstrale
7/17/08, 2:07 AM
#29

Manstrale ska ju vara Månstråle, men då det ej funkade med å,ä,ö i nicket så fick det bli denna variant. Månstråle är annars både mitt "magiska namn" samt ett av mina förnamn.

varulven
7/17/08, 4:14 AM
#30

det blev som det blev för mig :) Tror jag lyssnade på en låt som hette just varulven nån gång då jag skulle regga ett namn på nått ställe och på den vägen är det.

marinelady
7/17/08, 9:49 AM
#31

Ville inte heta sjöjungfru eller mermaid så jag valde en ordlek som betyder havsfru ordagrant..så enkelt är det…

Tistel-
7/17/08, 9:58 AM
#32

jag var lite filosofisk för ett antal år sen hehe, tyckte att en liten fin blomma som är taggig passade perfekt för mej!


Blodeuwedd
7/18/08, 12:49 AM
#33

#25

Ha ha ha.. ja det låter franskt på nåt vis.. ;)

Jodrena
7/18/08, 1:10 AM
#34

Jodrena och Anhanas var en gång sammanbundna av en enriktad brinnande kärlek. En historia som levt med mig sedan jag var 12-13 år som inspirerat mig genom alla tider med olika slags berättelser. Jodrena var mig så kär att jag till slut blev Jodrena. Konstigt nog har jag hittat en annan som kallar sig för Jodrena - då blev jag förvånad då jag ju faktiskt helt och hållet skapat fram Jodrena och Anhanas ur egen fantasi - eller? Som barn har jag alltid varit öppen för anderöster och kanske finns det något mer än fantasi bakom namnen?

Annons:
Zoraye
7/18/08, 11:32 AM
#35

Mitt nick har hängt med mig sedan jag var liten, men jag vet inte riktigt var jag fick det från. Till saken hör att jag har påbrå från ett gäng olika kulturer och jag hörde många olika språk under min uppväxt, så det är möjligt att namnet uppstod ur det språkkaoset.

Blodeuwedd
2/1/09, 12:21 PM
#36

Hittade den här gamla tråden och tänkte att kanske någon mer hade en förklaring på sitt nick.

*PUTT*

isnornin
2/1/09, 12:28 PM
#37

Ishäxan..

MVH Isnornin

Bappho
2/1/09, 1:05 PM
#38

Mitt nick Bafo ska egentligen vara Bappho, men jag har reggat om mig  här på iFokus. Bappho är mitt mellannamn och vad det betyder är en hemlighet ;)

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Searchingmoonwolf
2/1/09, 1:25 PM
#39

Mitt nick kommer från att jag älskar vargar och månen och är så i början av min väg =searching. Långt och jobbigt har jag kommit fram till. Cool

BabyDragon
2/1/09, 4:25 PM
#40

Jag har altid älskat drakar och när jag var liten sade min mamma att jag måste ha varit drake i mitt förra liv och kallade mig därför drakungen - BabyDragon

evrekaw
2/1/09, 7:39 PM
#41

Mitt namn är bara ett hopkok av bokstäverna från mina befintliga namn…

Fantastiskt att ni tänkt till så ang. vad ni kallar er! Förvånad

 Å så typiskt mig att inte idas lägga ner engergi på sånt…Flört

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Annons:
Airamya
2/1/09, 7:52 PM
#42

Airamya började med att jag vände på mitt namn (allting i livet är ju ändå helt bakvänt jämt) och sedan lade jag till -ya på slutet för att, simsalabim, så är det plötsligt en hyllning till Rama på sanskrit. Ja, åtminstone på hemmasnickrad knaggel-sanskrit…

Vips så vet ni alla vad jag verkligen heter ;) :D

Hwinya
2/3/09, 12:18 PM
#43

Hwinya betyder virvla på quenya (högalviska). Fastnade för det namnet för många år sen, när jag va som mest inne på LotR och alver =)

Sovgott
2/3/09, 12:28 PM
#44

Mitt nickname betyder ingenting. Det finns ingen genomtänkt förklaring bakom mitt val av namn.

Casiopeia
2/3/09, 12:30 PM
#45

Jag har väldigt djupa tankar bakom mitt nick…not :-)

När jag började upptäcka internet för många år sedan tyckte jag helt enkelt Casiopeia var ett läckert namn. Har ingen aning om vart jag fick det ifrån. När jag använt det ett tag upptäckte jag att jag stavat det fel; på svenska säger man Kassiopeja och på engelska Cassiopeia om stjärnbilden. Jag tyckte dock Casiopeia med ett "s" såg snyggare ut så av den enkla anledningen har jag fortsatt att kalla mig det. Fördelen med att ha ett felstavat nick är att man blir rätt ensam om det, så därför har jag kunnat använda det på de flesta communityn och inte haft anledning att byta. Skitpraktiskt.

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

bettin65
2/3/09, 2:28 PM
#46

Mitt nick: inget större än att det var en vän som kallade mig Bettan vid ett tillfälle. Tyckte kanske det var lite tråkigt. Då ändrade jag a till ett och eftersom det inte togs emot här på i fokus fick jag lägga till några siffror och då blev det de året jag är född.

Blodeuwedd
2/3/09, 3:18 PM
#47

Å vad det är roligt att läsa era förklaringar till namnen..
antingen man har en logisk och fantasifull eller en helt utan betydelse eller sitt eget namn.. Det är ju tanken bakom som är intressant. :) Tack för ni delar med er. :)

Morgonoga
2/3/09, 7:55 PM
#48

Ja det var verkligen en härlig läsning!

Själv ska det vara "Morgonöga" (med ö) som står för att jag är en morgonpigg rackare, egenvalt helt enkelt.

Skrattande

Annons:
junetta
2/3/09, 9:09 PM
#49

Det namn jag ville ha var förstås redan upptaget, så då blev det Junetta istället. Det är ett för mig gammalt släktnamn från min mammas mormor som var same. Jag tyckte att det var tillräckligt ovanligt för att det inte skulle var upptaget, så hittar ni det användarnamnet på nån annan sajt så är det troligen jag Flört
Vad/om det betyder nåt, det vet jag inte. Kanske ågon av er andra vet

a-wise-woman
2/3/09, 10:30 PM
#50

På en alternativmässa i Helsingborg fick jag "läst" en del tidigare liv av en kille från Scotland. Han kallade mig "wise woman" och ritade en teckning av en gammal kvinna med kristallkula.  Eftersom jag har ett stort intresse av att lära mig om läkeväxter och koka ihop mina egna salvor m m. så kändes det som det passade mig.

Endast döda fiskar flyter med strömmen

lightseeker
5/3/15, 9:33 PM
#51

vad betyder era namn?

skogsbergs-anna
5/4/15, 9:32 PM
#52

I byn jag växte upp fick man heta som gården/huset man bodde i så jag kallades Skogsbergs-Anna (Skogsbärs-Anna på dialekt) för vårt hus hette Skogsberg.

Gör hellre fel än inget alls.

Upp till toppen
Annons: