Annons:
Etikettallmänt
Läst 28198 ggr
dragonstar
2008-07-28 02:53

Fjädrar utifrån?

Hej jag undrar hur ni gör med fjädrar o sånt.. jag vil kuna ta in o avända tex fina skatfjädrar. Men är rädd för bakterierna. Kna man tvätta dem? Eller e det hopplöst hur gör ni?

BB/emma

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Annons:
BranDuir
2008-07-28 08:18
#1

lägg dem i frysen i några dagar!

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Trollvind
2008-07-28 10:23
#2

För att säkert slippa kvalster så gör jag så här:

Frys 10 dagar

Tina 3 dagar så ev. kvarvarande ägg hinner utvecklas

Frys igen 10 dagar 

Speciellt bra om man hittar hela vingar t.ex.

isnornin
2008-07-28 11:42
#3

Då vågar jag ta in fjädrarna jag såg ute på baksidan av gården i går! Svarta fjädrar..

MVH Isnornin

dragonstar
2008-07-28 16:14
#4

Vad bra gäller bara att få mamma att gå med på att låna frysen =) då kan ag plocka nästa agång fjädrarna finns framför mig.

Någon som känner igen det att man tvättar dom med diskmede? kanske är för att dom ska bli rea utesendemessigt bara… 

BB/Emma

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Brokenfether
2008-07-28 16:18
#5

Lägg fjädrarna i en skål med ättikssprit när du ska tvätta dom,det rådet fick jag.*L

dragonstar
2008-07-28 16:24
#6

tack ska komma ihåg att ha en påse med mig så jag kan rlåcka om jag hittar nått intresant. kram kram

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Annons:
Lindbygarden
2008-07-28 17:05
#7

måste fråga..

här finner man en hel del fjädrar titt som tätt men då har ju fåglarna oftast råkat ut för rovdjur.

Hur påverkar det energierna om man tar upp fjädrar från ett rov?

Kanske en jätte dum fråga men känner att jag måste ställa denGenerad

dragonstar
2008-07-28 17:09
#8

37 jag  vet inte svaret me njag tcker att det är en bra fråga vart nyfiken själv? BB

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Vekka
2008-07-28 17:48
#9

#7 kan bara svara för mig själv :) jag tar fjädrar från rov, (fast vanligast är tappade fjädrar som jag hittar) jag har inte "dödat" (o skulle aldrig göra heller) fågeln, vilken nu orsaken är att den är död spelar för mig mindre roll, är den ett "offer" för rovdjur osv så är det naturens gång. Känner inte av någon dålig energi, nästan tvärtom. Fjädrarna får leva vidare som smycke/dekoration osv, får en ny "uppgift". O har inte något emot att min fysiska kropp hade fått en ny uppgift när jag gått vidare :) Jag har en tro på att varje individs energi inte sitter i den fysiska kroppen, alla ingår vi i ett kretslopp. Men att förklara, fullt ut, min uppfattning i denna fråga hade tagit för lång tid så jag ger ett kortfattat svar :)
Hoppas du får någon hjälp av detta svar :)
Kramar

dragonstar
2008-07-28 17:51
#10

Jag tycker det låter väldig fint att kunna ge nytta av det ma nlämmnar kvar.

Stjälvklart sak det stå #7 o inte 37 tithi

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Lindbygarden
2008-07-28 17:55
#11

#9 Ja då, jag förstår hur du menar :o)

svartmask
2008-07-29 01:27
#12

har också funderat på detta då jag ofta ser fjädrar jag vill plocka upp men är rädd för bakterier och dylikt.
Bra tråd!

[trumman]
2008-08-11 12:46
#13

Jag har aldrig vare sig fryst, tvättat eller ättiksspritlagrat fjädrar jag tagit hem och använt - och inget, ta i trä, har hänt. Eller har det O_O

Så.. vad kan egentligen hända och hur orolig ska man vara??

Mvh, T

Annons:
dragonstar
2008-08-11 16:34
#14

Ja jag känne väll lite att ta det säkra före det osäkra i detta fall. sen är det mycet för att lugnakollen o min mamma som tycker det är jättejobbigt när jag vill plocka in fjädrar.. Men jag förstår din tanke trumman

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

[trumman]
2008-08-11 16:38
#15

#14 Om du förstår min tanke så svara då :) jag vill verkligen veta vad det är för risker med fjädrar.

Mvh, T

Coturnix
2008-08-11 16:48
#16

http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Fjaderfa/Parasiter/Lossfjaderatare/

Det är den lille fjäderätaren. Han/Hon äter upp fjädrarna. Så en dag ligger det bara lite pulver där fjädern förut fanns… /Obs fantasier från mig.

Ioma
2008-08-11 17:37
#17

Detta med kvalster osv kan gå illa om man är känslig för sådana smittor.

Tex om det är en skabbräv som tagit fågeln.

Skabbkvalstrerna (som är små djur) kan ha hamnat på fjädern du plockar upp.

Skabb KAN smitta till människor och har man katter hemma ska man vara noga med det där.Så trumman, jag rekommenderar dig att rena fjädrarna för din egen skull.

Skabb är inte kul att få, har en f d vän som råkade ut för skabb o hon hade många år av fläckar på huvudet utan hår, ärr och utslag därefter.

O tänka på att lägga fjädrar i påse innan ni lägger in dem i frysen ;-)

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

Panthera
2008-08-11 22:27
#18

Min ena väninna hade sin säng precis under fönstret och ovanför fönstret hade en småfågelsfamilj sitt bo. Under sommarhalvåret sov hon med fönstret öppet och efter ett tag fick hon konstiga eksem som inte gick bort. Till sist var det en läkare som kom på att fråga hurvida hon kom i kontakt med fåglar och då först kom hon att tänka på boet. Sängen flyttades och till året därpå hade hålet i väggen spikats igen. Problemen försvann. En annan bekant drabbades av papegojsjuka, så visst finns det otrevlig smitta bland fåglar. Fast i båda de här fallen levde ju fåglarna föståss, en och annan fjäder kanske inte ställer till med så mycket…

Coturnix
2008-08-11 22:57
#19

http://www.mittsverige.com/Artiklar/artslakt.htm

[

Jag letade runt lite och hittade här en artikel med en beskrivning av fjädertvätt. Fjädrarna sys in i ett kuddvar och körs i tvättmaskinen och sedan torktumlas.

](about:blank)

Ioma
2008-08-11 22:57
#20

Mamma fick papegojsjukan för ett gäng år sen. O fy fanken vilken vidrig sjukdom.

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

Annons:
Coturnix
2008-08-11 23:05
#21

http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/papegojsjuka/

[

Jag kan inte göra om/redigera…det är ngt fel. Blå text blir det också. Strunt samma, jag har en del sidor om fågelsjukdomar så jag länkar…eller försöker om nu ngn är intresserad. Det är ju frivilligt, Fakta är alltid bra för proportionerna. Tycker jag.

](http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/papegojsjuka/)

lightseeker
2008-08-11 23:27
#22

intressant artikel om papejgojsjukan/twar.

Men det fanns ingen info. där ang. om hur man skyddar sig från ovanstående, när det gäller hanteringen av fjädrarna.

Har kanske Coturnix, något tips om hur man hanterar fjädrarna, utan att riskera papegojsjukan?

Coturnix
2008-08-11 23:54
#23

Att använda sig av helsyntetiska fjädrar det torde vara helt ofarligt. Enligt statistiken är det inte så fruktansvärt farligt med naturfjädrar. Men för att vara på den säkra sidan så borde man nog inte gå ut i naturen överhuvudtaget.

blodtopp
2008-08-12 00:19
#24

Det borde ju inte vara kvar så väldigt mycket utav ev kvalster eller sjukdomar från fågeln om fjädern har trillat av. Det finns ju inte längre kvar någon blodtillförsel som ger näring till krypen och då stannar de knappast kvar på en fjäder på marken.

Själv tvättar jag bara av mina fjädrar med vanlig tvål och ordentligt varmt kranvatten. Har aldrig haft några problem.

Endroppeihavet
2008-08-12 01:16
#25

OT #23 *asg* Ja det e nog bäst vi skaffar oss NASA dräkter vid utflykter utomhus, t.ex. den där gräsplätten jag går förbi på vägen till busshållplatsen, den e säkert smockfull med LIVSFARLIGA bakterier och virus som skulle kunna suga sig igenom mina skor och tränga in genom huden. Alternativt att jag slår upp luftburna bakterier med stegen och andas in dom. Shit.  FlörtTungan ute

Back to the thread

Jag kan förstå att människor blir oroliga med alla skit som visas i nyheterna om sjukdomar hit och dit. Fågelsjukan t.ex. Folk bokstavligen dök undan duvorna på centralstationen. Men nu verkas alla har glömt bort det iaf. tack o lov.

Man behöver nog inte vara så orolig, men det skadar ju inte att tvätta dem, tar ju inte så lång tid.

Jag kan ju bli överkörd imon oxå. Men ifall jag går över vid övergångsstället och kollar åt båda hållen så lär ju risken minska betydligt.

Det skadar inte att vara på säkra sidan.

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

Ioma
2008-08-12 01:36
#26

Fågelsjukan hade jag aldrig tanke på även när det värsta skiten kom upp *S*

papegojsjukan däremot har jag ju haft i familjen och vet hur jobbig den är och att man faktiskt ganska lätt kan få den om man har otur.

Dock är det mest de som umgås med fåglar ofta som får dem, vi hade en undulat som smittade mamma den gången.

Hon höll på att dö.

Sen när man vet om sådana saker som är lätt att få så är det väl ganska smart att i alla fall FÖRSÖKA att undvika dem.

Jag skulle aldrig kunna tänka mig att ta i en fallen fjäder utifrån då jag även sett en sådan under mikroskop ett par gånger och det lever otroligt mycket djur där även på sådana fjädrar som legat länge. (de vi fick se i skolan hade legat i någon månad)

testa det om ni har microskop. Söta små saker som lever däri fjädern *S*

Kanske framtida husdjur???;-)

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

[trumman]
2008-08-12 09:20
#27

Sisådärja!

Tusen tack för informativa svar och nyttiga länkar - nu är jag nojig för en sak till!! O_O

Hade ingen aning om dessa löss, kvalster och blodsugande papegojsmittande småkryp. Nu är det BUMS i frysen minst en tvåvecka innan jag börjar använda dom.

Coturnix: Var dina fjädrar som du skickade mig avlusade eller ej!?

Gudarna vet hur många jag ofrivilligt smittat ner med sån här skit genom åren då de i god tro lagt sig till ro för behandling och jag börjat vifta med fjädern över dom… huga!

Förlåt Gråter
T

Annons:
Coturnix
2008-08-12 11:07
#28

#27 He,he,he…fjädrarna har frusits och suttit i karantän.

Jag har levt i närhet med olika sorters fåglar under hela mitt långa liv…

När det gäller skräck för rävskabb så borde det vara ännu mer riskfyllt att ha hund eller katt eller något annat djur. Än värre att förlusta sig med att rulla sig själv i gräset.

Jord innehåller för människan farliga bakterier. Stelkrampen lurar i varje hörn.

Det bästa vi kan göra med vår skräck för bakterier är att elda upp den i en rejäl, lagom stor eld.

I köttet lurar galna kosjukan, en dag är äpplen garant för hälsa, nästa dag dödliga.

Coturnix
2009-05-23 15:53
#29

Syntetiska fjädrar. De är nog helt ofarliga. Undrar hur det är med virus och bakterier i dunjackor egentligen.

Här är ialla fall den här fjäderohyrabekämpningstråden.

bettanlindholm
2009-05-24 17:23
#30

Jasmine ingen dum fråga alls utan tvärt om tänkte mycket på det förr också svaret blev att det finns ingen anledning att plocka in fjädrar stenar eller någonting annat. Menar man allvar med att man vill naturens bästa så samverkar man istället känner man vad kan man tillföra istället så blir det något bra för alla inblandade.

Vad jag fattat kan man faktiskt ställa till det för någon genom att ta med sig fjädrar och dyl. dom som lever i fjädern har fötts för att syssla med den förändring som nedbrytandet av fjädern innebär det tillsammans med dom naturväsen som har den uppgiften att människan skall efter eget huvud ta kontroll över använda sig av naturen är ju faktiskt egentligen det enda problem som finns.

Säger någon av dom som vårdar åt mej att göra något då är dom med när jag gör det också ex igår sa dom åt mej att några småplantor av träd skulle hämtas till trädgården och vart jag skulle plantera dom då skär man inte av någon från sin uppgift och använder sej av kraften efter eget huvud.

Får man exem odyl kanske det bara betyder låt bli det där när man känner glädje och kanske stolthet kan det just vara dom som bryter ned fjädern man känner av deras lycka och stolthet över den uppgift dom har över att vårda här dom pratar ju gärna och visar upp.

Jag känner väldigt gensvar runt mej från dom naturväsen rådare eller vad dom nu kallas av människor speciellt från ett troll just nu när jag skriver det här så det har väl inte kommit ut helt fel.

Att förlora focuspunkt och sin uppgift är hemskt för naturväsen om man sen ger dom uppgifter så focuserar dom kanske på det istället det är klart magin fungerar men till vilket pris säger inte att det gäller i alla fall där man tar hem någon det kan ju också vara precis som det ska vara. En gång kom en sten hem till mej jag fick lära mej mycket fint men sen vart det en stress för det kändes som att den som bodde i stenen kanske ville vidare det tog flera år innan en björn äntligen kom fram och talade om vart stenen ville vilken lycka det vart när stenens inneboende kom på plats. När jag gick därifrån kände jag sån lättnad för jag behövde inte det där att ta hem kraft behöver aldrig riskera att fånga någon mot min vilja samarbetar med dom ändå .

Ni här tycker kanske jag tafsar på erat heligaste och snackat skit men jag känner det som att jag skriver det här för att det behövs

Bettan

Astraea
2009-11-02 20:36
#31

Läste idag i en barnbok från 70-talet att man kan rengöra fjädrar på följande vis:

1. Blötlägg i vatten två dagar. Arbeta bort smuts med fingrarna.

2. Klappa dem försiktigt i ljummet svagt såpvatten tills all smuts gått av dem.

3. Skölj dem två gånger i rent och ljummet vatten.

4. Tvätta utomhus i nafta eller bensin, för att minska risken för mal. Låt det mesta dunsta bort.

5. Täck över med sågspån som absorberar återstående fukt. Borsta sedan noggrant.

Vad säger ni om det?

leslita
2009-11-02 21:09
#32

Hejsan nu har jag inte läst hela tråden, men det verkar som att du fick mest svar på hur man tvättar dem. Jag tänkte bara säga att Fjädrar kommer från fåglar och fågel hör ihop med vind. Alltså kan man använda dem när man gör ritualer och behöver något som representerar vind. Om du gör t.e.x en healings ritual för någon annan så går fjädrarna att använda utmärkt om personen är fött i något av luftens tecken horoskop.

Annars är fjädrar fint att ha om du gör egna drömfångare.

Lycka till! berätta gärna hur det gick!

[trumman]
2009-11-02 21:28
#33

#31 Jobbigt säger jag om det! :)

Lägg dom i frysen en vecka eller 3 bara efter att man borstat bort det värsta skiten med läplig borste.

marinelady
2009-11-03 00:28
#34

Tror mer på klassikern, sluta noja ta en titt över statistiken och inse hur få som faktiskt blir sjuk av fjädrar utifrån av vilda djur, och stoppa dem i frysen för att slippa kvalster om man nu känner för det. Antagligen överlever inte kvalster från fåglar på människor speciellt länge, det finns ju vissa skillnader :) och är det frågan om rävskabb ni är rädda för så plocka inte fjädrar från ny dödade fåglar… Kvalster måste ha vissa kriterier för att klara sig värme blod mm, antar att vi inte sover med fjädrarna i sängen så då lider kvalster brist på precis sånt OCH dem hoppar inte… Ni har antagligen fler av deras små släktingar i lakanen än ni har chans att få rävskabb…

Annons:
maximiljana
2009-11-03 11:01
#35

Ja det är så jag gör Astraea.Barnböcker är bra!Särskilt om den heter "Stora Indian Boken"en hobbybok för den indianintresserade av W.Ben.Hunt

Det är inte bakterier eller virus jag är rädd för alls.Det är det här lilla kvalstret som förvandlar fjädrar till stoft jag är rädd för.

Hela min samling fjädrar strök med vid ett angrepp.Då är det bättre att lägga ned den tiden på att tvätta och vårda fjädrarna.

Astraea
2009-11-03 11:27
#36

Yes Maximiljana, så heter den. Svärföräldrarna hade rotat fram alla barnböckerna till barnbarnen under helgen.

Jag känner mig inte heller speciellt nojig för bakterier. Jag tyckte det mest var intressant att hitta ett sätt till och som jag inte kände till. Tror absolut att jag kommer testa det längre fram. För som sagt, vissa fjädrar är jag mer rädd om.

Bappho
2009-11-03 13:20
#37

#35 Jag råkade också ut för fjäderätande småkryp när jag flyttade till mitt hus. Fjädrarna blir till damm på nolltid här och jag har inte lyckats att göra så mycket åt det. Nerfrysning av hela huset kanske ;-)

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

maximiljana
2009-11-03 13:27
#38

#36,Där finns ju också fina instruktioner om hur man tillverkar trummor i den boken.Allt från handtrumma till större danstrummor och trummor gjorda av urholkade trädstammar.För att inte tala om dräkterna,mockasinerna och fjäderskrudarna.Tipis och totempålar.

Någon drömfångare fanns där dock inte.

maximiljana
2009-11-03 13:45
#39

Oj Bappho.Ja det är för sorgligt.Jag vet inte heller någon lösning.

Jag fick en drömfångare i present av någon som tydligen inte tvättat fjädrarna.Helt plötsligt försvann fjädrarna på den.Sedan hände det andra mycket snabbt.Inget gick att rädda.

Så ge inte bort fjädrar som inte är ordentligt rengjorda.

Casiopeia
2009-11-03 14:46
#40

Är inte skabbkvalster väldigt artspecefika? Vet i alla fall att när jag haft skabb på mina tamråttor har det ju inte varit någon risk för vare sig mig eller katterna. Har svårt att tro att samma skabb som går på fåglar skulle smitta människor…

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Bappho
2009-11-03 15:01
#41

Det enda jag vet att man kan få av vilda fåglar är papegojsjukan.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Annons:
maximiljana
2009-11-03 15:53
#42

Vad jag inte förstår är att dessa mickroskopiskt små dunlus eller vad det är, inte försvinner när det inte finns fjädrar eller värddjur kvar.Det verkar som om de fanns kvar i huset.De borde ju inte överleva då.

Än så länge har inte dunkudden sagt "Poff"och minimerats till ett slappt kuddvar men visst är den inte lika pösig och fyllig som tidigare.

Även duntäcket har mist sin värmande förmåga litegrann så det är kanske där de håller till de små dj…..larna.

Bappho
2009-11-04 08:47
#43

#42 Duntäckena och dunkuddarna har jag inte alls tänkt på. Fast jag misstänker att de säkert är besprutade med en massa kemikalier.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Hwinya
2009-11-05 21:44
#44

rävskabb kan smitta till både människor och djur, men öronskabb kan människor inte få! =)

spindelfot
2009-11-09 14:33
#45

Jag är sådär med att lägga saker i frysen, brukar göra lite hursomhelst.

Idag upptäckte jag att något kryp kommit in i hemmet - käkat upp hela min ben-låda, tuggat i sig fjädrar så att endast stoft återstår :( ripfoten är helt gnagd intill benet, det var massvis med fina grejer i den lådan, huggormsskinn osv, men nu var det bara att slänga rubbet. I lådan krälade vita små maskar :(

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

lightseeker
2009-11-09 16:18
#46

ur döden föddes livet, på nytt

Bappho
2009-11-10 13:07
#47

#45 Likmaskar? Antagligen hade något inte torkat riktigt innan det hamnade i lådan. Fy vad läskigt!! Måste genast kolla i mina gömmor…

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

spindelfot
2009-11-10 13:13
#48

Ja antagligen likmask! Hur många häxpoäng är inte det, inga mjölbaggar eller pälsengrar, nej i häxans lådor går LIKMASK!!!

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Annons:
Bappho
2009-11-11 09:30
#49

Du kan kanske torka dem och prova dem i någon hemsk döds- eller föruttnelsespell Skrattande

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

spindelfot
2009-11-11 12:41
#50

skulle vara häftigt, men jag överväldigades av chock och äckel och slängde ut dem direkt!

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Ganna
2009-11-11 13:50
#51

#50 Tur det, för sen blir det puppor och ur dem krälar flugor. Snyggt till jul? ;)

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Condorsito
2017-07-24 23:18
#52

Intressanta tips och läsning! Frysen ska jag testa!  Borde det inte fungera att koka någon halvtimme för att ta bort bakterier och kvalster?

dragonstar
2017-08-24 20:03
#53

Oj oj denna är gammal.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

lightseeker
2017-10-10 12:27
#54

men många finns kvar

Korptagg
2017-10-19 13:30
#55

Intressant att det finns så många metoder. Jag har haft min korpfjäder i över ett år nu, och Idag känns den god som ny, allt jag gav den var 7 droppar handsprit direkt när jag plockade upp den från marken (vilket förvisso var det enda man hade att använda uppe i Svenska Fjällen, men det fungerar!) :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: