Annons:
Etikettkökshäxans-kokbok
Läst 34040 ggr
Altea
2008-08-25 19:21

Rosa Canina/Nypon

Hej är det någon här som vet hur man torkar nypon på bästa sätt.

Att torka nypon på vanligt sätt är väl inte så märkvärdigt men nu hade jag tänkt att torka hela nyponet.

Det jag undrar nu är hur man skall få ut ev mask för jag vill inte värma och torka i varm ugn pga att en del näringsämnen förvinner om man gör det.

Kan man lägga dom i vatten tro och vänta ut ev mask eller blir dom för våta då? de nypon jag plockat idag har jag snoppat av och nu ligger dom som dom ligger i en stor långpanna för jag vet inte om det är dumt att lägga dom i vatten avsnoppade.

Jag hade tänkt att torka och pulverisera hela nyponet med kärnor och allt i år.

H. Altea

Annons:
BranDuir
2008-08-25 21:44
#1

Halvera nyponen, tag bort kärnorna (dem använder du ju inte ändå)….och torka…finns inga larver av något slag då, nyponen i sig är tämligen resistenta mot allehanda larvangrepp på det stora hela

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Altea
2008-08-25 23:45
#2

Ja ha,men jag har pratat med två personer idag oberoende av varandra som säger att det kan finnas små vita larver i nypon, jag har inte sett några men de har väl åkt ut med kärnorna i såna fall.

Jo, jag ska ha med kärnorna som ska torkas och malas ned till pulver, de innehåller fettsyror bl.a men det blir nog att göra som du föreslår halveras,kärna ur och torkas men var för sig.

Tack, Bran Duir för ditt svar

H.altea

varulven
2008-08-26 00:56
#3

nypon.. visst är det nypon som är perfekt klipulver?? :) vad har du egentligen tänkt göra Altea? ;)

Altea
2008-08-26 03:39
#4

Jag ska göra nyponpulver som är ett mycket bra och helt naturligt multivitamin men ganska dyrt att köpa.

Det känns bra att kunna fixa sådant själv och slippa tablettskräpet som följer med gratis i nästan alla burkar, tycker det känns knasigt och onaturligt att äta sådant.

Läs om Rosa Canina/vildnypon här ;)

http://www.phbalans.com/koposalj/prodklick.asp?id=62

H.Altea*

Bjornen
2008-08-26 09:21
#5

Visst kan det finnas insektslarver också i nypon, men oftast syns det nu hur larven krupit ur genom ett maskhål och oftast är nyponen deformerade. I år verkar det vara mer gott om dem än annars. Enklast torkar man nypon genom att de placeras torrt och glest på plåtar. Vanligen torkar jag nyponen först i ugn på mycket svag värme (40-50 grader) och sedan får de lufttorka i torrt rum. Helst bör de stå mörkt. När nyponen börjar skrumpna är dt lättast att plocka bort blomfästet. Före användningen krossas de i mortel och fröna silas från efter kokning.

Att halvera nypon och kärna ur dem går bra på stora nypon (Rosa rugosa), däremot svårare med de mindre nyponen från Rosa canina. Man ska inte använda hushållsassistent för att göra nyponmos om inte det finns garanti kvar eftersom det brukar vara för "hårdtuggad" för en vanlig hushållsassistent.

De allra mest smakmässiga nyponen är pimpinellros om än färgen upplevs lite för mörk. Det finns dock nypon av pimpinellros som inte är svarta utan mörkt bruna.

Klipulver gjordes oftast av fröluddet av vresros som är större än hos många andra arter.

Cristine
2008-08-26 09:48
#6

Väldigt interresant artikel Altea.. då är det till att gå ut och plocka nypon på en gång.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Annons:
Altea
2008-08-26 11:33
#7

"5. Hej Björnen, och tack för allt info, nu vet jag lite mer. Intressant med det du skrev om Pimpinellaros/nypon, jag vet att jag sett de där mörka nyponen men då undrar jag, är de vilda eller framtagna av människan?

De vilda ska ju vara bäst om det handlar näringsvärdet.

"6. Ja, det finns massor med fina stora nypon nu och i år så jag plockar för  för fullt nu för det gäller att ta dem innan de blir övermogna.

Ja, artikeln är väldigt intressant men det är allt som K.Sandvik skriver om tycker jag, sen är han rolig med Glad

H.Altea

Bjornen
2008-08-26 15:30
#8

Vilda pimpinellrosor fanns tidigare i Sverige i västkusttrakten (inte vid kusten), men är numera utrotade. Närmast riktigt vilda förekomst i Danmark. Speciellt på 1820-talet var pimpinellarosor intressanta att korsa och ta fram nya sorter särskilt i Skottland och England. Då fanns drygt 300 sorter av pimpinellrosor i odling, men nu är nog bara något enstaka tiotal kvar. av dem. Flera av de dubbelblommandeär/var sterila eller nästan sterila. En nyvakande intresse för pimpinellrosorna har gjort att nya sorter kommer fram, men många av dem är inte typiskt pimpinellrosor utan mera t.ex. perserrosor. Vanlig pimpinellros och stor pimpinellros (införd från Altaibergen 1818) är vildformer som tagits in i odling.

sedna80
2008-09-28 00:58
#9

Om jag ska torka hela nypon brukar jag lägga dem på en större yta, så att de inte liggar för tätt, och ha hushållspapper på och emmellan, inte alltför mycket. Det brukar gå bra. När de är torra kan man knäcka dem och ev. bara anvädnda skalet osv.

Bappho
2008-09-28 11:54
#10

Min mor brukar torka nypon och hon stoppar dem hela i nylonstrumpor och hänger dem på tork i pannrummet som är varmt och torrt.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Ganna
2008-09-28 12:38
#11

#10 Då kan man få extra syrlighet och sälta på dem också! ;)

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

KaptenElin
2008-09-28 20:18
#12

Jag var just ute och plockade nypon, och när jag skulle rensa dem blev min lata gamla katt som tokig av ljudet från nyponen som föll ner i skålen. Så han fick ett nypon att leka med och jag har aldrig sett honom så busig - han for runt som en tok med det där nyponet. Skrattande

Bappho
2008-09-29 08:27
#13

#11 he he, nyköpta och rena strumpor ;)

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Annons:
KaptenElin
2008-09-29 21:10
#14

Är det någon som vet hur lång tid det tar för nyponen att torka? Jag torkade dem i ugn i några timmar, och efter det har de legat framme på papper i ett dygn, men de är fortfarande inte riktigt torra. För de måste väl vara snustorra om man ska kunna spara dem?

Bjornen
2008-09-30 09:09
#15

Torktiden i ugn är nog snare över natten och högre temperatur innebär inte att det går fortare utan bara att värdefulla näringsämnen förstörs vid temperaturer över omkring 50 grader.

KaptenElin
2008-09-30 10:31
#16

Okej, tack!

KaptenElin
2008-10-01 21:31
#17

mina nyponbekymmer fortsätter… nu är nyponen torra, men SHIT vad jobbigt det var att pilla ut fröna! måste man göra det, eller går det att använda nyponen med frön? Förvånad

Bjornen
2008-10-02 00:48
#18

Man krossar de torkade nyponen i mortel och sedan silas nyponen efter kokning och då försvinner fröna. Ska man ovillkorligen ta bort fröna så ska det göras före torkningen genom att klyva nyponen.

KaptenElin
2008-10-02 11:26
#19

Aha, tack!

Upp till toppen
Annons: