Annons:
Etiketttarotkorten-var-för-sig
Läst 3056 ggr
Casiopeia
2009-01-05 21:33

0- Narren

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

(Skriver samma som jag skrev i tarotkurstråden)

Min tolkning av kortet:

Barnet innom oss, oskuldsfull, naiv, oförstörd med rent hjärta. En vit målarduk, ett ägg innan kläckning. Sökaren i början på en process mot upplysning, utveckling. outnyttjad potential. Nyfiken på det okända. Orädd, entusiastisk, lekfull men impulsiv och oberäknelig. Sårbar och utsatt eftersom h*n riskerar gå för fort fram och ignorerar varningstecken. Carpe diem-attityd.

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Annons:
mayolica
2009-01-07 13:05
#1

jag har funderat på hundens roll,vad den symboliserar? har oxå funderat om den vita blomman som han håller i handen kan betyda något särskilt?

~ mayolica ~

BabyDragon
2009-01-09 15:05
#2

kanske symboliserar bloman kärleken för livet. Den lär ju vissna eftersom han plockat den, men i nuet är den vacker och livskraftig.

Hunden kanske tyder på el lojalitet. Barnet är ju det lojalaste av alla om man ser narren som barnet inom oss :) en följeslagare längs vägen i livet.

(Kände mig lite filosofisk idag ) =)

Casiopeia
2009-01-09 17:06
#3

Man kan även tolka hunden som en följeslagare som varnar med sitt skall.  Hunden ser stupet och varnar men narren lyssnar inte utan fortsätter sträva frammåt. Hundar är ju en symbol för beskydd och i en del lekar har även narrens hund en bjällra eller klocka runt halsen- även det en symbol för beskydd och varning.

I konsthistorien har hundar ofta fått symbolisera klokhet och lojalitet.

Den vita blomman kan man se som en symbol för oskuld och renhet.

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

mayolica
2009-01-10 21:26
#4

tack för era svar.    detta läste jag om narren i boken "syner och spådommar"

Narren! nyfiken resenär på jakt efter sanningen. oskyldig och naiv har inget speciellt tal utan kan vandra bland de andra korten och undersöka deras hemligheter.

han är ingehting,men har potential till allt. rättvänd betyder han omogenhet,snabba och dåligt övervägda beslut.

upp och ner kan han stå för felaktiga val,tvekan,apati och okunnighet.

~ mayolica ~

Mysan59
2009-06-18 02:05
#5

Av nån anledning så har jag alltid gillat narren.

Upp till toppen
Annons: