Annons:
Etikettkökshäxans-kokbok
Läst 4171 ggr
Rovanja
2009-03-27 15:13

Ny Krydda

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Köpte mig en ny krydda idag som jag tyckte såg väldigt intressant ut.

Någon som har sett dem tidigare? De är helt nya för mig.

Fanns tre varianter, örtkrydda, blomkrydda söt och en blomkrydda som skulle vara salt i.

Köpte den söta Glad

Annons:
Sebastian
2009-03-27 16:19
#1

Kolla bara när du köper kryddor att det inte är E621 (Mononatriumglutamat) i. Det är inget vidare bra att få i sig av. 

Snyggt såg det ut. Lite som strössel,

BabyDragon
2009-03-27 16:31
#2

Jag tänkte också på strössel :P det ser gott ut. Har heller aldrig sett det förr.

Astraea
2009-03-27 16:32
#3

Woo! Krydda som heter flower power och som ser ut som strössel! Var, var? Vill ha! Såvida inte mononatriumglutamaten har smugit sig ner då..

Rovanja
2009-03-27 17:07
#4

Det ska inte vara något sådant i. Den är krav märkt och den enda tillsatsen enligt innehållsförteckningen är "bourbon extrakt".

Låter inte så dödligt.

Har lärt mig att det är E620-625 man inte ska få i sig. Right?Glad

Någon som hetet "biofoods" som tillverkar dem.

Hittat på Ica Maxi!

Ganna
2009-03-27 19:19
#5

#4 Det är antagligen extrakt av bourbon-vanilj, fina grejer. :)

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Sebastian
2009-03-27 19:22
#6

#4 Listan är lite längre än så. Det finns många nummer där de använder syntetiska medel istället dess naturliga motsvarighet och alla dem är källor till stora problem. Tex betakaroten, helt ofarlig i sin naturliga form men i syntetisk så ger den andningssvårigheter, vrede och svåra eksem.

Annons:
Rovanja
2009-03-27 19:27
#7

#6 låter inte det minsta mysigt…

spindelfot
2009-03-27 23:20
#8

verkade cool! vad har man den kryddan på då? glass?

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Coturnix
2009-03-27 23:35
#9

(#8 Har du ngt recept på lchf glass?)

#0 Kan du luska ut innehållet i kryddburken? Det kanske är något man kan göra av alla torkade växter man samlar på sig!?:)

Iram
2009-03-27 23:53
#10

Skulle det inte funka att t ex göra gräddglass utan socker eller med lite sötningsmedel och sedan blanda i bär innan man fryser hela rasket? Borde blir gott. :-)

Blodeuwedd
2009-03-27 23:59
#11

flower power

LCHF glass

5 dl tjock grädde
4 Äggulor
1/2 vaniljstång, uppskuren och urskrapad
(3-5 msk Lakanto) (Naturlig Japansk sockerersättning 0 kolhydrater, påverkar ej blodsocker mm.. )

Hetta upp grädden i en tjockbottnad kastrull över låg värme. Vispa i äggulorna en i taget. Tillsätt vaniljen och vispa till det börjar tjockna. Ta bort kastrullen från värmen och kyl.

(Vispa i en matsked i taget av Lakanto i den avsvalande mixen)

In i frysen eller använda glassmaskin… rör om då och då

Vill man piffa upp glassen tillsätt ex kokos, hallon, choklad enligt önskemål…

Blodeuwedd
2009-03-28 00:05
#12

Fyra portioner svalkande njutning:

2 äggulor
2 dl vispgrädde
½ tsk vaniljpulver eller en vaniljstång
1½ dl blåbär
(ev sötningsmedel efter smak)

Gör såhär:

Vispa äggulorna och vaniljen, även sötningsmedlet om du använder sådant, till en fluffig smet. Vispa grädden. Blanda äggen med grädden. Vänd försiktigt ner bären och portionera ut smeten i glas eller i en stor form. Rör om några gånger under infrysningen så luft blandas ned. Tinas en stund i kylskåp före servering.

Tips på variation för smaksättning:

½ g saffran och skivad sötmandel
Kanel, kardemumma och nejlika
1½ dl hallon, jordgubbar, smultron, vinbär, krusbär, melon, passionsfrukt, körsbär…
Färsk hackad mynta och yoghurt
En vild tanke: en avokado och en skvätt citron?
En skvätt baileys eller annan likör
Några bitar After Eight eller grovhackad mörk choklad
Någon dl kokosflingor

[5% protein, 5% kolhydrat (12 g), 90% fett]

Jag Snodde det receptet oxå ;) Nu ska jag inte kapa den här tråden mer.

Coturnix
2009-03-28 00:08
#13

"Hemligheten bakom… kryddor och smakfulla blandningar är att man odlar sina kryddor i kontrollerade biologiska odlingar med erfarna kontrakterade odlare" Det kriterierna uppfyller vi helt klart!:)

Tack för recepten/Tipsen! ;) Mums! Jag tror jag har "Cloudberry" Molnbär i !!!:)

Annons:
Blodeuwedd
2009-03-28 00:12
#14

sån kryddblandning ska man väl kunna få ihop i sommar??

Ganna
2009-03-28 00:34
#15

#13 "…biologiska odlingar…" - ja, hur odlar man annars växter???

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Coturnix
2009-03-28 00:36
#16

Ja det är väl sådana "ologiska" odlingar då…;)

Blodeuwedd
2009-03-28 00:47
#17

eller kanske mer logiska..

bettin65
2009-03-28 08:05
#18

tack för recepten för glass ska  genast hämta papper och penna & skriva av dem……………

Bjornen
2009-03-28 08:23
#19

Kryddor är för mig rena oblandade råvaror. Kryddblandningar är däremot en blandning och däri kan finnas olika olämpliga ämnen inblandade och särskilt om det har en bestämd form innebär ofta att det finns något bindemedel. Kryddbladningar använder jag inte utan i så fall blandar jag själv.

Det finns många olika biolgisk inriktningar av odlingar som sker utan kemiska medel. Flera inriktningar praktiseras knappast i vårt land.

Många naturliga råvaror är så starkt behandlade och ev. även inblandade syntetiska ämnen i processen att de inte är för mig naturliga. De flesta sötningsmedel och sockerersättningar består av syntetska ämnen eller också är de sönderprocessade. 

Krav har dock en massa konstiga och byråkratiska regler som inte godkänner alla biologiska odlingsinriktningar fullt ut därför att man använder egna naturliga råvaror som inte är tillräckligt kontrollerade. Dit hör olika former av torv, stenmjöl och liknande från egen mark.

Outrageous
2009-03-28 12:06
#20

Haha vad fräckt! Måste kolla om de har det på maxi här. :D

Annons:
Rovanja
2009-03-28 14:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Här är ett exempel på  vad man kan göra med kryddan!

Jag hackade nötter (tog valnötter, hasselnötter och mandlar)

Jag blandade det med en rejäl klick turkisk yoghurt.

Sen tillsatte jag lite honung och blandade ihop. Sen så strösslade jag blomblandningen över alltihopa.

Ett perfekt mellanmål!

Mättande, fint att titta på och väldigt enkelt att göra. Skrattande

Upp till toppen
Annons: