Annons:
Etiketttraditionell-häxkonst
Läst 3953 ggr
Bappho
2010-03-14 19:06

Robert Cochrane artikel

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hittade en ganska bra artikel om Robert Cochrane som jag vill dela med mig. Han var en engelsk traditionell häxa och verksam på 60-talet.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Annons:
pelle1234
2010-03-14 23:03
#1

honom kände jag faktiskt inte till. Är detta en ny katalog som är skapad Traditionell häxkonst?

Ganna
2010-03-14 23:54
#2

#1 Fast som traditionell svensk häxa så skulle jag vilja poängtera att detta handlar om (den öppna delen av) traditionell brittisk häxkonst.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Bappho
2010-03-15 06:52
#3

#1 Ja, jag har gjort en ny undergrupp.

#2 Hittills när jag studerat traditionell häxkonst i England så har jag hittat Cochrane i botten av allt. Menar du att det också finns traditionell häxkonst, stängd för de icke invigda som inte är påverkad alls av Cochrane?

*)Kan ju också bero på vad man kallar traditionell häxkonst förstås ;)

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Bappho
2010-03-15 08:09
#4

Många historier cirkulerar om Robert Cochrane's (Roy Leonard Bowers) död, bl a att han skulle ha tagit sitt liv rituellt genom att använda Belladonna, midsommaren 1966.

Här är en artikel om hans död skriven av Gavin W. Semple, A Poisoned Chalice - The death of Robert Cochrane

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Astraea
2010-03-15 10:32
#5

Perfekt Bappho! Kanon med den nya undergruppen!

Jag har inte hunnit läsa artiklarna men länkar ännu en om Cochrane, om än något kortare och som säkert bara upprepar…

http://witchofforestgrove.com/2009/09/14/cochrane-based-witchcraft-traditions/

Ganna
2010-03-15 13:14
#6

#3 Jag tror att det kan vara så och jag tror också att det finns delar av den "Cochrane'skt" påverkade brittiska traditionella häxkonsten som är stängd och som inte utomstående har en susning om. Jag tror dessutom att Cochrane var mer eller mindre upplärd i denna stängda, brittiska tradition, så det är snarare tvärt om, dvs att han var influerad av den.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Annons:
korpsyster
2010-03-16 10:51
#7

Han är en intressant person tycker jag :)

Bappho
2010-03-18 13:09
#8

#6 Är det något speciellt du hittat i hans brev och artiklar som fått dig att tro att han hade kontakt med den här "stängda" traditionen?

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Ganna
2010-03-18 14:16
#9

#8 Ja. :)

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Bappho
2010-03-18 18:31
#10

O, så uttömmande svar, ha haha… och jag som hade hoppats att du skulle slänga åt mig någon ledtråd åtminstone ;)

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Ganna
2010-03-18 19:02
#11

#10 Jo, men du får trösta dig med att jag tror du är en av de få som kan nosa reda på rätt passusar själv. :)

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Trollkvinna
2010-03-18 20:44
#12

…Om man tänker sig tillbaks i tid och att det lilla miljöet av häxor som samlades kring nyckelpersonerna på 50 och 60 talet, så är det väl kanske så att båda Cochranes och Gardners skapelser är en skön mix. Tillsammasn med all annan "bondromantik" och "gotisk mystik" hehe

Min egen släktslinije inom detta har iallfall en sammansättning av båda, så oavsätt om det kommer ifrån någons bästemor eller från Den behornade himself så skall man inte glömma att nätverket och väven inom häxkonsttraditionerna har båda synliga och osynliga mönster…( det lät veldigt mystisk:-P)

Doreen Valiente som först var G. G översteprestnna gav en silvertallrik med serienummer 1734 i gåva till Cochrane. Och därav uppkomasten av Cochranes  clannamn med det mystiska 1734:-)

Traditonell häxkonst vs det som i dag kallas för wicca??? Är vi där igen..?

Ganna
2010-03-18 21:55
#13

#12 Inte "vs" - men det är inte samma sak. :)

Cochrane hade f.ö. aldrig "1734" som ett namn på varken tradition eller klan.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Annons:
Trollkvinna
2010-03-18 22:35
#14

# Nej, men vi kan väl inte bortseifrån att den initiatoriska delen av det som i dag kallas Wicca har sina rötter i den traditionella brittiska häxkonsten. Från mina källor påstås det att Cochrane i början var initierad i Gardners coven och att det var så han mötte Doreen Valiente

Ja…det var kanske klantigt skrivit, jag får omformulera mig:

1734 var ett anagram och blev senare namnet på den rörelse/orden/??? och häxkonsttradition som växte fram i USA (baserad på Cochrans brev)

…..blev det rätt nu Ganna;-)

Ganna
2010-03-18 23:47
#15

#14 Du vet att jag är detaljfanatiker - iaf när det gäller det viktiga. ;)

Jo, jag kan hålla med om att de äldsta initiatoriska wiccatraditionerna har rötter i (bl.a.) BTW, eller åtminstone de delar av BTW utomstående har någon inblick i. Det är väl även värt att poängtera att den brittiska traditionella häxkonsten skiljer sig från den svenska, så till den grad att det finns en poäng i att alltid ha med prefixet "brittisk" om man omnämner den med "traditionell häxkonst".

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Bappho
2010-03-18 23:52
#16

#14 Var kan man hitta mer information om att Cochrane var initierad i Gardners coven? Det har jag nog hittills helt missat när jag läst om honom och Gardner.

Enligt Valiente (The Rebirth of Witchcraft) så träffade hon Cochrane genom några vänner som hade stött på honom vid en sammankomst vid Glastonbury Tor.

Men det är kanske sån där "hemlig" information igen ;)

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Trollkvinna
2010-03-19 00:34
#17

#15 hehe:-)

Jag tycker det blir så klurigt detta med Britsh och traditional för vem vet hur mycket som hade rötter i det Keltiska,  eller om det andra hade influenser frän länder längre söderut/österut…?  Usch ofta föredrar jag att hålla mig i närområdet;-)

#14 Du kan få en pdf fil (*viskar* från den inre kretsen) hyyyssj;-)(s 11)

Ganna
2010-03-19 00:43
#18

#15 Jag menar alltså att om jag säger "traditionell häxkonst" så menar jag "svensk traditionell häxkonst" och inte något mer generellt än så, samt att vi, eftersom vi är i Sverige, för att särskilja de två, alltså bör sätta prefixet "brittisk" före i det andra fallet. :)

F.ö. kan inte pdf-en vara äkta - den är ju inte skriven med Theban! ;) *OBS! Ironivarning*

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

pelle1234
2010-03-19 01:03
#19

Undrar om ni känner till några bra böcker som är som Paul Huson Mastering witchcraft?

[Ackinna]
2010-03-19 01:08
#20

Hm… finns det någonstanns där man kan läsa och söka efter svenska häxor??Alltså mera "framstående" häxor… Skulle vara roligt att läsa på om andra…

Annons:
Mr-K
2010-03-19 09:30
#21

Sorita D'Este har ju skrivit en utmärkt bok om wiccas rötter som heter Wicca Magickal Beginnings där hon spårar större delar av dess ritualer inte till gammal häxkonst utan till de gamla grimoarerna faktiskt:)

skogsbergs-anna
2014-01-01 21:29
#22

Intressant med Cochrane!

Gör hellre fel än inget alls.

Upp till toppen
Annons: