Annons:
Etiketti-häxans-trädgård
Läst 3837 ggr
Isatis
2010-03-11 11:28

Fröer från örtagården

Går igenom 2009 års fröer inför vårsådden och märker att jag har en del som inte kommer att gå åt. Inga mängder men först till kvarn…. . Skickar mot porto och förpackningskostnad.

Alruna, ballongblomma, belladonna, bolmört, hjärtstilla, hundrova röd, hålrot, kattmynta, mariatistel, odört, spikklubba, trolldruva svart, ulltiste.l

Annons:
silverhuldra
2010-03-11 11:38
#1

Jag är intresserad av allihopa, pm ar digGlad

Mvh. Silverhuldra

Isatis
2010-03-11 16:54
#2

Trolldruva, alruna, ballongblomma, hålrot och röd hundrova är slut. 

Finns 1 portion av bolmört, belladonna, odört, mariatistel, hjärtstilla och kattmynta.

2 port. spikklubba.

4 port. ulltistel

OleaViola
2010-03-11 22:40
#3

Synd På Alruna fröna skulle vilja testa iår också fick ju upp ett par öplantor förra året men de dog för mig har inte givit upp om en av plantorna kommer kanske tillbaka så jag har sparat den krukan……. med rot i om inte så får jag skaffe lite mer fröer och hoppas på det bästa dennna gången……….

Men kanske skulle testa Lite kattmynta i år skickar ett pm till digSkrattande

Isatis
2010-03-12 00:05
#4

OleaViola

Finns roten i krukan och verkar fast så kommer nog din alruna upp igen. Det är normalt för den att försvinna ovan jord ganska tidigt under sommaren. Brukar bara vara ett hål kvar på växtplatsen.

Isatis

lightseeker
2010-03-12 10:48
#5

ja, alrunan hade jag just ingen tur med, väntar på bättre tider och nya chanser på frön, kanske någon annan som har här?

Isatis
2010-03-13 11:18
#6

Några odlingsråd

Hålrot  Aristolochia clematitis

Så i kruka. Låt stå två veckor i ca +20 grader. Placera ut krukan i kallbänk så tidigt som möjligt. Kyla och snö främjar groningen. Vattna noga under våren. Omskola en gång fritt i kallbänk. Utplantera på växtplatsen vår eller höst. Höstsådd utomhus är också möjlig. OBS! Enligt botanister är det är få som har lyckats att få fram plantor via sådd.  

Belladonna  Atropa bella-donna

Sås i kallbänk under tidig vår. Plantera ut på växtplatsen så snart som möjligt. Kräver utrymme. Flerårig

Alruna  Mandragora officinalis

Sås i kruka som hålls fuktig inomhus i svalt utrymme. Omskola en gång. Alrunan kräver djup, näringsrik jord men ej kalk. Kan övervintras i svalt utrymme om roten krukas in före frost. Skyddas annars med en hink kompostjord hälld över plantan. Alrunans övre växtdelar vissnar ner tidigt så märk ut plantan redan på försommaren. Flerårig.

Bolmört  Hyoscyamus niger

Sås med fördel i kruka. Gräv ner kärlet i kallbänk så snö och kyla kan påverka fröet. Lång grotid, 1 - 15 månader. Kan med fördel sås på hösten. Två-årig.

Hjärtstilla  Leonurus cardiaca

Sås i kruka, sätt sådden i kallbänk så fröna utsätts för någon frost. Flerårig.

Kattmynta  Nepeta cataria

Så gärna inomhus i kruka. Låt stå i fuktig, ej våt,  jord i ca. +20 grader under en vecka. Utplanteras i juni. Lätt, sandblandad jord. Härdig. Kan även förökas med toppsticklingar.

Annons:
Endroppeihavet
2010-03-13 11:41
#7

#6 Tack för råden, verkligen behövda!

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

silverhuldra
2010-03-13 11:44
#8

Säger det samma som Endroppeihavet, tack för rådenSkrattande

Mvh. Silverhuldra

Isatis
2010-03-13 15:41
#9

Glömde den vackraste örten i Häxans kvarter.

Spikklubba  Datura stramonium

Sås direkt på friland. Så glest i djup kalk- och kväverik jord. Ettårig. Brukar älskas av sniglar. För att skydda småplantorna brukar jag trä pet-flaskor över dem.

Cornish-rex
2010-03-15 09:03
#10

Finns något kvar?

Isatis
2010-03-15 11:08
#11

Nu har jag bara frön från hösten 2008 kvar, även alruna, bolmört och hålrot. Ville inte ge bort några gamla frön ifall deras grobarhet har minskat. Brukar kasta dem i komposten så snart årets sådd är klar. Utöver häxans örter har jag ett hundratal olika fröer, även grönsaker, gammaldags perenner, ettåringar samt frön till flera rödlistade arter.

lightseeker
2010-03-15 12:39
#12

jag tar gärna emot alruna en gång till, skall följa alla dina råd denna gången, så kanske det går bättre.

Cornish-rex
2010-03-15 12:48
#13

Jag tar också jättegärna emot alruna. Hur ser bolmört och hålrot ut? Vad använder man dom till?

Hundratal, jisses Förvånad! Skulle vara roligt att veta vad som finns där, men jag förstår om du inte vill rabbla upp.. ;)

Vänliga vårhälsningar (äntiligen!)

Emma

Annons:
BiGavia
2010-04-05 23:22
#14

Puttar uppGlad

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

Upp till toppen
Annons: